Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Näringsfysiologens bästa råd: Så är du rädd om ditt hjärta

Fakta

Namn: Anki Sundin
Ålder: 41 år
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Näringsfysiolog
Aktuell med: podcasten ”Mat och Marginaler”
Intressen: styrketränar, läser facklitteratur och lyssnar på podcasts om bland annat hållbarhet, ekonomi och nutrition/träning

1,4 miljoner människor är drabbade av hjärt-kärl-sjukdomar i Sverige idag, och till stor del beror detta på vår livsstil.
Hjärt-kärlsjukdomarna inkluderar alla de sjukdomar som har med hjärtat och kärlen att göra, vilket bland annat är hjärtinfarkt, hjärtsvikt, kärlkramp samt stroke och blodproppar.
Anki Sundin, näringsfysiolog och sakkunnig inom kost- och näringslära, tipsar om hur vi kan bli bättre på att ta hand om vårt hjärta.

Hjärt-kärlsjukdomar drabbar både män och kvinnor och det är den av våra folksjukdomar som kräver flest liv. Kvinnor drabbas generellt sett senare i livet än män. Man tror att orsaken till det är att det kvinnliga hormonet östrogen kan ha ett visst skydd på hjärta och kärl. När man kommer in i klimakteriet sjunker östrogenet och i samma veva har man märkt en ökad frekvens av hjärt-kärlsjukdomar bland kvinnor.

► Läs också: I riskzonen för blodpropp? Läs detta

Livsstilen påverkar
En stor del av hjärt-kärlproblemet är en följd vår livsstil och det metabola syndromet som i sin tur medför högt blodtryck och försämrad glukosintolerans. Stress är en riskfaktor enligt Hjärt- och lungfonden och forskning visar att långvarig stress skapar en obalans i kroppen som gör oss mer mottagliga för sjukdomar.
– Hjärt-kärlsjukdomarna ökar i samma takt som vår livsstil blir sämre. Rökning är den allra största riskfaktorn tätt följd av bukfetma. Med dålig kost och för lite för mycket stillasittande har vi ett recept för hjärt-kärlsjukdom, berättar Anki Sundin som är näringsfysiolog och sakkunnig inom kost- och näringslära med en Fil mag i näringslära från Stockholms universitet och Karolinska Institutet.

Äta varierat lättare än många tror
Man vet idag att regelbunden motion har en positiv effekt mot hjärt-kärlsjukdom.
– Hjärtat hjälper vi genom att träna. Ska vi hjälpa kroppen bör vi äta bra kost med mycket grönt. Det är även viktigt att vi inte överäter, säger Anki Sundin.
Vi bör äta så varierat som möjligt ur så många olika livsmedelsgrupper som vi kan.
– Det betyder inte att vi måste äta olika rätter till varje lunch och middag varje dag. Det betyder alltså inte att vi måste ha 14 olika rätter per vecka. Men för att äta varierat kan man välja olika tillbehör, variera mellan potatis och ris eller olika grönsaker. Man behöver inte göra så stora ingrepp i sin kost för att den ska bli varierad.

 

► Läs också: Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa

Baljväxters skyddande effekt
För mättnaden och vikten är det viktigt att få i sig fibrer som finns i till exempel bönor, linser, nötter frukt och grönt. Dessa sägs ha en skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom.
– Det är ingen garanti för att aldrig drabbas men en god förutsättning för att få behålla hälsan. Fibrerna håller mag-tarmsystemet i schack och gör att man inte på samma sätt utvecklar övervikt – vilket ju är en grund för hjärt-kärlsjukdomar, säger Anki Sundin.

 Läs också: Baljväxter och korn kan minska risk för hjärt- och kärlsjukdom

"Ät naturella produkter och undvik socker"
Livsmedelsverket uppger att man bör undvika intag av bland annat allt för mycket läsk, socker, och vitt bröd.
– Det är viktigt att inte äta för mycket socker. Fika då och då, och spara då ditt sockerintag till dessa tillfällen. Ät naturella produkter till vardags och undvik socker i de produkterna du äter varje dag. Se även över de dolda sockerkällorna. Sötade frukostflingor och vanligt matbröd kan många gånger innehålla en hel del socker vilket man inte tänker på. Undvik även att sockra vanliga drycker som te och kaffe, säger Anki Sundin.

