När storleken spelar roll – för förbränningen | Kurera.se
Lårmuskel och måttband

När storleken spelar roll – för förbränningen

Två övningar

... för rumpa och lår:

•  Knäböj/squats
Stå med benen isär (ungefär så brett isär som din höftbredd).
Gå ner med rumpan så djupt du kan, som om du ska sätta dig på något. Ha rak rygg, bröstet uppåt, skulderblad ihop, tyngden på hälarna, tårna pekandes lätt utåt, knäna rakt fram (de ska inte peka inåt) och gärna en spänd bål. Kontrollerade rörelser.

Knäböj kan varieras på flera sätt. Antingen står du still på stället eller så gör du hoppande knäböj – innebärande att du, efter att du gått ner så djupt som möjligt, skjuter ifrån så du får till ett hopp. Landa med stolt hållning – och gå sedan ner igen.
Du kan även lägga till en fri stång eller hantlar för att öka motståndet och få musklerna att behöva jobba hårdare.

• Utfall
Sätt ett ben framför det andra, böj det bakre så att knät nästan nuddar golvet. Byt ben. Ha knäna rakt fram, ryggen rak, bålen spänd och se till att hitta balansen. Kontrollerade rörelser.

Utfall kan varieras genom att till exempel ha bakre alternativt främre foten på en step-bräda.
Utfall kan med fördel även utföras med fri stång på axlarna alternativt med hantlar i höjd med huvudet.

Stora muskler kräver mycket energi – även under vila.
Så vill du öka din energiförbrukning och få din kropp att bränna fler kalorier – dygnet runt – finns det ett knep du bör känna till.
Enkelt summerat lyder knepet: Öka din muskelmassa i rumpa och lår.
Här får du veta mer om varför.

Kroppens största muskler är stora sätesmuskeln (gluteus maximus) och den fyrhövdade lårmuskeln (quadriceps femoris). Enkelt uttryckt rumpa och lår.

Men – bara för att musklerna är stora behöver inte det betyda att de är särskilt starka och är du ute efter till exempel en mer skadefri kropp och/eller en högre förbränning är det här du ska lägga ditt krut. Eller ja, ditt träningsfokus.

 

LÄS OCKSÅ: Småfet och svårt få muskler? Du kan ha testosteronbrist!

"Sweat is fat crying"
...har du kanske läst någon gång på något träningspeppkonto på Instagram? Låt oss anamma det tänket en stund, det ligger nämligen något i det.
För vill man gå ner i vikt och få sin kropp att börja slakta sitt eget fett, helst medan man själv vilar, ska man först känna till ett och annat om sambandet mellan muskler och energiförbrukning. Sedan ska man fokusera på att träna kroppens stora muskler – och få dem att växa.

LÄS OCKSÅ: Din bakterieflora påverkar hur mycket dina muskler växer när du tränar

Träna kroppens största muskler – gå ner i vikt
Så här ligger det nämligen till. Stora muskler gör redan från början av med mer energi än mindre muskler, just på grund av sin storlek. Gör man stora muskler ännu större genom att aktivera och stärka dem gör de av med ytterligare energi.
Har du några trivselkilon du vill bli av med kan du alltså, rent krasst, ta hjälp av din egen kropp för att tappa dessa. Dina muskler närmare bestämt – och då framför allt gluteus maximus och quadriceps femoris.

Storleken spelar roll – även i slappt tillstånd
När människor plötsligt börjar aktivera och stärka de stora musklerna i just rumpa och lår, upplever många att de får positiva resultat fort.
Det är nämligen först när man börjar förvandla en stor, slapp muskel till en stor, stark(are) muskel som det verkligen börjar att hända saker – både gällande hur ung, stark och hållbar du upplever din kropp och hur snabbt din kropp kommer att förbränna den energi du förser den med.

Ökad förbränning även när du sover
Genom att träna kroppens största muskler kan du nämligen bidra till att öka din basala metabolism, det vill säga kroppens ämnesomsättning under vila.
Ökad muskelmassa innebär oftast automatiskt en mer effektivt energiförbränning – dygnet runt. Detta gäller således även när du vilar/sover, eftersom muskler förbränner mer energi (läs fler kalorier om du så vill) per minut än fett – och större muskler kräver mer, just för att de är större.
Rätt skön tanke att förbränna fett under sömn, känner säkert många? Indeed.

 LÄS OCKSÅ: Pyknogenol – ett knep som hindrar muskelförlust orsakad av åldrande

Variera träningen
Men du, glöm inte bort att variera träningen. Du behöver inte ligga enbart i benpressen på gymmet från och med nu. Det finns fler sätt.
Löpträning är ett exempel eftersom det är konditionsform som aktiverar många av underkroppens muskler – något som inte bara är gynnsamt för hjärthälsan, balansen, hållningen och löpsteget – utan givetvis också för kaloriförbränningen.

 

LÄS OCKSÅ: Löpning – en av de mest effektiva träningsformer som finns

Underskatta inte hemmaträningen
Men – du behöver inte hänga i löpspåret eller på löpbandet heller. Du kan åstadkomma väldigt mycket med hemmaträning.
I faktarutan hittar du några exempel på övningar som tränar just stora sätesmuskeln och lårmuskeln.

Av Isabelle G Hedander

Källor: I Form (här och här), Actic.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Två övningar

... för rumpa och lår:

•  Knäböj/squats
Stå med benen isär (ungefär så brett isär som din höftbredd).
Gå ner med rumpan så djupt du kan, som om du ska sätta dig på något. Ha rak rygg, bröstet uppåt, skulderblad ihop, tyngden på hälarna, tårna pekandes lätt utåt, knäna rakt fram (de ska inte peka inåt) och gärna en spänd bål. Kontrollerade rörelser.

Knäböj kan varieras på flera sätt. Antingen står du still på stället eller så gör du hoppande knäböj – innebärande att du, efter att du gått ner så djupt som möjligt, skjuter ifrån så du får till ett hopp. Landa med stolt hållning – och gå sedan ner igen.
Du kan även lägga till en fri stång eller hantlar för att öka motståndet och få musklerna att behöva jobba hårdare.

• Utfall
Sätt ett ben framför det andra, böj det bakre så att knät nästan nuddar golvet. Byt ben. Ha knäna rakt fram, ryggen rak, bålen spänd och se till att hitta balansen. Kontrollerade rörelser.

Utfall kan varieras genom att till exempel ha bakre alternativt främre foten på en step-bräda.
Utfall kan med fördel även utföras med fri stång på axlarna alternativt med hantlar i höjd med huvudet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.