Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till lindrigare symtom vid covid-19

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Ett internationellt forskarteam, där svenska överläkaren Urban Alehagen ingick sökte efter artiklar på den medicinska databasen PubMed som handlade om zink, selen, D-vitamin och covid-19. De samlade de in vetenskapliga bevis som stödjer hypotesen att de tre mikronäringsämnen kan hjälpa till att skydda mot SARS-CoV2 och mildra sjukdomsförloppet vid covid-19.

 

Näringsbrister är särskilt problematiskt bland de äldre som är en stor riskgrupp att drabbas hårdare av covid-19. Har man brist på specifika mikronäringsämnen kan det vara en av förklaringarna till det våldsamma inflammatoriska svaret hos vissa patienter som får covid-19-patienter– de som får akuta andningsproblem och som måste ligga i respirator.

LÄS OCKSÅ: Spansk studie: D-vitaminbrist hos 80 procent av covid 19-patienter på sjukhus

God näringsstatus en fördel
I översiktsartikel skriver forskarna att i väntan på vaccin eller annan effektiv behandling som effektivt kan kontrollera eller mildra det potentiellt dödliga hyperinflammatoriska svaret som orsakar förödande lungvävnadsskada hos vissa patienter. Behandling med zink, selen och D-vitamin har immunstärkande och antiinflammatorisk effekt.

Forskarna påpekar att en god näringsstatus, särskilt bland de äldre och andra utsatta grupper kan vara fördelaktig. Och de understryker att det direkta beviset för att zink, selen och D-vitamin är inblandade i förloppet och resultatet av covid-19 är enbart observerats och är begränsat vid tidpunkten för översiktsartikeln.

Sedan tidigare finns ett antal bra argument för dessa tre speciella mikronäringsämnen som kan stärka och reglera immunförsvaret och därigenom få det att fungera bättre. Här är några av de tre näringsämnenas fördelar.

LÄS OCKSÅ: 120 medicinska experter manar till D-vitamin-intag som skydd mot covid-19

Zink:
… är viktigt för utveckling och underhåll av immunceller och andra celltyper. Zinkbrist ökar inflammation i kroppen.
… brist på zink har visat sig påverka de stora delar av immunsystemet, särskilt T-cellernas funktion.
… ett antal fallrapporter har visat att återhämtningen från covid-19 bland var bättre bland patienter som behandlats med zinktillskott. Zink kan också bidra till att kontrollera det överaktiva inflammatoriska svaret hos en del som fått covid-19.

 

Selen:
… selenbrist påverkar inte bara immunsvaret utan virusets sjukdomsframfart. En ny studie från Kina rapporterade att patienter med högre selennivåer blev snabbare friska när de drabbats av covid-19.
… de mest potenta seleneoproteinerna skyddar mot hyperinflammation om selenintaget är mer än 100 mikrogram per dag, vilket är mer än vad flesta kan få i sig i den dagliga kosten.
… selen samverkar med Q10, det visade den svenska KiSel-10-studien. De både ämnena kunde minska inflammation i kroppen.
…hos äldre har tillskott av selen visat sig kunna modulera svaret på influensavaccin. Det tyder på att selen hjälper till att förhindra att immunsystemet överreagerar.

D-vitamin:
… kan stimulera mognaden av immunceller.
… en amerikansk studie visar att D-vitaminbrist är en riskfaktor för att få covid-19. En annan studie visade kopplingar mellan bristen på D-vitamin och svårighetsgraden av covid-19 och även risken att dö.
… kroniskt sjuka har ofta D-vitaminbrist.
… D-vitaminbrist är kopplat till en svårare lunginflammation, vilket kan leda till komplikationer.

Av Inger Palm

Källa: Early Nutritional Interventions with Zinc, Selenium and Vitamin D for Raising Anti-Viral Resistance Against Progressive COVID-19


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.