Anki Sundin

Näringsfysiolog Anki Sundin

Bufféfenomenet och överätning
Storleken på tallrikar har ökat drastiskt och vi serveras allt större portioner. De stora portionerna har blivit normalt.
– Många äter för mycket energi jämfört med vad de behöver. Bufféfenomenet är också något man bör ha förståelse för. Vi har nämligen ett hormonellt system som gör att vi kan äta oss mätta på en rätt – men faktiskt orkar äta en helt annan rätt direkt efter. Man brukar säga att man alltid har plats för lite efterrätt också och det stämmer på så sätt att kroppen lurar oss genom att vi inte känner samma mättnad när vi byter rätt, säger Anki Sundin.

►  Läs också: 5 goda vanor som kan skydda mot hjärtinfarkt

 

Begreppet mättade fettsyror behöver nyanseras
Idag svänger kostråden friskt och fett har i flera år varit debatterat.
– De fettsyror vi garanterat vet är dåliga för oss är transfetterna. Dessa består av delvis härdat fett och står det med bland ingredienserna så bör vi inte äta produkten.
I dagsläget finns anledning att nyansera begreppet mättade fettsyror, menar Anki Sundin.
– Vi kan inte längre dra dem över en kam och säga att alla mättade fettsyror är dåliga. Vissa verkar till och med vara positiva för blodfetterna. Ett exempel är de mättade fettsyrorna i ost, berättar hon.

Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

Rätt näring
Näringsrekommendationerna idag är inte individuella kostråd utan ska ses som generella råd.
– Man kan välja vilket kostupplägg man vill bara man får i sig av alla näringsämnen i rätt mängd. Det är viktigt att få i sig alla vitaminer, mineraler och essentiella näringsämnen och man behöver inte lägga så stor tonvikt på fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett.

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker

Omega-3-fettsyror gynnar hjärthälsan
Fisk och skaldjur innehåller omega-3-fettsyror som visat sig ha bra effekt för hjärt-kärlhälsan och ur ett näringsperspektiv är det viktigt att få i sig omega-3.
– I dagens läge är fet fisk väldigt förorenad och innehåller ackumulerade toxiner. Även om det är nyttigt att få i sig omega-3-fettsyror dagligen så är det inte bra att man äter just fet fisk varje dag. För att undvika att få i sig de gifter som är lagrade i fisken så kan man variera olika fisksorter – lax en dag, sill en dag. Vit fisk är tyvärr ingen bra källa till omega-3 eftersom den är så mager.

Läs också: Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder

D-vitamin och K-vitamin viktigt
Det finns även andra enskilda näringsämnen som är viktiga för hjärt-kärlhälsan. En av de hetaste vitaminerna man pratar om rent allmänt idag är vitamin D.
– D-vitamin har betydelse för hela kroppen och även hjärt-kärlhälsan. Välj D-vitaminberikade produkter om du till exempel inte dricker vanlig mjölk, så att du får i dig av det viktiga vitaminet. En annan vitamin som i preliminära studier verkar ha inverkan på hjärt-kärlhälsan är vitamin K. Denna vitamin finns i fermenterad soja som tofu samt i gröna grönsaker, säger Anki Sundin.

 

► Läs också: K- och D-vitamin i kombo främjar hjärthälsan

Poängterar vikten av antioxidanter
Antioxidanter har betydelse för kroppen eftersom det påverkar vårt skydd mot att rosta inifrån.
– Antioxidanterna verkar vara oerhört viktiga för hjärt-kärlhälsa. De finns i kraftigt färgade vegetabilier broccoli, blåbär, apelsin, men även te, kaffe och bönor och linser.

Saltets vara eller icke vara
Salt är ett omstritt ämne och joderat salt och havssalt anses vara viktigt att få i sig för att sköldkörteln som styr ämnesomsättningen ska fungera normalt.
– Salt ska man vara försiktig med om man redan har utvecklat högt blodtryck. Har man däremot inte högt blodtryck så behöver man inte vara försiktig med det.

► Läs också: Så sänker du ditt blodtryck med hälsokost

Genernas betydelse
Ärftlighet är en väldigt stor faktor för hjärt-kärlsjukdom. Har man en nära anhörig som har haft en hjärtinfarkt löper man själv högre risk att drabbas. Detta gäller särskilt så kallad tidig hjärtinfarkt, vilket är före 60 års ålder för kvinnor och före 55 år för män.
– Har man problem med hjärt-kärlsjukdom i släkten bör man vara ännu mer uppmärksam och noggrann med att äta rätt och motionera. Det är ett sätt att förbättra sina chanser att få vara frisk, avslutar Anki Sundin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Anki Sundin
Ålder: 41 år
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Näringsfysiolog
Aktuell med: podcasten ”Mat och Marginaler”
Intressen: styrketränar, läser facklitteratur och lyssnar på podcasts om bland annat hållbarhet, ekonomi och nutrition/träning

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.