stress

Minska din stress genom kost, näring och livsstil

Känner du dig stressad och slutkörd? Vardagsstressen knäcker allt fler. Här delar näringsterapeuten Madeleine Marcus med sig av sina bästa tips för hur man med en sund livsstil, motion, kost samt tillskott kan minska stressen och må bättre igen.

 

Livsstil och motion

• Prioritera alltid nattsömnen. Binjurarna producerar det mesta kortisolet de sista 2-3 timmarna av nattsömnen. Kortisolet hjälper dig att tåla stress, vara pigg, frisk, skärpt, stark och lugn.

• Relationsstress är allvarligare än stress i form av exempelvis tidsbrist, eftersom den kan pågå dygnet runt och under långa perioder. Ju ärligare du kan uttrycka dig, desto större chanser till bättre relationer.

 

• Ta tio minuter i stillhet för dig själv på morgonen innan dagen börjar på riktigt. Fundera på vad som verkligen är viktigt just i dag och ta med det i din planering.

• Sträva efter att göra en sak i taget. Det gör dig lugnare, gladare och dessutom mer effektiv!

• Räkna alltid in marginaler i din kalender. Livet blir aldrig riktigt som vi tänkt oss och marginalerna räddar dig från onödig stress när det uppstår en oväntad förändring.

• Ge kroppen sitt dagliga behov av fysisk aktivitet, gärna utomhus. Kroppen är skapt för mycket fysisk rörelse. Motion gör dig tåligare både fysiskt och psykiskt, minskar upplagrad stress i kroppen. Var dock noga med att anpassa motionen utifrån din fysiska kapacitet.

Läs också: 3 örter mot sömnbesvär

Kost och näring

• Är du stressad är det extra viktigt att du planerar din mat och äter regelbundet, eftersom det är vanligt att just matvanorna blir lidande, vilket då leder till ännu högre stress.

• Planera och förbered dina måltider senast dagen innan. Vill du öka chanserna att lyckas och dessutom spara tid och pengar – gör en veckomatsedel och handla hem allt du behöver en gång i veckan.

 

• Laga maten själv av ekologiska råvaror som grönsaker, rotfrukter, fisk, fågel, ägg, nötkött, vilt eller lamm. Lägg till frön, nötter, avokado, bär och eventuellt baljväxter.

• Bra fett är kallpressad olivolja och kokosolja.

• Var sparsam med kaffe och mejeriprodukter.

• Undvik livsmedel som stressar kroppen som alkohol, socker, gluten och processad mat.

• Vill du öka din energi och minska sötsuget är dagliga gröna drinkar perfekt! En drink på vatten, gröna blad, gurka, morot, lime, ingefära, spirulina och chili kan ge en riktig energiboost.

• Välj en smoothie på nötmjölk och bär vid sötsug.

Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

Kost- och näringstillskott

• Långvarig stress kan leda till brist av olika näringsämnen – vilket i sin tur kan ge bristsymptom som oro, ökad stresskänslighet, koncentrationsproblem, nedsatt immunförsvar, trötthet och hormonella obalanser.

 

• Vet du inte vad just din kropp behöver kan du lägga till multitillskott till din kost. Välj ett som ger dig optimalt dagligt intag (ODI) av många olika näringsämnen. Tänk på att RDI, rekommenderad dagligt intag, bara är lägsta nivån för att förebygga allvarliga bristsjukdomar. Vi behöver betydligt mer näring än det för att må bra. ODI är sammansatta för att stödja optimal hälsa.

• Som tillägg till multitillskottet kan ett B-komplex samt C-vitamin ett par gånger om dagen vara till stöd. Har du svårt att slappna av kan du lägga till extra magnesium.

• Adaptogena örter som ashwaganda och passiflora bidrar till avslappning och återhämtning.

OBS! Detta är generella rekommendationer. För höga doser under lång tid kan skapa nya obalanser. Är du osäker så ta hjälp av en näringsterapeut eller hälsorådgivare för personlig rådgivning.

Av Madeleine Marcus

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

 

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning