Lårmuskel och måttband

När storleken spelar roll – för förbränningen

Två övningar

... för rumpa och lår:

•  Knäböj/squats
Stå med benen isär (ungefär så brett isär som din höftbredd).
Gå ner med rumpan så djupt du kan, som om du ska sätta dig på något. Ha rak rygg, bröstet uppåt, skulderblad ihop, tyngden på hälarna, tårna pekandes lätt utåt, knäna rakt fram (de ska inte peka inåt) och gärna en spänd bål. Kontrollerade rörelser.

Knäböj kan varieras på flera sätt. Antingen står du still på stället eller så gör du hoppande knäböj – innebärande att du, efter att du gått ner så djupt som möjligt, skjuter ifrån så du får till ett hopp. Landa med stolt hållning – och gå sedan ner igen.
Du kan även lägga till en fri stång eller hantlar för att öka motståndet och få musklerna att behöva jobba hårdare.

• Utfall
Sätt ett ben framför det andra, böj det bakre så att knät nästan nuddar golvet. Byt ben. Ha knäna rakt fram, ryggen rak, bålen spänd och se till att hitta balansen. Kontrollerade rörelser.

Utfall kan varieras genom att till exempel ha bakre alternativt främre foten på en step-bräda.
Utfall kan med fördel även utföras med fri stång på axlarna alternativt med hantlar i höjd med huvudet.

Stora muskler kräver mycket energi – även under vila.
Så vill du öka din energiförbrukning och få din kropp att bränna fler kalorier – dygnet runt – finns det ett knep du bör känna till.
Enkelt summerat lyder knepet: Öka din muskelmassa i rumpa och lår.
Här får du veta mer om varför.

Kroppens största muskler är stora sätesmuskeln (gluteus maximus) och den fyrhövdade lårmuskeln (quadriceps femoris). Enkelt uttryckt rumpa och lår.

Men – bara för att musklerna är stora behöver inte det betyda att de är särskilt starka och är du ute efter till exempel en mer skadefri kropp och/eller en högre förbränning är det här du ska lägga ditt krut. Eller ja, ditt träningsfokus.

 

LÄS OCKSÅ: Småfet och svårt få muskler? Du kan ha testosteronbrist!

“Sweat is fat crying”
…har du kanske läst någon gång på något träningspeppkonto på Instagram? Låt oss anamma det tänket en stund, det ligger nämligen något i det.
För vill man gå ner i vikt och få sin kropp att börja slakta sitt eget fett, helst medan man själv vilar, ska man först känna till ett och annat om sambandet mellan muskler och energiförbrukning. Sedan ska man fokusera på att träna kroppens stora muskler – och få dem att växa.

LÄS OCKSÅ: Din bakterieflora påverkar hur mycket dina muskler växer när du tränar

Träna kroppens största muskler – gå ner i vikt
Så här ligger det nämligen till. Stora muskler gör redan från början av med mer energi än mindre muskler, just på grund av sin storlek. Gör man stora muskler ännu större genom att aktivera och stärka dem gör de av med ytterligare energi.
Har du några trivselkilon du vill bli av med kan du alltså, rent krasst, ta hjälp av din egen kropp för att tappa dessa. Dina muskler närmare bestämt – och då framför allt gluteus maximus och quadriceps femoris.

Storleken spelar roll – även i slappt tillstånd
När människor plötsligt börjar aktivera och stärka de stora musklerna i just rumpa och lår, upplever många att de får positiva resultat fort.
Det är nämligen först när man börjar förvandla en stor, slapp muskel till en stor, stark(are) muskel som det verkligen börjar att hända saker – både gällande hur ung, stark och hållbar du upplever din kropp och hur snabbt din kropp kommer att förbränna den energi du förser den med.

Ökad förbränning även när du sover
Genom att träna kroppens största muskler kan du nämligen bidra till att öka din basala metabolism, det vill säga kroppens ämnesomsättning under vila.
Ökad muskelmassa innebär oftast automatiskt en mer effektivt energiförbränning – dygnet runt. Detta gäller således även när du vilar/sover, eftersom muskler förbränner mer energi (läs fler kalorier om du så vill) per minut än fett – och större muskler kräver mer, just för att de är större.
Rätt skön tanke att förbränna fett under sömn, känner säkert många? Indeed.

 LÄS OCKSÅ: Pyknogenol – ett knep som hindrar muskelförlust orsakad av åldrande

Variera träningen
Men du, glöm inte bort att variera träningen. Du behöver inte ligga enbart i benpressen på gymmet från och med nu. Det finns fler sätt.
Löpträning är ett exempel eftersom det är konditionsform som aktiverar många av underkroppens muskler – något som inte bara är gynnsamt för hjärthälsan, balansen, hållningen och löpsteget – utan givetvis också för kaloriförbränningen.

LÄS OCKSÅ: Löpning – en av de mest effektiva träningsformer som finns

Underskatta inte hemmaträningen
Men – du behöver inte hänga i löpspåret eller på löpbandet heller. Du kan åstadkomma väldigt mycket med hemmaträning.
I faktarutan hittar du några exempel på övningar som tränar just stora sätesmuskeln och lårmuskeln.

Av Isabelle G Hedander

Källor: I Form (här och här), Actic.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Två övningar

... för rumpa och lår:

•  Knäböj/squats
Stå med benen isär (ungefär så brett isär som din höftbredd).
Gå ner med rumpan så djupt du kan, som om du ska sätta dig på något. Ha rak rygg, bröstet uppåt, skulderblad ihop, tyngden på hälarna, tårna pekandes lätt utåt, knäna rakt fram (de ska inte peka inåt) och gärna en spänd bål. Kontrollerade rörelser.

Knäböj kan varieras på flera sätt. Antingen står du still på stället eller så gör du hoppande knäböj – innebärande att du, efter att du gått ner så djupt som möjligt, skjuter ifrån så du får till ett hopp. Landa med stolt hållning – och gå sedan ner igen.
Du kan även lägga till en fri stång eller hantlar för att öka motståndet och få musklerna att behöva jobba hårdare.

• Utfall
Sätt ett ben framför det andra, böj det bakre så att knät nästan nuddar golvet. Byt ben. Ha knäna rakt fram, ryggen rak, bålen spänd och se till att hitta balansen. Kontrollerade rörelser.

Utfall kan varieras genom att till exempel ha bakre alternativt främre foten på en step-bräda.
Utfall kan med fördel även utföras med fri stång på axlarna alternativt med hantlar i höjd med huvudet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshund

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.