Lårmuskel och måttband

När storleken spelar roll – för förbränningen

Två övningar

... för rumpa och lår:

•  Knäböj/squats
Stå med benen isär (ungefär så brett isär som din höftbredd).
Gå ner med rumpan så djupt du kan, som om du ska sätta dig på något. Ha rak rygg, bröstet uppåt, skulderblad ihop, tyngden på hälarna, tårna pekandes lätt utåt, knäna rakt fram (de ska inte peka inåt) och gärna en spänd bål. Kontrollerade rörelser.

Knäböj kan varieras på flera sätt. Antingen står du still på stället eller så gör du hoppande knäböj – innebärande att du, efter att du gått ner så djupt som möjligt, skjuter ifrån så du får till ett hopp. Landa med stolt hållning – och gå sedan ner igen.
Du kan även lägga till en fri stång eller hantlar för att öka motståndet och få musklerna att behöva jobba hårdare.

• Utfall
Sätt ett ben framför det andra, böj det bakre så att knät nästan nuddar golvet. Byt ben. Ha knäna rakt fram, ryggen rak, bålen spänd och se till att hitta balansen. Kontrollerade rörelser.

Utfall kan varieras genom att till exempel ha bakre alternativt främre foten på en step-bräda.
Utfall kan med fördel även utföras med fri stång på axlarna alternativt med hantlar i höjd med huvudet.

Stora muskler kräver mycket energi – även under vila.
Så vill du öka din energiförbrukning och få din kropp att bränna fler kalorier – dygnet runt – finns det ett knep du bör känna till.
Enkelt summerat lyder knepet: Öka din muskelmassa i rumpa och lår.
Här får du veta mer om varför.

Kroppens största muskler är stora sätesmuskeln (gluteus maximus) och den fyrhövdade lårmuskeln (quadriceps femoris). Enkelt uttryckt rumpa och lår.

Men – bara för att musklerna är stora behöver inte det betyda att de är särskilt starka och är du ute efter till exempel en mer skadefri kropp och/eller en högre förbränning är det här du ska lägga ditt krut. Eller ja, ditt träningsfokus.

 

LÄS OCKSÅ: Småfet och svårt få muskler? Du kan ha testosteronbrist!

"Sweat is fat crying"
...har du kanske läst någon gång på något träningspeppkonto på Instagram? Låt oss anamma det tänket en stund, det ligger nämligen något i det.
För vill man gå ner i vikt och få sin kropp att börja slakta sitt eget fett, helst medan man själv vilar, ska man först känna till ett och annat om sambandet mellan muskler och energiförbrukning. Sedan ska man fokusera på att träna kroppens stora muskler – och få dem att växa.

LÄS OCKSÅ: Din bakterieflora påverkar hur mycket dina muskler växer när du tränar

Träna kroppens största muskler – gå ner i vikt
Så här ligger det nämligen till. Stora muskler gör redan från början av med mer energi än mindre muskler, just på grund av sin storlek. Gör man stora muskler ännu större genom att aktivera och stärka dem gör de av med ytterligare energi.
Har du några trivselkilon du vill bli av med kan du alltså, rent krasst, ta hjälp av din egen kropp för att tappa dessa. Dina muskler närmare bestämt – och då framför allt gluteus maximus och quadriceps femoris.

Storleken spelar roll – även i slappt tillstånd
När människor plötsligt börjar aktivera och stärka de stora musklerna i just rumpa och lår, upplever många att de får positiva resultat fort.
Det är nämligen först när man börjar förvandla en stor, slapp muskel till en stor, stark(are) muskel som det verkligen börjar att hända saker – både gällande hur ung, stark och hållbar du upplever din kropp och hur snabbt din kropp kommer att förbränna den energi du förser den med.

Ökad förbränning även när du sover
Genom att träna kroppens största muskler kan du nämligen bidra till att öka din basala metabolism, det vill säga kroppens ämnesomsättning under vila.
Ökad muskelmassa innebär oftast automatiskt en mer effektivt energiförbränning – dygnet runt. Detta gäller således även när du vilar/sover, eftersom muskler förbränner mer energi (läs fler kalorier om du så vill) per minut än fett – och större muskler kräver mer, just för att de är större.
Rätt skön tanke att förbränna fett under sömn, känner säkert många? Indeed.

 LÄS OCKSÅ: Pyknogenol – ett knep som hindrar muskelförlust orsakad av åldrande

Variera träningen
Men du, glöm inte bort att variera träningen. Du behöver inte ligga enbart i benpressen på gymmet från och med nu. Det finns fler sätt.
Löpträning är ett exempel eftersom det är konditionsform som aktiverar många av underkroppens muskler – något som inte bara är gynnsamt för hjärthälsan, balansen, hållningen och löpsteget – utan givetvis också för kaloriförbränningen.

 

LÄS OCKSÅ: Löpning – en av de mest effektiva träningsformer som finns

Underskatta inte hemmaträningen
Men – du behöver inte hänga i löpspåret eller på löpbandet heller. Du kan åstadkomma väldigt mycket med hemmaträning.
I faktarutan hittar du några exempel på övningar som tränar just stora sätesmuskeln och lårmuskeln.

Av Isabelle G Hedander

Källor: I Form (här och här), Actic.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Två övningar

... för rumpa och lår:

•  Knäböj/squats
Stå med benen isär (ungefär så brett isär som din höftbredd).
Gå ner med rumpan så djupt du kan, som om du ska sätta dig på något. Ha rak rygg, bröstet uppåt, skulderblad ihop, tyngden på hälarna, tårna pekandes lätt utåt, knäna rakt fram (de ska inte peka inåt) och gärna en spänd bål. Kontrollerade rörelser.

Knäböj kan varieras på flera sätt. Antingen står du still på stället eller så gör du hoppande knäböj – innebärande att du, efter att du gått ner så djupt som möjligt, skjuter ifrån så du får till ett hopp. Landa med stolt hållning – och gå sedan ner igen.
Du kan även lägga till en fri stång eller hantlar för att öka motståndet och få musklerna att behöva jobba hårdare.

• Utfall
Sätt ett ben framför det andra, böj det bakre så att knät nästan nuddar golvet. Byt ben. Ha knäna rakt fram, ryggen rak, bålen spänd och se till att hitta balansen. Kontrollerade rörelser.

Utfall kan varieras genom att till exempel ha bakre alternativt främre foten på en step-bräda.
Utfall kan med fördel även utföras med fri stång på axlarna alternativt med hantlar i höjd med huvudet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

 

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

 

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.