Naturlig lindring vid halsont

Fakta

Så förebygger du halsinfektioner
• Sov gott och tillräckligt
• Motionera regelbundet
• Ät hälsosamt
• Rök inte - det sänker kroppens motståndskraft
• Ät zink, C- och D-vitamin

Fyra troliga anledningar till ditt halsont

Förkylning
En vanlig förkylning orsakas av virus angriper ofta näsa, svalg och/eller hals. En förkylning kan orsaka halsont. Vuxna får i genomsnitt två förkylningar per år som ofta läker ut efter några dagar upp till några veckor. Personer som däremot ofta får mer långdragna förkylningar är de med nedsatt immunförsvar, astma eller andra kroniska lungsjukdomar.

Halsfluss
Halsfluss beror på streptokockbakterier som sätter sig på halsmandlarna.
Symtomen för halsfluss är mycket ont i halsen, feber och svullna halsmandlar. Oftast insjuknar man på våren eller hösten med en inkubationstid på två till fyra dagar.

Körtelfeber
Körtelfeber är en virussjukdom orsakad av viruset Epstein Barr. Sjukdomen sätter sig på halsmandlar och i svalj, vilket orsakar halsont.
Symtomen liknar de för halsfluss, däremot ger körtelfeber även en påverkan på lever och mjälte, vilket gör sjukdomen mer allvarlig.
Är man oförsiktig med fysisk aktivitet under virustiden kan körtelfebern i värsta fall leda till en brusten mjälte. Uppsök läkare om du får mycket ont i halsen, hög feber, svullna halsmandlar och lymfkörtlar samt dålig andedräkt.

Överansträngda stämband
Har man drabbats av halsont på grund av detta är det bästa rådet att vila stämbanden. Det görs genom att inte prata, viska eller skrika. Många tror att viska gör att stämbanden inte blir lika ansträngda, men faktum är att viskningar anstränger stämbanden mer än att prata.
Källa: Halsont.se

Halsont kan bero på många olika saker och behöver ofta inte lindras med medicin. Eftersom halsont dessutom oftast beror på en virusinfektion finns heller inte någon medicin som fungerar.
Det bästa du kan göra för att det onda ska gå över är att vila och stärka ditt immunförsvar.
Här får du veta mer om halsont - och om hur du tillfälligt lindrar det onda. 

När du halsont eller virus ska du vila och inte anstränga dig för mycket. Kom ihåg att detta är kroppens sätt att berätta för dig att den på ett eller annat sätt har tagit ut sig och behöver vila.
Det du kan göra för att hjälpa är att ta det lugnt och boosta ditt immunförsvar. Vilket inte görs genom intag av stora mängder socker eller ett hårdpass på gymmet. Men det vet du redan.
Här är istället några saker du bör ägna dig åt.

► Läs också: Så slipper du och familjen undan sjukdomsmånaden ”vabruari”!

 

6 tips som kan hjälpa när det gör ont i halsen...


1. Drick varmt och/eller kallt

Både varmt och kallt kan vara skönt för halsen. Är du hostig också bör du dock hålla dig till värme eftersom gör slemmet mjukare och lättare att få upp. En del tycker om att äta kallt som glass. Kurera föreslår den här bananglassen - med ingefära och citron.

2. 
Gurgla saltvatten
Man kan bli kvitt en förkylning och halsont genom att gurgla saltvatten. Läkaren Philip T Hagen berättade i New York Times om en slumpmässig studie utförd på 400 frivilliga. Under influensa och förkylningstider fick några utvalda i uppgift att gurgla en saltlösning tre gånger om dagen i 60 dagar. Det visade sig att de som hade gurglat saltvatten löpte 40 procent lägre risk att drabbas av infektioner i de övre luftvägarna jämfört med de som inte hade gurglat. När någon i den utvalda testgruppen ändå fick en förkylning fick de mer lindriga symtom än personerna i den andra gruppen.

3. Ta Echinaforce Comp
En mun- och halsspray med echinacea och salvia som direkt ger lindring när det gör ont i halsen. Tack vare echinacean motverkas också virusangreppet direkt i svalget. Sprayformen underlättar förtäringen menar många.

4. Sug på en Colizin
En sugtablett med mentol som lugnar vid irritation i mun och hals. Innehåller också immunförsvarsstärkande C- och D-vitamin, virushämmande zink och boveteextrakt. Ger effekt direkt!

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

5. Gör en hälsobomb
Gör en riktig hälsobombsdrink på honung, citron, ingefära, vitlök och morot. Det är ganska starkt för magen men kan hjälpa för att bli kvitt förkylning och halsont, föreslår sidan halsont.se.

 

6. Ta en sked Manukahonung
Honung en sann räddare i nöden vid halsont. Studier har bekräftat att just manukahonung är mer effektiva än antibiotika vid halsfluss och tack vare sitt naturliga innehåll på MGO har manukahonungen en mer antibakteriell verkan än många andra honungssorter.
För bästa effekt, ät den som den är utan upphettning. Observera att Livsmedelsverket inte rekommenderar honung till barn under ett år.

► Läs också: Manukahonung mer effektiv än antibiotika

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Så förebygger du halsinfektioner
• Sov gott och tillräckligt
• Motionera regelbundet
• Ät hälsosamt
• Rök inte - det sänker kroppens motståndskraft
• Ät zink, C- och D-vitamin

Fyra troliga anledningar till ditt halsont

Förkylning
En vanlig förkylning orsakas av virus angriper ofta näsa, svalg och/eller hals. En förkylning kan orsaka halsont. Vuxna får i genomsnitt två förkylningar per år som ofta läker ut efter några dagar upp till några veckor. Personer som däremot ofta får mer långdragna förkylningar är de med nedsatt immunförsvar, astma eller andra kroniska lungsjukdomar.

Halsfluss
Halsfluss beror på streptokockbakterier som sätter sig på halsmandlarna.
Symtomen för halsfluss är mycket ont i halsen, feber och svullna halsmandlar. Oftast insjuknar man på våren eller hösten med en inkubationstid på två till fyra dagar.

Körtelfeber
Körtelfeber är en virussjukdom orsakad av viruset Epstein Barr. Sjukdomen sätter sig på halsmandlar och i svalj, vilket orsakar halsont.
Symtomen liknar de för halsfluss, däremot ger körtelfeber även en påverkan på lever och mjälte, vilket gör sjukdomen mer allvarlig.
Är man oförsiktig med fysisk aktivitet under virustiden kan körtelfebern i värsta fall leda till en brusten mjälte. Uppsök läkare om du får mycket ont i halsen, hög feber, svullna halsmandlar och lymfkörtlar samt dålig andedräkt.

Överansträngda stämband
Har man drabbats av halsont på grund av detta är det bästa rådet att vila stämbanden. Det görs genom att inte prata, viska eller skrika. Många tror att viska gör att stämbanden inte blir lika ansträngda, men faktum är att viskningar anstränger stämbanden mer än att prata.
Källa: Halsont.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

 

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.