Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Näringen som motverkar håravfall

Tappar du hår? Se över eventuell näringsbrist!
Det finns flera anledningar till varför man börjar tappa håret.
Ärftlighet är en, sjukdom en annan. I denna artikel fokuserar vi på en tredje - och en anledning man faktiskt kan göra något åt: näringsbrist.

Steg ett vid håravfall är att se över huruvida du får i dig tillräckligt med viktiga näringsämnen varje dag. Att åtgärda eventuella brister kan innebära att man lyckas reversera hårbortfallet - och det är absolut inget bullshit. Däremot är det inte allt håravfall man kan göra något åt.
Här hjälper vi dig.

7 näringsämnen som motverkar håravfall

- Tappar du hår är nedan de näringsämnen du särskilt bör skaffa dig koll på:

1. Järn
Att järnbrist, så kallad anemi, ger håravfall är inte alls ovanligt. Så här ligger det till: I våra hårsäckar finns en viss mängd järn. Järn bidrar till att stimulera ny tillväxt. Vid järnbrist reagerar kroppen med att använda järnresurser från mindre viktiga delar av kroppen. Ett av de ställen som järnet då tas ifrån är våra hårsäckar, vilket får som följd att man blir mer tunnhårig. Åtgärdar man järnbristen åtgärdar man också håravfallet.
Håravfall på grund av järnbrist brukar oftast resultera i att hela håret tunnas ut snarare än i kala fläckar, så kallat fläckvis håravfall.

 

Kvinnor har oftare järnbrist
Kvinnor löper större risk för järnbrist än män på grund av sin menstruationscykel. Faktum är att det ofta är regel snarare än undantag att som kvinna någon gång i livet drabbas av järnbrist. Andra grupper i riskzon är gravida, äldre, veganer, blodgivare, glutenintoleranta och de med rikliga menstruationer.

Bra källor till järn är bland annat: lever, rött kött, fisk, ägg, fågel, persilja, pumpakärnor, nässlor, messmör, russin, katrinplommon, annan torkad frukt, mörka bladgrönsaker. Och kosttillskott givetvis, som till exempel Blutsaft eller Iron Vital som båda finns att köpa på hälsokosten. Som kvinna kan det vara intressant att känna till att även p-piller kan orsaka håravfall.
Läs mer om järn i Kureras näringsguide.

► Läs också: Järn kan motverka håravfall

2. Zink
Zinkbrist kan leda till både ett för tidigt åldrande och till håravfall (och dessutom sviktande sexuell lust och förmåga hos män). Så - se till att komplettera din kost med tillskott av detta mineral (som för övrigt dessutom behövs för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin).

Zink är ett hud- och hårmineral och brist kan vara orsak till fler "hårproblem", inte bara plötsligt håravfall.
Zink är en vanlig brist och det är inte en dum idé att ta som kosttillskott, särskilt inte om du är man (zink brukar kallas det manliga mineralet och behövs för bland annat för testosteronproduktionen.
Man ska också känna till att alkohol drar ner zinknivån i kroppen. Något man också bör känna till att zink och koppar är antagonister och alltså motarbetar varandra. Läs mer här.

De två främsta källorna till zink i naturen är ostron och pumpakärnor. Andra källor är: musslor, sill, sardiner, kött, kyckling, solrosfrön, vetegroddar, vetekli, fullkornsprodukter. ris och råris, baljväxter (som bönor, ärter, linser, kikärter), nötter samt potatis, rödbetor och morötter.
Läs mer om zink i Kureras näringsguide.

 

Läs också: Därför behöver du zink

3. Koppar
Koppar är oerhört viktigt för håret. Koppar är tillsammans med zink viktigt för att hårsäcken ska kunna utveckla nya, spänstiga hårstrån.
Läs mer om koppar i kureras näringsguide.

► Läs också: Har du balans på mineralerna?

4. Biotin (B8)
Det finns en anledning till att Biotin, också känt som B8 eller vitamin H, ingår i väldigt många produkter för hår, hud och naglar. Biotin är det vitamin som reglerar omsättningen av B-vitaminer i kroppen, vilka i sin tur har en stor betydelse för mycket, bland annat för frisk hud. Risk föreligger särskilt för barn efter en antibiotikakur samt för personer som stressar mycket. Vanliga bristsymtom är håravfall och dermatit, en inflammation i huden som orsakar eksem och fjällande hud.

► Läs också: Tjockare hår – helt naturligt!

Hjälper män behålla håret längre
Biotin anses av många vara hårets viktigaste vitamin då det bevisligen motverkar håravfall och är ett viktigt vitamin för en frisk och tjock kalufs. Biotin stimulerar hårväxt och hjälper till att reparera håret samt producera keratin, en annan viktig komponent i hårstrået.
Vitaminet kan även hjälpa män med begynnande skallighet att behålla håret längre.
Andra B-vitaminer som är särskilt bra för håret är pantotensyra (B5), niacin (B3) samt kobalamin (B12).
Biotin finns bland annat i äggula, sojaprodukter, öljäst, vetekli, havremjöl, nötter, spenat, lever, fullkorn samt kosttillskott. Fråga om råd på hälsokosten.
Läs mer om Biotin i Kureras näringsguide.

