mamma sover bredvid bebis i blöja

Några fakta och naturliga tips för dig med sömnbesvär

Fakta

Naturlig hjälp

• Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

• Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

• B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

• Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

• Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

Har du sömnproblem ibland? Det är du inte ensam om. Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter mellan varven. Vissa har bara milda besvär medan problemen för andra är rejält livskvalitetssänkande.
Här är 15 bra tips slash intressanta fakta gällande sömnbesvär.

1. En av tio
Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.

2. Lägg dig 22.00
Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.

 

3. Så mycket sömn behöver de flesta
De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.

4. Lagom temp
18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.

5. Ät inte för sent
Och undvik särskilt att äta kolhydrater på kvällen – de ger kroppen energi och gör dig pigg. Låt dina organ få sin vila.

6. Övningar funkar för många
Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.

7. Rutiner
Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.

8. En del av bara sömnbesvär en dag i veckan
Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna. En del enbart då. (Kanske ett tecken på att det är dags att byta jobb?)

9. Vakna mellan 02 och 03
Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.

10. Lång vakentid
Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar. Behöver alltså inte vara just en söndag.

11. Oro håller många vakna
Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.

12. Var tionde oroar sig ofta
En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.

13. Upplevd känsla av ökat fokus
En av fem tycker att de tänker bättre på natten, just när de ligger vakna.

14. Vakentid stressar
30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.

15. Ekonomin i mångas tankar
41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Vill du läsa mer om sömn?

Varsågod:
7 annorlunda tips för bättre sömn
Balansera ditt hormonsystem med god sömn
Sömn boostar inlärningsförmågan
18 bra knep för bättre sömn!
9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven
För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet
Därför behöver kvinnor mer sömn än män
Ny forskning: Mer sömn ger högre lön
L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt
Sömn boostar inlärningsförmågan
Några enkla knep för bättre sömn
Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”
Sociala medier ger sämre nattsömn

Av Redaktionen

Källor: Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Naturlig hjälp

• Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

• Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

• B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

• Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

• Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.

rosor

”De är blommornas Rolls royce”

Hud

Rosor har en air av romantik kring sig, de uppskattas både för sin skönhet och sin ljuvliga doft men vad kanske inte alla känner till är att de även har medicinska egenskaper – särskilt gynnsamma är de för huden.

Berika tarmfloran – 8 anledningar att välja mjölksyrat

Mage

Det bor två kilo bakterier, svampar och mikroorganismer i din tarm. Du har allt att vinna på att vårda dem, för de styr allt från humör till vikt och immunförsvar. Mjölksyrabakterier är en förutsättning för en näringsrik tarmflora – och kan dessutom göra underverk för huden. Här är åtta smarta tips om hur vassle kan hjälpa din hälsa.

Nu kan jag äntligen njuta av solen!

Hud

Tuula Gunnarsson älskar solen på alla sätt. När hon för många år sedan fick soleksem så var det en katastrof. Rådet var att ha långärmat och sitta i skuggan, vilket Tuula inte ville. När hon hittade ett tillskott för pigment och solbränna, med bland annat betakaroten, kunde hon njuta av solen igen. 

“Storasyster? Nej, jag är hans mamma!”

Hud

Annette fyller snart 45 år men får ändå inte sällan frågan om hon är storasyster till sin son som är 19. Hemligheten bakom Annette Carlssons ungdomliga utseende är en kombination av bra gener, positiv livssyn och en svensk, patenterad hudkräm.