Mindfulness mot depression

Mindfulness brukar översättas till medveten närvaro och handlar om att fokusera på att vara ”här och nu”.

Mindfulness har utövats inom buddhismen under tusentals år. Idag används det till och med inom vården som behandling av personer som är stressade, har sömnproblem, smärttillstånd eller depression.

Läs också: Experten: ”Det här borde alla veta om utmattning”

 

Närvaro kan vara svårare än man kan tro
När man pratar om medveten närvaro brukar man syfta på förmågan att vara ”här och nu”, vilket kan vara svårare än man tror. Våra tankar glider lätt iväg och befinner sig ofta i framtiden och på det som ska ske härnäst. Tekniken omkring oss bidrar också till att vi ofta gör många saker samtidigt och tar med oss jobbet hem.

Öva upp förmågan att vara här och nu
Genom att öva upp vår förmåga att vara här och nu så ökar vi kontakten med den egna kroppen och minskar stressen. Via mindfulness blir vi medvetna om våra tankar, känslor och kroppsliga förnimmelser. Medvetenheten skapas utan att den värderas eller döms. Tankarna får komma och gå, positiva och negativa.

► Läs också: Fem knep för att lyckas med mindfulness – och bli lycklig i nuet

Mindfulness som en del av vardagen
Mindfulness går att utöva i de flesta göromål i vardagen men ofta kan det vara bra att starta med några konkreta övningar för att lära sig tekniken. När du väl hittat tekniken så kan du väva in mindfulness i dina måltider, när du lyssnar på musik eller umgås med en vän och på så sätt öka ditt välmående.

Läs också: Professorn: ”200 svenskar dör av jobbstress varje år”

Studie
Gruppträning i mindfulness kan lindra ångest och depression lika effektiv som individuell KBT-behandling har en studie visat. I studien ingick 215 patienter från skånska vårdcentraler. På åtta veckor halverades symptomen på nedstämdhet, depression och ångest för patienterna, vare sig de fick KBT-behandling eller gruppträning i mindfulness.

Andningsövning
En enkel övning i vardagen kan vara mindful andning. Det gör du så här:
Ta ett djupt andetag och andas sedan långsamt ut. Upprepa fyra gånger och fokusera bara på andetagen och hur de känns i kroppen. Fortsätt sedan andas normalt några minuter men fortsätt fokusera endast på andetagen.

Läs också: Stressad och utmattad? Här är näringen du behöver!

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.

äng

Cancer- och allergifonden hjälper från två håll

Forskning

Cancer- och Allergifonden bildades för lite drygt trettio år sedan och delar ut anslag till forskning som syftar till att öka kunskapen om dessa sjukdomar, vad som orsakar och vad som förhoppningsvis kan bota. Utöver det kan även sjukdomsdrabbade privatpersoner söka ekonomiskt stöd hos fonden.

Ingrid: “Äntligen kan jag cykla igen”

Värk

Ingrid Ahlén gillat att cykla och promenera, gärna långt och länge. När värken i höfterna satte stopp för utflykterna blev livet lite fattigare. Nu är hon igång igen – tack vare två nya höftleder och extrakt av nypon. – Till och med min ortoped sa att jag skulle fortsätta med nyponen, för det verkade göra mig så gott, säger Ingrid.

Bota klimatångesten – med engagemang!

Krönikan

Det finns en ny folksjukdom och den sprider sig globalt. Främst drabbar den välutbildade västvärldsmänniskor i storstad med smartphones, matkassar och Netflixabonnemang. Som jag. Vilket är ganska ironiskt, eftersom det också är såna som jag som bär en stor del av skulden till att den ens uppkommit från början skriver Maria Soxbo, journalist och grundare av Klimatklubben.