Naturlig lindring vid halsont

Fakta

Så förebygger du halsinfektioner
• Sov gott och tillräckligt
• Motionera regelbundet
• Ät hälsosamt
• Rök inte - det sänker kroppens motståndskraft
• Ät zink, C- och D-vitamin

Fyra troliga anledningar till ditt halsont

Förkylning
En vanlig förkylning orsakas av virus angriper ofta näsa, svalg och/eller hals. En förkylning kan orsaka halsont. Vuxna får i genomsnitt två förkylningar per år som ofta läker ut efter några dagar upp till några veckor. Personer som däremot ofta får mer långdragna förkylningar är de med nedsatt immunförsvar, astma eller andra kroniska lungsjukdomar.

Halsfluss
Halsfluss beror på streptokockbakterier som sätter sig på halsmandlarna.
Symtomen för halsfluss är mycket ont i halsen, feber och svullna halsmandlar. Oftast insjuknar man på våren eller hösten med en inkubationstid på två till fyra dagar.

Körtelfeber
Körtelfeber är en virussjukdom orsakad av viruset Epstein Barr. Sjukdomen sätter sig på halsmandlar och i svalj, vilket orsakar halsont.
Symtomen liknar de för halsfluss, däremot ger körtelfeber även en påverkan på lever och mjälte, vilket gör sjukdomen mer allvarlig.
Är man oförsiktig med fysisk aktivitet under virustiden kan körtelfebern i värsta fall leda till en brusten mjälte. Uppsök läkare om du får mycket ont i halsen, hög feber, svullna halsmandlar och lymfkörtlar samt dålig andedräkt.

Överansträngda stämband
Har man drabbats av halsont på grund av detta är det bästa rådet att vila stämbanden. Det görs genom att inte prata, viska eller skrika. Många tror att viska gör att stämbanden inte blir lika ansträngda, men faktum är att viskningar anstränger stämbanden mer än att prata.
Källa: Halsont.se

Halsont kan bero på många olika saker och behöver ofta inte lindras med medicin. Eftersom halsont dessutom oftast beror på en virusinfektion finns heller inte någon medicin som fungerar.
Det bästa du kan göra för att det onda ska gå över är att vila och stärka ditt immunförsvar.
Här får du veta mer om halsont - och om hur du tillfälligt lindrar det onda. 

När du halsont eller virus ska du vila och inte anstränga dig för mycket. Kom ihåg att detta är kroppens sätt att berätta för dig att den på ett eller annat sätt har tagit ut sig och behöver vila.
Det du kan göra för att hjälpa är att ta det lugnt och boosta ditt immunförsvar. Vilket inte görs genom intag av stora mängder socker eller ett hårdpass på gymmet. Men det vet du redan.
Här är istället några saker du bör ägna dig åt.

► Läs också: Så slipper du och familjen undan sjukdomsmånaden ”vabruari”!

 

6 tips som kan hjälpa när det gör ont i halsen...


1. Drick varmt och/eller kallt

Både varmt och kallt kan vara skönt för halsen. Är du hostig också bör du dock hålla dig till värme eftersom gör slemmet mjukare och lättare att få upp. En del tycker om att äta kallt som glass. Kurera föreslår den här bananglassen - med ingefära och citron.

2. 
Gurgla saltvatten
Man kan bli kvitt en förkylning och halsont genom att gurgla saltvatten. Läkaren Philip T Hagen berättade i New York Times om en slumpmässig studie utförd på 400 frivilliga. Under influensa och förkylningstider fick några utvalda i uppgift att gurgla en saltlösning tre gånger om dagen i 60 dagar. Det visade sig att de som hade gurglat saltvatten löpte 40 procent lägre risk att drabbas av infektioner i de övre luftvägarna jämfört med de som inte hade gurglat. När någon i den utvalda testgruppen ändå fick en förkylning fick de mer lindriga symtom än personerna i den andra gruppen.

3. Ta Echinaforce Comp
En mun- och halsspray med echinacea och salvia som direkt ger lindring när det gör ont i halsen. Tack vare echinacean motverkas också virusangreppet direkt i svalget. Sprayformen underlättar förtäringen menar många.

4. Sug på en Colizin
En sugtablett med mentol som lugnar vid irritation i mun och hals. Innehåller också immunförsvarsstärkande C- och D-vitamin, virushämmande zink och boveteextrakt. Ger effekt direkt!

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

5. Gör en hälsobomb
Gör en riktig hälsobombsdrink på honung, citron, ingefära, vitlök och morot. Det är ganska starkt för magen men kan hjälpa för att bli kvitt förkylning och halsont, föreslår sidan halsont.se.

 

6. Ta en sked Manukahonung
Honung en sann räddare i nöden vid halsont. Studier har bekräftat att just manukahonung är mer effektiva än antibiotika vid halsfluss och tack vare sitt naturliga innehåll på MGO har manukahonungen en mer antibakteriell verkan än många andra honungssorter.
För bästa effekt, ät den som den är utan upphettning. Observera att Livsmedelsverket inte rekommenderar honung till barn under ett år.

► Läs också: Manukahonung mer effektiv än antibiotika

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Så förebygger du halsinfektioner
• Sov gott och tillräckligt
• Motionera regelbundet
• Ät hälsosamt
• Rök inte - det sänker kroppens motståndskraft
• Ät zink, C- och D-vitamin

Fyra troliga anledningar till ditt halsont

Förkylning
En vanlig förkylning orsakas av virus angriper ofta näsa, svalg och/eller hals. En förkylning kan orsaka halsont. Vuxna får i genomsnitt två förkylningar per år som ofta läker ut efter några dagar upp till några veckor. Personer som däremot ofta får mer långdragna förkylningar är de med nedsatt immunförsvar, astma eller andra kroniska lungsjukdomar.

Halsfluss
Halsfluss beror på streptokockbakterier som sätter sig på halsmandlarna.
Symtomen för halsfluss är mycket ont i halsen, feber och svullna halsmandlar. Oftast insjuknar man på våren eller hösten med en inkubationstid på två till fyra dagar.

Körtelfeber
Körtelfeber är en virussjukdom orsakad av viruset Epstein Barr. Sjukdomen sätter sig på halsmandlar och i svalj, vilket orsakar halsont.
Symtomen liknar de för halsfluss, däremot ger körtelfeber även en påverkan på lever och mjälte, vilket gör sjukdomen mer allvarlig.
Är man oförsiktig med fysisk aktivitet under virustiden kan körtelfebern i värsta fall leda till en brusten mjälte. Uppsök läkare om du får mycket ont i halsen, hög feber, svullna halsmandlar och lymfkörtlar samt dålig andedräkt.

Överansträngda stämband
Har man drabbats av halsont på grund av detta är det bästa rådet att vila stämbanden. Det görs genom att inte prata, viska eller skrika. Många tror att viska gör att stämbanden inte blir lika ansträngda, men faktum är att viskningar anstränger stämbanden mer än att prata.
Källa: Halsont.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

 

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

 

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.