Inger oja

Foto: Inger Palm

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Fakta

Namn: Inger Oja.
Ålder: 53 år.
Bor: Luleå.
Sysselsättning: Kvalificerad handläggare på Arbetsförmedlingen.
Familj: Sambo med Dan, två vuxna barn, Adrian och Janinne.
Fritidsintressen: Föder upp American Curly hästar.
Bästa idrottsprestation: Vann silver i VM i karate 1990 i Mexiko.

Oro och stress kan störa sömnen
En vanlig orsak till problem med sömnen är oro och stress. Känslor som gör att ditt sympatiska stressystem, det vill säga det icke viljestyrda, är för aktivt när det är dags att sova. Stressystemet håller kvar kortisolnivån på en hög nivå så att du får svårt att somna i rätt tid.
Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos är kortisol både viktigt och nödvändigt. Att leva med för hög kortisolnivå är skadligt. Det gör dig trött, din muskelmassa minskar och nattsömnen störs. För höga nivåer av kortisol ökar aptiten och minskar sexlusten. Därför är det viktigt att hålla sin kortisolnivå på rätt nivå och i balans under hela dygnet.

När kroppen fungerar som den ska så ska den normala halten kortisol vara nästan obefintlig vid sänggående för att kroppen ska kunna varva ner, vilket krävs för att somna. På morgonen, efter en avslutad sömncykel och direkt när du vaknar, stiger halten av kortisol kraftigt. Det gör att du känner dig pigg när du vaknar.
Men - om stressen har varit
 för hög under dagen eller om du fått för lite sömn leder det till att kortisolvärdena inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Då får kroppen och nervsystem inte tillräckligt med tid för att reparera och bygga upp sig igen, ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt mycket.
Kosttillskottet Adapt Lugn hjälper kroppen att normalisera stressnivån så du lättare kan få rätt återhämtning och så att din sömncykel återigen hamnar i rätt balans.

Studie
När vi sover aktiveras kroppens immunsystem samtidigt som produktionen av stresshormoner minskar.
En vetenskaplig studie på Adapt Lugn, där 36 patienter som alla led av sömnlöshet deltog, visade det sig att de 19 försökspersonerna som fick Adapt Lugn somnade snabbare och sov längre.
Adapt Lugn-gruppen kunde bibehålla REM-sömnen, det vill säga den sömnfas som är så viktig för kroppens återhämtning och reparation. De flesta konventionella läkemedel mot sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar.
I studien utvärderades patienterna via sömn-EEG, det vill säga hjärnans aktivitet mättes under insomnande, uppvaknande och under själva sömnen.
Patienterna upplevde att förutom att sömnen blivit mycket bättre så blev de piggare, fick mer energi men också en större självkänsla.
I placebogruppen, som bestod av 17 patienter, fanns ingen mätbar förbättring. Slutsatsen av studien är att Adapt Lugn lämpar sig väl för personer med sömnsvårigheter.

Adapt Lugn innehåller förutom ashwagandha- och kamomillextrakt även magnesium samt det patenterade adaptogenkomplexet ADAPT 232 S med rosenrot, rysk rot, schisandra och pantotensyra.

Adaptogener återställer, ger energi och skyddar mot stress
Adaptogener är naturligt förekommande substanser som skyddar kroppen och förbättrar återhämtningen när den utsätts för olika former av stress, det vill säga hög psykisk och/eller fysisk belastning. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv, de förebygger och återställer samt ger energi. Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Och effekten är generell och bred, eftersom adaptogener verkar på en så grundläggande nivå. De kan även intas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter.

Man kan kalla adaptogener för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen:
Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner.
Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp.
Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn.

– Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna, säger Inger till Kurera.

Sömnproblem har blivit ett folkhälsoproblem. Den som är stressad under dagen kan ha svårt att komma till ro och gå ner i varv på kvällen. Om kortisolnivåerna är för höga kan man inte somna. Ungefär en av tre svenskar lider av sömnproblem. Inger Oja, 53 år, i Luleå är en av dem.

Läs också: Ny forskning: Mer sömn ger högre lön

 

Stressen på dagen påverkade nattsömnen
Sömnproblem är faktiskt bland de fem vanligaste åkommorna som svensken söker för vid ett besök på en vårdcentral. En allmänläkare träffar en patient varje dag som lider av sömnproblem.
Fler kvinnor än män lider av sömnbrist. Inger Ojas sömnproblem startade för närmare 20 år sedan i samband med hennes sambo fick jobb i Stockholm, och började veckopendla från Luleå. Sonen Adrian var bara bebis och dottern Janinne gick på dagis vilket gjorde att Inger ständigt kände sig uppskruvad och stressad på dagarna.
– Det var svårt att bli själv med två små barn. Vi bodde ett hus på landet och jag hade precis börjat med hästarna. Min inre stress var konstant och det var då allt började gå snett med sömnen. Jag minns att jag låg vaken varje natt under ett helt år och så här i efterhand förstår jag inte hur jag klarade av mitt liv, säger Inger.

