Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Pierre Mörck

Ålder: 36 år
Bor: I Leksand tillsammans med förstående sambo och två söner.
Gör: Egenföretagare, föreläsare, kommunikatör och rörelseaktivist!
Aktuell med: Ska cykla mellan Gällivare-Trelleborg för att samla in pengar till Movember.
Mer info: Den som vill kan följa utmaningen på Facebook Mer information om Pierre hittar du på hans hemsida Pierresonligt. Vill du göra en hjälteinsats och bidra med en liten slant, kan du göra det här.

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika. Pierre vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan hos män.

På fars dag uppmärksammar vi alla pappor där ute. Tyvärr är det många som får alldeles för kort tid med sina nära och kära. Varje minut tar en man sitt liv och varje år får över 10 000 svenska män diagnosen prostatacancer. Samtidigt är det över fem miljoner människor som dör i följder av fysisk inaktivitet varje år!

 

Min stora rädsla i livet är att mina barn ska växa upp utan att få lära känna sin pappa, precis som jag. Genom Movemberutmaningen vill jag ruska om människor och sporra till medvetna val. För nu får det vara nog! Det är inte OK att 89 procent av 15-åringar inte rör på sig tillräckligt. Att nästan hälften av alla vuxna har farligt dålig kondition och att vi idag ser den första generationen unga som tros leva kortare liv än sina föräldrar. Vi måste våga och vi måste orka vara goda förebilder för våra barn. De goda förebilderna som de behöver.

LÄS OCKSÅ: Hälsa i världsklass med Ulf Bengtsson

Att göra skillnad är en stark drivkraft, men min historia ger också en egoistisk ingång. Pappa dog av hjärtinfarkt, vilket har visat sig ligga i generna. Nära nog alla män i släkten har mött samma slut. I 30 årsåldern fick jag under ett läkarbesök två val: börja knapra piller eller hålla mig aktiv. Annars fanns en överhängande risk till förtida död.

I det läget blir valet ganska enkelt. Livet skapade ursäkter: jobb, barn och alla andra ”måsten”. Nu var det slut på det och dags att bli en del av förändringen som vi behöver se. Ur detta föddes också inspirationen till Movemberutmaningen. Till att göra skillnad för mig och för andra. Under min första utmaning 2016 samlade jag in över 224 000 kronor till Movember och simmade därefter mellan Rättvik och Leksand, en sträcka på 25 kilometer eller 8,5 Vansbrosim i rad. Kan tyckas galet för någon som inte är professionell simmare, eller som min förstående sambo säger: brist på konsekvensanalys. Huvudsaken var och är att utmaningen bidrog till mycket positivt.

LÄS OCKSÅ: Artisten Micke Syd Andersson tappar in sig på rätt frekvens

Nu är det dags för en ny utmaning, där jag återigen samlar in pengar till cancerforskning, mäns hälsa och välmående. Med den självklara twisten att fler ska röra på sig. Summan som jag strävar efter att nå är 229 304 kr, lyckas jag med det har jag samlat in totalt 500 000 till Movember. Och om jag når målet blir det en lång cykeltur mellan Gällivare och Trelleborg nästa sommar. Känns som en härlig utmaning för någon, som fram tills utmaningen bestämdes inte hade tagit en meter på asfalt med tävlingscykel.

LÄS OCKSÅ: Prästen Olle Carlsson om vikten av att titta närmre på våra flyktbeteenden

Företag, organisationer och privatpersoner måste alla ta ansvar utifrån sin position. Med mina föreläsningar vill jag inspirera, utmana och provocera. De kombinerar forskning, min livshistoria och erfarenheterna från utmaningarna. Allt med syftet att fler ska göra medvetna livsval. Att fler ska vara goda förebilder och må bättre helt enkelt. Ser fram emot att du hör av dig!

 

Jag hoppas inspirera till mer rörelse. Det handlar inte om att alla ska springa maraton utan om att börja i det lilla och framförallt att inte normalisera soffpotatisen. Det vi vet är att rörelse gör att vi lever längre och lyckligare liv. Kan min historia bidra till detta så bidrar jag gärna med den. Nu firar vi alla pappor, och ser till att fler får leva längre! Inget barn ska behöva säga: ”Hejdå pappa”.

Av Pierre Mörck, föreläsare och inspiratör

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.


Pierre Mörck

Ålder: 36 år
Bor: I Leksand tillsammans med förstående sambo och två söner.
Gör: Egenföretagare, föreläsare, kommunikatör och rörelseaktivist!
Aktuell med: Ska cykla mellan Gällivare-Trelleborg för att samla in pengar till Movember.
Mer info: Den som vill kan följa utmaningen på Facebook Mer information om Pierre hittar du på hans hemsida Pierresonligt. Vill du göra en hjälteinsats och bidra med en liten slant, kan du göra det här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Därför är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

 

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.