Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

stress

Minska din stress genom kost, näring och livsstil

Känner du dig stressad och slutkörd? Vardagsstressen knäcker allt fler. Här delar näringsterapeuten Madeleine Marcus med sig av sina bästa tips för hur man med en sund livsstil, motion, kost samt tillskott kan minska stressen och må bättre igen.

 

Livsstil och motion

• Prioritera alltid nattsömnen. Binjurarna producerar det mesta kortisolet de sista 2-3 timmarna av nattsömnen. Kortisolet hjälper dig att tåla stress, vara pigg, frisk, skärpt, stark och lugn.

• Relationsstress är allvarligare än stress i form av exempelvis tidsbrist, eftersom den kan pågå dygnet runt och under långa perioder. Ju ärligare du kan uttrycka dig, desto större chanser till bättre relationer.

 

• Ta tio minuter i stillhet för dig själv på morgonen innan dagen börjar på riktigt. Fundera på vad som verkligen är viktigt just i dag och ta med det i din planering.

• Sträva efter att göra en sak i taget. Det gör dig lugnare, gladare och dessutom mer effektiv!

• Räkna alltid in marginaler i din kalender. Livet blir aldrig riktigt som vi tänkt oss och marginalerna räddar dig från onödig stress när det uppstår en oväntad förändring.

• Ge kroppen sitt dagliga behov av fysisk aktivitet, gärna utomhus. Kroppen är skapt för mycket fysisk rörelse. Motion gör dig tåligare både fysiskt och psykiskt, minskar upplagrad stress i kroppen. Var dock noga med att anpassa motionen utifrån din fysiska kapacitet.

Läs också: 3 örter mot sömnbesvär

Kost och näring

• Är du stressad är det extra viktigt att du planerar din mat och äter regelbundet, eftersom det är vanligt att just matvanorna blir lidande, vilket då leder till ännu högre stress.

• Planera och förbered dina måltider senast dagen innan. Vill du öka chanserna att lyckas och dessutom spara tid och pengar – gör en veckomatsedel och handla hem allt du behöver en gång i veckan.

 

• Laga maten själv av ekologiska råvaror som grönsaker, rotfrukter, fisk, fågel, ägg, nötkött, vilt eller lamm. Lägg till frön, nötter, avokado, bär och eventuellt baljväxter.

• Bra fett är kallpressad olivolja och kokosolja.

• Var sparsam med kaffe och mejeriprodukter.

• Undvik livsmedel som stressar kroppen som alkohol, socker, gluten och processad mat.

• Vill du öka din energi och minska sötsuget är dagliga gröna drinkar perfekt! En drink på vatten, gröna blad, gurka, morot, lime, ingefära, spirulina och chili kan ge en riktig energiboost.

• Välj en smoothie på nötmjölk och bär vid sötsug.

Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

Kost- och näringstillskott

• Långvarig stress kan leda till brist av olika näringsämnen – vilket i sin tur kan ge bristsymptom som oro, ökad stresskänslighet, koncentrationsproblem, nedsatt immunförsvar, trötthet och hormonella obalanser.

 

• Vet du inte vad just din kropp behöver kan du lägga till multitillskott till din kost. Välj ett som ger dig optimalt dagligt intag (ODI) av många olika näringsämnen. Tänk på att RDI, rekommenderad dagligt intag, bara är lägsta nivån för att förebygga allvarliga bristsjukdomar. Vi behöver betydligt mer näring än det för att må bra. ODI är sammansatta för att stödja optimal hälsa.

• Som tillägg till multitillskottet kan ett B-komplex samt C-vitamin ett par gånger om dagen vara till stöd. Har du svårt att slappna av kan du lägga till extra magnesium.

• Adaptogena örter som ashwaganda och passiflora bidrar till avslappning och återhämtning.

OBS! Detta är generella rekommendationer. För höga doser under lång tid kan skapa nya obalanser. Är du osäker så ta hjälp av en näringsterapeut eller hälsorådgivare för personlig rådgivning.

Av Madeleine Marcus

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.