Kvinna håller toarulle

När naturen kallar – i naturen

Fakta

För den som vill fördjupa sig i ämnet har sajten friluftskurser.se en gratiskurs som du hittar här. Även på vandringsbloggen går det att hitta mer information och en informativ film.

I svamp- och bärtider vill vi förstås gå ut i skog och mark och ta för oss av naturens goda men det är lätt att tappa sugen om man ser spår av andra som varit där innan oss som känt sig nödgade att uträtta sina behov i det fria. Men hur gör man då när man är nödig i skogen för att inte förstöra för sig själv och andra?

Det är kanske inte det första man tänker på när man ska ut och leta kantareller eller vill tänka på för den delen men faktum kvarstår att ibland har nöden ingen lag och då kan det vara bra att veta hur man bäst beter sig och vad som är mest hygieniskt. Fältbiologerna har listat olika tillvägagångssätt och även naturliga torkdon för den som glömt ta med sig toapapper, vilket väl de flesta råkat ut för någon gång då de flesta inte planerar för dylika incidenter utan iskallt räknar med att inte behöva eller helt enkelt inte tänker så långt.

LÄS OCKSÅ: 14 saker du troligen inte visste om handhygien

 

Glöm inte att ta hand om pappret
Men för de som ändå har med sig papper lyder rådet, bränn helst pappret, särskilt om du befinner dig på fjället där det inte finns så mycket som kan bryta ned det men var förstås försiktig så du inte råkar starta en skogsbrand. Man kan ju även göra som med hundens avföring och helt enkelt ha med sig en bajspåse som man sedan knyter ihop och slänger i närmsta papperskorg.

LÄS OCKSÅ: En tur i skogen minskar stress

Leta upp en hålighet
Men för den som inte är så om sig och kring sig rekommenderar Det vilda Göteborgs äventyrsskola att man letar rätt på en naturlig håla under ett träd eller en sten eller något liknande att sätta sig i närheten av. När man sedan är klar puttar man in det man lämnat efter sig i i hålan ihop med pappret och täcker sedan för med kvistar och mossa. ”Täck rejält, det värsta som finns i skogen är kringblåsande bajspapper” skriver Det vilda Göteborg. De rekommenderar även att man har med sig handsprit för att kunna tvätta rent sina händer efteråt, något som förstås är särskilt viktigt om man är ute för att plocka svamp eller bär.

LÄS OCKSÅ: ”Därför valde jag att flytta ut i skogen”

Bygg ett stenröse
I skärgården eller andra steniga platser rekommenderar de att man bygger ett litet stenröse över hela härligheten, det tredje och bästa tillvägagångssättet enligt flera är att ha med sig en spade särskilt avsedd för ändamålet och först gräver ett litet hål i marken föresträdesvis där inte någon kan tänkas trampa och sedan skotta över ordentligt, glöm inte att även begrava pappret.

Sittställningar och torkdon
Fältbiologerna föreslår dessutom olika tillvägagångssätt som att luta sig mot ett träd eller klassikern att sitta på huk. Som torkdon, om papper saknas rekommenderar de olika former av mossa, rönnblad eller ormbunke men om man ändå har en flora till hands kan man kanske lika gärna riva ut ett blad eller bara ta första bästa växt i närheten så länge man aktar sig för tistlar och brännässlor.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

För den som vill fördjupa sig i ämnet har sajten friluftskurser.se en gratiskurs som du hittar här. Även på vandringsbloggen går det att hitta mer information och en informativ film.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.