oro

Mind 2018: ”Oro är ingen personlighet”

Fakta

Namn: Karin Isberg
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Författare, coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.
Övrigt: Har skrivit flera böcker om ämnen som stress, depression och relationer, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Läs mer om Karin på hennes hemsida: www.karinisberg.se,
Karin på sociala medier:Twitter: @isbergkarin, Instagram: isbergkarin, Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurs "Bli fri från oro" finns flera metoder som hjälper dig att använda din oro konstruktivt och bli kvitt onödig oro. Du hittar kursen här och du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan.

Det är inte ovanligt att man beskriver sig som ”en orolig person” Men oro är inget personlighetsdrag utan en viktig överlevnadsmekanism förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Det är inte konstigt att man tror att man är en orolig person, menar Karin det kan bero på att man har vant sig vid orosfyllda tankar så länge att man tror att oro är den man är, men det stämmer inte enligt stresscoachen Karin Isberg som är utbildad i neurovetenskap.

Men vad är då oro?
– Oro är ett sätt att tänka som nästan alltid sker omedvetet och som inte är någonting annat än en försvarsmekanism som sedan länge finns inprogrammerad i vårt DNA.
I grund och botten handlar det om vår överlevnad och rätt använd fyller oro en viktig funktion menar Karin.

 

LÄS OCKSÅ: Tittis lyckoskola: “Tillåt dig att känna det du känner!”

Karin Isberg

Var användbart på savannen
Hon förklarar oro ur ett evolutionärt perspektiv. Genom att dra paraleller 100 000 år tillbaka i tiden när människan levde i små grupper som jägare och samlare på Afrikas savann.
– Om en grupp är ute för att samla växter och bär hör något som prasslar i buskarna reagerar de instinktivt med att bli oroliga. En sund reaktion då det kan vara ett lejon eller någonting annat som kan vara en fara för livet. säger Karin och fortsätter:
– Då är det bäst att vara på sin vakt och ta det försiktigt. Alternativet är att rycka på axlarna och tro att det inte är någon fara, vilket det kanske inte är. Men tänk om…

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Bättre vara på sin vakt …
Även om det kunde röra sig om ett harmlöst litet djur, var det av överlevnadsskäl bättre att bli försiktig, vara på sin vakt och utgå från att situationen var farlig än att slappna av och hoppas att allt skulle lösa sig förklarar Karin.
– Det kunde ju också vara ett farligt lejon eller en fientligt sinnad människa från en annan jägar- och samlarstam säger Karin och fortsätter:
– Det här är vad oro är, varken mer eller mindre.
Oro är alltså en instinktiv reaktion som aktiveras i dig när något farligt skulle kunna hända eller en annan människa skulle kunna vara farlig.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: “Sluta med perfektionskraven”

“Du kan tänka andra tankar”
Karin återkommer till det här med att vara en orolig person, och menar att det inte är sant att du är ”orolig person” bara för att du oroar dig. Det är snarare så att du tänker orosfyllda tankar eftersom din hjärna har uppfattat någon form av hot.
– Eftersom du är en person som kan tänka orosfyllda tankar kan du även tänka andra tankar. Det är en fråga om att öva upp sig i att tänka tankar som man själv väljer, i stället för att låta hjärnan ägna sig åt rutinmässig oro, avslutar Karin.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Isberg
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Författare, coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.
Övrigt: Har skrivit flera böcker om ämnen som stress, depression och relationer, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Läs mer om Karin på hennes hemsida: www.karinisberg.se,
Karin på sociala medier:Twitter: @isbergkarin, Instagram: isbergkarin, Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurs "Bli fri från oro" finns flera metoder som hjälper dig att använda din oro konstruktivt och bli kvitt onödig oro. Du hittar kursen här och du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Testerna som avslöjar obalanser i kroppen

Diagnostik

Obalanser och kroniska besvär kan vara svåra för sjukvården att upptäcka, vilket gör dem svåra att komma till rätta med. Problemen kan ha uppstått under lång tid och ofta hänger till synes skilda symtom ihop och behöver behandlas som en helhet. Kureras näringsexpert Zarah Öberg går igenom vilka tester som finns att tillgå för att hitta grundorsaken till problemen.

12 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Immunförsvaret behöver C-vitamin för att fungera. Det kan både förkorta en förkylning eller lindra dess symtom, samtidigt minskar det trötthet och utmattning. C-vitamin behövs även för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad. Läs om vad det mångsidiga vitaminet kan göra för nytta för din kropp.

Så slapp Sivert värken i höfterna

Hälsa

En timme, varje dag. Ensam med tankarna, på stigarna i den småländska skogen bakom husknuten. Det är livskvalitet för Sivert Andersson, 80 – men i våras var den nära att gå förlorad. Artrosen i höften höll på att ta ifrån Sivert det han älskar allra mest.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Kureras skönhetspanel testar: Handkrämer

Hud

Torr inomhusluft och kyligare luft ute gör snabbt våra utsatta händer torra och fnasiga. Skönt då att hålla händerna mjuka med en välgörande kräm. Kurera satte ett gäng handkrämstuber i händerna på testpanelen och lät den prova sig fram bland fem naturliga alternativ. Läs om panelens utlåtande och favorit!

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.