Hand håller fram vita kapslar. handen tillhör man med vit läkarrock

Minst hälften av svenskarna behöver tillskott av D-vitamin

En studie med över 500 blodgivare visar att hälften av alla friska göteborgare har otillräckliga D-vitaminnivåer i blodet under vinterhalvåret.
Resultaten leder forskarna till slutsatsen att minst halva Sveriges befolkning kan behöva öka sina D-vitaminnivåer vintertid.

D-vitamin är viktigt för kroppens kalkbalans, skeletthälsa och immunsystem. Även om orsakssambanden inte är helt klarlagda har senare tids forskning associerat D-vitaminbrist med ökad risk för bland annat diabetes, multipel skleros, hjärtkärlsjukdom, cancer och nedstämdhet.

Läs också: D-vitaminbrist kan leda till demens – och flera andra sjukdomar

 

Solljuset räcker inte för att bilda D-vitamin
D-vitamin bildas i vår hud när vi exponeras för solljus. Problemet är att solljuset över Sverige och Norden inte räcker för att bilda D-vitamin under årets mörka månader.
Exakt hur illa det är ställt visar en ny studie från Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitets största fakultet vilka sysselsätter 900 forskare engagerade i nationella och internationella samarbeten för att förebygga, lindra och behandla sjukdom och ohälsa.

Tillskott behövs mellan november till april
I studien analyserade forskarna prover som 540 blodgivare och 75 trombocytdonatorer lämnade under ett års tid. Analysen visade att mellan november och april hade hälften av blodgivarna D-vitaminnivåer i blodet som var under 50 nanomol/liter, vilket är lägre än vad som rekommenderas internationellt av bland annat Institute of Medicine i USA.

Läs också: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

Låga nivåer även under sommaren
Enligt studien var de genomsnittliga D-vitaminnivåerna nästan dubbelt så höga i juli som i februari. Studien visade också att individer som hade låga D-vitaminnivåer jämfört med medelpersonen under tidig vår, också hade lägre nivåer än genomsnittet under sommaren.

Övervikt och rökning kopplat till lägre nivåer
I studien fick deltagarna även svara på frågor om solvanor, utlandsresor, användning av vitamintillskott, fysisk aktivitet och rökning. Studien visade endast ett svagt samband mellan intag av D-vitamintillskott och ökade D-vitaminnivåer, och då enbart under vinterhalvåret.
– Individer som den senaste månaden semestrat på sydligare breddgrader eller solat solarium hade signifikant högre D-vitaminnivåer, medan övervikt och rökning var kopplade till lägre nivåer, säger forskaren Eva Klingberg vid Sahlgrenska akademin i ett pressmeddelande.

Läs också: Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad

 

Begränsad effekt av multivitamin på grund av för låga doser
Även om solljuset är vår viktigaste D-vitaminkälla är solen också en riskfaktor för att utveckla allvarliga hudförändringar, understryker forskarna.
Samtidigt ger de multivitamintillskott som säljs i Sverige begränsad effekt på grund av D-vitamin i låga doser.
– Solhöjden och därmed ljusintensiteten varierar kraftigt över året. Under sommaren bildas tillräckligt med D-vitamin redan efter en kortare tid i solen, men under vintern är solljuset helt otillräckligt. Dessutom tycks många multivitaminpreparat ge endast en begränsad effekt på grund av en låg dos D-vitamin, säger Göran Oleröd vid Sahlgrenska akademin som också medverkat i studien.

Läs också: ”Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin”

Artikeln "Seasonal variations in serum 25-hydroxy vitamin-D levels in a Swedish cohort" (länk till sammanfattning) publicerades i den vetenskapliga tidskriften Endocrine den 14 februari 2015.
Du hittar studien i sin helhet här.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.