Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mörkhårig kvinna med vacker hy som blundar

Näringsämnena som skapar mer kollagen – och spänst i huden

Visste du att upp till hela 70 procent av vår hud, hår och naglar består av kollagen? Med rätt vitaminer och mineraler kan du själv öka kroppens kollagenproduktion och behålla en slät och fast hud även med stigande ålder.

Kollagen är det vanligaste proteinet i kroppen, som bygger upp och reparerar såväl hud, skelett, tänder och tandkött som slemhinnor, senor, brosk, ligament och blodkärl. Och det är kollagen, som tillsammans med andra kroppsegna ämnen som elastin och hyaluronsyra, gör att huden ser ungdomlig, slät och elastisk ut.

 

LÄS OCKSÅ: Så maxar du effekten av hyaluronsyra

Det finns 29 olika kollagener, och de tre vanligaste kallas rakt upp och ner för typ 1, 2 och 3. Den första och tredje typen finns mest i hud, skelett, senor och ligament, medan typ 2 är vanligast i ledbrosk. Dock minskar produktionen av kollagen med stigande ålder och därmed kan huden förlora elasticitet, och vi kan även får en försämrad funktion i lederna, bland annat.

LÄS OCKSÅ: ”Hudvård börjar på tallriken”

Näringen som ökar kollagenbildning

Men med hjälp av tillförsel av kollagen via kosttillskott med kollagen, samt förstås kost innehållande näringsämnen  som stöttar kroppens kollagenproduktion, kan du hjälpa huden (och lederna) på traven! Här är några vitaminer och mineraler om behövs för att bilda kollagen!

  • C-vitamin och andra antioxidanter. Tillräckliga mängder av C-vitamin är nödvändigt för att kroppen ska kunna bilda kollagen. Men även andra antioxidanter, som A-vitamin och betakaroten skyddar huden från fria radikaler och oxidativ stress. Ät c-vitaminrika råvaror som: bär, citrusfrukter, broccoli, kiwi, tomat, paprika, och bladgrönsaker.  A-vitamin finns i kött och ägg, och betakaroten i, morötter , sötpotatis och mörkgröna bladgrönsaker.
  • Kisel och svavel är också viktiga för kroppens kollagenproduktion. Svavel finns i äggula och i lök och bidrar till stoppa nedbrytningen av kollagen i kroppen. Kisel är ett mineral som framför allt finns i vegetabilier, särskilt i hela, oraffinerade sädeskorn och råris, eller i tillskott med bambuextrakt, vilket kan hjälpa vid stelare leder och skörare slemhinnor och hud.
  • Mangan, som finns främst i råvaror från växtriket, som havregryn, nötter, fullkornsbröd och bladgrönt.

LÄS OCKSÅ: 7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

  • Zink och koppar. Zink aktiverar proteiner som är nödvändiga för kollagenproduktionen, medan koppar aktiverar enzymet lysyloxidas som krävs för att kollagenfibrerna ska vävas ihop med elastin. Bägge är antioxidanter som bidrar till att hindra oxidativa skador i huden. Tänk däremot på att koppar i för höga mängder är giftigt så det är viktigt att inte få i sig för mycket. Särskilt för kvinnor som använder kopparspiral. Koppar finns ibland annat bönor, ostron och cashewnötter. Även zink finns exempelvis i ostron och cashewnötter. Två ostron räcker exempelvis för att komma upp i det rekommenderade dagliga intaget av zink.

Källa: Axelsons, Medical news today, och Holistic

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.