► Läs också: Så boostar du håret med rätt näring

5. Kisel
Våra hårsäckar är centrum för hårets tillväxt. Dessa ligger under vår hårbotten, mellan de yttre och undre hudlagren, som båda är rika på bindväv. I hårsäckarna bildas ständigt nya hårceller som skjuts utåt. Har kroppen tillräcklig tillgång på kiselsyra främjas den processen medan brist gör det motsatta, och gör håret skört och livlöst. Kisel främjar produktionen av keratinproteinföreningar, hårets byggstenar.
Ditt hår består alltså till stor del av av kisel, ett spårämne som även finns i potatis, solrosfrön, havre, ris och skalet på röd paprika.
Kisel främjar även hudens förmåga att binda vatten samt hjälper till att bygga upp bindväv och främjar tillväxten av inte bara hår utan även naglar.
Kiselnivån varierar hos olika personer samt minskar med åldern och därför måste spårämnet tillföras kontinuerligt via kosten - och/eller med hjälp av kiseltillskott. Fråga i din hälsokostaffär.

 

Bästa källorna till kisel i kosten är råris, rödbetor, sojabönor, paprika, bladgrönsaker, oraffinerade hela sädeskorn, åkerfräken samt modersmjölk. Finns även att köpa på hälsokosten.
Läs mer om kisel i Kureras näringsguide.

► Läs också: Kisel effektivt mot håravfall

6. Aminosyran L-metionin
Brist på aminosyran L-metionin orsakar ofta kalkbrist och tillskott hjälper därför ofta vid hud- och nagelproblem. Även håravfall kan i många fall motverkas med metionin.
Denna essentiella aminosyra är svavelbärande, fungerar som antioxidant (och har en kraftigt avgiftande effekt på kroppen när det gäller tungmetaller som bly och kvicksilver). I likhet med andra antioxidanter, skyddar L-metionin kroppen mot det skadliga inflytandet från fria radikaler vilket bidrar till bromsa åldrandet.
Terapeutisk användning av L-metionin rekommenderas vid toxisk belastning, alkoholförgiftning, drogavvänjning, depression, anemi, höga kolesterolvärden, astma, hud- och nagelproblem, håravfall, allergi, schizofreni, arterioskleros, huvudvärk, utmattning.
Källor till L-metionin i kosten är bland annat kyckling, musslor, kolja, hälleflundra, forell, mandel, cashewnötter, pistagenötter, bacon, nötkött, lever, keso och ricottaost.
Man bör inte regelbundet tillföra kroppen metionin utan att samtidigt komplettera/balansera med extra B6-tillskott.
Läs mer om L-metionin i Kureras näringsguide.

7. Vitamin A
A-vitamin är antioxidanten vår kropp inte kan vara utan. Vitamin A reglerar mycket, bland annat produktioner av talg, en oljig substans som produceras av din hårbotten och fungerar bland annat som ett naturligt balsam. Vitaminet främjar bland annat läkning av skador på ben, hud, hår och tandkött.
A-vitamin används som terapeutisk behandling vid bland annat akne, menssmärtor, övergångsbesvär och PMS, migrän och håravfall.
Bra källor till A-vitamin är lever, ägg, spenat, morötter, grönkål, fiskolja, mörka bladgrönsaker, röda, orangea och gula grönsaker samt nypon. Och i tillskott så klart.
Man ska dock känna till att vitaminA och D motverkar varandra. Läs mer här.

Då A-vitamin är ett fettlösligt vitamin ska det intas i rätt mängd. Ett säkert sätt att tillgodogöra sig A-vitamin är äta karotenoider, exempelvis betakaroten som i kroppen omvandlas till A-vitamin vid behov. A-vitaminsyra används även i hudkrämer för att behandla olika hudbesvär.
Läs mer om vitamin A i Kureras näringsguide.

► Läs också: Därför behöver du A-vitamin

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tar på svullen vad

Svullna vader? Det här kan det bero på

Hälsa

Ödem eller vätskeansamlingar i ben och framförallt vader är vanligt på sommaren om det blir riktigt varmt. Men svullnad kan bero på flera saker. Ibland kan det var helt ofarligt, men det kan också var precis tvärtom. Här får du några tips på hur du kan bli av med svullnad.

Collage: solkrämer för ansiktet + ung kvinna i solhatt som smörjer in ansiktet

Skönhetspanelen testar: Ansiktskräm med solskydd 

Hud

Huden i ansiktet utsätts extra mycket för solens strålar under sommaren. Utöver en solhatt är en riktigt bra solkräm för ansiktet ett nödvändigt skydd. Vi letar efter en miljö- och hälsovänlig produkt som låter oss njuta av sommaren med lite godare samvete. Vilken är vår solklara vinnare? 

Lemonadglas på rad

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Drycker och smoothies

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab" där hon hjälper cancerdrabbade tillbaka till livet, med hjälp av god och hälsosam mat. Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker, fulla av näringsämnen, vitaminer och skyddande ämnen för ditt immunförsvar.

 

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

 

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

 

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

 

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

 

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.