Inger oja

Foto: Inger Palm

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Fakta

Namn: Inger Oja.
Ålder: 53 år.
Bor: Luleå.
Sysselsättning: Kvalificerad handläggare på Arbetsförmedlingen.
Familj: Sambo med Dan, två vuxna barn, Adrian och Janinne.
Fritidsintressen: Föder upp American Curly hästar.
Bästa idrottsprestation: Vann silver i VM i karate 1990 i Mexiko.

Oro och stress kan störa sömnen
En vanlig orsak till problem med sömnen är oro och stress. Känslor som gör att ditt sympatiska stressystem, det vill säga det icke viljestyrda, är för aktivt när det är dags att sova. Stressystemet håller kvar kortisolnivån på en hög nivå så att du får svårt att somna i rätt tid.
Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos är kortisol både viktigt och nödvändigt. Att leva med för hög kortisolnivå är skadligt. Det gör dig trött, din muskelmassa minskar och nattsömnen störs. För höga nivåer av kortisol ökar aptiten och minskar sexlusten. Därför är det viktigt att hålla sin kortisolnivå på rätt nivå och i balans under hela dygnet.

När kroppen fungerar som den ska så ska den normala halten kortisol vara nästan obefintlig vid sänggående för att kroppen ska kunna varva ner, vilket krävs för att somna. På morgonen, efter en avslutad sömncykel och direkt när du vaknar, stiger halten av kortisol kraftigt. Det gör att du känner dig pigg när du vaknar.
Men - om stressen har varit
 för hög under dagen eller om du fått för lite sömn leder det till att kortisolvärdena inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Då får kroppen och nervsystem inte tillräckligt med tid för att reparera och bygga upp sig igen, ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt mycket.
Kosttillskottet Adapt Lugn hjälper kroppen att normalisera stressnivån så du lättare kan få rätt återhämtning och så att din sömncykel återigen hamnar i rätt balans.

Studie
När vi sover aktiveras kroppens immunsystem samtidigt som produktionen av stresshormoner minskar.
En vetenskaplig studie på Adapt Lugn, där 36 patienter som alla led av sömnlöshet deltog, visade det sig att de 19 försökspersonerna som fick Adapt Lugn somnade snabbare och sov längre.
Adapt Lugn-gruppen kunde bibehålla REM-sömnen, det vill säga den sömnfas som är så viktig för kroppens återhämtning och reparation. De flesta konventionella läkemedel mot sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar.
I studien utvärderades patienterna via sömn-EEG, det vill säga hjärnans aktivitet mättes under insomnande, uppvaknande och under själva sömnen.
Patienterna upplevde att förutom att sömnen blivit mycket bättre så blev de piggare, fick mer energi men också en större självkänsla.
I placebogruppen, som bestod av 17 patienter, fanns ingen mätbar förbättring. Slutsatsen av studien är att Adapt Lugn lämpar sig väl för personer med sömnsvårigheter.

Adapt Lugn innehåller förutom ashwagandha- och kamomillextrakt även magnesium samt det patenterade adaptogenkomplexet ADAPT 232 S med rosenrot, rysk rot, schisandra och pantotensyra.

Adaptogener återställer, ger energi och skyddar mot stress
Adaptogener är naturligt förekommande substanser som skyddar kroppen och förbättrar återhämtningen när den utsätts för olika former av stress, det vill säga hög psykisk och/eller fysisk belastning. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv, de förebygger och återställer samt ger energi. Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Och effekten är generell och bred, eftersom adaptogener verkar på en så grundläggande nivå. De kan även intas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter.

Man kan kalla adaptogener för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen:
Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner.
Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp.
Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn.

– Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna, säger Inger till Kurera.

Sömnproblem har blivit ett folkhälsoproblem. Den som är stressad under dagen kan ha svårt att komma till ro och gå ner i varv på kvällen. Om kortisolnivåerna är för höga kan man inte somna. Ungefär en av tre svenskar lider av sömnproblem. Inger Oja, 53 år, i Luleå är en av dem.

