Minskade 30 kilo med styrketräning

Emma-Lee Molander tog en femteplats i Body Fitness på tävlingen Luciapokalen i december. Som 39-åring tävlade hon i klassen för veteraner. Men vägen till den perfekta kroppen har gått via ätstörningar och kraftig övervikt.

”Bra jobbat!”, ”Grattis!”, ”Är du nöjd med placeringen?”
Berömmet haglar över Emma-Lee Molander när hon dyker upp på gymmet. I helgen placerade hon sig som nummer fem av femton i tävlingen Luciapokalen, Sveriges äldsta och största nybörjartävling i bodybuilding. Emma-Lee tävlar i grenen Body Fitness för veteraner.
– Tack! Ja jag är nöjd! svarar Emma-Lee på gratulationerna.

Man blir inte ”stor”!
Gymmet där Emma-Lee tränar har kort och gott bara en skylt med namnet gym. Hög musik strömmar ut ur högtalarna och ackompanjeras med skramlet av viktplattor och ljudet av skivstänger som dunsar i marken. I lokalen syns mest män. Emma-Lee tar byter snabbt skor, rättar till sitt midjelånga blonda hår och kränger av sig vinterjackan. Under den döljer sig en träningsklädd kropp som de flesta skulle kalla perfekt. Hon är emellertid inte stor, ett begrepp många motståndare till styrketräning fasar för. Men att bli stor av styrketräning är något Emma-Lee kan garantera att man inte blir.
– Man vaknar inte direkt med en bodybuilderkropp av att lyfta lite vikter på gymmet. Jag har tränat tung styrketräning i sju år.

 

Problem med ätstörningar
Man kan inte tro det idag, men för sju år sedan var Emma-Lee överviktig. Hon vägde drygt 90 kilo till sina 161 centimeter när hon började träna och hon har en lång historia bakom sig med ätstörningar som anorexia och bulimi.
– Ätstörningarna började egentligen redan när jag var liten. För 15 år sedan behandlades jag för anorexia. Då vägde jag bara 37 kilo. Det tog något år och sedan vände det och jag fick bulimi istället.
Efter några år med bulimi bestämde Emma-Lee sig för att sluta kräkas men hon fortsatte äta i samma takt och det resulterade förstås i övervikt.
– Jag ökade snabbt i vikt. Jag mådde jättedåligt och isolerade mig. Jag kände mig faktiskt som en sämre människa och märkte att folk började bete sig annorlunda mot mig för att jag var tjock.
Vändningen kom en dag när Emma-Lee råkade i dispyt med en kvinna som gav sig på henne på grund av hennes vikt.
– Jag tänkte att det där vill jag aldrig råka ut för igen, så där ska aldrig någon få bete sig mot mig.

emmalee2


Styrketräning effektivt mot fett

Att det blev just styrketräning som träningsform beror på att Emma-Lee hade läst mycket om att det var det mest effektiva sättet att minska kroppsfettet.
– Jag ville vända allt det sjuka till någon bra. Efter alla år med ätstörningar hade jag rätt bra koll på vad som skulle ge bäst effekt. Jag började köra tungt och intensivt direkt. Tung träning ger resultat och jag är envis. Jag började redan från start träna sex dagar i veckan. Det jag även gillar med styrketräning är att man kan bestämma precis själv när och hur man vill träna.
Emma-Lee hade inte tränat mer än lite sporadiskt innan och hon gick ganska snabbt från kraftigt överviktig till normalviktig.
– På två år hade jag gått ner 30 kilo. Självklart la jag om kosten i samma veva. Det är det allra viktigaste för en viktminskning. Jag tog bort allt onyttigt och åt mycket protein och grönsaker och så har jag fortsatt att äta.

