Naturlig lindring vid halsont

Fakta

Så förebygger du halsinfektioner
• Sov gott och tillräckligt
• Motionera regelbundet
• Ät hälsosamt
• Rök inte - det sänker kroppens motståndskraft
• Ät zink, C- och D-vitamin

Fyra troliga anledningar till ditt halsont

Förkylning
En vanlig förkylning orsakas av virus angriper ofta näsa, svalg och/eller hals. En förkylning kan orsaka halsont. Vuxna får i genomsnitt två förkylningar per år som ofta läker ut efter några dagar upp till några veckor. Personer som däremot ofta får mer långdragna förkylningar är de med nedsatt immunförsvar, astma eller andra kroniska lungsjukdomar.

Halsfluss
Halsfluss beror på streptokockbakterier som sätter sig på halsmandlarna.
Symtomen för halsfluss är mycket ont i halsen, feber och svullna halsmandlar. Oftast insjuknar man på våren eller hösten med en inkubationstid på två till fyra dagar.

Körtelfeber
Körtelfeber är en virussjukdom orsakad av viruset Epstein Barr. Sjukdomen sätter sig på halsmandlar och i svalj, vilket orsakar halsont.
Symtomen liknar de för halsfluss, däremot ger körtelfeber även en påverkan på lever och mjälte, vilket gör sjukdomen mer allvarlig.
Är man oförsiktig med fysisk aktivitet under virustiden kan körtelfebern i värsta fall leda till en brusten mjälte. Uppsök läkare om du får mycket ont i halsen, hög feber, svullna halsmandlar och lymfkörtlar samt dålig andedräkt.

Överansträngda stämband
Har man drabbats av halsont på grund av detta är det bästa rådet att vila stämbanden. Det görs genom att inte prata, viska eller skrika. Många tror att viska gör att stämbanden inte blir lika ansträngda, men faktum är att viskningar anstränger stämbanden mer än att prata.
Källa: Halsont.se

Halsont kan bero på många olika saker och behöver ofta inte lindras med medicin. Eftersom halsont dessutom oftast beror på en virusinfektion finns heller inte någon medicin som fungerar.
Det bästa du kan göra för att det onda ska gå över är att vila och stärka ditt immunförsvar.
Här får du veta mer om halsont – och om hur du tillfälligt lindrar det onda. 

När du halsont eller virus ska du vila och inte anstränga dig för mycket. Kom ihåg att detta är kroppens sätt att berätta för dig att den på ett eller annat sätt har tagit ut sig och behöver vila.
Det du kan göra för att hjälpa är att ta det lugnt och boosta ditt immunförsvar. Vilket inte görs genom intag av stora mängder socker eller ett hårdpass på gymmet. Men det vet du redan.
Här är istället några saker du bör ägna dig åt.

► Läs också: Så slipper du och familjen undan sjukdomsmånaden ”vabruari”!

 

6 tips som kan hjälpa när det gör ont i halsen…


1. Drick varmt och/eller kallt

Både varmt och kallt kan vara skönt för halsen. Är du hostig också bör du dock hålla dig till värme eftersom gör slemmet mjukare och lättare att få upp. En del tycker om att äta kallt som glass. Kurera föreslår den här bananglassen – med ingefära och citron.

2. 
Gurgla saltvatten
Man kan bli kvitt en förkylning och halsont genom att gurgla saltvatten. Läkaren Philip T Hagen berättade i New York Times om en slumpmässig studie utförd på 400 frivilliga. Under influensa och förkylningstider fick några utvalda i uppgift att gurgla en saltlösning tre gånger om dagen i 60 dagar. Det visade sig att de som hade gurglat saltvatten löpte 40 procent lägre risk att drabbas av infektioner i de övre luftvägarna jämfört med de som inte hade gurglat. När någon i den utvalda testgruppen ändå fick en förkylning fick de mer lindriga symtom än personerna i den andra gruppen.

3. Ta Echinaforce Comp
En mun- och halsspray med echinacea och salvia som direkt ger lindring när det gör ont i halsen. Tack vare echinacean motverkas också virusangreppet direkt i svalget. Sprayformen underlättar förtäringen menar många.

4. Sug på en Colizin
En sugtablett med mentol som lugnar vid irritation i mun och hals. Innehåller också immunförsvarsstärkande C- och D-vitamin, virushämmande zink och boveteextrakt. Ger effekt direkt!

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

5. Gör en hälsobomb
Gör en riktig hälsobombsdrink på honung, citron, ingefära, vitlök och morot. Det är ganska starkt för magen men kan hjälpa för att bli kvitt förkylning och halsont, föreslår sidan halsont.se.

6. Ta en sked Manukahonung
Honung en sann räddare i nöden vid halsont. Studier har bekräftat att just manukahonung är mer effektiva än antibiotika vid halsfluss och tack vare sitt naturliga innehåll på MGO har manukahonungen en mer antibakteriell verkan än många andra honungssorter.
För bästa effekt, ät den som den är utan upphettning. Observera att Livsmedelsverket inte rekommenderar honung till barn under ett år.

► Läs också: Manukahonung mer effektiv än antibiotika

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Så förebygger du halsinfektioner
• Sov gott och tillräckligt
• Motionera regelbundet
• Ät hälsosamt
• Rök inte - det sänker kroppens motståndskraft
• Ät zink, C- och D-vitamin

Fyra troliga anledningar till ditt halsont

Förkylning
En vanlig förkylning orsakas av virus angriper ofta näsa, svalg och/eller hals. En förkylning kan orsaka halsont. Vuxna får i genomsnitt två förkylningar per år som ofta läker ut efter några dagar upp till några veckor. Personer som däremot ofta får mer långdragna förkylningar är de med nedsatt immunförsvar, astma eller andra kroniska lungsjukdomar.

Halsfluss
Halsfluss beror på streptokockbakterier som sätter sig på halsmandlarna.
Symtomen för halsfluss är mycket ont i halsen, feber och svullna halsmandlar. Oftast insjuknar man på våren eller hösten med en inkubationstid på två till fyra dagar.

Körtelfeber
Körtelfeber är en virussjukdom orsakad av viruset Epstein Barr. Sjukdomen sätter sig på halsmandlar och i svalj, vilket orsakar halsont.
Symtomen liknar de för halsfluss, däremot ger körtelfeber även en påverkan på lever och mjälte, vilket gör sjukdomen mer allvarlig.
Är man oförsiktig med fysisk aktivitet under virustiden kan körtelfebern i värsta fall leda till en brusten mjälte. Uppsök läkare om du får mycket ont i halsen, hög feber, svullna halsmandlar och lymfkörtlar samt dålig andedräkt.

Överansträngda stämband
Har man drabbats av halsont på grund av detta är det bästa rådet att vila stämbanden. Det görs genom att inte prata, viska eller skrika. Många tror att viska gör att stämbanden inte blir lika ansträngda, men faktum är att viskningar anstränger stämbanden mer än att prata.
Källa: Halsont.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.