Mindre tid utomhus oroar svenskarna

Nu den mörkaste tiden på året kommer så är vi utomhus mindre än en timma varje vecka. Det oroar den hälsomedvetna svensken som känner till hälsofördelarna det innebär att visats ute i naturen. Studier visar att det räcker med två timmars utomhusvistelse i veckan för att man ska bibehålla hälsan under vintern – så ut och må bra!

De allra flesta spenderar, av naturliga skäl, betydligt mindre tid utomhus under vinterhalvåret än under vår, sommar och höst. En undersökning visade att sju av tio minskade sin stress när de var ute två timmar och mer. Att ta en promenad eller bara vara utomhus gav också en välbehövlig vila ifrån dataskärmar och mobiltelefoner. Fem av tio upplevde även att koncentrationsförmågan ökade av att lämna hemmet eller jobbet och gå ut, om bara för en kort stund.

LÄS OCKSÅ: Därför flyttade Johan ut i skogen

Yngre kvinnor är minst ute
Undersökningen, som gjordes av Swarovski Optik, visade att under den kallaste perioden vistas vi mindre än en timma utomhus varje vecka. Detta oroar den hälsomedvetna svensken som inser att vi går miste om hälsa och välbefinnande i samband med tid utomhus. Hela nio av tio anser att de kan påverka hälsan negativt om de inte går ut.

 

Kvinnor mellan 18 och 30 år är de som spenderar mest tid inomhus och samtidigt är de dessa som bekymrar sig mest om att de inte tar sig ut mer än en timma per dag under de kalla vintermånaderna.

LÄS OCKSÅ: Trädgårdsarbete bra vid utmattning

Mer utomhustid –  bättre hälsa
Enligt en stor svensk-brittisk studie, där cirka 20 000 personer deltog, och som publicerades tidigare i år, visade på att mer utomhustid gav flera hälsofördelar. Det är faktiskt så att två timmar i veckan räckte för att deltagarna skulle må bättre, både fysiskt och fysiskt. Bäst resultat fick dock de som spenderat fyra timmar eller mer utomhus i veckan.  

Hälsofördelarna med längre tid utomhus. Så här sa det som deltog i undersökningen:

1)     Minskar stress – 71 procent

 

2)     Gör att jag tar en paus från skärmar och teknik – 54 procent

3)     Bra för immunförsvaret – 53 procent

4)     Förbättrar koncentrationsförmågan – 47 procent

5)     Gör mig mer kreativ – 42 procent

 

Av Inger Palm

Källa: Swarowski optik

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.