Några fakta och naturliga tips för dig med sömnbesvär | Kurera.se
mamma sover bredvid bebis i blöja

Några fakta och naturliga tips för dig med sömnbesvär

Fakta

Naturlig hjälp

• Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

• Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

• B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

• Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

• Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

Har du sömnproblem ibland? Det är du inte ensam om. Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter mellan varven. Vissa har bara milda besvär medan problemen för andra är rejält livskvalitetssänkande.
Här är 15 bra tips slash intressanta fakta gällande sömnbesvär.

1. En av tio
Var tionde svensk lider av sömnsvårigheter.

2. Lägg dig 22.00
Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00.

3. Så mycket sömn behöver de flesta
De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.

4. Lagom temp
18-20 grader är lagom temperatur i sovrummet.

5. Ät inte för sent
Och undvik särskilt att äta kolhydrater på kvällen – de ger kroppen energi och gör dig pigg. Låt dina organ få sin vila.

6. Övningar funkar för många
Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.

7. Rutiner
Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.

 

8. En del av bara sömnbesvär en dag i veckan
Söndagsnätter är sömnbesvär ofta som värst. 50 procent av de med sömnbesvär har mest problem på söndagsnätterna. En del enbart då. (Kanske ett tecken på att det är dags att byta jobb?)

9. Vakna mellan 02 och 03
Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan två och tre.

10. Lång vakentid
Var femte av dem som ligger vakna på nätterna är vakna i upp till två timmar. Behöver alltså inte vara just en söndag.

11. Oro håller många vakna
Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro.

12. Var tionde oroar sig ofta
En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.

13. Upplevd känsla av ökat fokus
En av fem tycker att de tänker bättre på natten, just när de ligger vakna.

14. Vakentid stressar
30 procent av kvinnorna och 25 procent av männen blir stressade av att ligga vakna.

15. Ekonomin i mångas tankar
41 procent av personer med sömnproblem är oroande för sin ekonomi.

Vill du läsa mer om sömn?

Varsågod:
7 annorlunda tips för bättre sömn
Balansera ditt hormonsystem med god sömn
Sömn boostar inlärningsförmågan
18 bra knep för bättre sömn!
9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven
För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet
Därför behöver kvinnor mer sömn än män
Ny forskning: Mer sömn ger högre lön
L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt
Sömn boostar inlärningsförmågan
Några enkla knep för bättre sömn
Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”
Sociala medier ger sämre nattsömn

Av Isabelle G Hedander

Källor: Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Naturlig hjälp

• Citronmeliss är lugnande och rogivande. Örten har i urminnestider brukats för sin goda effekt vid stress, oro och sömnbesvär. Citronmelissens lugnande och kramplösande egenskaper är också till hjälp för nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk.

• Kamomill har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.

• B-vitamin har en lugnande effekt på humör och nervsystem.

• Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen.

• Grönt te innehåller aminosyran L-teanin som i studier visat sig kunna öka nivåerna av dopamin som ger välbefinnande. Aminosyran ökar också nivåerna av tryptofan som gör att kroppen kan tillverka serotonin och melatonin som gör att vi kan slappna av och somna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

 

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.