Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till lindrigare symtom vid covid-19

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Ett internationellt forskarteam, där svenska överläkaren Urban Alehagen ingick sökte efter artiklar på den medicinska databasen PubMed som handlade om zink, selen, D-vitamin och covid-19. De samlade de in vetenskapliga bevis som stödjer hypotesen att de tre mikronäringsämnen kan hjälpa till att skydda mot SARS-CoV2 och mildra sjukdomsförloppet vid covid-19.

 

Näringsbrister är särskilt problematiskt bland de äldre som är en stor riskgrupp att drabbas hårdare av covid-19. Har man brist på specifika mikronäringsämnen kan det vara en av förklaringarna till det våldsamma inflammatoriska svaret hos vissa patienter som får covid-19-patienter– de som får akuta andningsproblem och som måste ligga i respirator.

LÄS OCKSÅ: Spansk studie: D-vitaminbrist hos 80 procent av covid 19-patienter på sjukhus

God näringsstatus en fördel
I översiktsartikel skriver forskarna att i väntan på vaccin eller annan effektiv behandling som effektivt kan kontrollera eller mildra det potentiellt dödliga hyperinflammatoriska svaret som orsakar förödande lungvävnadsskada hos vissa patienter. Behandling med zink, selen och D-vitamin har immunstärkande och antiinflammatorisk effekt.

Forskarna påpekar att en god näringsstatus, särskilt bland de äldre och andra utsatta grupper kan vara fördelaktig. Och de understryker att det direkta beviset för att zink, selen och D-vitamin är inblandade i förloppet och resultatet av covid-19 är enbart observerats och är begränsat vid tidpunkten för översiktsartikeln.

Sedan tidigare finns ett antal bra argument för dessa tre speciella mikronäringsämnen som kan stärka och reglera immunförsvaret och därigenom få det att fungera bättre. Här är några av de tre näringsämnenas fördelar.

LÄS OCKSÅ: 120 medicinska experter manar till D-vitamin-intag som skydd mot covid-19

Zink:
… är viktigt för utveckling och underhåll av immunceller och andra celltyper. Zinkbrist ökar inflammation i kroppen.
… brist på zink har visat sig påverka de stora delar av immunsystemet, särskilt T-cellernas funktion.
… ett antal fallrapporter har visat att återhämtningen från covid-19 bland var bättre bland patienter som behandlats med zinktillskott. Zink kan också bidra till att kontrollera det överaktiva inflammatoriska svaret hos en del som fått covid-19.

 

Selen:
… selenbrist påverkar inte bara immunsvaret utan virusets sjukdomsframfart. En ny studie från Kina rapporterade att patienter med högre selennivåer blev snabbare friska när de drabbats av covid-19.
… de mest potenta seleneoproteinerna skyddar mot hyperinflammation om selenintaget är mer än 100 mikrogram per dag, vilket är mer än vad flesta kan få i sig i den dagliga kosten.
… selen samverkar med Q10, det visade den svenska KiSel-10-studien. De både ämnena kunde minska inflammation i kroppen.
…hos äldre har tillskott av selen visat sig kunna modulera svaret på influensavaccin. Det tyder på att selen hjälper till att förhindra att immunsystemet överreagerar.

D-vitamin:
… kan stimulera mognaden av immunceller.
… en amerikansk studie visar att D-vitaminbrist är en riskfaktor för att få covid-19. En annan studie visade kopplingar mellan bristen på D-vitamin och svårighetsgraden av covid-19 och även risken att dö.
… kroniskt sjuka har ofta D-vitaminbrist.
… D-vitaminbrist är kopplat till en svårare lunginflammation, vilket kan leda till komplikationer.

Av Inger Palm

Källa: Early Nutritional Interventions with Zinc, Selenium and Vitamin D for Raising Anti-Viral Resistance Against Progressive COVID-19


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

echinacea blommor

Echinacea – örten som kan minska behovet av antibiotika

Forskning

Forskare i Schweiz har kunnat visa att Echinaforce, det traditionella växtbaserade läkemedlet som används vid förkylning och influensa, kan minska behovet av antibiotika hos barn och därmed risken för antibiotikaresistens. Forskarna har även kunnat visa att växten röd solhatt kan inaktivera viruset som orsakar covid-19.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".