”Tog hela semestern innan jag kände mig utvilad”
I perioder blev det bättre, framförallt under sommaren när både Inger och sambon hade semester.
– Jag minns en sommar när barnen var små och jag bestämde mig för att lägga undan alla måsten och att-göra-listor. Alla aktiviteter ströks från min kalender och jag bestämde mig för att sova så mycket jag bara kunde för att komma ikapp med sömnen. Det tog hela semestern innan jag kände mig någorlunda utvilad, säger Inger.

 Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Humöret sjönk i takt med att sömnen blev sämre
Hon reser en del i tjänsten och får ibland får stiga upp fyra på morgonen för att hinna med första flyget och hon kommer lika ofta hem med ett sent flyg vilket gör att Inger kommer i säng först vid midnatt. Då är hon dessutom övertrött och kan inte somna.
– En tjänsteresa kan starta en långvarig sömnrubbning. När det väl sätter igång kan det hålla på i flera månader.
Under de svåraste perioderna sov Inger två-tre timmar varje natt och det satte djupa spår. Hon var trött hela dagen, blev ofta förkyld och kände sig nedstämd.
– Mina barn växte upp med en ständigt trött mamma. Humöret sjönk i takt med att sömnen minskade och jag har verkligen mått dåligt av att inte fått tillräckligt med sömn, säger Inger.

Sömntabletter stör REM-sömnen
Hon ville inte ta sömntabletter eftersom de stör den så viktiga REM-sömnen. Men allt annat försökte Inger med – att ha svalt i sovrummet, inte dricka kaffe sent och varva ner i god tid, men ingenting fungerade.
– Jag tävlade i karate i svenska landslaget fram tills jag var 30 år så kunde jag mycket om mental träning. Det försökte jag överföra till att sova men inte ens det fungerade. Jag kände mig oftast klarvaken men istället för att ligga i sängen och titta i taket gick jag upp och tittade på TV, berättar Inger.

 Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Inger Oja

Inger Oja. Foto: Inger Palm

Känner sig äntligen utvilad
När Inger fick höra talas om Adapt Lugn, ett kosttillskott som normaliserar nivån av stresshormonet kortisol för att minska den dagliga stressen och ge en bra nattsömn, tvekade hon inte att prova.
– Nu känner jag mig inte stressad på dagarna och jag har sovit fenomenalt bra sedan jag började med Adapt Lugn. Jag inte varit vaken en enda natt sedan jag började med produkten. Jag sover dessutom väldigt djupt och känner mig utvilad när jag vaknar. Så bra och så mycket har jag inte sovit på många år, säger Inger.

Energibristen gjorde henne sugen på sötsaker
Den enorma tröttheten som berodde på sömnbristen gjorde att hon ständigt var sugen på snabba kolhydrater, den har nästan försvunnit och sinnesstämningen har gått upp i takt med den goda sömnen.
– Jag känner mig inte alls intresserad av sötsaker på samma sätt som förut och nu har jag inte ont i magen längre. Vissa nätter hade jag så ont i magen att jag var tvungen att sitta upp i sängen.

► Läs också: Krom minskar sötsuget

Nu kan hon somna om med en gång
När hon började med kosttillskottet fanns det hundvalpar hemma hos Inger som gärna vill ha uppmärksamhet på nätterna. Men inte ens det var ett problem.
– Visst hände det att valparna väckte mig, men jag somnade om med en gång. Innan Adapt Lugn var det omöjligt att somna om när jag blev väckt, säger Inger och tillägger:
– Varje kväll efter att jag varit ute hos hästarna tar jag en dos i ett glas varmt vatten och varvar ner. Efter att ha haft så stora sömnproblem under så många år är det otroligt hur enkel lösningen var.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Inger Oja.
Ålder: 53 år.
Bor: Luleå.
Sysselsättning: Kvalificerad handläggare på Arbetsförmedlingen.
Familj: Sambo med Dan, två vuxna barn, Adrian och Janinne.
Fritidsintressen: Föder upp American Curly hästar.
Bästa idrottsprestation: Vann silver i VM i karate 1990 i Mexiko.

Oro och stress kan störa sömnen
En vanlig orsak till problem med sömnen är oro och stress. Känslor som gör att ditt sympatiska stressystem, det vill säga det icke viljestyrda, är för aktivt när det är dags att sova. Stressystemet håller kvar kortisolnivån på en hög nivå så att du får svårt att somna i rätt tid.
Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos är kortisol både viktigt och nödvändigt. Att leva med för hög kortisolnivå är skadligt. Det gör dig trött, din muskelmassa minskar och nattsömnen störs. För höga nivåer av kortisol ökar aptiten och minskar sexlusten. Därför är det viktigt att hålla sin kortisolnivå på rätt nivå och i balans under hela dygnet.

