Minska ditt stillasittande

Att minska stillasittandet är lika viktigt som att motionera mera. Ny forskning visar att det finns stora hälsorisker med att sitta stilla under längre perioder –  även om man motionerar duktigt i övrigt.

Vi har kunnat höra och läsa länge om den gigantiska tjänsten vi gör oss själva genom att motionera regelbundet. Listan över sjukdomstillstånd som kan förebyggas med fysisk aktivitet är lång och för att uppnå dessa hälsoeffekter rekommenderar Folkhälsoinstitutet att vi utövar minst trettio minuters fysisk aktivitet per dag på en måttligt intensiv nivå, vilket motsvarar till exempel en rask promenad.

Trots att vi faktiskt har blivit bättre på att motionera finns det mycket som talar för att det totala stillasittandet ändå ökar. Vi ser mer på TV, fler och fler åker bil och mer än var sjunde vuxen svensk har en stillasittande fritid. Vad man har insett på senare år är att stillasittandet kan vara en riskfaktor i sig. Nya studier visar att längre stunder av stillasittande, oberoende av övrig fysisk aktivitet, är starkt kopplade till såväl fetma, diabetes, metabola syndromet, hjärt-kärlsjukdom, cancer och förtida död. Sambanden ses oberoende av BMI.

 

Foto: Malin Duvstedt

Mai-lis hellénius är professor i allmänmedicin med inriktning mot kardiovaskulär prevention vid institutionen för medicin på Karolinska Institutet, Solna. Hon studerar hur olika livsstilsfaktorer, främst fysisk aktivitet och matvanor, kan påverka uppkomsten av det metabola syndromet respektive möjligheten att med förändrad livsstil påverka den framtida risken att insjukna i hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

Hur mycket måste man sitta still under en dag för att det ska vara skadligt?
– De undersökningar som finns visar att riskökningen blir mycket brantare om man kommer över fyra timmar. Det gäller fyra timmar i sträck men även fyra timmar om dagen.

Men det är ju massor av svenskar som är i riskzonen i så fall?
– Det är just därför det här är värt att diskutera. Det gäller väldigt många i vårt moderna samhälle. Och ju äldre vi blir, desto mindre rör vi oss. Det är väldigt tokigt, för ju äldre vi blir desto mer behöver vi både kondis och muskelstyrka.

Så det gör ingen skillnad om man går och tränar flera gånger i veckan?
– Jo det gör det naturligtvis. All rörelse är viktig. Men vad man ser är alltså att även hos den som kanske går på gympa eller simmar flera gånger i veckan finns en hälsorisk om man har ett väldigt stillasittande arbete eller sitter mycket på fritiden.

Hur mycket rörelse räcker?
– Det där är en svår fråga för det måste man studera mera, men varenda litet avbrott har betydelse. Om det handlar om fem, tio eller femton minuter som det krävs för att bryta riskerna med stillasittande, det vet vi inte riktigt ännu.

Vad är det som händer i kroppen då om man sitter stilla?
– Bra fråga. Ämnesomsättningen i musklerna påverkas något förskräckligt, så det här påverkar hur vi bryter ner våra blodfetter, det påverkar kroppens sockerbalans. Det får en massa medicinska konsekvenser.

Hur ska vi lyckas ändra oss?
– Det första är att vi är medvetna om det här. Det andra är att starta försiktigt och lägga ribban väldigt lågt. Har man ambitionen att bli mer rörlig får man ta det successivt i små steg. Väldigt många försök till att bli till exempel mer fysiskt aktiv stupar på att man sätter ribban alldeles för högt.

Vilket är ditt absolut viktigaste tips?
– Att försöka få in rörelsen i vardagen. Naturligtvis ska vi fortsätta att motionera två, tre gånger i veckan, men vi ska även tänka på det här lilla enkla – att gå i trappan, att resa sig upp minst en gång i halvtimmen etc. Promenadmöten på jobbet är också bra. Det har vi på min arbetsplats. Är man två, tre, fyra stycken går det alldeles utmärkt att ta en sväng i parken. Tanken klarnar när man rör sig. Det behöver inte vara så märkvärdigt.

Av Jennie Pettersson 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Märk alkohol med varning för cancer – inte rosa band”

Kurera debatt

Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten?  Vi behöver få tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val skriver Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO i detta debattinlägg.

johanna bjurström

Hallå där Johanna Bjurström – ny hudvårdsexpert hos Kurera

Hud

Kurera välkomnar en ny medlem i vår expertpanel. Johanna Bjurström som många Kureraläsare känner igen från vår serie "Grön omställning" tar över som hudvårdsexpert. Det innebär att du som läsare nu kan vända dig direkt till Johanna med dina frågor om hud och skönhet, något vi är väldigt stolta och glada att kunna erbjuda. 

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.