Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

stress

Minska din stress genom kost, näring och livsstil

Känner du dig stressad och slutkörd? Vardagsstressen knäcker allt fler. Här delar näringsterapeuten Madeleine Marcus med sig av sina bästa tips för hur man med en sund livsstil, motion, kost samt tillskott kan minska stressen och må bättre igen.

 

Livsstil och motion

• Prioritera alltid nattsömnen. Binjurarna producerar det mesta kortisolet de sista 2-3 timmarna av nattsömnen. Kortisolet hjälper dig att tåla stress, vara pigg, frisk, skärpt, stark och lugn.

• Relationsstress är allvarligare än stress i form av exempelvis tidsbrist, eftersom den kan pågå dygnet runt och under långa perioder. Ju ärligare du kan uttrycka dig, desto större chanser till bättre relationer.

 

• Ta tio minuter i stillhet för dig själv på morgonen innan dagen börjar på riktigt. Fundera på vad som verkligen är viktigt just i dag och ta med det i din planering.

• Sträva efter att göra en sak i taget. Det gör dig lugnare, gladare och dessutom mer effektiv!

• Räkna alltid in marginaler i din kalender. Livet blir aldrig riktigt som vi tänkt oss och marginalerna räddar dig från onödig stress när det uppstår en oväntad förändring.

• Ge kroppen sitt dagliga behov av fysisk aktivitet, gärna utomhus. Kroppen är skapt för mycket fysisk rörelse. Motion gör dig tåligare både fysiskt och psykiskt, minskar upplagrad stress i kroppen. Var dock noga med att anpassa motionen utifrån din fysiska kapacitet.

Läs också: 3 örter mot sömnbesvär

Kost och näring

• Är du stressad är det extra viktigt att du planerar din mat och äter regelbundet, eftersom det är vanligt att just matvanorna blir lidande, vilket då leder till ännu högre stress.

• Planera och förbered dina måltider senast dagen innan. Vill du öka chanserna att lyckas och dessutom spara tid och pengar – gör en veckomatsedel och handla hem allt du behöver en gång i veckan.

 

• Laga maten själv av ekologiska råvaror som grönsaker, rotfrukter, fisk, fågel, ägg, nötkött, vilt eller lamm. Lägg till frön, nötter, avokado, bär och eventuellt baljväxter.

• Bra fett är kallpressad olivolja och kokosolja.

• Var sparsam med kaffe och mejeriprodukter.

• Undvik livsmedel som stressar kroppen som alkohol, socker, gluten och processad mat.

• Vill du öka din energi och minska sötsuget är dagliga gröna drinkar perfekt! En drink på vatten, gröna blad, gurka, morot, lime, ingefära, spirulina och chili kan ge en riktig energiboost.

• Välj en smoothie på nötmjölk och bär vid sötsug.

Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

Kost- och näringstillskott

• Långvarig stress kan leda till brist av olika näringsämnen – vilket i sin tur kan ge bristsymptom som oro, ökad stresskänslighet, koncentrationsproblem, nedsatt immunförsvar, trötthet och hormonella obalanser.

 

• Vet du inte vad just din kropp behöver kan du lägga till multitillskott till din kost. Välj ett som ger dig optimalt dagligt intag (ODI) av många olika näringsämnen. Tänk på att RDI, rekommenderad dagligt intag, bara är lägsta nivån för att förebygga allvarliga bristsjukdomar. Vi behöver betydligt mer näring än det för att må bra. ODI är sammansatta för att stödja optimal hälsa.

• Som tillägg till multitillskottet kan ett B-komplex samt C-vitamin ett par gånger om dagen vara till stöd. Har du svårt att slappna av kan du lägga till extra magnesium.

• Adaptogena örter som ashwaganda och passiflora bidrar till avslappning och återhämtning.

OBS! Detta är generella rekommendationer. För höga doser under lång tid kan skapa nya obalanser. Är du osäker så ta hjälp av en näringsterapeut eller hälsorådgivare för personlig rådgivning.

Av Madeleine Marcus

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

 

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

 

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

 

Polyfenoler minskar trötthet efter träning

Hälsa

Träning kan orsaka inflammation och oxidativ stress. För att undvika trötthet efter fysisk aktivitet och förkorta tiden för återhämtning kan du se till att få i dig polyfenoler via kosten eller via ett tillskott. Polyfenoler är nyttiga antoxidantrika färgpigment som finns i bland annat granatäpple, grönt te, gurkmeja och broccoli. 

Kureras expert: Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

Flicka med diabetesknapp på armen

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

Fyra skrattande kvinnor i vita skjortor

Har du passerat klimakteriet eller inte?

Hälsa

Kvinnors klimakterieålder har stigit över tid. Men var tredje kvinna har svårt att fastställa exakt ålder för när hon kommit in i klimakteriet, enligt en studie från Göteborgs universitet. Anledningen? Ökad användning av hormonspiral och p-piller.

Ung kvinna kramar om sin hund

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv – de sprider glädje, är kärleksfulla lekkamrater till barn och ett tryggt sällskap till våra äldre. Men de kan även hjälpa till vid olika former av neuropsykiatriska diagnoser och vara ett stort stöd för den med psykisk ohälsa.