Kraftigt minskad risk för Alzheimers sjukdom bland kulturellt aktiva | Kurera.se
Kvinna håller trave böcker på bibliotek

Kraftigt minskad risk för Alzheimers sjukdom bland kulturellt aktiva

Fler sätt att förebygga demens:

... utöver att hålla igång nervcellerna med kultur och hjärngympa samt vara fysiskt aktiv och ha bra kondition bör du även...

• ... undvika övervikt och fetma.
•... undvika alkohol. Det finns till och med alkoholdemens – demens utvecklad på grund av alkoholmissbruk.
•... absolut inte röka.
•... äta mer av färgstark frukt och grönt som broccoli och paprika, som innehåller antioxidanter som skyddar cellerna.
• ...få i dig tillräckligt med D-vitamin (gärna året om) och undvika att utveckla D-vitaminbrist.
• ...undvika att äta mycket raffinerat socker och välja rätt oljor.
• ...äta fisk, särskilt fet fisk som innehåller omegasyror samt gärna äta tillskott av omega-3.
• ...hålla kolla på dina kolesterolvärden.
•... göra vad du kan för att sänka ditt blodtryck.
• ...undvik känslor av stress och hopplöshet.
• ...dricka grönt te.
• ... äta rikligt med antiinflammatorisk gurkmeja.

Att hålla igång hjärnan med kulturella aktiviteter och att vara fysiskt aktiv i medelåldern kan minska risken att drabbas av olika typer av demenssjukdom senare i livet. Det visar en studie från Göteborgs universitet, där 800 kvinnor följts i över 40 år.
– Detta visar att det finns många möjligheter att förebygga demens och bibehålla ett hälsosamt åldrande. Det är också viktigt att komma ihåg att det inte krävdes någon hög aktivitet för att få effekt, säger studiens ledare Ingmar Skoog.

Studien är utförd av forskare vid AgeCap, Centrum för åldrande och hälsa, vid Göteborgs universitet och resultaten är publicerade i den ansedda vetenskapliga tidskriften Neurology.

"Spelar viktig roll i förebyggandet av demens"
Jenna Najar är läkare och doktorand från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
– Resultaten visar att hjärnstimulerande aktiviteter, som att läsa, sjunga, gå på teater eller konsert, och att vara fysiskt aktiv, som att promenera, spelar en viktig roll i förebyggandet av demens i högre åldrar, säger hon i ett uttalande från universitetet.
Hon tillägger:
– Det är enkla och roliga aktiviteter som alla kan ägna sig åt samtidigt som de skyddar mot demens var och en för sig.

 

Har följt 800 kvinnor i 44 år
Studien, som baseras på Kvinnoundersökningen och H70-studierna i Göteborg, följde 800 kvinnor under 44 år. När studien startade år 1968 tillfrågades kvinnorna om hur aktiva de var när det gäller olika hjärnstimulerande och fysiska aktiviteter.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra Alzheimers

Fick uppge mängden hjärnstimulerande aktivitet...
Hjärnstimulerande aktiviteter delades in i fem olika områden: Intellektuella aktiviteter, som att läsa, skriva och lösa korsord. Konstnärliga aktiviteter som att sjunga i kör, spela instrument, gå på konserter eller teater. Manuella aktiviteter, som att sy, sticka och sköta trädgården samt föreningsliv och religiösa aktiviteter.

Deltagarna gav poäng för hur aktiva de var. Noll poäng innebar ingen till låg aktivitet, en poäng innebar moderat aktivitet och två poäng innebar hög aktivitet, vilket gav totalpoängen 0–10. Deltagarna delades in i två grupper om 0–2 poäng och 3–10 poäng.

...samt hur fysiskt aktiva de var
Fysisk aktivitet delades in i tre grupper. Den första gruppen var helt inaktiv. I den andra gruppen ägnade sig deltagarna åt regelbunden fysisk aktivitet, som att promenera, bowla, och cykla, minst fyra timmar per vecka. Deltagarna i den tredje gruppen hade regelbunden hård fysisk träning som att jogga, spela tennis, simma och vara aktiva i tävlingssport, under minst tre timmar per vecka.

LÄS OCKSÅ: Rapport: Mycket kan göras för att undvika demens

Avsevärt lägre risk för såväl hjärnaktiva som fysiskt aktiva 
Under de 44 år som kvinnorna följdes utvecklade 194 av dem demenssjukdom. I de flesta fall insjuknade de fler än 30 år efter att de tillfrågats om sina aktiviteter.– Kvinnor i gruppen med flest hjärnstimulerande aktiviteter hade 34 procent lägre risk att utveckla demens och 46 procent lägre risk att utveckla demenstypen Alzheimers sjukdom än kvinnorna med lägst antal hjärnstimulerande aktiviteter, oberoende av hur fysiskt aktiva de varit, säger Jenna Najar.

 

Studien fann även att gruppen med högst fysisk aktivitet hade 52 procent lägre risk att utveckla demens orsakad av kärlsjukdomar i hjärnan, oberoende av hur mentalt aktiva de varit. Alla resultaten var även oberoende av andra riskfaktorer för demens, så som högt blodtryck, låg utbildning och rökning.

LÄS OCKSÅ: D-vitaminbrist ökar risken för demens och Alzheimers sjukdom

"Krävdes inte någon hög aktivitet för effekt"
Ingmar Skoog är föreståndare för Centrum för åldrande och hälsa (AgeCap) och ledare för studien.
– Detta visar ännu en gång att det finns många möjligheter att förebygga demens och att det kan vara lika viktigt att satsa på kulturella aktiviteter som på fysisk aktivitet för att bibehålla ett hälsosamt åldrande. Det är också viktigt att komma ihåg att det inte krävdes någon hög aktivitet för att få en effekt, säger han i ett uttalande.

Av Isabelle G Hedander

Referens: Cognitive and physical activity and dementia A 44-year longitudinal population study of women

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget


Fler sätt att förebygga demens:

... utöver att hålla igång nervcellerna med kultur och hjärngympa samt vara fysiskt aktiv och ha bra kondition bör du även...

• ... undvika övervikt och fetma.
•... undvika alkohol. Det finns till och med alkoholdemens – demens utvecklad på grund av alkoholmissbruk.
•... absolut inte röka.
•... äta mer av färgstark frukt och grönt som broccoli och paprika, som innehåller antioxidanter som skyddar cellerna.
• ...få i dig tillräckligt med D-vitamin (gärna året om) och undvika att utveckla D-vitaminbrist.
• ...undvika att äta mycket raffinerat socker och välja rätt oljor.
• ...äta fisk, särskilt fet fisk som innehåller omegasyror samt gärna äta tillskott av omega-3.
• ...hålla kolla på dina kolesterolvärden.
•... göra vad du kan för att sänka ditt blodtryck.
• ...undvik känslor av stress och hopplöshet.
• ...dricka grönt te.
• ... äta rikligt med antiinflammatorisk gurkmeja.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

 

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.