Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna stretchar vid parkbänk

Monika Björn: Så hittar du motivationen att träna igen

Är du en periodare när det gäller träning? Du kanske tappar motivationen någonstans under vägen och väntar på att den ska komma tillbaka? Kureras träningsexpert Monika Björn säger att man inte kan luta sig tillbaka och vänta på motivation. Den bestämmer man sig för att inskaffa. Monika förklarar hur.

Att träna när det är sommar, ljust, varmt och mysigt – det är oftast inte svårt. Eller i en grupp med andra som förväntar sig att du ska komma. Men när det blir kallt, regnigt, mörkt och du känner dig trött – då är det kanske inte lika enkelt.

Träningsentreprenören Monika Björn får ofta frågan hur man hittar motivationen att träna när man tycker att den försvunnit.

– Det är ett stort missförstånd att motivation är något man har eller inte. Under vissa perioder kanske det inte är lika lätt att träna med då införskaffar man sig disciplin, och det är genom att vara disciplinerad och göra träningen till en vana som man genomför träningen, säger Monika.

 

LÄS OCKSÅ: Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Övertrötthet har drabbat många

Kvinna halvbild

Monika Björn.

Det kommer både bra och mindre bra dagar och när de dåliga dagarna kommer så menar Monika att det handlar om självkännedom och självinsikt. Ger sig latmasken till känna så kan man bestämma sig för att inte ge efter för den.

– Det handlar om att lära sig att se skillnad mellan lathet och bekvämlighet eller om det finns en verklig anledning att inte träna, som sjukdom eller skada.

Men pandemin har onekligen satt sina spår och många känner sig mer trötta än vanligt på grund av den stress som har pågått så pass länge.

– Det är extra viktigt att se till att komma ut och röra på sig, speciellt när vi lever under dessa speciella förhållanden. Det finns en engelsk term, fatigue som betyder att man är övertrött, och då är man inte kliniskt deprimerad utan psykologiskt och ibland även fysiologiskt trött. Det här tillståndet påverkar alla aspekter i livet, säger Monika.

LÄS OCKSÅ: ”Behåll” hjärnan med träning

All aktivitet är bra

Att se att fler än bara du själv drabbats av övertrötthet är ett steg på vägen att införskaffa sig motivation. En långvarig stress tar ut sin rätt och då menar Monika att man behöver vara mjukare med sig själv.

 

– Skifta ditt fokus. Försök förstå hur du fungerar och vad som fungerar bäst för dig – piska eller morot. Om din personlighet handlar om moroten, se till att belöna dig när du genomfört en viss mängd träning, som att köpa nya löparskor. Är det piskan, ja, då pratar du tuffare med dig själv och har en mer militärisk stil. Oavsett metod så handlar det om disciplin, att bestämma sig för att genomföra träningen.

För ett halvår sedan kom WHO (Världshälsoorganisationen) med nya riktlinjer för fysisk aktivitet. Tidigare sa man att motion måste utföras under minst tio minuter för att det skulle ge effekt men nu säger att tiden inte spelar någon roll. Det viktigaste är att bryta inaktiviteten och att alla minuter räknas.

– Att sätta mål är viktig del och det i sig kan kännas motiverande. Var då ärlig med dig själv. Handlar din träning om utseende, hälsa eller kanske att bli medicinfri. Att ha som mål att kunna springa i fem kilometer utan att stanna är enklare än att ha utseendemål. Men ha en vision och låt det ta tid. Att ta hjälp av en tränare kan hjälpa dig att sätta realistiska mål. Och de gånger träningen inte blir av och livet kom i mellan så tänk att imorgon är en ny dag. Ha inte de tappade dagarna som anledning att låta bli att träna en längre tid, säger Monika Björn.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.