Näringen som motverkar håravfall

Tappar du hår? Se över eventuell näringsbrist!
Det finns flera anledningar till varför man börjar tappa håret.
Ärftlighet är en, sjukdom en annan. I denna artikel fokuserar vi på en tredje - och en anledning man faktiskt kan göra något åt: näringsbrist.

Steg ett vid håravfall är att se över huruvida du får i dig tillräckligt med viktiga näringsämnen varje dag. Att åtgärda eventuella brister kan innebära att man lyckas reversera hårbortfallet - och det är absolut inget bullshit. Däremot är det inte allt håravfall man kan göra något åt.
Här hjälper vi dig.

7 näringsämnen som motverkar håravfall

- Tappar du hår är nedan de näringsämnen du särskilt bör skaffa dig koll på:

1. Järn
Att järnbrist, så kallad anemi, ger håravfall är inte alls ovanligt. Så här ligger det till: I våra hårsäckar finns en viss mängd järn. Järn bidrar till att stimulera ny tillväxt. Vid järnbrist reagerar kroppen med att använda järnresurser från mindre viktiga delar av kroppen. Ett av de ställen som järnet då tas ifrån är våra hårsäckar, vilket får som följd att man blir mer tunnhårig. Åtgärdar man järnbristen åtgärdar man också håravfallet.
Håravfall på grund av järnbrist brukar oftast resultera i att hela håret tunnas ut snarare än i kala fläckar, så kallat fläckvis håravfall.

 

Kvinnor har oftare järnbrist
Kvinnor löper större risk för järnbrist än män på grund av sin menstruationscykel. Faktum är att det ofta är regel snarare än undantag att som kvinna någon gång i livet drabbas av järnbrist. Andra grupper i riskzon är gravida, äldre, veganer, blodgivare, glutenintoleranta och de med rikliga menstruationer.

Bra källor till järn är bland annat: lever, rött kött, fisk, ägg, fågel, persilja, pumpakärnor, nässlor, messmör, russin, katrinplommon, annan torkad frukt, mörka bladgrönsaker. Och kosttillskott givetvis, som till exempel Blutsaft eller Iron Vital som båda finns att köpa på hälsokosten. Som kvinna kan det vara intressant att känna till att även p-piller kan orsaka håravfall.
Läs mer om järn i Kureras näringsguide.

► Läs också: Järn kan motverka håravfall

2. Zink
Zinkbrist kan leda till både ett för tidigt åldrande och till håravfall (och dessutom sviktande sexuell lust och förmåga hos män). Så - se till att komplettera din kost med tillskott av detta mineral (som för övrigt dessutom behövs för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin).

Zink är ett hud- och hårmineral och brist kan vara orsak till fler "hårproblem", inte bara plötsligt håravfall.
Zink är en vanlig brist och det är inte en dum idé att ta som kosttillskott, särskilt inte om du är man (zink brukar kallas det manliga mineralet och behövs för bland annat för testosteronproduktionen.
Man ska också känna till att alkohol drar ner zinknivån i kroppen. Något man också bör känna till att zink och koppar är antagonister och alltså motarbetar varandra. Läs mer här.

De två främsta källorna till zink i naturen är ostron och pumpakärnor. Andra källor är: musslor, sill, sardiner, kött, kyckling, solrosfrön, vetegroddar, vetekli, fullkornsprodukter. ris och råris, baljväxter (som bönor, ärter, linser, kikärter), nötter samt potatis, rödbetor och morötter.
Läs mer om zink i Kureras näringsguide.

 

Läs också: Därför behöver du zink

3. Koppar
Koppar är oerhört viktigt för håret. Koppar är tillsammans med zink viktigt för att hårsäcken ska kunna utveckla nya, spänstiga hårstrån.
Läs mer om koppar i kureras näringsguide.

► Läs också: Har du balans på mineralerna?

4. Biotin (B8)
Det finns en anledning till att Biotin, också känt som B8 eller vitamin H, ingår i väldigt många produkter för hår, hud och naglar. Biotin är det vitamin som reglerar omsättningen av B-vitaminer i kroppen, vilka i sin tur har en stor betydelse för mycket, bland annat för frisk hud. Risk föreligger särskilt för barn efter en antibiotikakur samt för personer som stressar mycket. Vanliga bristsymtom är håravfall och dermatit, en inflammation i huden som orsakar eksem och fjällande hud.

► Läs också: Tjockare hår – helt naturligt!

