Inger oja

Foto: Inger Palm

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Fakta

Namn: Inger Oja.
Ålder: 53 år.
Bor: Luleå.
Sysselsättning: Kvalificerad handläggare på Arbetsförmedlingen.
Familj: Sambo med Dan, två vuxna barn, Adrian och Janinne.
Fritidsintressen: Föder upp American Curly hästar.
Bästa idrottsprestation: Vann silver i VM i karate 1990 i Mexiko.

Oro och stress kan störa sömnen
En vanlig orsak till problem med sömnen är oro och stress. Känslor som gör att ditt sympatiska stressystem, det vill säga det icke viljestyrda, är för aktivt när det är dags att sova. Stressystemet håller kvar kortisolnivån på en hög nivå så att du får svårt att somna i rätt tid.
Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos är kortisol både viktigt och nödvändigt. Att leva med för hög kortisolnivå är skadligt. Det gör dig trött, din muskelmassa minskar och nattsömnen störs. För höga nivåer av kortisol ökar aptiten och minskar sexlusten. Därför är det viktigt att hålla sin kortisolnivå på rätt nivå och i balans under hela dygnet.

När kroppen fungerar som den ska så ska den normala halten kortisol vara nästan obefintlig vid sänggående för att kroppen ska kunna varva ner, vilket krävs för att somna. På morgonen, efter en avslutad sömncykel och direkt när du vaknar, stiger halten av kortisol kraftigt. Det gör att du känner dig pigg när du vaknar.
Men - om stressen har varit
 för hög under dagen eller om du fått för lite sömn leder det till att kortisolvärdena inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Då får kroppen och nervsystem inte tillräckligt med tid för att reparera och bygga upp sig igen, ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt mycket.
Kosttillskottet Adapt Lugn hjälper kroppen att normalisera stressnivån så du lättare kan få rätt återhämtning och så att din sömncykel återigen hamnar i rätt balans.

Studie
När vi sover aktiveras kroppens immunsystem samtidigt som produktionen av stresshormoner minskar.
En vetenskaplig studie på Adapt Lugn, där 36 patienter som alla led av sömnlöshet deltog, visade det sig att de 19 försökspersonerna som fick Adapt Lugn somnade snabbare och sov längre.
Adapt Lugn-gruppen kunde bibehålla REM-sömnen, det vill säga den sömnfas som är så viktig för kroppens återhämtning och reparation. De flesta konventionella läkemedel mot sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar.
I studien utvärderades patienterna via sömn-EEG, det vill säga hjärnans aktivitet mättes under insomnande, uppvaknande och under själva sömnen.
Patienterna upplevde att förutom att sömnen blivit mycket bättre så blev de piggare, fick mer energi men också en större självkänsla.
I placebogruppen, som bestod av 17 patienter, fanns ingen mätbar förbättring. Slutsatsen av studien är att Adapt Lugn lämpar sig väl för personer med sömnsvårigheter.

Adapt Lugn innehåller förutom ashwagandha- och kamomillextrakt även magnesium samt det patenterade adaptogenkomplexet ADAPT 232 S med rosenrot, rysk rot, schisandra och pantotensyra.

Adaptogener återställer, ger energi och skyddar mot stress
Adaptogener är naturligt förekommande substanser som skyddar kroppen och förbättrar återhämtningen när den utsätts för olika former av stress, det vill säga hög psykisk och/eller fysisk belastning. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv, de förebygger och återställer samt ger energi. Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Och effekten är generell och bred, eftersom adaptogener verkar på en så grundläggande nivå. De kan även intas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter.

Man kan kalla adaptogener för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen:
Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner.
Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp.
Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn.

– Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna, säger Inger till Kurera.

Sömnproblem har blivit ett folkhälsoproblem. Den som är stressad under dagen kan ha svårt att komma till ro och gå ner i varv på kvällen. Om kortisolnivåerna är för höga kan man inte somna. Ungefär en av tre svenskar lider av sömnproblem. Inger Oja, 53 år, i Luleå är en av dem.