När kroppen fungerar som den ska så ska den normala halten kortisol vara nästan obefintlig vid sänggående för att kroppen ska kunna varva ner, vilket krävs för att somna. På morgonen, efter en avslutad sömncykel och direkt när du vaknar, stiger halten av kortisol kraftigt. Det gör att du känner dig pigg när du vaknar.
Men - om stressen har varit
 för hög under dagen eller om du fått för lite sömn leder det till att kortisolvärdena inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Då får kroppen och nervsystem inte tillräckligt med tid för att reparera och bygga upp sig igen, ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt mycket.
Kosttillskottet Adapt Lugn hjälper kroppen att normalisera stressnivån så du lättare kan få rätt återhämtning och så att din sömncykel återigen hamnar i rätt balans.

Studie
När vi sover aktiveras kroppens immunsystem samtidigt som produktionen av stresshormoner minskar.
En vetenskaplig studie på Adapt Lugn, där 36 patienter som alla led av sömnlöshet deltog, visade det sig att de 19 försökspersonerna som fick Adapt Lugn somnade snabbare och sov längre.
Adapt Lugn-gruppen kunde bibehålla REM-sömnen, det vill säga den sömnfas som är så viktig för kroppens återhämtning och reparation. De flesta konventionella läkemedel mot sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar.
I studien utvärderades patienterna via sömn-EEG, det vill säga hjärnans aktivitet mättes under insomnande, uppvaknande och under själva sömnen.
Patienterna upplevde att förutom att sömnen blivit mycket bättre så blev de piggare, fick mer energi men också en större självkänsla.
I placebogruppen, som bestod av 17 patienter, fanns ingen mätbar förbättring. Slutsatsen av studien är att Adapt Lugn lämpar sig väl för personer med sömnsvårigheter.

Adapt Lugn innehåller förutom ashwagandha- och kamomillextrakt även magnesium samt det patenterade adaptogenkomplexet ADAPT 232 S med rosenrot, rysk rot, schisandra och pantotensyra.

Adaptogener återställer, ger energi och skyddar mot stress
Adaptogener är naturligt förekommande substanser som skyddar kroppen och förbättrar återhämtningen när den utsätts för olika former av stress, det vill säga hög psykisk och/eller fysisk belastning. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv, de förebygger och återställer samt ger energi. Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Och effekten är generell och bred, eftersom adaptogener verkar på en så grundläggande nivå. De kan även intas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter.

Man kan kalla adaptogener för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen:
Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner.
Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sänk stressen med hjälp av andningen

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del tre lär Karin ut hur man kan komma i balans med hjälp av sin andning:

Vi väljer bröd efter ålder och utbildningsnivå

Forskning

När vi väljer bröd i matbutiken så väljer vi dels det vi fick hemma som barn och dels efter den utbildningsnivå vi har. Bröd gjort på råg är hälsosammare än bröd bakat på vete. Yngre personer föredrar mindre hälsosamt bröd medan äldre väljer det hälsosamma brödet. Att byta vanor som vuxna är dessutom svårt. Det visar en ny avhandling om råg gjord vi Uppsala universitet.

Kvinna stretchar

Träna säkert med aktiv återhämtning

Träning

Är du taggad på att komma igång med din träning men trött på segdragen träningsvärk och rädd för att dra på dig otäcka skador? I boken "Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition", beskriver Peter Wilhelmsson hur du ska äta och ta hand om kroppen för att träningen ska bli ett rent nöje.

Honung

Biodlarna: ”Inhemsk honung gynnar vår miljö”

Eko/miljö

Med anledning av att den italienske munken Bernhard av Clairvaux dog den 20 augusti för 864 år sedan firar vi denna dag honungens dag. Han är nämligen biodlarnas skyddshelgon och även om vi i Sverige inte har någon stark relation till katolska helgon är det idag som honungen uppmärksammas även här. Bin är nödvändiga för en levande natur och ett fungerade jordbruk och på Kurera vill vi passa på att slå ett slag för dessa hårt arbetande varelser.

Ett par

Relationsexperten: Är du medberoende?

Krönikan

Ordet medberoende har de flesta människor hört och det nämns numera betydligt oftare än tidigare, men vad innebär det egentligen att vara medberoende? Det ger Kureras nya krönikör relationterapeuten och författaren Cornelia Södergren svar på.

Skydda levern med hjälp av rätt kost

Hälsa

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länger du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.

Högintensiv träning – så funkar det

Träning

Trött på långa löprundor? En ny träningsform kan ge ny inspiration, kanske är det dags att prova en mer tidseffektiv metod när träningen drar igång igen i höst.  Högintensiv träning eller HIIT som det förkortas är en explosiv träningsform som bland annat kickstartar kroppens förbränning.