Minskade 30 kilo med styrketräning | Kurera.se

Minskade 30 kilo med styrketräning

Emma-Lee Molander tog en femteplats i Body Fitness på tävlingen Luciapokalen i december. Som 39-åring tävlade hon i klassen för veteraner. Men vägen till den perfekta kroppen har gått via ätstörningar och kraftig övervikt.

"Bra jobbat!", "Grattis!", "Är du nöjd med placeringen?"
Berömmet haglar över Emma-Lee Molander när hon dyker upp på gymmet. I helgen placerade hon sig som nummer fem av femton i tävlingen Luciapokalen, Sveriges äldsta och största nybörjartävling i bodybuilding. Emma-Lee tävlar i grenen Body Fitness för veteraner.
– Tack! Ja jag är nöjd! svarar Emma-Lee på gratulationerna.

Man blir inte "stor"!
Gymmet där Emma-Lee tränar har kort och gott bara en skylt med namnet gym. Hög musik strömmar ut ur högtalarna och ackompanjeras med skramlet av viktplattor och ljudet av skivstänger som dunsar i marken. I lokalen syns mest män. Emma-Lee tar byter snabbt skor, rättar till sitt midjelånga blonda hår och kränger av sig vinterjackan. Under den döljer sig en träningsklädd kropp som de flesta skulle kalla perfekt. Hon är emellertid inte stor, ett begrepp många motståndare till styrketräning fasar för. Men att bli stor av styrketräning är något Emma-Lee kan garantera att man inte blir.
– Man vaknar inte direkt med en bodybuilderkropp av att lyfta lite vikter på gymmet. Jag har tränat tung styrketräning i sju år.

 

Problem med ätstörningar
Man kan inte tro det idag, men för sju år sedan var Emma-Lee överviktig. Hon vägde drygt 90 kilo till sina 161 centimeter när hon började träna och hon har en lång historia bakom sig med ätstörningar som anorexia och bulimi.
– Ätstörningarna började egentligen redan när jag var liten. För 15 år sedan behandlades jag för anorexia. Då vägde jag bara 37 kilo. Det tog något år och sedan vände det och jag fick bulimi istället.
Efter några år med bulimi bestämde Emma-Lee sig för att sluta kräkas men hon fortsatte äta i samma takt och det resulterade förstås i övervikt.
– Jag ökade snabbt i vikt. Jag mådde jättedåligt och isolerade mig. Jag kände mig faktiskt som en sämre människa och märkte att folk började bete sig annorlunda mot mig för att jag var tjock.
Vändningen kom en dag när Emma-Lee råkade i dispyt med en kvinna som gav sig på henne på grund av hennes vikt.
– Jag tänkte att det där vill jag aldrig råka ut för igen, så där ska aldrig någon få bete sig mot mig.

emmalee2


Styrketräning effektivt mot fett

Att det blev just styrketräning som träningsform beror på att Emma-Lee hade läst mycket om att det var det mest effektiva sättet att minska kroppsfettet.
– Jag ville vända allt det sjuka till någon bra. Efter alla år med ätstörningar hade jag rätt bra koll på vad som skulle ge bäst effekt. Jag började köra tungt och intensivt direkt. Tung träning ger resultat och jag är envis. Jag började redan från start träna sex dagar i veckan. Det jag även gillar med styrketräning är att man kan bestämma precis själv när och hur man vill träna.
Emma-Lee hade inte tränat mer än lite sporadiskt innan och hon gick ganska snabbt från kraftigt överviktig till normalviktig.
– På två år hade jag gått ner 30 kilo. Självklart la jag om kosten i samma veva. Det är det allra viktigaste för en viktminskning. Jag tog bort allt onyttigt och åt mycket protein och grönsaker och så har jag fortsatt att äta.