Läs också: Ny forskning: Mer sömn ger högre lön

 

Stressen på dagen påverkade nattsömnen
Sömnproblem är faktiskt bland de fem vanligaste åkommorna som svensken söker för vid ett besök på en vårdcentral. En allmänläkare träffar en patient varje dag som lider av sömnproblem.
Fler kvinnor än män lider av sömnbrist. Inger Ojas sömnproblem startade för närmare 20 år sedan i samband med hennes sambo fick jobb i Stockholm, och började veckopendla från Luleå. Sonen Adrian var bara bebis och dottern Janinne gick på dagis vilket gjorde att Inger ständigt kände sig uppskruvad och stressad på dagarna.
– Det var svårt att bli själv med två små barn. Vi bodde ett hus på landet och jag hade precis börjat med hästarna. Min inre stress var konstant och det var då allt började gå snett med sömnen. Jag minns att jag låg vaken varje natt under ett helt år och så här i efterhand förstår jag inte hur jag klarade av mitt liv, säger Inger.

”Tog hela semestern innan jag kände mig utvilad”
I perioder blev det bättre, framförallt under sommaren när både Inger och sambon hade semester.
– Jag minns en sommar när barnen var små och jag bestämde mig för att lägga undan alla måsten och att-göra-listor. Alla aktiviteter ströks från min kalender och jag bestämde mig för att sova så mycket jag bara kunde för att komma ikapp med sömnen. Det tog hela semestern innan jag kände mig någorlunda utvilad, säger Inger.

 Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Humöret sjönk i takt med att sömnen blev sämre
Hon reser en del i tjänsten och får ibland får stiga upp fyra på morgonen för att hinna med första flyget och hon kommer lika ofta hem med ett sent flyg vilket gör att Inger kommer i säng först vid midnatt. Då är hon dessutom övertrött och kan inte somna.
– En tjänsteresa kan starta en långvarig sömnrubbning. När det väl sätter igång kan det hålla på i flera månader.
Under de svåraste perioderna sov Inger två-tre timmar varje natt och det satte djupa spår. Hon var trött hela dagen, blev ofta förkyld och kände sig nedstämd.
– Mina barn växte upp med en ständigt trött mamma. Humöret sjönk i takt med att sömnen minskade och jag har verkligen mått dåligt av att inte fått tillräckligt med sömn, säger Inger.

Sömntabletter stör REM-sömnen
Hon ville inte ta sömntabletter eftersom de stör den så viktiga REM-sömnen. Men allt annat försökte Inger med – att ha svalt i sovrummet, inte dricka kaffe sent och varva ner i god tid, men ingenting fungerade.
– Jag tävlade i karate i svenska landslaget fram tills jag var 30 år så kunde jag mycket om mental träning. Det försökte jag överföra till att sova men inte ens det fungerade. Jag kände mig oftast klarvaken men istället för att ligga i sängen och titta i taket gick jag upp och tittade på TV, berättar Inger.

 Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Inger Oja

Inger Oja. Foto: Inger Palm

Känner sig äntligen utvilad
När Inger fick höra talas om Adapt Lugn, ett kosttillskott som normaliserar nivån av stresshormonet kortisol för att minska den dagliga stressen och ge en bra nattsömn, tvekade hon inte att prova.
– Nu känner jag mig inte stressad på dagarna och jag har sovit fenomenalt bra sedan jag började med Adapt Lugn. Jag inte varit vaken en enda natt sedan jag började med produkten. Jag sover dessutom väldigt djupt och känner mig utvilad när jag vaknar. Så bra och så mycket har jag inte sovit på många år, säger Inger.

Energibristen gjorde henne sugen på sötsaker
Den enorma tröttheten som berodde på sömnbristen gjorde att hon ständigt var sugen på snabba kolhydrater, den har nästan försvunnit och sinnesstämningen har gått upp i takt med den goda sömnen.
– Jag känner mig inte alls intresserad av sötsaker på samma sätt som förut och nu har jag inte ont i magen längre. Vissa nätter hade jag så ont i magen att jag var tvungen att sitta upp i sängen.

