Minska ditt stillasittande

Att minska stillasittandet är lika viktigt som att motionera mera. Ny forskning visar att det finns stora hälsorisker med att sitta stilla under längre perioder –  även om man motionerar duktigt i övrigt.

Vi har kunnat höra och läsa länge om den gigantiska tjänsten vi gör oss själva genom att motionera regelbundet. Listan över sjukdomstillstånd som kan förebyggas med fysisk aktivitet är lång och för att uppnå dessa hälsoeffekter rekommenderar Folkhälsoinstitutet att vi utövar minst trettio minuters fysisk aktivitet per dag på en måttligt intensiv nivå, vilket motsvarar till exempel en rask promenad.

Trots att vi faktiskt har blivit bättre på att motionera finns det mycket som talar för att det totala stillasittandet ändå ökar. Vi ser mer på TV, fler och fler åker bil och mer än var sjunde vuxen svensk har en stillasittande fritid. Vad man har insett på senare år är att stillasittandet kan vara en riskfaktor i sig. Nya studier visar att längre stunder av stillasittande, oberoende av övrig fysisk aktivitet, är starkt kopplade till såväl fetma, diabetes, metabola syndromet, hjärt-kärlsjukdom, cancer och förtida död. Sambanden ses oberoende av BMI.

 

Foto: Malin Duvstedt

Mai-lis hellénius är professor i allmänmedicin med inriktning mot kardiovaskulär prevention vid institutionen för medicin på Karolinska Institutet, Solna. Hon studerar hur olika livsstilsfaktorer, främst fysisk aktivitet och matvanor, kan påverka uppkomsten av det metabola syndromet respektive möjligheten att med förändrad livsstil påverka den framtida risken att insjukna i hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

Hur mycket måste man sitta still under en dag för att det ska vara skadligt?
– De undersökningar som finns visar att riskökningen blir mycket brantare om man kommer över fyra timmar. Det gäller fyra timmar i sträck men även fyra timmar om dagen.

Men det är ju massor av svenskar som är i riskzonen i så fall?
– Det är just därför det här är värt att diskutera. Det gäller väldigt många i vårt moderna samhälle. Och ju äldre vi blir, desto mindre rör vi oss. Det är väldigt tokigt, för ju äldre vi blir desto mer behöver vi både kondis och muskelstyrka.

Så det gör ingen skillnad om man går och tränar flera gånger i veckan?
– Jo det gör det naturligtvis. All rörelse är viktig. Men vad man ser är alltså att även hos den som kanske går på gympa eller simmar flera gånger i veckan finns en hälsorisk om man har ett väldigt stillasittande arbete eller sitter mycket på fritiden.

Hur mycket rörelse räcker?
– Det där är en svår fråga för det måste man studera mera, men varenda litet avbrott har betydelse. Om det handlar om fem, tio eller femton minuter som det krävs för att bryta riskerna med stillasittande, det vet vi inte riktigt ännu.

Vad är det som händer i kroppen då om man sitter stilla?
– Bra fråga. Ämnesomsättningen i musklerna påverkas något förskräckligt, så det här påverkar hur vi bryter ner våra blodfetter, det påverkar kroppens sockerbalans. Det får en massa medicinska konsekvenser.

Hur ska vi lyckas ändra oss?
– Det första är att vi är medvetna om det här. Det andra är att starta försiktigt och lägga ribban väldigt lågt. Har man ambitionen att bli mer rörlig får man ta det successivt i små steg. Väldigt många försök till att bli till exempel mer fysiskt aktiv stupar på att man sätter ribban alldeles för högt.

Vilket är ditt absolut viktigaste tips?
– Att försöka få in rörelsen i vardagen. Naturligtvis ska vi fortsätta att motionera två, tre gånger i veckan, men vi ska även tänka på det här lilla enkla – att gå i trappan, att resa sig upp minst en gång i halvtimmen etc. Promenadmöten på jobbet är också bra. Det har vi på min arbetsplats. Är man två, tre, fyra stycken går det alldeles utmärkt att ta en sväng i parken. Tanken klarnar när man rör sig. Det behöver inte vara så märkvärdigt.

Av Jennie Pettersson 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ann-sofi forsberg hand med blomma i

Mindful Tapping del 4: Upplev mer glädje

Mental hälsa

I tre lektioner har Kureras läsare fått en liten inblick i Mindful Tapping och vad energipsykologi kan göra för välmåendet. I den fjärde och avslutande delen lär Ann-Sofi Forsberg, en av grundarna av metoden ut en övning som ska hjälpa oss att känna mer glädje genom att fokusera på tacksamhet.

negin aghili, hud burka

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.