Minska ditt stillasittande

Att minska stillasittandet är lika viktigt som att motionera mera. Ny forskning visar att det finns stora hälsorisker med att sitta stilla under längre perioder –  även om man motionerar duktigt i övrigt.

Vi har kunnat höra och läsa länge om den gigantiska tjänsten vi gör oss själva genom att motionera regelbundet. Listan över sjukdomstillstånd som kan förebyggas med fysisk aktivitet är lång och för att uppnå dessa hälsoeffekter rekommenderar Folkhälsoinstitutet att vi utövar minst trettio minuters fysisk aktivitet per dag på en måttligt intensiv nivå, vilket motsvarar till exempel en rask promenad.

Trots att vi faktiskt har blivit bättre på att motionera finns det mycket som talar för att det totala stillasittandet ändå ökar. Vi ser mer på TV, fler och fler åker bil och mer än var sjunde vuxen svensk har en stillasittande fritid. Vad man har insett på senare år är att stillasittandet kan vara en riskfaktor i sig. Nya studier visar att längre stunder av stillasittande, oberoende av övrig fysisk aktivitet, är starkt kopplade till såväl fetma, diabetes, metabola syndromet, hjärt-kärlsjukdom, cancer och förtida död. Sambanden ses oberoende av BMI.

 

Foto: Malin Duvstedt

Mai-lis hellénius är professor i allmänmedicin med inriktning mot kardiovaskulär prevention vid institutionen för medicin på Karolinska Institutet, Solna. Hon studerar hur olika livsstilsfaktorer, främst fysisk aktivitet och matvanor, kan påverka uppkomsten av det metabola syndromet respektive möjligheten att med förändrad livsstil påverka den framtida risken att insjukna i hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

Hur mycket måste man sitta still under en dag för att det ska vara skadligt?
– De undersökningar som finns visar att riskökningen blir mycket brantare om man kommer över fyra timmar. Det gäller fyra timmar i sträck men även fyra timmar om dagen.

Men det är ju massor av svenskar som är i riskzonen i så fall?
– Det är just därför det här är värt att diskutera. Det gäller väldigt många i vårt moderna samhälle. Och ju äldre vi blir, desto mindre rör vi oss. Det är väldigt tokigt, för ju äldre vi blir desto mer behöver vi både kondis och muskelstyrka.

Så det gör ingen skillnad om man går och tränar flera gånger i veckan?
– Jo det gör det naturligtvis. All rörelse är viktig. Men vad man ser är alltså att även hos den som kanske går på gympa eller simmar flera gånger i veckan finns en hälsorisk om man har ett väldigt stillasittande arbete eller sitter mycket på fritiden.

Hur mycket rörelse räcker?
– Det där är en svår fråga för det måste man studera mera, men varenda litet avbrott har betydelse. Om det handlar om fem, tio eller femton minuter som det krävs för att bryta riskerna med stillasittande, det vet vi inte riktigt ännu.

 

Vad är det som händer i kroppen då om man sitter stilla?
– Bra fråga. Ämnesomsättningen i musklerna påverkas något förskräckligt, så det här påverkar hur vi bryter ner våra blodfetter, det påverkar kroppens sockerbalans. Det får en massa medicinska konsekvenser.

Hur ska vi lyckas ändra oss?
– Det första är att vi är medvetna om det här. Det andra är att starta försiktigt och lägga ribban väldigt lågt. Har man ambitionen att bli mer rörlig får man ta det successivt i små steg. Väldigt många försök till att bli till exempel mer fysiskt aktiv stupar på att man sätter ribban alldeles för högt.

Vilket är ditt absolut viktigaste tips?
– Att försöka få in rörelsen i vardagen. Naturligtvis ska vi fortsätta att motionera två, tre gånger i veckan, men vi ska även tänka på det här lilla enkla – att gå i trappan, att resa sig upp minst en gång i halvtimmen etc. Promenadmöten på jobbet är också bra. Det har vi på min arbetsplats. Är man två, tre, fyra stycken går det alldeles utmärkt att ta en sväng i parken. Tanken klarnar när man rör sig. Det behöver inte vara så märkvärdigt.

Av Jennie Pettersson 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sjukvårdspersonal tar feber på patient i örat

Du kan ha feber innan 38 grader

Hälsa

Känner du till vilken din normala temperatur är? Visste du att äldre personer kan ha en så låg normaltemperatur som 35 grader? Det betyder att du kan ha feber långt innan 38 grader, som i dag är gränsen för vad som anses som feber. Ewa Grodzinsky är biomedicinska analytiker och har skrivit en lärobok om feber. Hon tycker att vi behöver omvärdera begreppet feber.

kvinna sitter på huk

Sitta sig frisk – går det?

Hälsa

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

Ung kvinnlig karaktär fångad i en pillerburk. Kapslar. Medicin. Missbruk.

”Psykiatrin behöver gå från piller till samtal”

Kurera debatt

Idag äter var sjätte svensk psykofarmaka av något slag och drygt var tionde svensk äter någon antidepressiv medicin – många av dem är unga. Samtidigt ökar självmorden kraftigt bland unga vuxna. Psykiatern och psykoterapeuten Johan Stiernstedt frågar sig om det här är en rimlig utveckling och menar att samtal har blivit psykiatrins stora bristvara.

Håll dig frisk med honungens Rolls Royce 

Naturlig hälsa

Det är inte bara Bamse som gillar honung, det gör även vi människor – under första kvartalet 2020 ökade svenskarnas efterfrågan på manukahonung, "honungens Roll Royce", med hela 700 procent jämfört med i fjol. Den exklusiva honungen är effektiv för att förebygga och motverka förkylning, influensa och halsinfektioner.

 

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Mental hälsa

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Hud

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt? Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

 

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

 

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.