Läs också: Ny forskning: Mer sömn ger högre lön

 

Stressen på dagen påverkade nattsömnen
Sömnproblem är faktiskt bland de fem vanligaste åkommorna som svensken söker för vid ett besök på en vårdcentral. En allmänläkare träffar en patient varje dag som lider av sömnproblem.
Fler kvinnor än män lider av sömnbrist. Inger Ojas sömnproblem startade för närmare 20 år sedan i samband med hennes sambo fick jobb i Stockholm, och började veckopendla från Luleå. Sonen Adrian var bara bebis och dottern Janinne gick på dagis vilket gjorde att Inger ständigt kände sig uppskruvad och stressad på dagarna.
– Det var svårt att bli själv med två små barn. Vi bodde ett hus på landet och jag hade precis börjat med hästarna. Min inre stress var konstant och det var då allt började gå snett med sömnen. Jag minns att jag låg vaken varje natt under ett helt år och så här i efterhand förstår jag inte hur jag klarade av mitt liv, säger Inger.

“Tog hela semestern innan jag kände mig utvilad”
I perioder blev det bättre, framförallt under sommaren när både Inger och sambon hade semester.
– Jag minns en sommar när barnen var små och jag bestämde mig för att lägga undan alla måsten och att-göra-listor. Alla aktiviteter ströks från min kalender och jag bestämde mig för att sova så mycket jag bara kunde för att komma ikapp med sömnen. Det tog hela semestern innan jag kände mig någorlunda utvilad, säger Inger.

 Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Humöret sjönk i takt med att sömnen blev sämre
Hon reser en del i tjänsten och får ibland får stiga upp fyra på morgonen för att hinna med första flyget och hon kommer lika ofta hem med ett sent flyg vilket gör att Inger kommer i säng först vid midnatt. Då är hon dessutom övertrött och kan inte somna.
– En tjänsteresa kan starta en långvarig sömnrubbning. När det väl sätter igång kan det hålla på i flera månader.
Under de svåraste perioderna sov Inger två-tre timmar varje natt och det satte djupa spår. Hon var trött hela dagen, blev ofta förkyld och kände sig nedstämd.
– Mina barn växte upp med en ständigt trött mamma. Humöret sjönk i takt med att sömnen minskade och jag har verkligen mått dåligt av att inte fått tillräckligt med sömn, säger Inger.

Sömntabletter stör REM-sömnen
Hon ville inte ta sömntabletter eftersom de stör den så viktiga REM-sömnen. Men allt annat försökte Inger med – att ha svalt i sovrummet, inte dricka kaffe sent och varva ner i god tid, men ingenting fungerade.
– Jag tävlade i karate i svenska landslaget fram tills jag var 30 år så kunde jag mycket om mental träning. Det försökte jag överföra till att sova men inte ens det fungerade. Jag kände mig oftast klarvaken men istället för att ligga i sängen och titta i taket gick jag upp och tittade på TV, berättar Inger.

 Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Inger Oja

Inger Oja. Foto: Inger Palm

Känner sig äntligen utvilad
När Inger fick höra talas om Adapt Lugn, ett kosttillskott som normaliserar nivån av stresshormonet kortisol för att minska den dagliga stressen och ge en bra nattsömn, tvekade hon inte att prova.
– Nu känner jag mig inte stressad på dagarna och jag har sovit fenomenalt bra sedan jag började med Adapt Lugn. Jag inte varit vaken en enda natt sedan jag började med produkten. Jag sover dessutom väldigt djupt och känner mig utvilad när jag vaknar. Så bra och så mycket har jag inte sovit på många år, säger Inger.

Energibristen gjorde henne sugen på sötsaker
Den enorma tröttheten som berodde på sömnbristen gjorde att hon ständigt var sugen på snabba kolhydrater, den har nästan försvunnit och sinnesstämningen har gått upp i takt med den goda sömnen.
– Jag känner mig inte alls intresserad av sötsaker på samma sätt som förut och nu har jag inte ont i magen längre. Vissa nätter hade jag så ont i magen att jag var tvungen att sitta upp i sängen.

