Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Näringen som håller ögonen friska

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan bromsa upp en synförsämring.

Åldersförändringar i gula fläcken är den vanligaste orsaken till en försämrad syn hos personer över 60 år och den blir vanligare i takt med att vi blir äldre.

Det finns två former av åldersförändringar i gula fläcken, torr och våt. Den torra formen är vanligast. Förändringen går långsamt och tar oftast många år. Symptomen är ofta vaga för den som drabbas. Den torra formen leder inte till lika svåra symptom och synnedsättning som våt form.

 

Grå starr är en annan orsak till sämre syn i takt med ökad ålder. Sjukdomar som regnbågshinneinflammation och diabetes kan orsaka grå starr. Rökning, undernäring och vitaminbrist kan också orsaka synförsämring.

Näringsämnen är viktiga för ögats funktion. Med bra näring kan du minska risken för att dina ögon drabbas. När vi blir äldre kan vi få ett underskott av vitaminer och spårämnen, därav vikten att tillföra näring.

LÄS OCKSÅ: Omega-3 hjälper mot torra ögon

Kombinationen av vitaminer hade effekt

Två stora och välkända placebokontrollerade ögonstudier, AREDS och AREDS-2, visade att en kombination av antioxidanter, zink, koppar, lutein och zeaxanthin minskade utvecklingen av åldersförändringar i gula fläcken med 27 procent. Sjukdomsförloppet bromsades upp så att ögat inte försämras.

Studierna, som genomfördes av The National Institutes of Health i USA, visade att enskilda vitaminer inte hade samma effekt som kombinationen av dem.

 

De ämnen som ingick i AREDS-2-studien var:

C-vitamin är en kraftfull antioxidant. Den skyddar cellerna mot oxidativ stress. C-vitamin finns det gott om i nypon, röd paprika, persilja och broccoli.

E-vitamin anses bra för torra ögon och finns i livsmedel som bland annat nötter, avokado och vegetabiliska oljor.

Koppar finns i alla livsmedel men mest i lever och inälvsmat, skaldjur, nötter och kakao. Brist på koppar kan uppstå vid vissa tarmsjukdomar.

Lutein är ett ämne som finns i ögat, och som hjälper till att skydda näthinnan från skadligt UV-ljus. Det finn en del forskning som pekar på att lutein också ger ett skydd mot grå starr.

 

Zeaxantin finns också redan i våra ögon, och då framförallt i gula fläcken. Zeaxanthin finns i bland annat majs, gojibär, paprika och ägg.

Zink finns redan i höga halter i ögat. Zink finns i bland annat kött, mejeriprodukter, nötter och musslor. Zink verkar kunna motverka grå starr och minska risken för synförändringar.

Av Inger Palm

Källor: Ögonfonden och doktorn.com


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.