micke syd andersson hanna noorberg eft

Mindful Tapping del 1: Daglig övning

Fakta

Mindful Tapping är en metod baserat på bland annat EFT (emotional freedom tecnique) och modern neurobiologisk forskning om hur kropp, hjärna och nervsystem påverkar vår förmåga till psykiskt, fysiskt och socialt välmående.
Metoden är framtagen av farmakologen Kjell Forsberg och hans hustru Ann-Sofi Forsberg, biolog. Instruktörer är Micke Syd Andersson och Hanna Noorberg.
Läs mer om Mindful Tapping här.
Kureras läsare erbjuds rabatt på e-kurser i Mindful Tapping tom 20 maj, läs mer om erbjudandet här.
Den PDF som nämns i slutet av övningen finns att ladda ned här.

Mindful Tapping är en metod som bygger på bland annat EFT, neurofysiologi och traumaforskning. Kunskap om hur kropp, hjärna och nervsystem påverkas av våra upplevelser. I en serie lektioner utformade för Kureras läsare kommer Ann-Sofi Forsberg samt instruktörerna Micke Syd Andersson och Hanna Noorberg att lära ut övningar för ökat välmående.

Våra upplevelser formar oss redan från vår tillblivelse menar Kjell och Ann-Sofi Forsberg. Det formar såväl hjärna som nervsystem och påverkar hur vi mår, hur vi tänker, känner och beter oss. Det medverkar också till vår hälsa, våra relationer och våra prestationer i olika sammanhang i livet. Kjells och Ann-Sofis budskap är att vi kan förändra och reparera vårt nervsystem.
– Det vi lärt in kan vi lära av så att vi lär om för att lära in nytt och på så sätt skapa mer förtjänstfulla beteenden, säger Ann-Sofi.

Minnen lagras – minnen väcks till liv
Upplevelser vi varit med om skapar alltså minnen. Dessa minnen är av olika känslomässig natur, glada, lyckliga, ledsna, rädda och arga till iskalla, fientliga, kollapsartade menar Kjell och Ann-Sofi. Dessa bär vi med oss föklarar de.
– De väcks till liv i vår vardag och skapar det vi i dagligt tal kallar för stress.

 

Återupplever gamla känslor
– Neurofysiologisk forskning visar att rötterna till stress inte ligger i de yttre orsakerna, förklarar de.
De ligger snarare i vilka medvetna och omedvetna minnen som det som sker väcker i oss.

Gamla mönster går på repeat
Så när någon upplevs som otrevlig handlar obehagskänslan i magen och de negativa tankarna som väcks inte så mycket om honom eller henne, utan om att tidigare minnen har väckts till liv. Minnen som ligger lagrat i delar av hjärnan dit förnuftet inte når, limbiska systemet och hjärnstammen.
– Då reagerar kroppen som om det var den gången. Allt det du upplevde då spelas upp igen.

LÄS OCKSÅ: Mindful Tapping – energipsykologi som går på djupet

Känslomässiga tillstånd känns i kroppen
När du hamnar i affekt, reagerar med ilska, rädsla eller kollaps innan du ens är medveten är det ditt undermedvetna som dragit igång enligt Kjell och Ann Sofi.
– Hjärnan och nervsystemet reagerar automatiskt på det du upplever och skickar in dig i olika känslotillstånd.

Trafikljuset som pedagogisk modell
Enligt forskaren Steven Porges finns tre automatiska grundlägen som hjälper oss hantera livets utmaningar. Mindful tapping har delat upp dessa känslotillstånd i rött, grönt och gult.

• Grönt är när du känner dig avslappnad och trygg. Då har du förmåga att vara i kontakt med andra människor, har tillgång till din kreativitet. Det känns skön helt enkelt. Fysiologiskt handlar det om att din ventrala vagusnerv är aktiverad. Den finns i reptilhjärnan (kanske bättre att genomgående skriva hjärnstammen)

• Gult är när du retar upp dig över småsaker, är irriterad eller arg. När du känner dig ledsen och rädd. Dessa kallas för kamp eller flykt-reaktioner och styrs av det sympatiska nervsystemet. Även den det ligger i reptilhjärnan.

• Rött är när du loggar ut, känner dig handlingsförlamad, apatisk, känner overklighetskänslor eller är disoscierad. Det kan också upplevas som att vara avtrubbad inför livet och det som händer. Detta är frys-reaktionen som styrs av dorsala vagusnerven och aktiveras när man är utsatt för ett hot som man är hjälplös inför. Den finns också i reptilhjärnan.

LÄS OCKSÅ: Artisten Micke Syd Andersson tappar in sig på rätt frekvens

Daglig övning
Den första lektionen är den enklaste modulen i Mindful Tapping. Den kallas Tap Out Daily och anses vara bra för avspänning och återhämtning. Ann-Sofi rekommenderar att den görs 10-15 minuter om dagen. I övningen uppmärksammar du hur det känns inuti, hur du mår, vad du noterar, vad du upplever. Den går ut på att ha ett mindfult förhållningssätt och göra en form av kroppsscanning. Till detta läggs lätt beröring av punkter på händer, fingrar och ansikte, det som kallas tapping.

Artisten Micke Syd Andersson och folkhälsovetaren Hanna Noorberg är lärare i Maindful Tapping och i filmen nedan lär de ut övningen Tap Out Daily.

Länk till den PDF som nämns i slutet av övningen finns längs ned i faktarutan.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Mindful Tapping är en metod baserat på bland annat EFT (emotional freedom tecnique) och modern neurobiologisk forskning om hur kropp, hjärna och nervsystem påverkar vår förmåga till psykiskt, fysiskt och socialt välmående.
Metoden är framtagen av farmakologen Kjell Forsberg och hans hustru Ann-Sofi Forsberg, biolog. Instruktörer är Micke Syd Andersson och Hanna Noorberg.
Läs mer om Mindful Tapping här.
Kureras läsare erbjuds rabatt på e-kurser i Mindful Tapping tom 20 maj, läs mer om erbjudandet här.
Den PDF som nämns i slutet av övningen finns att ladda ned här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.

rosor

”De är blommornas Rolls royce”

Hud

Rosor har en air av romantik kring sig, de uppskattas både för sin skönhet och sin ljuvliga doft men vad kanske inte alla känner till är att de även har medicinska egenskaper – särskilt gynnsamma är de för huden.

Berika tarmfloran – 8 anledningar att välja mjölksyrat

Mage

Det bor två kilo bakterier, svampar och mikroorganismer i din tarm. Du har allt att vinna på att vårda dem, för de styr allt från humör till vikt och immunförsvar. Mjölksyrabakterier är en förutsättning för en näringsrik tarmflora – och kan dessutom göra underverk för huden. Här är åtta smarta tips om hur vassle kan hjälpa din hälsa.

Nu kan jag äntligen njuta av solen!

Hud

Tuula Gunnarsson älskar solen på alla sätt. När hon för många år sedan fick soleksem så var det en katastrof. Rådet var att ha långärmat och sitta i skuggan, vilket Tuula inte ville. När hon hittade ett tillskott för pigment och solbränna, med bland annat betakaroten, kunde hon njuta av solen igen.