► Läs också: Krom minskar sötsuget

Nu kan hon somna om med en gång
När hon började med kosttillskottet fanns det hundvalpar hemma hos Inger som gärna vill ha uppmärksamhet på nätterna. Men inte ens det var ett problem.
– Visst hände det att valparna väckte mig, men jag somnade om med en gång. Innan Adapt Lugn var det omöjligt att somna om när jag blev väckt, säger Inger och tillägger:
– Varje kväll efter att jag varit ute hos hästarna tar jag en dos i ett glas varmt vatten och varvar ner. Efter att ha haft så stora sömnproblem under så många år är det otroligt hur enkel lösningen var.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Inger Oja.
Ålder: 53 år.
Bor: Luleå.
Sysselsättning: Kvalificerad handläggare på Arbetsförmedlingen.
Familj: Sambo med Dan, två vuxna barn, Adrian och Janinne.
Fritidsintressen: Föder upp American Curly hästar.
Bästa idrottsprestation: Vann silver i VM i karate 1990 i Mexiko.

Oro och stress kan störa sömnen
En vanlig orsak till problem med sömnen är oro och stress. Känslor som gör att ditt sympatiska stressystem, det vill säga det icke viljestyrda, är för aktivt när det är dags att sova. Stressystemet håller kvar kortisolnivån på en hög nivå så att du får svårt att somna i rätt tid.
Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos är kortisol både viktigt och nödvändigt. Att leva med för hög kortisolnivå är skadligt. Det gör dig trött, din muskelmassa minskar och nattsömnen störs. För höga nivåer av kortisol ökar aptiten och minskar sexlusten. Därför är det viktigt att hålla sin kortisolnivå på rätt nivå och i balans under hela dygnet.

När kroppen fungerar som den ska så ska den normala halten kortisol vara nästan obefintlig vid sänggående för att kroppen ska kunna varva ner, vilket krävs för att somna. På morgonen, efter en avslutad sömncykel och direkt när du vaknar, stiger halten av kortisol kraftigt. Det gör att du känner dig pigg när du vaknar.
Men - om stressen har varit
 för hög under dagen eller om du fått för lite sömn leder det till att kortisolvärdena inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Då får kroppen och nervsystem inte tillräckligt med tid för att reparera och bygga upp sig igen, ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt mycket.
Kosttillskottet Adapt Lugn hjälper kroppen att normalisera stressnivån så du lättare kan få rätt återhämtning och så att din sömncykel återigen hamnar i rätt balans.

Studie
När vi sover aktiveras kroppens immunsystem samtidigt som produktionen av stresshormoner minskar.
En vetenskaplig studie på Adapt Lugn, där 36 patienter som alla led av sömnlöshet deltog, visade det sig att de 19 försökspersonerna som fick Adapt Lugn somnade snabbare och sov längre.
Adapt Lugn-gruppen kunde bibehålla REM-sömnen, det vill säga den sömnfas som är så viktig för kroppens återhämtning och reparation. De flesta konventionella läkemedel mot sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar.
I studien utvärderades patienterna via sömn-EEG, det vill säga hjärnans aktivitet mättes under insomnande, uppvaknande och under själva sömnen.
Patienterna upplevde att förutom att sömnen blivit mycket bättre så blev de piggare, fick mer energi men också en större självkänsla.
I placebogruppen, som bestod av 17 patienter, fanns ingen mätbar förbättring. Slutsatsen av studien är att Adapt Lugn lämpar sig väl för personer med sömnsvårigheter.

Adapt Lugn innehåller förutom ashwagandha- och kamomillextrakt även magnesium samt det patenterade adaptogenkomplexet ADAPT 232 S med rosenrot, rysk rot, schisandra och pantotensyra.

Adaptogener återställer, ger energi och skyddar mot stress
Adaptogener är naturligt förekommande substanser som skyddar kroppen och förbättrar återhämtningen när den utsätts för olika former av stress, det vill säga hög psykisk och/eller fysisk belastning. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv, de förebygger och återställer samt ger energi. Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Och effekten är generell och bred, eftersom adaptogener verkar på en så grundläggande nivå. De kan även intas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter.

