ledvark_gurkmeja_ingefara_NY

Minska värken i lederna med ingefära och gurkmeja

En halv miljon svenskar har inflammation i lederna och var fjärde svensk över 45 år lider av ledvärk som begränsar dem i vardagen. Artros är idag vår vanligaste kroniska sjukdom. Med en kombination av superkryddorna gurkmeja och ingefära kan man få lindring, studier visar att nio av tio får en bättre ledhälsa på bara två månader. Här berättar Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap mer. 

Stelhet och smärta orsakad av inflammerade leder innebär en inskränkning i vardagen. Det märks framförallt när du stiger upp på morgon och känner dig stel och öm, när du ska greppa om något litet eller när du går upp- eller nerför en trappa.

Växter med antiinflammatoriska egenskaper
Artros är ovanligt före 40 år, även om det förekommer. Vanliga siffror är att vid 50 år så har 50 procent någon typ av symtom och vid 60 år har 60 procent symtom och så vidare. Att försöka hitta läkeväxter med antiinflammatoriska egenskaper som kan minska smärta och ge tillbaka rörligheten och därmed öka livskvaliteten hos de med ledvärk har intresserat forskare världen över.

 

Under 1990-talet började svenska och danska forskare intressera sig för ingefärans anti-inflammatoriska potential. Det resulterade i kosttillskottet Zincumin, som innehåller bioaktiv ingefära. Dagens produkt är en vidareutveckling och nu innehåller den även gurkmeja (kurkumin) och har en bättre formuleringsteknologi. Tillsammans hämmar gurkmejan och ingefäran inflammation i lederna och bromsar nedbrytningen av ledbrosket ännu bättre.

Forskaren och doktorn i medicinsk vetenskap, Lars Lindmark, har i mer än 20 år varit involverad i forskningen och utvecklingen av tillskottet.

Lars Lindmark

Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap.

LÄS OCKSÅ: Naturens ”mirakel” vid artros, inflammation och ledvärk

Vad är det som händer i kroppen när leder blir inflammerade?
– Grundorsaken till varför leden blir inflammerad och sliten är fortfarande något dunkel. Bland riskfaktorerna finns övervikt, ålder, stress, inflammatorisk miljö och en kraftig påfrestning på en specifik led, till exempel en sport- eller arbetsskada. Det som sker över tid är en komplicerad process där prostaglandiner, leukotriener och cytokiner som är speciella signalsubstanser, samverkar i ett inflammatoriskt förlopp som bland annat ger smärta, stelhet och ödem. Dessa processer leder till att leden inflammeras och det viktiga brosket snabbare bryts ned eller att ett sämre brosk bildas, säger Lars Lindmark.

Hur kan kosttillskottet Zincumin hjälpa patienter med ledvärk?
– Ingefäran och gurkmejan minskar svullnad och smärta i lederna hos sex av tio patienter redan inom två veckor. Det visar en produktspecifik studie som nyligen gjordes i Belgien på 200 patienter. Ledvärken förbättrades med i genomsnitt 50 procent efter åtta veckor hos nio av tio. Patienterna kunde dessutom minska intaget av smärtstillande läkemedel. Efter åtta veckor, när studien avslutades, mådde en majoritet bättre och uppvisade en ökad livskvalitet, säger Lars Lindmark.

LÄS OCKSÅ: Träning bästa medicinen vid artro

Vad är det i ingefära och gurkmeja som är så starkt antiinflammatoriskt?
– Bland de aktiva ämnena finns bland annat gingeroler, shogaoler, zingeroner, gingeroner och curcuminer samt ett flertal eteriska oljor. Forskare har undersökt mer än 100 olika varianter av ingefära för att ta reda på vilken variant som innehöll mest och starkaste antiinflammatoriska ämnen. Den bästa ingefäran fann man i Indien. Utmaningen för oss var att framställa ett tillskott med högsta möjliga biotillgänglighet, det vill säga att kroppen kan ta upp så mycket som möjligt av de aktiva substanserna. När vi blandande extrakten i det unika formuleringssystemet, som huvudsakligen utgörs av en speciell oljebaserad emulgator, ökade lösligheten för gurkmeja med ytterligare 30 procent. Hemligheten bakom den kraftiga smärtdämpande effekten är kombinationen av de antiinflammatoriska ämnen och den höga lösligheten, det man också kallar biotillgängligheten, säger Lars Lindmark

 Vad kan man mer göra som artrospatient för att få bättre livskvalitet?
– Att generellt minska det inflammatoriska trycket i kroppen är gynnsamt. Kanske är det viktigaste att minska på kroppsvikten, om man väger för mycket. Det finns flera bra danska studier som visar att viktminskning har god effekt. En viktreduktion på tio procent kan ge upp till 28 procent förbättrad ledhälsa. Förklaringen är främst att lägre vikt ger lägre tryck på leden och att man därför rör leden bättre. En hälsosam kost är också bra för artrospatienter. Det vill säga att man minskar på sockerintaget, är försiktig med salt, vitt mjöl och stekt mat. Det kan också vara en fördel att minska på mjölkkonsumtionen. Alkohol i för stora mängder kan vara negativt, däremot kan rödvin i måttliga mängder ha en antiinflammatorisk effekt. Ät mer av alla grönsaker, välj gärna färgglada grönsaker som till exempel tomater som innehåller mycket antioxidanter. Ät även mer frukt, bär, nötter, olivolja och fet fisk, säger Lars Lindmark.

LÄS OCKSÅ: Ny syn på vad som orsakar artros och hopp om ny bot

Hur ska man tänka gällande motion och träning?
– Det finns bra studier som visar att fysisk aktivitet är gynnsamt för personer med ledbesvär. All rörelse är bra för leden, fast man ska aldrig träna med smärta. Men bara en enkel liten rörelse gör att ledvätskan rör sig. Eftersom smärtan minskar med ett kosttillskott som Zincumin blir det lättare att komma ut och röra på sig. Har du till exempel problem med smärta i knäet så stärker styrketräning musklerna runt knäleden, vilket gör dig mer stabil och rörlig. Men man ska tänka på att träna lagom för att nå bästa möjliga resultat. Det vill säga, tränar du för mycket och det gör ont – dra ner på aktiviteten tills det känns bra igen, avslutar Lars Lindmark.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så blev jag av med hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.