Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna håller trave böcker på bibliotek

Kraftigt minskad risk för Alzheimers sjukdom bland kulturellt aktiva

Fler sätt att förebygga demens:

... utöver att hålla igång nervcellerna med kultur och hjärngympa samt vara fysiskt aktiv och ha bra kondition bör du även...

• ... undvika övervikt och fetma.
•... undvika alkohol. Det finns till och med alkoholdemens – demens utvecklad på grund av alkoholmissbruk.
•... absolut inte röka.
•... äta mer av färgstark frukt och grönt som broccoli och paprika, som innehåller antioxidanter som skyddar cellerna.
• ...få i dig tillräckligt med D-vitamin (gärna året om) och undvika att utveckla D-vitaminbrist.
• ...undvika att äta mycket raffinerat socker och välja rätt oljor.
• ...äta fisk, särskilt fet fisk som innehåller omegasyror samt gärna äta tillskott av omega-3.
• ...hålla kolla på dina kolesterolvärden.
•... göra vad du kan för att sänka ditt blodtryck.
• ...undvik känslor av stress och hopplöshet.
• ...dricka grönt te.
• ... äta rikligt med antiinflammatorisk gurkmeja.

Att hålla igång hjärnan med kulturella aktiviteter och att vara fysiskt aktiv i medelåldern kan minska risken att drabbas av olika typer av demenssjukdom senare i livet. Det visar en studie från Göteborgs universitet, där 800 kvinnor följts i över 40 år.
– Detta visar att det finns många möjligheter att förebygga demens och bibehålla ett hälsosamt åldrande. Det är också viktigt att komma ihåg att det inte krävdes någon hög aktivitet för att få effekt, säger studiens ledare Ingmar Skoog.

Studien är utförd av forskare vid AgeCap, Centrum för åldrande och hälsa, vid Göteborgs universitet och resultaten är publicerade i den ansedda vetenskapliga tidskriften Neurology.

"Spelar viktig roll i förebyggandet av demens"
Jenna Najar är läkare och doktorand från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
– Resultaten visar att hjärnstimulerande aktiviteter, som att läsa, sjunga, gå på teater eller konsert, och att vara fysiskt aktiv, som att promenera, spelar en viktig roll i förebyggandet av demens i högre åldrar, säger hon i ett uttalande från universitetet.
Hon tillägger:
– Det är enkla och roliga aktiviteter som alla kan ägna sig åt samtidigt som de skyddar mot demens var och en för sig.

 

Har följt 800 kvinnor i 44 år
Studien, som baseras på Kvinnoundersökningen och H70-studierna i Göteborg, följde 800 kvinnor under 44 år. När studien startade år 1968 tillfrågades kvinnorna om hur aktiva de var när det gäller olika hjärnstimulerande och fysiska aktiviteter.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra Alzheimers

Fick uppge mängden hjärnstimulerande aktivitet...
Hjärnstimulerande aktiviteter delades in i fem olika områden: Intellektuella aktiviteter, som att läsa, skriva och lösa korsord. Konstnärliga aktiviteter som att sjunga i kör, spela instrument, gå på konserter eller teater. Manuella aktiviteter, som att sy, sticka och sköta trädgården samt föreningsliv och religiösa aktiviteter.

Deltagarna gav poäng för hur aktiva de var. Noll poäng innebar ingen till låg aktivitet, en poäng innebar moderat aktivitet och två poäng innebar hög aktivitet, vilket gav totalpoängen 0–10. Deltagarna delades in i två grupper om 0–2 poäng och 3–10 poäng.

...samt hur fysiskt aktiva de var
Fysisk aktivitet delades in i tre grupper. Den första gruppen var helt inaktiv. I den andra gruppen ägnade sig deltagarna åt regelbunden fysisk aktivitet, som att promenera, bowla, och cykla, minst fyra timmar per vecka. Deltagarna i den tredje gruppen hade regelbunden hård fysisk träning som att jogga, spela tennis, simma och vara aktiva i tävlingssport, under minst tre timmar per vecka.

LÄS OCKSÅ: Rapport: Mycket kan göras för att undvika demens

Avsevärt lägre risk för såväl hjärnaktiva som fysiskt aktiva 
Under de 44 år som kvinnorna följdes utvecklade 194 av dem demenssjukdom. I de flesta fall insjuknade de fler än 30 år efter att de tillfrågats om sina aktiviteter.– Kvinnor i gruppen med flest hjärnstimulerande aktiviteter hade 34 procent lägre risk att utveckla demens och 46 procent lägre risk att utveckla demenstypen Alzheimers sjukdom än kvinnorna med lägst antal hjärnstimulerande aktiviteter, oberoende av hur fysiskt aktiva de varit, säger Jenna Najar.

 

Studien fann även att gruppen med högst fysisk aktivitet hade 52 procent lägre risk att utveckla demens orsakad av kärlsjukdomar i hjärnan, oberoende av hur mentalt aktiva de varit. Alla resultaten var även oberoende av andra riskfaktorer för demens, så som högt blodtryck, låg utbildning och rökning.

LÄS OCKSÅ: D-vitaminbrist ökar risken för demens och Alzheimers sjukdom

"Krävdes inte någon hög aktivitet för effekt"
Ingmar Skoog är föreståndare för Centrum för åldrande och hälsa (AgeCap) och ledare för studien.
– Detta visar ännu en gång att det finns många möjligheter att förebygga demens och att det kan vara lika viktigt att satsa på kulturella aktiviteter som på fysisk aktivitet för att bibehålla ett hälsosamt åldrande. Det är också viktigt att komma ihåg att det inte krävdes någon hög aktivitet för att få en effekt, säger han i ett uttalande.

Av Isabelle G Hedander

Referens: Cognitive and physical activity and dementia A 44-year longitudinal population study of women

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget


Fler sätt att förebygga demens:

... utöver att hålla igång nervcellerna med kultur och hjärngympa samt vara fysiskt aktiv och ha bra kondition bör du även...

• ... undvika övervikt och fetma.
•... undvika alkohol. Det finns till och med alkoholdemens – demens utvecklad på grund av alkoholmissbruk.
•... absolut inte röka.
•... äta mer av färgstark frukt och grönt som broccoli och paprika, som innehåller antioxidanter som skyddar cellerna.
• ...få i dig tillräckligt med D-vitamin (gärna året om) och undvika att utveckla D-vitaminbrist.
• ...undvika att äta mycket raffinerat socker och välja rätt oljor.
• ...äta fisk, särskilt fet fisk som innehåller omegasyror samt gärna äta tillskott av omega-3.
• ...hålla kolla på dina kolesterolvärden.
•... göra vad du kan för att sänka ditt blodtryck.
• ...undvik känslor av stress och hopplöshet.
• ...dricka grönt te.
• ... äta rikligt med antiinflammatorisk gurkmeja.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

 

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.