Man kan kalla adaptogener för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen:
Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner.
Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Erik Grönberg utsedd till årets hälsohjälte

Nöje

Swedish health awards första hälsohjälte heter Erik Grönberg och få förtänar väl epitetet hjälte mer. När han läste Patrik Sjöbergs självbiografi där höjdhopparen för första gången berättade om de övergrepp han utsatts för av sin tränare och styvfar som barn inspirerades Erik att göra något själv. Erik har själv vuxit upp med övergrepp och har bestämt sig för att vända det till en styrka i kampen mot sexuella övergrepp mot barn.

ekina_stressbalans

Dropparna gav Ekina hjälp att sova

Naturlig hälsa

För tio år sedan flyttade Ekina Hed till USA för att hennes söner skulle få en träna i ett amerikanskt basketlag. Själv fick hon jobb som chef för ett hotell. Ett arbete som innebar att hon sällan fick sova en hel natt. Det krävdes ofta att hon gick upp mitt i natten för att lösa problem som uppstod, vilket gav Ekina sömnstörningar. Men när Ekina flyttade hem till Sverige hittade hon ett kosttillskott som hjälpte henne att sova gott igen.

linnea_claeson_vinnare_influencer

Linnea Claeson är årets influencer

Nöje

Handbollspelaren Linnea Claeson utsågs under Swedish health awards till årets influencer, Linnea vill med sitt arbete bidra till hur förutsättningarna för kvinnors hälsa och välmående förbättras. De förväntningar som råder idag kan göra kvinnors liv nästintill omöjliga, när krav på karriär, utseende och att vara den perfekta föräldern ställs mot risk för övergrepp och ojämlilkhet på arbetsplatsen.

sofia_mage

FODMAP – Sofia går på magkänslan

Mage

När Sofia Antonsson jobbade som dietist inom primärvården kunde hon sällan hjälpa de som drabbats av mag- och tarmbesvär. Men för åtta år sedan när hon snubblade över FODMAP, en behandlingsmetod för IBS-magar, som tagits fram av forskare i Australien hittade hon äntligen de verktyg hon behövde för att hjälpa sina patienter. Dessutom hjälpte FODMAP Sofias egen oroliga mage efter bara några dagar.

par badar bastu

Därför är det bra att basta

Forskning

Finnarna har förstås vetat det länge. Det har emellertid dröjt innan bastubadets hälsoeffekter backats upp av vetenskapen men nu har studier äntligen kunnat visa att regelbundna bastubad både kan lindra och motverka uppkomst av olika sjukdomar och hälsobesvär.

Här är vinnarna i Swedish Health Awards 2017

Nöje

Hälsogalan Swedish Health Awards inledde årets Allt för hälsan och utsåg de 25 bästa inspiratörerna, företagen och produkterna som alla har gemensamt att de främjar hälsa och välmående. Av de 634 nomineringar som inkom valde juryn ut 100 som allmänheten fick rösta på. Totalt 35 549 röster kom in, här presenteras vinnarna i Swedish Health Awards 2017.

hjärnor i form av träd

Fyra sätt att motverka demens

Mental hälsa

Det är sällan ett symptom på sjukdom att glömma var vi lagt våra nycklar, men om vi börjar glömma viktiga saker som möten eller namn på en nära vän kan det vara dags att ana oråd. Det finns steg man kan ta för att motverka demens och det kan vara en bra idé att börja i god tid.



Kvinnohälsa: Sju tips för friska bröst

Naturlig hälsa

Hela oktober har gått i rosa för att uppmärksamma bröstcancer. Med anledning av det tycker vi på Kurera att det är dags att istället fokusera lite på brösthälsa. Jodå, det finns saker man kan göra för att främja god brösthälsa – här följer några exempel.

tia jumbe mediterar

Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Krönikan

De senaste tio åren har yoga blivit närapå en folkrörelse. Det finns knappt en lantsortsbuske utan studio, ett gym utan klasser eller researrangör utan yogaresa. ”Alla” yogar, eller vill börja. Enligt Kureras krönikör Tia Jumbes trendspaning blir nästa stora boom meditation – här förklarar hon varför och tipsar om hur du kan börja!

Rekordhöga halter av koldioxid uppmätta

Eko/miljö

År 2015 låg årsmedelvärdet av koldioxid över 400 ppm i atmosfären över Svalbard i norra Ishavet, visar data från mätstationen Zeppelin. Det är första gången i mänsklighetens historia som så höga medelvärden har förekommit rapporterar Naturvårdsverket.

kaatsu_training

Så kan du bygga muskler snabbare och säkrare

Träning

Tänk om det vore möjligt att träna med lättare vikter men ändå få samma resultat som att träna riktigt tungt? Med en japansk träningsmetod som har använts för att träna professionella fotbollsspelare och skidåkare, kan du få snabbare muskeltillväxt och bli starkare.

