Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna stretchar vid parkbänk

Monika Björn: Så hittar du motivationen att träna igen

Är du en periodare när det gäller träning? Du kanske tappar motivationen någonstans under vägen och väntar på att den ska komma tillbaka? Kureras träningsexpert Monika Björn säger att man inte kan luta sig tillbaka och vänta på motivation. Den bestämmer man sig för att inskaffa. Monika förklarar hur.

Att träna när det är sommar, ljust, varmt och mysigt – det är oftast inte svårt. Eller i en grupp med andra som förväntar sig att du ska komma. Men när det blir kallt, regnigt, mörkt och du känner dig trött – då är det kanske inte lika enkelt.

Träningsentreprenören Monika Björn får ofta frågan hur man hittar motivationen att träna när man tycker att den försvunnit.

– Det är ett stort missförstånd att motivation är något man har eller inte. Under vissa perioder kanske det inte är lika lätt att träna med då införskaffar man sig disciplin, och det är genom att vara disciplinerad och göra träningen till en vana som man genomför träningen, säger Monika.

 

LÄS OCKSÅ: Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Övertrötthet har drabbat många

Kvinna halvbild

Monika Björn.

Det kommer både bra och mindre bra dagar och när de dåliga dagarna kommer så menar Monika att det handlar om självkännedom och självinsikt. Ger sig latmasken till känna så kan man bestämma sig för att inte ge efter för den.

– Det handlar om att lära sig att se skillnad mellan lathet och bekvämlighet eller om det finns en verklig anledning att inte träna, som sjukdom eller skada.

Men pandemin har onekligen satt sina spår och många känner sig mer trötta än vanligt på grund av den stress som har pågått så pass länge.

– Det är extra viktigt att se till att komma ut och röra på sig, speciellt när vi lever under dessa speciella förhållanden. Det finns en engelsk term, fatigue som betyder att man är övertrött, och då är man inte kliniskt deprimerad utan psykologiskt och ibland även fysiologiskt trött. Det här tillståndet påverkar alla aspekter i livet, säger Monika.

LÄS OCKSÅ: ”Behåll” hjärnan med träning

All aktivitet är bra

Att se att fler än bara du själv drabbats av övertrötthet är ett steg på vägen att införskaffa sig motivation. En långvarig stress tar ut sin rätt och då menar Monika att man behöver vara mjukare med sig själv.

 

– Skifta ditt fokus. Försök förstå hur du fungerar och vad som fungerar bäst för dig – piska eller morot. Om din personlighet handlar om moroten, se till att belöna dig när du genomfört en viss mängd träning, som att köpa nya löparskor. Är det piskan, ja, då pratar du tuffare med dig själv och har en mer militärisk stil. Oavsett metod så handlar det om disciplin, att bestämma sig för att genomföra träningen.

För ett halvår sedan kom WHO (Världshälsoorganisationen) med nya riktlinjer för fysisk aktivitet. Tidigare sa man att motion måste utföras under minst tio minuter för att det skulle ge effekt men nu säger att tiden inte spelar någon roll. Det viktigaste är att bryta inaktiviteten och att alla minuter räknas.

– Att sätta mål är viktig del och det i sig kan kännas motiverande. Var då ärlig med dig själv. Handlar din träning om utseende, hälsa eller kanske att bli medicinfri. Att ha som mål att kunna springa i fem kilometer utan att stanna är enklare än att ha utseendemål. Men ha en vision och låt det ta tid. Att ta hjälp av en tränare kan hjälpa dig att sätta realistiska mål. Och de gånger träningen inte blir av och livet kom i mellan så tänk att imorgon är en ny dag. Ha inte de tappade dagarna som anledning att låta bli att träna en längre tid, säger Monika Björn.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!