Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Karin Wildheim

Monika Björn: ”Få vet vilken träning kvinnor över 40 behöver”

Monika Björn

Ålder: 49 år.
Bor: Göteborg.
Yrke: Entreprenör inom hälsa och utbildning, personlig tränare, yogainstruktör, föreläsare och författare. Har podden Sistersister tillsammans med två andra kvinnor runt 50. I podden pratas det om liver runt 50. Har träningsstudion Linnégatan fem tillsammans med maken. I över 15 år reste Monika flera varv runt jorden för att introducera träningsformen spinning i Europa, Mellanöstern, Asien och Australien.
Familj: Maken Peter, sonen Robin, tio år, katten Morris och hunden Trixie.

Personlig tränare, yogainstruktör, utbildare inom hälsa och träning, föreläsare och författare. Monika Björn, 49 år, har vigt sitt yrkesliv åt att hjälpa andra att må bra genom fysisk aktivitet. Nu hälsar Kurera Monika välkommen som gästexpert inom träning.

För ett år sedan kom Monika Björns bok, "Stark genom klimakteriet". Boken fick en sådan genomslagskraft att Monika fortfarande föreläser och utbildar om kvinnors behov av kost och träning genom klimakteriet.
– Många kvinnor som kontaktar mig är chockade över sin plötsliga viktuppgång. Och jag hade kunnat prata hur länge som helst om dessa orealistiska skönhetsideal, men jag pratar hellre träning, för det är via träningen och självklart genom kosten som man kan uppnå en hälsosam, stark och uthållig kropp för resten av livet, förklarar Monika Björn.

"Släng ut vågen"
Att slänga ut vågen, det är det första Monika råder sina klienter att göra, och kvinnor som vill ha en stark, smärtfri och välmående kropp behöver styrketräna och bygga muskler och vara intresserade av bra mat.
– Att stå på en crosstrainer två timmar varje dag och ständigt banta, det kommer inte att fungera. Att acceptera att kroppen förändras och ha en bra balans mellan mat, träning och realistiska kroppsideal tycker jag är det allra bästa, säger Monika Björn.

LÄS OCKSÅ: Möt klimakteriet på ett skönare sätt

Extremsporter växer
Förutom att Monika föreläser driver hon en liten träningsstudio i centrala Göteborg tillsammans med sin man som är osteopat. Hon tar fortfarande privatkunder, men har väntelista. Efterfrågan på kunskap om vilken träning kvinnor behöver i övergångsåldern gav Monika idén om att starta utbildning.
– Om kvinnor i klimakteriet går till en personlig tränare får de nästan alltid samma träningsprogram som yngre kvinnor, och det fungerar inte. Behovet av information om vad som händer i kvinnokroppen i övergångsåldern och hur man ska må bra genom den perioden är faktiskt lika stort inom den traditionella vården, säger hon.

 

Många börjar träna sent i livet
Monika Björn menar att det här med hälsa har blivit en klass- och samhällsfråga, en polarisering där de som tränar verkligen tränar hårt och kanske mer extremt medan soffliggarna blivit ännu mer inaktiva. Det finns också grupperingar bland de som tränar. Dels den grupp som tycker om gym och träna i grupp inomhus och dels de som väljer att vara aktiva utomhus.
– Det har blivit fler som extremmotionärer som exempelvis ultra- och traillöpare, swimrunners och triatleter. Det fanns inte för 15 år sedan. En del börjar dessutom träna sent i livet, det är inte ovanligt att starta en träningskarriär som elitmotionär i 40-års åldern. Och så har vi ju en typ av militärträning med hinderbanor fast på ett roligare som de senaste åren blivit populärt.

LÄS OCKSÅ: Värt att veta om klimakteriet

Hög tröskel för den som är inaktiv
Tittar man på vem som nyttjar friskvårdspengar så är det förstås den kategorin som redan tränar och egentligen inte behöver mer friskvård. Och här hoppas Monika kunna inspirera den grupp som inte rör på sig att komma igång.
– Det är oftast de första gångerna som är besvärliga och som känns motiga. För den som redan är aktiv går det nog inte att förställa sig hur hög tröskeln är för en person som är totalt inaktiv. Den personen kan vara ständigt trött och aldrig ha någon energi över efter jobbet. Ett riktigt bra sätt att komma igång är att börja med korta promenader några gånger i veckan och se till att ha sällskap. När du väl kommit igång och känner de positiva effekterna efteråt då lossnar det förhoppningsvis så att du känner dig motiverad att fortsätta, säger Monika Björn.

LÄS OCKSÅ: Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa

Att sluta fred med sin kropp
Monika kommer att vara Kureras gästexpert under ett halvår så passa på att ställa frågor till Monika om allt som rör träning. Hon pratar i stort sett aldrig om viktminskning, eller träning för viktminskning. Istället förespråkar Monika träning för att må så bra som möjligt och träning för att kunna orka med vardagen, att leva smärt- och skadefri, plus att ha krafter över för att orka med tunga perioder i livet, oavsett om det är fysiskt eller mentalt tungt.
– Jag tror på att äta och träna för livet. Nio av tio kvinnor jag träffar i mitt jobb har någon typ av känslomässig störning till mat. Med det menar jag att de använder mat som belöning eller bestraffning, att dessa kvinnor anser att det finns bra och dålig mat. Dessutom upplever många att det är svårt att avgöra när de verkligen är hungriga, till skillnad från att vara sugen, eller när de faktiskt är mätta. Jag tycker att det är dags för alla med ett knepigt förhållande till sin kropp att sluta fred med sig själv, framförallt om du bantat dig igenom ett helt liv, avslutar Monika Björn.

Av Inger Palm


Monika Björn

Ålder: 49 år.
Bor: Göteborg.
Yrke: Entreprenör inom hälsa och utbildning, personlig tränare, yogainstruktör, föreläsare och författare. Har podden Sistersister tillsammans med två andra kvinnor runt 50. I podden pratas det om liver runt 50. Har träningsstudion Linnégatan fem tillsammans med maken. I över 15 år reste Monika flera varv runt jorden för att introducera träningsformen spinning i Europa, Mellanöstern, Asien och Australien.
Familj: Maken Peter, sonen Robin, tio år, katten Morris och hunden Trixie.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

 

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.