Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Molybden hittar man i små mängder i kroppen, framför allt som del av 2 enzymsystem. Ett är xantinoxidas, där molybden hjälper till att mobilisera järn från leverreserverna.

Molybden (Mo)

Historik
1932 upptäcker Ter Meulen att molybden finns i växter och djur.
1954 upptäcker Makler att aldehydoxidas behöver molybden för reaktion.
1959 upptäcker Underwood att molybdenförgiftning hos får och kor bromsas av CuSO4 (kopparsulfat).
1967 visar Hart och Bray att vävnadskoncentrationen av xantinoxidas är relaterat till molybdenintaget.

Kemi
En vuxen person har i genomsnitt ca 9 mg molybden i sin kropp, huvudsakligen koncentrerat till lever, njurar, bi¬njurar, blodceller, benstomme och hud. Molybden upptas väl av magsäcken och tarmen
(60–90 procent) för vidarebefordran till blodet. Högsta uppmätta molybdenhalt har påträffats i levern.

Funktion
Molybden hittar man i små mängder i kroppen, framför allt som del av 2 enzymsystem. Ett är xantinoxidas, där molybden hjälper till att mobilisera järn från leverreserverna samt bryta ned puriner så att de utsöndras som urinsyra, och det andra är alde¬hydoxid¬as, som är väsentligt för oxidationen av fett och avgiftning av alkohol. Molybden förknip¬pas med förebyggandet av karies och esofageal (matstrups-) cancer. Molybden verkar också vara nödvändigt för en normal sexualfunktion och har också en nyckelfunktion i leverns avgiftning av kemikalier och metaller samt vid allergi. Molybden är en komponent av hydroxylasenzymer som är nödvändiga för det mikrosomala mono-oxygenassystemet vid omsättning av droger och främmande kemikalier.

 

Molybden är också inblandat i enzymet sulfitoxidas, som är viktigt för utvecklingen av sulfatföreningar i hjärnan. Sulfitoxidasbrist ger felaktig cystein- och metioninomsättning. Genetisk sulfitoxidasbrist kan leda till förståndshandikapp och allvarliga hjärnskador. Sulfitoxidaser nollställer sulfiter som tillsätts maten som konserveringsämne (pommes frites, öl, vin, sallader, kräftor, räkor m.m). Dr Jonathan Wright i USA har med urinanalys upptäckt att ett stort antal astmatiker har besvär med att bearbeta sulfiter i maten. Han har också upptäckt att ett molybdentillskott lindrar besvären hos de flesta astmatiker. Fenolämnen som finns i bl.a. bär, tomater, gurka och frukt kan vara svårt att bryta ned av kroppen utan adekvat molybdennivå.

Molybden är en del av hemoglobinsyntesen. Brist på zink och molybden ger brist på enzymer som omvandlar aldehyder och alkohol i kroppen. Följden blir då att kloralhydrat bildas i hjärnan och ger följande symtom: en känsla av frånvaro, nedsatt koncentrationsförmåga, depression, trötthet, förvirring, impotens samt bortdomningar i händer och fötter. Troligtvis ökar även känsligheten för kemikalier samt intoleransen för alkohol.

Bristsjukdomar och terapeutisk användning
En tilltagande molybdenbrist oroar näringsexperterna eftersom dagens kost huvudsakligen består av raffinerade livsmedel. Brist på molybden förknippas med matstrupscancer, impotens och karies. Det har även framförts misstankar om att brist kan framkalla gikt. Bristsymtom är humörsvängningar och depression, hypoglykemi, rädsla, överkänslighet för kemikalier, nedsatt avgiftningsförmåga i levern.

Molybdenbrist hos djur framkallar viktförlust, anorexi och för tidig död.

Vanlig terapeutisk användning
• astma (200–500 µg)
• reumatism (200–500 µg)
• Wilsons sjukdom
(500–5 000 µg, inta molybden helst tillsammans med zink)
• förhöjda kopparvärden (500–1 000 µg)
• candidiasis (200–500 µg)
• förebyggande av karies (100–200 µg)
• förebyggande av cancer (100–300 µg)
• trötthet (200–500 µg)
• Molybdentillskott kan normalisera för höga järn- och kopparnivåer i kroppen
• Molybdentillskott kan också stödja leverns avgiftningsfunktion samt förebygga.

Bästa källorna för molybden (µg/100 g)
Bovete 485
Bönor 350
Vetegroddar 200
Lever 200
Sojabönor 182
Linser 155
Gula ärtor 130
Fullkorn 120
Gröna ärtor 110
Spenat 100

Andra mycket bra källor är linser, gröna ärtor, råris och spenat.

