Tillskotten för dig som kör LCHF

Och glöm inte broccolin!

Väljer du att äta en Low-Carb-High-Fat-diet är det viktigt att verkligen äta de grönsaker som ingår i dieten, exempelvis broccoli, spenat och kål.

Enligt en undersökning äter nästan en fjärdedel av svenskarna enligt LCHF. Tillhör du en av dem finns det en del du bör känna till.
– Många LCHF:are skulle må bra av att komplettera sin kost med något tillskott, berättar Carolin Helt, Kureras kostrådgivare och PT.

Fem viktiga tillskott för dig som äter enligt LCHF:

1. Fytonäringsämnen 
Fytonäringsämnen är växtbaserade ämnen med stor betydelse för hälsan, bland annat på grund av deras antioxidativa effekter. Flavonoider och karotenoider finns i färgrika frukter, grönsaker och rotfrukter. Isoflavoner finns i sojabönor och säd. En LCHF-diet innehåller inte mycket av dessa livsmedel och därför kan ett tillskott som innehåller dessa fytonäringsämnen vara värdefullt. Tänk på att det är viktigt att verkligen äta de grönsaker som ingår i dieten, exempelvis broccoli, spenat och kål.

2. Folsyra
Folsyra får vi främst i oss via vegetabilier som bönor, linser och kål. Undantaget är lever som är mycket rikt på folsyra. Folsyra är viktigt för proteinomsättningen och krävs för att näringsupptaget i tarmen ska fungera.

 

3. C-vitamin
Cirka 90 procent av C-vitaminintaget kommer från frukt och grönsaker. C-vitamin krävs för ett fungerande immunförsvar. Det är ett vitamin som vi själva inte kan producera utan måste tillföra via kosten. C-vitamin är en viktig antioxidant som gynnar upptaget av olika mineraler, däribland järn.

4. Fett vs magnesium
Högt intag av fett och protein minskar upptaget av magnesium. Tungmetaller som nickel, bly och kvicksilver lagras i större mängder i kroppen vid låga magnesiumvärden. Magnesium påverkar kroppens syra-basbalans, reglerar blodtrycket, bidrar till en normal blodkoagulation och minkar risken för blodproppar.

5. Det goda respektive onda kolesterolet
Under de första sex månaderna med LCHF-diet har det visat sig att LDL-nivåerna i blodet ökar. Byt gärna ut något av det mättade fettet till omättat fett så minskar den risken. Ät omega-3 för bättre balans mellan LDL och HDL.

Av Carolin Helt


Och glöm inte broccolin!

Väljer du att äta en Low-Carb-High-Fat-diet är det viktigt att verkligen äta de grönsaker som ingår i dieten, exempelvis broccoli, spenat och kål.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.