Minus elva kilo på tio veckor | Kurera.se
Adam

Foto: Helena Christerdotter

Minus elva kilo på tio veckor

Adam Mosrati

Ålder: 21
Bor: Karlstad
Sysselsättning: Student
Längd: 190 cm
Startvikt: 99 kg
Slutvikt: 88 kg

Näringsfattig kost och utebliven konditionsträning är numera ett minne blott för Adam. Med hjälp av en hälsocoach gick han från 99 kilo till 88 kilo på tio veckor. Konditionsträning och kostomläggning gav strålande resultat och en pigg och stark kropp.

Adam är 21 år och studerar på Karlstads universitet. Han gillar styrketräning och mycket tid spenderade han på gymmet, men han kände att han ändå inte var i toppform. Kosten samt konditionsträning hade inte haft högsta prioritet. Som student är det viktigt att vara i bra form för att kunna prestera bra eftersom det blir långa dagar och mycket stillasittande på universitetet. – Jag hade själv räknat kalorier och styrketränat mycket, men insåg att det inte var det enda som jag behövde göra, berättar Adam.

Hjälp av hälsocoach
Adam bestämde sig för att ta hjälp av en hälsocoach. Han var tidigare feströkare men tog beslutet att sluta eftersom han insåg att denna vana skulle sätta käppar i hjulet för hans resultat då rökning försämrar syreupptagningsförmåga, blodcirkulation och näringsupptag. – Jag hade som önskemål att gå ned tio kilo och åtta procentenheter fett på tio veckor, vilket jag förstod skulle kräva mycket jobb.

 

Adam, med sina högt uppsatta mål, ville även förbättra sin kondition. Ett konditionstest på cykel gjordes för att mäta syreupptagningsförmågan och resultatet 3,6 O2ml/min uppmättes. Målet var att resultatet skulle landa på 4,0 O2 ml/min efter de tio veckorna. Adams mål formulerades enligt den så kallade SMART-modellen. Det innebär att målen ska vara specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbestämda, för att ha full kontroll på vad som faktiskt ska uppnås. Kostförändring, fortsatt styrketräning och konditionsträning stod nu på Adams schema.

En kyl full med halvfabrikat
För att upplägget skulle kunna individanpassas och för att vara beredd på eventuella hinder och fallgropar började vi med att ta reda på hur Adam levde. – Min hälsocoach bad mig att skriva en kost- och träningsdagbok, berättar Adam.

Resultatet visade att Adams kyl var full med halvfabrikat och mättat fett där risgrynsgröt, panerad fisk och fläskkött var de stora favoriterna. Frukten och grönsakerna lyste med sin frånvaro och det gjorde även alla nyttiga fleromättade fetter som vi hittar i exempelvis fet fisk, avokado och nötter. – Jag hade bra koll på hur man räknade kalorier men ingen aning om att den mat jag åt var så näringsfattig och av så dålig kvalitet. Min hälsocoach har bland annat lärt mig att byta ut isbergssalladen mot till exempel bladspenat, ju mörkare färg desto mer näring och fibrer, säger Adam.

Mer fibrer
Fiberfattigt var just vad Adam åt eftersom grönsaker, frön samt hela korn sällan ingick i kosten. Risgrynsgröten fick Adam ersätta med havregrynsgröt vilken ger en bättre mättnadskänsla, mindre kalorier samt mindre mättat fett som i för stora mängder blir skadligt för kroppen. – Jag har slängt alla halvfabrikat och lagar nu all mat från grunden för att få en kosthållning som faktiskt gynnar mina resultat.

Den panerade torsken har han också fått stryka från menyn. – Det är laxfilé som gäller nu. Från början var det lite jobbigt med alla grönsaker och jag fuskade lite, men då fick jag bakläxa av min hälsocoach, säger Adam och skrattar. Hon bad mig fota maten när jag hade handlat och jag fick även ta kort på några måltider så hon skulle se att jag skötte mig. Hårda bud, men när resultaten kom blev jag riktigt sporrad. Det lönar sig att sköta kosten också.