► Läs också: Krom minskar sötsuget

Nu kan hon somna om med en gång
När hon började med kosttillskottet fanns det hundvalpar hemma hos Inger som gärna vill ha uppmärksamhet på nätterna. Men inte ens det var ett problem.
– Visst hände det att valparna väckte mig, men jag somnade om med en gång. Innan Adapt Lugn var det omöjligt att somna om när jag blev väckt, säger Inger och tillägger:
– Varje kväll efter att jag varit ute hos hästarna tar jag en dos i ett glas varmt vatten och varvar ner. Efter att ha haft så stora sömnproblem under så många år är det otroligt hur enkel lösningen var.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Inger Oja.
Ålder: 53 år.
Bor: Luleå.
Sysselsättning: Kvalificerad handläggare på Arbetsförmedlingen.
Familj: Sambo med Dan, två vuxna barn, Adrian och Janinne.
Fritidsintressen: Föder upp American Curly hästar.
Bästa idrottsprestation: Vann silver i VM i karate 1990 i Mexiko.

Oro och stress kan störa sömnen
En vanlig orsak till problem med sömnen är oro och stress. Känslor som gör att ditt sympatiska stressystem, det vill säga det icke viljestyrda, är för aktivt när det är dags att sova. Stressystemet håller kvar kortisolnivån på en hög nivå så att du får svårt att somna i rätt tid.
Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos är kortisol både viktigt och nödvändigt. Att leva med för hög kortisolnivå är skadligt. Det gör dig trött, din muskelmassa minskar och nattsömnen störs. För höga nivåer av kortisol ökar aptiten och minskar sexlusten. Därför är det viktigt att hålla sin kortisolnivå på rätt nivå och i balans under hela dygnet.

När kroppen fungerar som den ska så ska den normala halten kortisol vara nästan obefintlig vid sänggående för att kroppen ska kunna varva ner, vilket krävs för att somna. På morgonen, efter en avslutad sömncykel och direkt när du vaknar, stiger halten av kortisol kraftigt. Det gör att du känner dig pigg när du vaknar.
Men - om stressen har varit
 för hög under dagen eller om du fått för lite sömn leder det till att kortisolvärdena inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Då får kroppen och nervsystem inte tillräckligt med tid för att reparera och bygga upp sig igen, ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt mycket.
Kosttillskottet Adapt Lugn hjälper kroppen att normalisera stressnivån så du lättare kan få rätt återhämtning och så att din sömncykel återigen hamnar i rätt balans.

Studie
När vi sover aktiveras kroppens immunsystem samtidigt som produktionen av stresshormoner minskar.
En vetenskaplig studie på Adapt Lugn, där 36 patienter som alla led av sömnlöshet deltog, visade det sig att de 19 försökspersonerna som fick Adapt Lugn somnade snabbare och sov längre.
Adapt Lugn-gruppen kunde bibehålla REM-sömnen, det vill säga den sömnfas som är så viktig för kroppens återhämtning och reparation. De flesta konventionella läkemedel mot sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar.
I studien utvärderades patienterna via sömn-EEG, det vill säga hjärnans aktivitet mättes under insomnande, uppvaknande och under själva sömnen.
Patienterna upplevde att förutom att sömnen blivit mycket bättre så blev de piggare, fick mer energi men också en större självkänsla.
I placebogruppen, som bestod av 17 patienter, fanns ingen mätbar förbättring. Slutsatsen av studien är att Adapt Lugn lämpar sig väl för personer med sömnsvårigheter.

Adapt Lugn innehåller förutom ashwagandha- och kamomillextrakt även magnesium samt det patenterade adaptogenkomplexet ADAPT 232 S med rosenrot, rysk rot, schisandra och pantotensyra.

Adaptogener återställer, ger energi och skyddar mot stress
Adaptogener är naturligt förekommande substanser som skyddar kroppen och förbättrar återhämtningen när den utsätts för olika former av stress, det vill säga hög psykisk och/eller fysisk belastning. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv, de förebygger och återställer samt ger energi. Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Och effekten är generell och bred, eftersom adaptogener verkar på en så grundläggande nivå. De kan även intas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter.

Man kan kalla adaptogener för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen:
Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner.
Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegansk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.