Mona Jansén

Dem flesta företag har fler policys än deras kultur kan hantera

5 november, 2012 | Kommentera (0)

Många retailföretag eller företag som grundas på en stark säljkraft ses utifrån som en sekt. Det ses som en grupp människor som talar med särskilda uttryck och som har fyllt sina dagar med ett språk ingen utomstående kan förstå. Denna grupp människor har ofta en extrem drivkraft att lyckas och en fruktansvärd oförmåga att förlora eller ta ett misslyckande.

Minns ni för något år sedan när det cirkulerade ett klipp på youtube från ett säljmöte på Tele2? Exalterade deltagare skrek och gastade tillsammans, använde slagord och blev liknade vid pingstkyrkopastorer som talade i tungor och hetsade fram sitt budskap. För många av oss var det inget konstigt. För många av oss användes många bra tekniker till att inspirera och driva fram sina säljare och för många av oss var det en rätt ok bild av vardagen. Inga konstigheter.

Man skapar en kultur inom strikta konceptföretag, ett eget språk, en stark gemenskap,  man delar hemligheter och strategier och man tävlar varje dag och varje år om marknadsandelar.

Men hur blir det när någon vill gå?

När någon som vet massor inte vill vara kvar?

När någon helt enkelt inte längre vill?

Då börjar man luta sig på policys och hänvisa till papper som ligger på HR-avdelningen som någon, någon gång, visat för någon och sagt:

– Ja, oroa dig inte, det kommer aldrig bli aktuellt, klappat någon på axeln och tagit ut någon på lunch.

Nu ska någon, jag, byta jobb, inom retail och jag kommer troligtvis fortsätta tala i tungor och utveckla mina medarbetare. Jag kommer snart lära mig tt nytt språk och jag kommer ta det bästa ur alla grenar på trädet och nu bygga upp stammen. Jag är sentimental över att lämna min flock men glad över att få en ny. För jag tillhör denna grupp av människor som  har en extrem drivkraft att lyckas och en fruktansvärd oförmåga att förlora eller ta ett misslyckande.

Postad: 5 november, 2012 Av: Mona Jansén Kategori: Åsikter, Jag, Jobb, Ledarskap/Psykologi | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om bloggen


Namn: Mona Jansén.
Ålder: 34 år.
Bor: Stockholm, nyss uppflyttad från det småländska höglandet.
Familj: Ja, stor, dramatisk och klumpig.
Sysselsättning: Butikschef, utbildare och föreläsare.
Om mig: Passionerad, envis småländska med alltför mycket Stockhomsdialekt och knäppa idéer. Har en irriterande positivt attityd, älskar förändring men misslyckas ständigt med att dölja hur dålig förlorare jag är.
Fokus just nu: Efter 30 fattade jag vad det handlade om så till nästa insikt slår till är jag sjukt fokuserad på att förverkliga alla mina drömmar och äntligen få börja jobba med friskvård och träning på allvar.
Om bloggen: Mina relationer ur ett humoristiskt perspektiv, både privata och arbetsrelaterade. Träning, resor, mat och hur man lyckas inse att den största förändringen i ens liv måste komma inifrån.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.