 

Halvfabrikat innehåller ytterst lite näring och ger tomma och onödiga kalorier. Istället ger bra kolhydrater, protein och fett tillsammans med fibrer, frukt och grönt kroppen den näring som den behöver. Dessa val tillsammans med de vitaminer och mineraler kosten innehåller kan bidra till viktminskning och ökad fettförbränning. – När jag började se resultaten blev jag riktigt peppad och glad. Kul att kostförändringarna och konditionsträningen gav mig så pass mycket, jag tappade ju hela elva kilo på så kort tid. Jag blev riktigt förvånad över att ryggmusklerna blev så pass definierade. Det trodde jag aldrig, berättar Adam.

Ändrat träningsupplägg
Adam hade under en längre tid styrketränat och det blev gärna fem pass i veckan, men tyvärr uteblev konditionsträningen. – För att jag skulle få bättre resultat rekommenderade min hälsocoach mig att lägga in minst två till tre konditionspass à 60 minuter per vecka alternativt 30 minuter i samband med varje styrketräningspass för att få en ökad fettförbränning och en ökad syreupptagningsförmåga. Intensiteten bör vara hög för att få bästa effekt. Risken för skador minskar när styrketräning kombineras med konditionsträning vilket är en fördel som gynnar alla. – Det var hundra år sedan jag sprang men det var riktigt kul att få komma igång igen, jag visste ju att det behövdes, säger Adam. Jag fick offra några styrketräningspass för att hinna med konditionsträningen, men det var det värt visade det sig.

Coachningen fungerade bra
Adam var nyfiken på om det gav bättre resultat att få hjälp av en hälsocoach än bara kämpa på själv. Det är ju lätt att bli hemmablind och tro att man äter och tränar bra. En hälsocoach lägger upp en individanpassat upplägg efter att ha analyserat situationen och vägt in klientens önskemål. Motiverande samtal, peppande avstämning, hälsotester och kost- och träningstips är några av delarna som Adam fått tagit del av. – Det har varit jätteskönt att ha haft någon som haft koll och motiverat mig längs vägen. Det var riktigt kul att vi tillsammans kunde uppnå så bra resultat. Jag är jättenöjd med coachningen, säger Adam.

Efter viktnedgången känner sig Adam mycket piggare och självklart lättare. – Jag mår mycket bättre nu och jag orkar hålla energin uppe hela dagen. Elva kilo lättare är inte det enda Adam har blivit – han har också minskat tio procentenheter fett och har nu en syreupptagningsförmåga på 4,0 O2 ml/min. Han har kämpat på bra under de tio veckorna och visst är det så att hårt arbete lönar sig – det kan Adam intyga.

..................................

Adams meny
Innan viktnedgången: Frukost: Risgrynsgröt, knäckebröd med jordnötssmör och ett glas apelsinjuice.

 

Mellanmål: Banan

Lunch: Falukorv och stuvade makaroner eller potatismos.

Mellanmål: Kvarg och banan.

Middag: Panerad fisk, potatis och färdig remouladsås på flaska.

Nu: Frukost: Naturell yoghurt eller kvarg med frukt och bär samt ägg.

Mellanmål: Varierande frukter, betydligt fler och större variation än tidigare.

Lunch: Lax- eller kycklingsallad, massvis med grönsaker, frön, potatis, grönsaker och egengjord sås på kvarg.

Mellanmål: Kvarg och hallon

Middag: Laxfilé eller Nötkött med sötpotatis, sallad och egengjord sås på kvarg.

..................................

Träningsschema

Tidigare: Styrketräning fem till sex dagar i veckan med variation av muskelgrupper från dag till dag för att låta musklerna återhämta sig.

Nu: Styrketräning fyra till fem dagar i veckan med variation av muskelgrupper från dag till dag för att låta musklerna återhämta sig.

Konditionsträning två till tre dagar i veckan. Löpning, crosstrainer, powerwalks och cykling varieras för att minska risken för ensidig träning och skador.

Av Rebecka Berglund


Adam Mosrati

Ålder: 21
Bor: Karlstad
Sysselsättning: Student
Längd: 190 cm
Startvikt: 99 kg
Slutvikt: 88 kg

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.