Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Karin Wildheim

Monika Björn: ”Få vet vilken träning kvinnor över 40 behöver”

Monika Björn

Ålder: 49 år.
Bor: Göteborg.
Yrke: Entreprenör inom hälsa och utbildning, personlig tränare, yogainstruktör, föreläsare och författare. Har podden Sistersister tillsammans med två andra kvinnor runt 50. I podden pratas det om liver runt 50. Har träningsstudion Linnégatan fem tillsammans med maken. I över 15 år reste Monika flera varv runt jorden för att introducera träningsformen spinning i Europa, Mellanöstern, Asien och Australien.
Familj: Maken Peter, sonen Robin, tio år, katten Morris och hunden Trixie.

Personlig tränare, yogainstruktör, utbildare inom hälsa och träning, föreläsare och författare. Monika Björn, 49 år, har vigt sitt yrkesliv åt att hjälpa andra att må bra genom fysisk aktivitet. Nu hälsar Kurera Monika välkommen som gästexpert inom träning.

För ett år sedan kom Monika Björns bok, "Stark genom klimakteriet". Boken fick en sådan genomslagskraft att Monika fortfarande föreläser och utbildar om kvinnors behov av kost och träning genom klimakteriet.
– Många kvinnor som kontaktar mig är chockade över sin plötsliga viktuppgång. Och jag hade kunnat prata hur länge som helst om dessa orealistiska skönhetsideal, men jag pratar hellre träning, för det är via träningen och självklart genom kosten som man kan uppnå en hälsosam, stark och uthållig kropp för resten av livet, förklarar Monika Björn.

"Släng ut vågen"
Att slänga ut vågen, det är det första Monika råder sina klienter att göra, och kvinnor som vill ha en stark, smärtfri och välmående kropp behöver styrketräna och bygga muskler och vara intresserade av bra mat.
– Att stå på en crosstrainer två timmar varje dag och ständigt banta, det kommer inte att fungera. Att acceptera att kroppen förändras och ha en bra balans mellan mat, träning och realistiska kroppsideal tycker jag är det allra bästa, säger Monika Björn.

LÄS OCKSÅ: Möt klimakteriet på ett skönare sätt

Extremsporter växer
Förutom att Monika föreläser driver hon en liten träningsstudio i centrala Göteborg tillsammans med sin man som är osteopat. Hon tar fortfarande privatkunder, men har väntelista. Efterfrågan på kunskap om vilken träning kvinnor behöver i övergångsåldern gav Monika idén om att starta utbildning.
– Om kvinnor i klimakteriet går till en personlig tränare får de nästan alltid samma träningsprogram som yngre kvinnor, och det fungerar inte. Behovet av information om vad som händer i kvinnokroppen i övergångsåldern och hur man ska må bra genom den perioden är faktiskt lika stort inom den traditionella vården, säger hon.

 

Många börjar träna sent i livet
Monika Björn menar att det här med hälsa har blivit en klass- och samhällsfråga, en polarisering där de som tränar verkligen tränar hårt och kanske mer extremt medan soffliggarna blivit ännu mer inaktiva. Det finns också grupperingar bland de som tränar. Dels den grupp som tycker om gym och träna i grupp inomhus och dels de som väljer att vara aktiva utomhus.
– Det har blivit fler som extremmotionärer som exempelvis ultra- och traillöpare, swimrunners och triatleter. Det fanns inte för 15 år sedan. En del börjar dessutom träna sent i livet, det är inte ovanligt att starta en träningskarriär som elitmotionär i 40-års åldern. Och så har vi ju en typ av militärträning med hinderbanor fast på ett roligare som de senaste åren blivit populärt.

LÄS OCKSÅ: Värt att veta om klimakteriet

Hög tröskel för den som är inaktiv
Tittar man på vem som nyttjar friskvårdspengar så är det förstås den kategorin som redan tränar och egentligen inte behöver mer friskvård. Och här hoppas Monika kunna inspirera den grupp som inte rör på sig att komma igång.
– Det är oftast de första gångerna som är besvärliga och som känns motiga. För den som redan är aktiv går det nog inte att förställa sig hur hög tröskeln är för en person som är totalt inaktiv. Den personen kan vara ständigt trött och aldrig ha någon energi över efter jobbet. Ett riktigt bra sätt att komma igång är att börja med korta promenader några gånger i veckan och se till att ha sällskap. När du väl kommit igång och känner de positiva effekterna efteråt då lossnar det förhoppningsvis så att du känner dig motiverad att fortsätta, säger Monika Björn.

LÄS OCKSÅ: Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa

Att sluta fred med sin kropp
Monika kommer att vara Kureras gästexpert under ett halvår så passa på att ställa frågor till Monika om allt som rör träning. Hon pratar i stort sett aldrig om viktminskning, eller träning för viktminskning. Istället förespråkar Monika träning för att må så bra som möjligt och träning för att kunna orka med vardagen, att leva smärt- och skadefri, plus att ha krafter över för att orka med tunga perioder i livet, oavsett om det är fysiskt eller mentalt tungt.
– Jag tror på att äta och träna för livet. Nio av tio kvinnor jag träffar i mitt jobb har någon typ av känslomässig störning till mat. Med det menar jag att de använder mat som belöning eller bestraffning, att dessa kvinnor anser att det finns bra och dålig mat. Dessutom upplever många att det är svårt att avgöra när de verkligen är hungriga, till skillnad från att vara sugen, eller när de faktiskt är mätta. Jag tycker att det är dags för alla med ett knepigt förhållande till sin kropp att sluta fred med sig själv, framförallt om du bantat dig igenom ett helt liv, avslutar Monika Björn.

Av Inger Palm


Monika Björn

Ålder: 49 år.
Bor: Göteborg.
Yrke: Entreprenör inom hälsa och utbildning, personlig tränare, yogainstruktör, föreläsare och författare. Har podden Sistersister tillsammans med två andra kvinnor runt 50. I podden pratas det om liver runt 50. Har träningsstudion Linnégatan fem tillsammans med maken. I över 15 år reste Monika flera varv runt jorden för att introducera träningsformen spinning i Europa, Mellanöstern, Asien och Australien.
Familj: Maken Peter, sonen Robin, tio år, katten Morris och hunden Trixie.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.