Hur hälsosamt är det att steka i olivolja?

Kost

Det har länge tvistats om huruvida olivolja är bra att steka i eller inte, då skadliga ämnen kan bildas vid upphettningen. Att få i sig dessa tros bidra till uppkomsten av bland annat hjärt- kärlsjukdom och diabetes. Det är sedan tidigare bekräftat att hårt processade vegetabiliska oljor bör undvikas – men hur är det med olivoljan? Lämpar den sig för matlagning eller ska vi nöja oss med at ringla den över salladen?

grönsaker och boken clean reset

Nollställ systemet – så gör du!

Kost

Hur låter det med en kost skräddarsydd för just dig. Det kan ordnas med en Clean reset – en nollställning som enligt Victoria Carinci och Katarina Hagberg författarna bakom boken med samma namn syftar till att lära känna kroppen och dess signaler för att på så sätt hitta fram till den kost som är läkande för just dig.

mats-eric nilsson och hans böcker

Prat om mat med Mats-Eric Nilsson

Intervju

Är det någon som gjort en insats för att lyfta ämnet mat i media är det journalisten Mats-Eric Nilsson. Före hans bok ”Den hemlige kocken” där han avslöjade vad som dolde sig i färdigmat och andra processade livsmedel i form av tillsatser och konsistensgivare fanns inte så mycket för den som var intresserad av ämnet och de intresserade var garanterat färre. Boken slog ned som en bomb och numera är det få som inte känner till begreppet Äkta vara – en märkning döpt efter Mats-Erics efterföljande bok.

kvinna stracker sig mot solen

Ashwaganda – mot trötthet, stress och brist på lust

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin, med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. Traditionellt har ashwagandha använts för att motverka så vitt skilda problem som trötthet, fysisk svaghet, oro, obalans i sköldkörteln, dåligt minne, bristande sexuell lust och fertilitet samt övervikt. Trots att indikationsområden är olika så är den gemensamma nämnaren att de orsakas av stress och förhöjd kortisolnivå.

bilder fran massan allt for halsan

Gröna upplevelser på årets hälsomässa

Allmänt

Med den glittrande Swedish Health Awards galan där priser delas ut till företag och personer som gjort något bra inom hälsa och livsstil går startskottet för Allt för Hälsan 2017. En mässa som genom ett helt nytt samarbete mellan Kurera, Hälsokraft och Life i år tar ett nytt grepp om förebyggande hälsa och glädjen att ta hand om sig själv. I Green Room möts mässbesökaren av gröna mattor, ballonger och en härlig upplevelse med ett 20-tal utställare och massor av spännande föreläsare.

Krassliga britter ska ordineras vila framför penicillin

Politik

I England pågår en kampanj som syftar till att bibehålla verkan hos antibiotika och motverka utvecklingen av antibiotikaresistens under namnet ”Keep antibiotics working". Ett led i arbetet är få ned förskrivningen och öka medvetenheten hos allmänhen genom att informera om hur lång tid det tar att bli fri från en infektion och lära ut hur man känner igen tecken på allvarligare sjukdomar.

ledsen pojke sitter ensam på bänk

En tuff start i livet påverkar barns hälsa

Forskning

Svåra upplevelser i barndomen som en förälders död, att ha vuxit upp i fattigdom, blivit utsatt för övergrepp eller att ha en psykiskt sjuk förälder länkas samman med ökad risk för både fysiska och psykiska besvär och påverkar hjärnans utveckling hos barn.



Pumpa halloween

Buuu – Därför tycker vi om att bli skrämda

Mental hälsa

Varför kan vi ibland njuta av att bli riktigt rädda som när vi ser en skräckfilm eller går in i spökhuset på nöjesfältet medan vi knappast njuter av att bli jagade av en främling en mörk natt. Skillnaden ligger i vår hjärnas förmåga att bedöma sammanhang och en känsla av kontroll menar experter på området.