Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 1)
Min personliga yoga

summan av kardemumman…

Postad: 11 mars, 2013 Av: Min personliga yoga Kategori: livet, yoga | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Vaknade av mig själv i morse, alldeles utsövd: jag hade sovit i 13 h – kändes helt magiskt!!! För att göra en lång historia kort, så kan man säga att kroppen och själen behövde det, de senaste 8 veckorna har varit helt galna! Jag vet inte hur jag hade klarat mig om det inte vore för all extra energi och hjälp med återhämtning som jag fått från olika håll. Precis alla runt omkring mig har varit förkylda och sjuka på olika sätt, men jag har klarat mig, trots att jag gått på knäna. Kanske har jag haft tur, kanske beror det på att jag genom åren lärt mig vikten av att tillföra extra energi, behandlingar, ta vara på stunder av egentid osv, i dessa hektiska perioder… Summan av kardemumman är iallafall ganska enkel: ju mer damage jag gör på mig själv fysiskt och psykist, desto mer rekond behövs. Man kan säga att en “tusenmila-service” i veckan har varit på sin plats den senaste tiden 🙂

Tänkte dela med mig av några tips och tricks på vad som får mig igenom tuffa perioder…

baghera924a4b36881c11e2b55122000a1f9be7_7

Vi fungerar alla på olika sätt, vilket gör det essentiellt att lära sig hur man själv är skapt. Jag vet t.ex. att min kropp svarar bra på all typ av behandling: massage, kiropraktik, osteopati, healing, akupunktur osv. Oavsett behandlingsform, hjälper de mig enormt med återhämtningen, plus att jag lär mig fantastiskt mycket om min kropp varje gång…Områden som känns besvärliga, ger allt som oftast uttryck för en viss typ av tankar, oro, irritation, eller vad det nu kan vara. Det är intressant att se hur kroppen och sinnet hör ihop, hur jag lagrar intryck, avtryck och uttryck i muskler och organ. Observationen av tankar och känslor under en behandling, i kombination med terapeutens expertis, ger oerhörd visdom och viktiga nycklar i vardagen. Behandlingar av olika slag är också en ynnest i förebyggande syfte. Olika besvär kan tas om hand innan de blir skador eller kroniska besvär.

Träning i form av yoga, löpning, PT, eller vad det nu kan vara, blir extra viktig för mig i hektiska perioder… som sagt ju mer tankar/snedbelastningar/monotoni jag utsätter mig för, desto mer slagg behöver svettas ut för att hålla balansen såväl inuti som utanpå.

pomme294b84e68a9311e2904b22000a1f8c1d_7Sömnen har varit fattig på sistone, så tack gode gud för fitline (cellenergi) som jag började äta för 1,5 månad sen.  Jag sover mycket bättre, återhämtar mig snabbare och märker en enorm skillnad i ork överlag. Sömnen är annars en akilleshäl för mig, liksom för många andra…ligger jag på gränsen och känner mig hängig, så kan sömnen vara avgörande om jag blir sjuk eller inte.

Kosten är en annan viktig del! Ordentliga måltider och att packa med mig högpotent föda, superfrukter osv, är helt oslagbart! När stress och annan nedbrytning härskar i kroppen blir det extra viktigt att öka intaget av vitaminer och mineraler, där fitline och granatäpple varit mina lifesavers den senaste tiden!!

Inom yogan och vissa grenar av martial arts, använder man sig också av s.k. eldandning/bastrika, för att stärka immunförsvaret. Det är en väldigt utrensade och stark andning, som utförs dagligen, liksom jala neti (nässköljning), en annan daglig yogisk rening.

himlen9eb7492688a511e2939b22000a1f9251_7Om en vecka åker jag till Dubai, vilket har varit enormt värdefullt att se fram emot. Vetskapen om att det funnits ett slut på den här hektiska perioden, har varit viktig. Ebb och flod. Livets kontraster. Nu ska jag ligga i träda lite igen…när allt kommer omkring, så är det viktigaste av allt att vara snäll mot sig själv, ta hand om den unika kropp och själ man har, älska den så vackert det bara går och lyssna på det som finns i tystnaden.

himlens färger blir lite klarare när man inser att man duger som man är

Namaste

D

info@minpersonligayoga.se

 

 



Jala Neti – Nässköljning

Postad: 4 december, 2012 Av: Min personliga yoga Kategori: yoga | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera

Under uppväxtåren åkte jag konståkning i princip all ledig tid och bodde således i ishallen i 8 år. Kombinationen “dåliga bihålor” – iskall luft/ismaskinsångor var kanske inte den mest lyckade…att pappa rökte 40 cigaretter om dagen mina första 9 levnadsår och att jag genetiskt fått “trånga gångar” både från mamma och pappa, spädde väl på min konstanta retning/obalans… På något sätt vande jag mig ändå vid att alltid behöva snyta mig, bära mössa/keps oavsett årstid när det skulle cyklas eller springas utomhus. Gjorde jag inte det kom “bihåle-huvudvärken” som ett brev på posten. Jag hade hört talas om att man behövde spola bihålorna hos doktorn om det blev riktigt illa. Denna process sas vara oerhört smärtsam och stod således inte högst upp på min önskelista. Jag gjorde i princip allt för att hålla bihålorna i schack med de husmorstips jag kom över.

