Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

rullskidåkare

Motion och aktiv livsstil minskar risken att drabbas av ångest

En nyligen gjord studie som innefattar 400 000 svenskar visade att personer med en aktiv livsstil hade en minskad risk att drabbas av ångest. Hälften av de som följdes var svenska Vasaloppsåkare.

När det pratas om psykisk ohälsa så omfattar det tillstånd från enstaka besvär som har olika svåra till allvarliga psykiska sjukdomar. Enligt Folkhälsomyndigheten hade 17 procent av befolkningen mellan 16 och 84 år nedsatta psykiskt välbefinnande 2018. Kvinnor mår sämre än män och ohälsan är högre bland de äldre än de yngre.

Statistik visar att den psykiska ohälsan ökar och det finns ett regeringsbeslut på att försöka att få svenskarna att röra på sig mer. En ny studie som är gjord vid Lunds universitet bekräftar tidigare studier om att motion och en fysisk livsstil bidrar till bättre psykisk hälsa.

 

LÄS OCKSÅ: Nya analyser på Vasaloppsåkarna: snabbaste åkarna har lägst blodtryck

60 procent lägre risk

Forskarna har följt 400 000 svenskar varav hälften var skidåkare som åkte Vasaloppet. Försökspersonerna matchades för ålder och kön med lika många kontroller från den övriga befolkningen. Forskarna följde individer, och tittade på patientregistret över registrerade ångestdiagnoser under 21 år. Det visade sig att de fysiska aktiva skidåkarna hade upp till 60 procent lägre risk att få ångest och sjukdomar med psykisk ohälsa än den övriga befolkningen.

Tomas Deierborg, är professor i experimentell fysiologi och ledde studien, han säger:

– Våra fynd stödjer samhällets satsningar för att få bukt med ångestsjukdomar. Studien synliggör vikten av att fortsätta öka vår kunskap om hur en fysisk aktiv livsstil samverkar med andra faktorer för att främja psykiskt välmående.

LÄS OCKSÅ: Vasaloppsåkare drabbas mer sällan av cancer

Inte bara prestationen

Forskarna tittade också på hur snabbt skidåkarna körde sina lopp för att se om det fanns någon koppling mellan att utveckla ångest och prestationsförmågan. Här fann man ett intressant samband, nämligen att som grupp hade de snabbaste kvinnliga åkarna en nästan dubbelt så stor risk att få ångest jämfört med de som åkte långsammast. Men när man jämförde med kontrollgruppen hade de högpresterande kvinnorna ändå lägre risk att få ångest. Hos män sågs inte detta samband.

Men man såg också att risken att få ångest bland de högpresterande kvinnorna uteblev om man räknade bort de som fick ångest de fem första åren. Resultatet tyder därför på att det inte behöver vara den hårda träning som gav psykisk ohälsa utan snarare det som kopplas till hög prestation. Till exempel personlighetsdrag och drivkrafter som inte alltid är gynnsamt för välmåendet.

LÄS OCKSÅ: Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

Aktiviteten viktigast

Martina Svensson, som är försteförfattare till den artikeln som är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Frontiers in Psychiatry säger:

 

– Studien kan inte slå fast någotdera, men den pekar på att faktorer kopplade till prestationsnivå kan ha lika stor inverkan på det psykiska måendet som den fysiska aktiviteten i sig. Dessa aspekter behöver undersökas mer ingående med avseende på kopplingen mellan fysisk aktivitet och psykisk hälsa, i synnerhet hos kvinnor.

Hon menar att andra studier har antytt att just träning utomhus kan ge fördelar för den psykisk hälsan som att naturen är lugnande och hjärnan får dagsljus.

– Vi undersöker inte någon av dessa aspekter i vår studie. Däremot visar studier som undersökt annan typ av fysisk aktivitet än just vintersport liknande resultat. Därför är det troligt att anta att det är den fysiska aktiviteten i sig som är det viktiga.

Av Inger Palm

Källa: Lunds universitet


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.