Näringen som motverkar håravfall

Tappar du hår? Se över eventuell näringsbrist!
Det finns flera anledningar till varför man börjar tappa håret.
Ärftlighet är en, sjukdom en annan. I denna artikel fokuserar vi på en tredje – och en anledning man faktiskt kan göra något åt: näringsbrist.

Steg ett vid håravfall är att se över huruvida du får i dig tillräckligt med viktiga näringsämnen varje dag. Att åtgärda eventuella brister kan innebära att man lyckas reversera hårbortfallet – och det är absolut inget bullshit. Däremot är det inte allt håravfall man kan göra något åt.
Här hjälper vi dig.

7 näringsämnen som motverkar håravfall

– Tappar du hår är nedan de näringsämnen du särskilt bör skaffa dig koll på:

 

1. Järn
Att järnbrist, så kallad anemi, ger håravfall är inte alls ovanligt. Så här ligger det till: I våra hårsäckar finns en viss mängd järn. Järn bidrar till att stimulera ny tillväxt. Vid järnbrist reagerar kroppen med att använda järnresurser från mindre viktiga delar av kroppen. Ett av de ställen som järnet då tas ifrån är våra hårsäckar, vilket får som följd att man blir mer tunnhårig. Åtgärdar man järnbristen åtgärdar man också håravfallet.
Håravfall på grund av järnbrist brukar oftast resultera i att hela håret tunnas ut snarare än i kala fläckar, så kallat fläckvis håravfall.

Kvinnor har oftare järnbrist
Kvinnor löper större risk för järnbrist än män på grund av sin menstruationscykel. Faktum är att det ofta är regel snarare än undantag att som kvinna någon gång i livet drabbas av järnbrist. Andra grupper i riskzon är gravida, äldre, veganer, blodgivare, glutenintoleranta och de med rikliga menstruationer.

Bra källor till järn är bland annat: lever, rött kött, fisk, ägg, fågel, persilja, pumpakärnor, nässlor, messmör, russin, katrinplommon, annan torkad frukt, mörka bladgrönsaker. Och kosttillskott givetvis, som till exempel Blutsaft eller Iron Vital som båda finns att köpa på hälsokosten. Som kvinna kan det vara intressant att känna till att även p-piller kan orsaka håravfall.
Läs mer om järn i Kureras näringsguide.

► Läs också: Järn kan motverka håravfall

2. Zink
Zinkbrist kan leda till både ett för tidigt åldrande och till håravfall (och dessutom sviktande sexuell lust och förmåga hos män). Så – se till att komplettera din kost med tillskott av detta mineral (som för övrigt dessutom behövs för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin).

Zink är ett hud- och hårmineral och brist kan vara orsak till fler ”hårproblem”, inte bara plötsligt håravfall.
Zink är en vanlig brist och det är inte en dum idé att ta som kosttillskott, särskilt inte om du är man (zink brukar kallas det manliga mineralet och behövs för bland annat för testosteronproduktionen.
Man ska också känna till att alkohol drar ner zinknivån i kroppen. Något man också bör känna till att zink och koppar är antagonister och alltså motarbetar varandra. Läs mer här.

De två främsta källorna till zink i naturen är ostron och pumpakärnor. Andra källor är: musslor, sill, sardiner, kött, kyckling, solrosfrön, vetegroddar, vetekli, fullkornsprodukter. ris och råris, baljväxter (som bönor, ärter, linser, kikärter), nötter samt potatis, rödbetor och morötter.
Läs mer om zink i Kureras näringsguide.

Läs också: Därför behöver du zink

3. Koppar
Koppar är oerhört viktigt för håret. Koppar är tillsammans med zink viktigt för att hårsäcken ska kunna utveckla nya, spänstiga hårstrån.
Läs mer om koppar i kureras näringsguide.

► Läs också: Har du balans på mineralerna?

4. Biotin (B8)
Det finns en anledning till att Biotin, också känt som B8 eller vitamin H, ingår i väldigt många produkter för hår, hud och naglar. Biotin är det vitamin som reglerar omsättningen av B-vitaminer i kroppen, vilka i sin tur har en stor betydelse för mycket, bland annat för frisk hud. Risk föreligger särskilt för barn efter en antibiotikakur samt för personer som stressar mycket. Vanliga bristsymtom är håravfall och dermatit, en inflammation i huden som orsakar eksem och fjällande hud.

► Läs också: Tjockare hår – helt naturligt!