Åren gick och jag fick ett par riktigt seglivade bihåleinflammationer. Ena gången triggades den igång av att jag bodde i ett mögligt hus i Alperna 4 månader. Nästa kom 2008 när jag arbetade på Stockholms Stadsteater. Att dagligen andas in flammskyddsmedel och andra kemikalier i kombination med damm, hade rubbat balansen totalt. Penicillinkurerna hjälpte inte längre – jag var tvungen att hitta något annat. Så kom jag äntligen i kontakt med: nässköljning.

Jala Neti betyder vattenrening och är en urgammal yogisk ritual som främst utövas på morgonen. Nässköljning hjälper till att avlägsna extra slem, bakterier och allergener. Ett fantastiskt verktyg att tillämpa i förebyggande syfte, men också i förkylnings- och pollentider. Denna urgamla ayurvediska reningsteknik används för att bevattna näsgångar och bihålor. Man fyller en s.k. näskanna med ljummet vatten och salt. Förhållandet vatten – salt, ska vara samma som vi har i blodet, ca 1tsk salt per halvliter ljummet vatten. Havssalt eller vanligt bordssalt fungerar bra, viktigast är att det innehåller tillsatt jod. Varje kanna brukar ha en medföljande beskrivning eller skopa, som talar om hur mycket salt du ska ha. Har man för mycket/lite salt, svider det och man kan i förlängningen störa slemhinnornas balans.

Näskannor finns att köpa både i plast, keramik, metall och varierar en del i storlek. Hälsokostbutiker, online shops, samt vissa keramiker tillhandahåller s.k. “Neti-pots”. Reser man mycket kan man med fördel investera i en plastvariant, som är mer stryktålig och väger relativt lite.

Hur gör man då? Jo, man sätter pipen i ena näsborren, tiltar huvudet, andas genom munnen och låter vattnet rinna genom alla håligheter, för att slutligen komma ut ur andra näsborren. När halva kannan gått åt byter man till andra näsborren. I början kan det kännas lite märkligt och man “dräller” gärna lite innan man fått till lutningen på huvudet. Stå över ett handfat och pröva dig fram tills  du hittar “ditt läge”.

Forskning har visat att daglig nässköljning inte bara ökar livskvaliteten, utan också minskar sinus symtom och läkemedelsanvändning hos patienter med frekvent bihåleinflammation. Huvudvärk, stress, ansiktssmärta och öronproblem tenderar också att försvinna. Förutom de rent fysiologiska fördelarna, märks också att den subtila och själsliga kroppen får klarhet, insikt: man öppnar sina kanaler uppåt.

Många idrottsutövare kollar pulsen varje morgon för att stämma av kroppens status. Nässköljning är ett annat bra komplement för att få en daglig “health-check-up”. Pröva själv så får du se vad du får för positiva effekter. Lycka till!

Namaste

Desirée

info@minpersonligayoga.se

 pictures are borrowed from internet, click on image to be forwarded to mainhost



Om bloggen

Namn: Desirée ”Dissan” Rosborg.

Ålder: 32 år.

Bor: På söder i Stockholm, samt i Los Angeles och Byron Bay delar av året.

Familj: Nära och kära finns spridda över hela jordklotet. Jag är lyckligt lottad som har en stor "familje"-krets.

Sysselsättning: PT, yogalärare, allkonstnär.

Om mig: Jag älskar kontraster och motsatser. Variation och nya utmaningar är mitt liv i ett nötskal. Följa hjärtat och gå min väg genom livet berikar och lär oerhört mycket. Oavsett om det handlar om musik, snowboard, surfing, konst, design, hav, berg, yoga, Osho, Meisner eller dans, så hittar jag ständigt nya pusselbitar som passar in i min livsbild.

Fokus just nu: Min Personliga Yoga. Få klart mitt album "Diary of a Seaturtle" – uppföljaren till EP:n ”Naked Touch” som hittas på www.desireerosborg.com. Jag håller också på att skriva klart det sista på en självbiografisk monolog.

Om bloggen: På min blogg kan du läsa om yoga, om livet och dess utmaningar, om tips och tricks för en hälsosam livsstil både för in- och utsidan, om personer och saker som inspirerar i vardagen. Två av mina favoritmantran är ”welcome the unknown” och ”become your dream” – de genomsyrar det mesta jag lägger min hand vid, så även denna blogg. Hoppas du blir inspirerad!

Kategorier

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.