Läs också: Träning för fettförbränning

Släng ut vågen
Vikten i sig är inte något man ska haka upp sig på. Emma-Lee väger idag 58 kilogram.
– Tävlingsvikten ligger på 55, men nu har det ju gått några dagar och då har jag ökat några kilon. Normalt ligger jag kanske på drygt 60. Vore jag otränad skulle det vara mycket.
Att det är muskler som väger på Emma-Lee är ingen tvekan om. Det ser inte ut som om hon har en gnutta fett på kroppen och musklerna på armarna spelar när hon gestikulerar medan hon berättar.
– Jag har faktiskt otroligt lätt för att gå upp i vikt. Efter alla år med ätstörningar har jag förstört min mättnadskänsla. Jag blir inte mätt utan är alltid hungrig! Därför måste jag ha koll exakt på hur mycket jag äter.
Snabba kolhydrater undviker Emma-Lee. Dessutom tillämpar hon periodisk fasta med ett ätfönster från fyratiden på eftermiddagen fram till läggdags.
– Jag älskar kyckling! Så jag äter faktiskt det jag gillar. Om jag äter snabba kolhydrater får jag bara sug att äta ännu mer så det är bättre att låta bli. På morgonen blir det en kopp kaffe med mjölk. Sen äter jag ingenting förrän jag kommer hem på eftermiddagen. Förutom favoriträtten kycklinglår och grönsaker så äter jag ofta kvarg och bär.

Kostrådgivare och PT
Emma-Lee bestämde sig så småningom att utbildade sig till personlig tränare och kostrådgivare. Hon har även pluggat kost, näring, hälsa och matmissbruk på högskolan.
– Jag ville hjälpa andra i samma situation som jag själv varit i och kände att jag hade erfarenhet som man inte kan läsa sig till.
Första tävlingen ställde hon upp i för tre år sen. Hon ville ha ett mål.
– Jag älskar att träna men för mig var tävlingen ett bra sätt att hålla fokus och se till att vara i form. Jag är jättenöjd med vad jag åstadkommit sedan förra tävlingen och mitt mål var att komma till final vilket jag gjorde. Men det är fruktansvärt att stå på scen! Första tävlingen var riktigt hemsk. Det har blivit lite bättre allt eftersom.

Träna rätt
När det gäller att bygga muskler så är det viktigt att träna på rätt sätt.
– Du måste hitta kontakten med muskeln du jobbar med. Jag kör själv aldrig övningar som marklyft och benböj. Dels är risken stor att skada sig, dels är det svårt att isolera muskeln och få den kontakten som behövs. Jag föredrar maskiner som benpress. Och jag har faktiskt aldrig skadat mig.
Emma har träningskläderna på sig och det är dags att sätta igång dagens pass.
– Jag brukar köra en timme. Jag delar ofta upp kroppen i tre pass. Ben och rumpa, rygg och bröst samt armar, axlar och mage.
Framöver ligger Emma-Lees fokus på att bygga mer muskelmassa. Bredd på axlarna och mer benmuskler. Det perfektion det handlar om.

Läs också: Så kommer du igång efter en förkylning

Emma-Lees träningstips!
1. Hitta en bra pt så att du får en ordentlig genomgång av tekniken. För att få resultat måste du träna på rätt sätt och veta att du jobbar med rätt muskler
2. Sätt upp mål. Både långsiktiga och kortsiktiga. Du kan till exempel säga att du ska gå ner två kilogram i månaden och fram till sommaren ska du ha gått ner totalt tio kilogram.
3. Offentliggör dina mål. Du kan berätta för din omgivning eller lägga upp på facebook vad du ska lyckas med. Då blir det svårare att backa. Säger du det högt så sätter du lite press på dig själv.
4. Se till att få träningen gjord! De perioder man inte känner för att träna så ska man ändå göra det så man inte tappar sina resultat och får börja om från början igen.
5. Utmana dig själv genom att inte göra samma övningar på samma sätt med samma vikter varenda träning. Det kommer inte ge resultat.
6. Har du inte koll på kosten – se till att få ett personligt upplägg av en duktig PT. Kolla upp din PT så att hen har rätt kunskaper inom området och kan ge dig individuella råd.

Läs också: Så överlever du träningsvärken

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.