Hjälper män behålla håret längre
Biotin anses av många vara hårets viktigaste vitamin då det bevisligen motverkar håravfall och är ett viktigt vitamin för en frisk och tjock kalufs. Biotin stimulerar hårväxt och hjälper till att reparera håret samt producera keratin, en annan viktig komponent i hårstrået.
Vitaminet kan även hjälpa män med begynnande skallighet att behålla håret längre.
Andra B-vitaminer som är särskilt bra för håret är pantotensyra (B5), niacin (B3) samt kobalamin (B12).
Biotin finns bland annat i äggula, sojaprodukter, öljäst, vetekli, havremjöl, nötter, spenat, lever, fullkorn samt kosttillskott. Fråga om råd på hälsokosten.
Läs mer om Biotin i Kureras näringsguide.

► Läs också: Så boostar du håret med rätt näring

5. Kisel
Våra hårsäckar är centrum för hårets tillväxt. Dessa ligger under vår hårbotten, mellan de yttre och undre hudlagren, som båda är rika på bindväv. I hårsäckarna bildas ständigt nya hårceller som skjuts utåt. Har kroppen tillräcklig tillgång på kiselsyra främjas den processen medan brist gör det motsatta, och gör håret skört och livlöst. Kisel främjar produktionen av keratinproteinföreningar, hårets byggstenar.
Ditt hår består alltså till stor del av av kisel, ett spårämne som även finns i potatis, solrosfrön, havre, ris och skalet på röd paprika.
Kisel främjar även hudens förmåga att binda vatten samt hjälper till att bygga upp bindväv och främjar tillväxten av inte bara hår utan även naglar.
Kiselnivån varierar hos olika personer samt minskar med åldern och därför måste spårämnet tillföras kontinuerligt via kosten – och/eller med hjälp av kiseltillskott. Fråga i din hälsokostaffär.

Bästa källorna till kisel i kosten är råris, rödbetor, sojabönor, paprika, bladgrönsaker, oraffinerade hela sädeskorn, åkerfräken samt modersmjölk. Finns även att köpa på hälsokosten.
Läs mer om kisel i Kureras näringsguide.

► Läs också: Kisel effektivt mot håravfall

6. Aminosyran L-metionin
Brist på aminosyran L-metionin orsakar ofta kalkbrist och tillskott hjälper därför ofta vid hud- och nagelproblem. Även håravfall kan i många fall motverkas med metionin.
Denna essentiella aminosyra är svavelbärande, fungerar som antioxidant (och har en kraftigt avgiftande effekt på kroppen när det gäller tungmetaller som bly och kvicksilver). I likhet med andra antioxidanter, skyddar L-metionin kroppen mot det skadliga inflytandet från fria radikaler vilket bidrar till bromsa åldrandet.
Terapeutisk användning av L-metionin rekommenderas vid toxisk belastning, alkoholförgiftning, drogavvänjning, depression, anemi, höga kolesterolvärden, astma, hud- och nagelproblem, håravfall, allergi, schizofreni, arterioskleros, huvudvärk, utmattning.
Källor till L-metionin i kosten är bland annat kyckling, musslor, kolja, hälleflundra, forell, mandel, cashewnötter, pistagenötter, bacon, nötkött, lever, keso och ricottaost.
Man bör inte regelbundet tillföra kroppen metionin utan att samtidigt komplettera/balansera med extra B6-tillskott.
Läs mer om L-metionin i Kureras näringsguide.

7. Vitamin A
A-vitamin är antioxidanten vår kropp inte kan vara utan. Vitamin A reglerar mycket, bland annat produktioner av talg, en oljig substans som produceras av din hårbotten och fungerar bland annat som ett naturligt balsam. Vitaminet främjar bland annat läkning av skador på ben, hud, hår och tandkött.
A-vitamin används som terapeutisk behandling vid bland annat akne, menssmärtor, övergångsbesvär och PMS, migrän och håravfall.
Bra källor till A-vitamin är lever, ägg, spenat, morötter, grönkål, fiskolja, mörka bladgrönsaker, röda, orangea och gula grönsaker samt nypon. Och i tillskott så klart.
Man ska dock känna till att vitaminA och D motverkar varandra. Läs mer här.

Då A-vitamin är ett fettlösligt vitamin ska det intas i rätt mängd. Ett säkert sätt att tillgodogöra sig A-vitamin är äta karotenoider, exempelvis betakaroten som i kroppen omvandlas till A-vitamin vid behov. A-vitaminsyra används även i hudkrämer för att behandla olika hudbesvär.
Läs mer om vitamin A i Kureras näringsguide.

► Läs också: Därför behöver du A-vitamin

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.