Bildkollage: Nina Törmark

Musik och teater minskar risken för depression

Att vara en kulturtant halverar risken att drabbas av depression visar en ny brittisk studie. Risken att drabbas av depression som äldre minskar om du går på bio, teater eller museum.

Äldre som tar del av film, teater eller museiutställningar minst en gång i månaden minskar risken att drabbas av depression med hela 48 procent. För dem som går regelbundet men mer sällan minskar risken med 32 procent. Det visar resultaten av en studie som följt över 2000 britter under tio år, studien har tagit hänsyn till socioekonomiska faktorer och hälsa skriver SVT Nyheter.

Hälsa är mer än kost och motion
Hälsa handlar inte bara om att äta rätt och motionera. Även stimulans av hjärnan är en viktig del i ett friskare liv och forskning visar att bland annat musik, dans och teater sätter igång en rad hälsofrämjande processer i kroppen och vissa experter menar att det borde vara en del av friskvårdsbidraget särskilt som många inte har intersse för eller förmåga att ägna sig åt fysiska aktiviteter.

 

LÄS OCKSÅ: Skippa träningen – gå på konsert istället

Men även att ”konsumera” kultur genom att gå på teater eller lyssna på musik kan alltså bidra till att förbättra den mentala hälsan hos äldre. Man vet även som Kurera rapporterat om tidigare att musikupplevelser har positiv inverkan på hälsan.

 Bland annat visar en dansk studie från universitetet i Aalborg att de som deltar aktivt i musiklivet antingen genom att själv utöva musik eller genom att gå på konsert mår bättre både fysiskt och psykiskt jämfört med de som aldrig lyssnar på musik live.

LÄS OCKSÅ: Stressa ned med musik

Kultur på recept hjälper
Kultur på recept finns på flera håll i landet och nyligen infördes det i Västra Götalandsregionen. Det har använts i Jönköpings län sedan 2013 och även testats i Skåne och Stockholm. Tills nu har det inte funnits någon vetenskaplig forskning som slår fast att det fungerar men en utvärdering som gjorts i Jönköping har visat flera positiva resultat. Bland dem som fått kulturunderstödd rehabilitering minskade exempelvis symptom på ångest, depression och stress och återgången till arbete ökade. Nu har dessutom en vetenskaplig studie vid Jönköpings universitet påbörjats för att ta reda på vilka effekter KUR har.

Av redaktionen

Källa: SVT Nyheter, Göteborgs-Posten och Kurera

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.