Hjälper män behålla håret längre
Biotin anses av många vara hårets viktigaste vitamin då det bevisligen motverkar håravfall och är ett viktigt vitamin för en frisk och tjock kalufs. Biotin stimulerar hårväxt och hjälper till att reparera håret samt producera keratin, en annan viktig komponent i hårstrået.
Vitaminet kan även hjälpa män med begynnande skallighet att behålla håret längre.
Andra B-vitaminer som är särskilt bra för håret är pantotensyra (B5), niacin (B3) samt kobalamin (B12).
Biotin finns bland annat i äggula, sojaprodukter, öljäst, vetekli, havremjöl, nötter, spenat, lever, fullkorn samt kosttillskott. Fråga om råd på hälsokosten.
Läs mer om Biotin i Kureras näringsguide.

► Läs också: Så boostar du håret med rätt näring

5. Kisel
Våra hårsäckar är centrum för hårets tillväxt. Dessa ligger under vår hårbotten, mellan de yttre och undre hudlagren, som båda är rika på bindväv. I hårsäckarna bildas ständigt nya hårceller som skjuts utåt. Har kroppen tillräcklig tillgång på kiselsyra främjas den processen medan brist gör det motsatta, och gör håret skört och livlöst. Kisel främjar produktionen av keratinproteinföreningar, hårets byggstenar.
Ditt hår består alltså till stor del av av kisel, ett spårämne som även finns i potatis, solrosfrön, havre, ris och skalet på röd paprika.
Kisel främjar även hudens förmåga att binda vatten samt hjälper till att bygga upp bindväv och främjar tillväxten av inte bara hår utan även naglar.
Kiselnivån varierar hos olika personer samt minskar med åldern och därför måste spårämnet tillföras kontinuerligt via kosten - och/eller med hjälp av kiseltillskott. Fråga i din hälsokostaffär.

 

Bästa källorna till kisel i kosten är råris, rödbetor, sojabönor, paprika, bladgrönsaker, oraffinerade hela sädeskorn, åkerfräken samt modersmjölk. Finns även att köpa på hälsokosten.
Läs mer om kisel i Kureras näringsguide.

► Läs också: Kisel effektivt mot håravfall

6. Aminosyran L-metionin
Brist på aminosyran L-metionin orsakar ofta kalkbrist och tillskott hjälper därför ofta vid hud- och nagelproblem. Även håravfall kan i många fall motverkas med metionin.
Denna essentiella aminosyra är svavelbärande, fungerar som antioxidant (och har en kraftigt avgiftande effekt på kroppen när det gäller tungmetaller som bly och kvicksilver). I likhet med andra antioxidanter, skyddar L-metionin kroppen mot det skadliga inflytandet från fria radikaler vilket bidrar till bromsa åldrandet.
Terapeutisk användning av L-metionin rekommenderas vid toxisk belastning, alkoholförgiftning, drogavvänjning, depression, anemi, höga kolesterolvärden, astma, hud- och nagelproblem, håravfall, allergi, schizofreni, arterioskleros, huvudvärk, utmattning.
Källor till L-metionin i kosten är bland annat kyckling, musslor, kolja, hälleflundra, forell, mandel, cashewnötter, pistagenötter, bacon, nötkött, lever, keso och ricottaost.
Man bör inte regelbundet tillföra kroppen metionin utan att samtidigt komplettera/balansera med extra B6-tillskott.
Läs mer om L-metionin i Kureras näringsguide.

7. Vitamin A
A-vitamin är antioxidanten vår kropp inte kan vara utan. Vitamin A reglerar mycket, bland annat produktioner av talg, en oljig substans som produceras av din hårbotten och fungerar bland annat som ett naturligt balsam. Vitaminet främjar bland annat läkning av skador på ben, hud, hår och tandkött.
A-vitamin används som terapeutisk behandling vid bland annat akne, menssmärtor, övergångsbesvär och PMS, migrän och håravfall.
Bra källor till A-vitamin är lever, ägg, spenat, morötter, grönkål, fiskolja, mörka bladgrönsaker, röda, orangea och gula grönsaker samt nypon. Och i tillskott så klart.
Man ska dock känna till att vitaminA och D motverkar varandra. Läs mer här.

Då A-vitamin är ett fettlösligt vitamin ska det intas i rätt mängd. Ett säkert sätt att tillgodogöra sig A-vitamin är äta karotenoider, exempelvis betakaroten som i kroppen omvandlas till A-vitamin vid behov. A-vitaminsyra används även i hudkrämer för att behandla olika hudbesvär.
Läs mer om vitamin A i Kureras näringsguide.

► Läs också: Därför behöver du A-vitamin

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

 

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

 

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

 

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.