micke syd andersson hanna noorberg eft

Mindful Tapping del 1: Daglig övning

Fakta

Mindful Tapping är en metod baserat på bland annat EFT (emotional freedom tecnique) och modern neurobiologisk forskning om hur kropp, hjärna och nervsystem påverkar vår förmåga till psykiskt, fysiskt och socialt välmående.
Metoden är framtagen av farmakologen Kjell Forsberg och hans hustru Ann-Sofi Forsberg, biolog. Instruktörer är Micke Syd Andersson och Hanna Noorberg.
Läs mer om Mindful Tapping här.
Den PDF som nämns i slutet av övningen finns att ladda ned här.

Mindful Tapping är en metod som bygger på bland annat EFT, neurofysiologi och traumaforskning. Kunskap om hur kropp, hjärna och nervsystem påverkas av våra upplevelser. I en serie lektioner utformade för Kureras läsare kommer Ann-Sofi Forsberg samt instruktörerna Micke Syd Andersson och Hanna Noorberg att lära ut övningar för ökat välmående.

Våra upplevelser formar oss redan från vår tillblivelse menar Kjell och Ann-Sofi Forsberg. Det formar såväl hjärna som nervsystem och påverkar hur vi mår, hur vi tänker, känner och beter oss. Det medverkar också till vår hälsa, våra relationer och våra prestationer i olika sammanhang i livet. Kjells och Ann-Sofis budskap är att vi kan förändra och reparera vårt nervsystem.
– Det vi lärt in kan vi lära av så att vi lär om för att lära in nytt och på så sätt skapa mer förtjänstfulla beteenden, säger Ann-Sofi.

Minnen lagras – minnen väcks till liv
Upplevelser vi varit med om skapar alltså minnen. Dessa minnen är av olika känslomässig natur, glada, lyckliga, ledsna, rädda och arga till iskalla, fientliga, kollapsartade menar Kjell och Ann-Sofi. Dessa bär vi med oss föklarar de.
– De väcks till liv i vår vardag och skapar det vi i dagligt tal kallar för stress.

 

Återupplever gamla känslor
– Neurofysiologisk forskning visar att rötterna till stress inte ligger i de yttre orsakerna, förklarar de.
De ligger snarare i vilka medvetna och omedvetna minnen som det som sker väcker i oss.

Gamla mönster går på repeat
Så när någon upplevs som otrevlig handlar obehagskänslan i magen och de negativa tankarna som väcks inte så mycket om honom eller henne, utan om att tidigare minnen har väckts till liv. Minnen som ligger lagrat i delar av hjärnan dit förnuftet inte når, limbiska systemet och hjärnstammen.
– Då reagerar kroppen som om det var den gången. Allt det du upplevde då spelas upp igen.

LÄS OCKSÅ: Mindful Tapping – energipsykologi som går på djupet

Känslomässiga tillstånd känns i kroppen
När du hamnar i affekt, reagerar med ilska, rädsla eller kollaps innan du ens är medveten är det ditt undermedvetna som dragit igång enligt Kjell och Ann Sofi.
– Hjärnan och nervsystemet reagerar automatiskt på det du upplever och skickar in dig i olika känslotillstånd.

Trafikljuset som pedagogisk modell
Enligt forskaren Steven Porges finns tre automatiska grundlägen som hjälper oss hantera livets utmaningar. Mindful tapping har delat upp dessa känslotillstånd i rött, grönt och gult.

• Grönt är när du känner dig avslappnad och trygg. Då har du förmåga att vara i kontakt med andra människor, har tillgång till din kreativitet. Det känns skön helt enkelt. Fysiologiskt handlar det om att din ventrala vagusnerv är aktiverad. Den finns i reptilhjärnan (kanske bättre att genomgående skriva hjärnstammen)

• Gult är när du retar upp dig över småsaker, är irriterad eller arg. När du känner dig ledsen och rädd. Dessa kallas för kamp eller flykt-reaktioner och styrs av det sympatiska nervsystemet. Även den det ligger i reptilhjärnan.

 

• Rött är när du loggar ut, känner dig handlingsförlamad, apatisk, känner overklighetskänslor eller är disoscierad. Det kan också upplevas som att vara avtrubbad inför livet och det som händer. Detta är frys-reaktionen som styrs av dorsala vagusnerven och aktiveras när man är utsatt för ett hot som man är hjälplös inför. Den finns också i reptilhjärnan.

LÄS OCKSÅ: Artisten Micke Syd Andersson tappar in sig på rätt frekvens

Daglig övning
Den första lektionen är den enklaste modulen i Mindful Tapping. Den kallas Tap Out Daily och anses vara bra för avspänning och återhämtning. Ann-Sofi rekommenderar att den görs 10-15 minuter om dagen. I övningen uppmärksammar du hur det känns inuti, hur du mår, vad du noterar, vad du upplever. Den går ut på att ha ett mindfult förhållningssätt och göra en form av kroppsscanning. Till detta läggs lätt beröring av punkter på händer, fingrar och ansikte, det som kallas tapping.

Artisten Micke Syd Andersson och folkhälsovetaren Hanna Noorberg är lärare i Maindful Tapping och i filmen nedan lär de ut övningen Tap Out Daily.

Länk till den PDF som nämns i slutet av övningen finns längs ned i faktarutan.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Mindful Tapping är en metod baserat på bland annat EFT (emotional freedom tecnique) och modern neurobiologisk forskning om hur kropp, hjärna och nervsystem påverkar vår förmåga till psykiskt, fysiskt och socialt välmående.
Metoden är framtagen av farmakologen Kjell Forsberg och hans hustru Ann-Sofi Forsberg, biolog. Instruktörer är Micke Syd Andersson och Hanna Noorberg.
Läs mer om Mindful Tapping här.
Den PDF som nämns i slutet av övningen finns att ladda ned här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

 

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.