Läs också: Träning för fettförbränning

 

Släng ut vågen
Vikten i sig är inte något man ska haka upp sig på. Emma-Lee väger idag 58 kilogram.
– Tävlingsvikten ligger på 55, men nu har det ju gått några dagar och då har jag ökat några kilon. Normalt ligger jag kanske på drygt 60. Vore jag otränad skulle det vara mycket.
Att det är muskler som väger på Emma-Lee är ingen tvekan om. Det ser inte ut som om hon har en gnutta fett på kroppen och musklerna på armarna spelar när hon gestikulerar medan hon berättar.
– Jag har faktiskt otroligt lätt för att gå upp i vikt. Efter alla år med ätstörningar har jag förstört min mättnadskänsla. Jag blir inte mätt utan är alltid hungrig! Därför måste jag ha koll exakt på hur mycket jag äter.
Snabba kolhydrater undviker Emma-Lee. Dessutom tillämpar hon periodisk fasta med ett ätfönster från fyratiden på eftermiddagen fram till läggdags.
– Jag älskar kyckling! Så jag äter faktiskt det jag gillar. Om jag äter snabba kolhydrater får jag bara sug att äta ännu mer så det är bättre att låta bli. På morgonen blir det en kopp kaffe med mjölk. Sen äter jag ingenting förrän jag kommer hem på eftermiddagen. Förutom favoriträtten kycklinglår och grönsaker så äter jag ofta kvarg och bär.

Kostrådgivare och PT
Emma-Lee bestämde sig så småningom att utbildade sig till personlig tränare och kostrådgivare. Hon har även pluggat kost, näring, hälsa och matmissbruk på högskolan.
– Jag ville hjälpa andra i samma situation som jag själv varit i och kände att jag hade erfarenhet som man inte kan läsa sig till.
Första tävlingen ställde hon upp i för tre år sen. Hon ville ha ett mål.
– Jag älskar att träna men för mig var tävlingen ett bra sätt att hålla fokus och se till att vara i form. Jag är jättenöjd med vad jag åstadkommit sedan förra tävlingen och mitt mål var att komma till final vilket jag gjorde. Men det är fruktansvärt att stå på scen! Första tävlingen var riktigt hemsk. Det har blivit lite bättre allt eftersom.

Träna rätt
När det gäller att bygga muskler så är det viktigt att träna på rätt sätt.
– Du måste hitta kontakten med muskeln du jobbar med. Jag kör själv aldrig övningar som marklyft och benböj. Dels är risken stor att skada sig, dels är det svårt att isolera muskeln och få den kontakten som behövs. Jag föredrar maskiner som benpress. Och jag har faktiskt aldrig skadat mig.
Emma har träningskläderna på sig och det är dags att sätta igång dagens pass.
– Jag brukar köra en timme. Jag delar ofta upp kroppen i tre pass. Ben och rumpa, rygg och bröst samt armar, axlar och mage.
Framöver ligger Emma-Lees fokus på att bygga mer muskelmassa. Bredd på axlarna och mer benmuskler. Det perfektion det handlar om.

 

Läs också: Så kommer du igång efter en förkylning

Emma-Lees träningstips!
1. Hitta en bra pt så att du får en ordentlig genomgång av tekniken. För att få resultat måste du träna på rätt sätt och veta att du jobbar med rätt muskler
2. Sätt upp mål. Både långsiktiga och kortsiktiga. Du kan till exempel säga att du ska gå ner två kilogram i månaden och fram till sommaren ska du ha gått ner totalt tio kilogram.
3. Offentliggör dina mål. Du kan berätta för din omgivning eller lägga upp på facebook vad du ska lyckas med. Då blir det svårare att backa. Säger du det högt så sätter du lite press på dig själv.
4. Se till att få träningen gjord! De perioder man inte känner för att träna så ska man ändå göra det så man inte tappar sina resultat och får börja om från början igen.
5. Utmana dig själv genom att inte göra samma övningar på samma sätt med samma vikter varenda träning. Det kommer inte ge resultat.
6. Har du inte koll på kosten – se till att få ett personligt upplägg av en duktig PT. Kolla upp din PT så att hen har rätt kunskaper inom området och kan ge dig individuella råd.

Läs också: Så överlever du träningsvärken

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.