MSM – därför är det bra för leder, hud, hår och naglar

Fakta

Svavel i maten
Svavel finns naturligt i många livsmedel, särskilt proteinrika. Obehandlad mjölk, kött, fisk och flera olika frukter, grönsaker och spannmål är goda källor till svavel. Animaliska proteinkällor är något rikare på svavel än de från växtriket. MSM kommer ursprungligen från havet där alger utsöndrar flyktiga svavelföreningar som stiger i atmosfären.
Med hjälp av solen omvandlas svavelföreningarna till MSM som sedan når marken med regnvattnet för att till slut ansamlas i växter och grödor som vi och betande djur äter.
Tack vare det utarmande jordbruk som drivs idag innehåller dagens grödor dock 85 procent mindre mineraler än för bara 100 år sedan vilket medför att även svavelhalten i många livsmedel idag är lägre.
Utöver mängden svavel i maten så påverkas även mängden svavel vi tar upp av hur väl vi kan spjälka protein och tillgodogöra oss näringsämnet via maten.

Därför behöver du MSM

MSM…

  • minskar smärta och stelhet vid artros

  • förbättrar ledens funktion

  • är bra mot torr hud och självsprickor

  • motverkar eksem och psoriasis

  • är bra mot akne

  • förbättrar kvaliteten i hår och naglar

  • är bra vid håravfall

  • minskar träningsvärk

  • förbättrar återhämtningen

MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen organiskt svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall.
Och mycket mer än så.
C-vitamin förbättrar upptaget och effekten av MSM.
Här får du veta varför det svavelrika tillskottet har så god effekt på kroppens bindväv.

MSM (metylsulfonylmetan) är en naturlig källa till organiskt svavel som utgör 0,25 procent av människans kroppsvikt. Svavel förekommer framförallt i kroppens proteinrika vävnader så som brosk, senor, ligament, muskler, skelett, hud, hår och naglar. Då det utgör en viktig byggsten för dessa vävnader kan näringstillskott med MSM hjälpa vid bland annat ledproblem, värk, inflammation, eksem, torr och kliande hud samt vid håravfall, försämrad hårkvalitet och sköra naglar.

 Läs mer om svavel i Näringsguiden

Minskar smärta och stelhet vid artros
Svavel är en viktig beståndsdel i bildandet av kollagen, glukosaminsulfat och kondroitinsulfat – tre ämnen som alla är viktiga för ledernas hälsa. Samtliga är delaktiga i bildandet av ledernas stötdämpande brosk, vilket är det som bryts ned vid ledsjukdomar som artros.

 

Studier bekräftar att tillskott med MSM kan minska smärta och stelhet vid artros. En dubbelblind, placebokontrollerad studie på personer med artros visar på statistiskt signifikanta förbättringar vid intag av MSM. De som intog MSM rapporterade mindre smärta, stelhet och en förbättrad funktion i leden. Även livskvaliteten förbättrades enligt studien. Inga biverkningar rapporterades. En annan dubbelblind och placebokontrollerad studie där effekten av MSM, glukosamin och kombinationen av dem utvärderades på personer med artros visade på en smärtlindrande och inflammationshämmande effekt i samtliga grupper, bäst effekt uppmättes i gruppen där kombinationen av MSM och glukosamin intogs.

► Läs också: Artros? Så får du hjälp!

Naturligt skönhetsmineral för huden
Kollagen är inte bara viktigt för ledernas brosk utan ger all bindväv styrka och stabilitet. Genom att svavel är ett av de viktigaste ämnena i kollagensyntesten så påverkar det också huden, håret och naglarna. C-vitamin är ett annat ämne som också påverkar bildandet av kollagen och även kroppens förmåga att ta upp MSM, därför rekommenderas att ta MSM tillsammans med C-vitamin. MSM med C-vitamin kan hjälpa vid bland annat torr hud, eksem, psoriasis och självsprickor samt minska ärrbildning i huden. I stora delar av Europa är det också populärt att bada i svavelrika källor för att få hjälp vid olika typer av hudproblem och värk.

Ger starka naglar och bättre hårkvalitet
Keratin är ett protein som ger naglar och hår styrka, glans och lyster. Proteinet innehåller bland annat den svavelhaltiga aminosyran cystin – vilken många som drabbas av håravfall har brist på. Studier med MSM har bland annat visat på förbättrad hårtillväxt, hårkvalitet, nageltillväxt, tjocklek och styrka på naglarna.

► Läs också: MSM - ett hälsoknep för din fyrbente vän

 

Många användningsområden
Att inta MSM är också bra för personer som tränar då det minskar träningsvärk, förbättrar återhämtningen och minskar den oxidativa stress som uppstår i samband med fysisk belastning. Intag kan också vara bra under en detox, vid allergi samt vid regelbundna magproblem. När man börjar med MSM bör man starta med en längre dos för att succesivt öka intaget till en dos omkring tre gram MSM dagligen. MSM + vitamin C från Great Earth är ett MSM-tillskott där MSM och C-vitamin kombinerats i samma tablett. En dagsdos om tre tabletter ger tre gram MSM och 900 milligram C-vitamin.

► Läs också: 6 enkla knep för skönhet!

Öka dosen långsamt
MSM är utrensande och man kan få avgiftningssymptom för att utrensningen har satt igång när man börjar äta MSM. Därför är det bra att börja med en låg dos och sedan öka så man kommer upp i cirka tre gram dagligen. MSM kan även sätta igång magen.

Utvärtes som kräm eller bad
MSM kan, utöver pulver- kapselformen som används invärtes, även användas utvärtes i krämer och som spray. Det har effekt på hudproblem som psoriasis och eksem både genom att inta det och att smörja in det. I många länder, till exempel Ungern, badar man i svavelhaltiga SPA-bad, thermalbad för att det är läkande, lindrande och hälsosamt för kroppen.

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Svavel i maten
Svavel finns naturligt i många livsmedel, särskilt proteinrika. Obehandlad mjölk, kött, fisk och flera olika frukter, grönsaker och spannmål är goda källor till svavel. Animaliska proteinkällor är något rikare på svavel än de från växtriket. MSM kommer ursprungligen från havet där alger utsöndrar flyktiga svavelföreningar som stiger i atmosfären.
Med hjälp av solen omvandlas svavelföreningarna till MSM som sedan når marken med regnvattnet för att till slut ansamlas i växter och grödor som vi och betande djur äter.
Tack vare det utarmande jordbruk som drivs idag innehåller dagens grödor dock 85 procent mindre mineraler än för bara 100 år sedan vilket medför att även svavelhalten i många livsmedel idag är lägre.
Utöver mängden svavel i maten så påverkas även mängden svavel vi tar upp av hur väl vi kan spjälka protein och tillgodogöra oss näringsämnet via maten.

Därför behöver du MSM

MSM…

  • minskar smärta och stelhet vid artros

  • förbättrar ledens funktion

  • är bra mot torr hud och självsprickor

  • motverkar eksem och psoriasis

  • är bra mot akne

  • förbättrar kvaliteten i hår och naglar

  • är bra vid håravfall

  • minskar träningsvärk

  • förbättrar återhämtningen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.