Molybdenhalten i grödor är beroende av förekomsten i odlingsjorden. Växter som odlas i molybdenrik jord kan innehålla upp till 500 ggr mer molybden än växter som odlas på molybdenfattig mark. Hårt vatten kan ge upp till 41 procent av det dagliga intaget.

 

Dosering
RDI: 100–200 µg.
ODI: 100–300 µg genom tillskott.
TDI: 300–5 000 µg genom tillskott.

Toxiska doser
Ingen känd toxisk dos. Tillskott av 10–15 mg anses vara för mycket och kan eventuellt ge toxiska reaktioner som ger en giktliknande ledinflammantion. Överskott av molybden kan minska vävnadens elasticitet och bidra till stela leder. Gikt, reumatiska besvär och förhöjda urinsyrevärden förekommer vid molybdenförgiftning. Molybden minskar också aktiviteten hos glukos-6-fosfat och ökar aktiviteten av xantinoxidas. Hämmad tillväxt, diarré och anemi kan också uppträda vid toxiska mängder. Doser över 500 µg per dag ökar utsöndringen av koppar.

Källor till molybdentoxicitet
• vattendrag
• gruvdrift
• arbete på en kvarn
• smörjmedel
• målarfärg
• bekämpningsmedel
• rostfritt stål.

Interaktion med läkemedel
Höga doser av molybden kan hämma metabolism av acetaminofen.

Interaktion med näringsämnen
En kosthållning som är rik på kalcium, koppar och/eller järn kan hämma molybdenupptaget. Höga mängder av molybden minskar koppar i kroppen. Använd inte molybdentillskott vid kopparbrist. 60–88 procent av molybden absorberas genom maten och 88–93 procent tas upp av tillskott. Megadoser av molybden kan minska förhöjda kopparvärden.

Beredningsformer
Molybden förekommer oftast som aminosyrakelat, natriummolybdat eller molybdat.

Nyckelorgan
Lever, tänder.

Absorptionsbefrämjande ämnen
Fe, Cu.

Antagonister
Ca, Cu, Fe, S, metionin, cystin, tungsten.

Analyser och mätmetoder
Hårmineralanalys
Molybdenhalter som mäts i håret kan ge mycket värdefull information om kroppens molybdenvärden.
En hög molybdennivå i förhållande till koppar speglar oftast låga östrogenvärden i förhållande till progesteron. En kraftigt ökad binjure- och sköldkörtelaktivitet kan öka utsöndringen av koppar och tillåta ansamlingar av molybden. Tungmetallsförgiftning kan störa molybdennivåerna i kroppen samt håranalysvärdena. Molybdenvärdena kan pendla under kelering-/avgiftningskurer. Förhöjt koppar ökar utsöndringen av molybden.

Blodprov
Molybdenhalten i serum ligger vanligen under 1,1 µg per liter. Halten ökar vid vissa leversjukdomar, men man vet inte varför.
Att analysera röda eller vita blodkroppar vad gäller molybdenhalt är en bättre indikator på molybdenstatus än serummätningar.

 

Indirekta indikationer från labbanalyser
Låg molybdenaktivitet kan antydas av ett lågt urinsulfat-kreatininförhållande.

Exempel på studier, referenser

Muskelsmärtor
14 frivilliga personer med olika typer av muskelsmärtor intog antingen 400 µg molybden eller placebo under 28 dagar. Sedan bytte deltagarna i gruppen preparat från placebo till molybden och vice versa. Vid intag av molybden noterades betydligt mindre förekomst av smärta och värk.
Moss (1992) ION Research Project. Opt Nutr, 1993:6:2

Candidiasis
Hypotesen för denna studie är att eftersom svampen Candida albicans ingår som en naturlig del i tarmfloran bör det finnas sätt att hålla den i kontroll istället för att försöka bli av med den. 31 personer med candidiasis (13 män och 18 kvinnor) intog 100 µg molybden 3 ggr per dag i 30 dagar. 68 procent upplevde förbättring av trötthetssymtomen, 61 procent upplevde minskade muskel- och ledsmärtor och 66 procent fick minskad huvudvärk. Koncentrationsförmågan förbättrades hos 66 procent, minnet förbättrades hos 71 procent, depression minskade till 55 procent och sömnbesvär förbättrades till 61 procent. Några upplevde en minskning av sötsuget och även viktminskning.
Cooter S. ”Molybdenum: recycling fatigue into energy”. Townsend Newsl for Doc, 1994; 332-335.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

läkare håller i spruta

Debatt: Det bortglömda folket – vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

 

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

 

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.