Näringsfysiologens bästa råd: Så är du rädd om ditt hjärta

Fakta

Namn: Anki Sundin
Ålder: 41 år
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Näringsfysiolog
Aktuell med: podcasten ”Mat och Marginaler”
Intressen: styrketränar, läser facklitteratur och lyssnar på podcasts om bland annat hållbarhet, ekonomi och nutrition/träning

1,4 miljoner människor är drabbade av hjärt-kärl-sjukdomar i Sverige idag, och till stor del beror detta på vår livsstil.
Hjärt-kärlsjukdomarna inkluderar alla de sjukdomar som har med hjärtat och kärlen att göra, vilket bland annat är hjärtinfarkt, hjärtsvikt, kärlkramp samt stroke och blodproppar.
Anki Sundin, näringsfysiolog och sakkunnig inom kost- och näringslära, tipsar om hur vi kan bli bättre på att ta hand om vårt hjärta.

Hjärt-kärlsjukdomar drabbar både män och kvinnor och det är den av våra folksjukdomar som kräver flest liv. Kvinnor drabbas generellt sett senare i livet än män. Man tror att orsaken till det är att det kvinnliga hormonet östrogen kan ha ett visst skydd på hjärta och kärl. När man kommer in i klimakteriet sjunker östrogenet och i samma veva har man märkt en ökad frekvens av hjärt-kärlsjukdomar bland kvinnor.

► Läs också: I riskzonen för blodpropp? Läs detta

 

Livsstilen påverkar
En stor del av hjärt-kärlproblemet är en följd vår livsstil och det metabola syndromet som i sin tur medför högt blodtryck och försämrad glukosintolerans. Stress är en riskfaktor enligt Hjärt- och lungfonden och forskning visar att långvarig stress skapar en obalans i kroppen som gör oss mer mottagliga för sjukdomar.
– Hjärt-kärlsjukdomarna ökar i samma takt som vår livsstil blir sämre. Rökning är den allra största riskfaktorn tätt följd av bukfetma. Med dålig kost och för lite för mycket stillasittande har vi ett recept för hjärt-kärlsjukdom, berättar Anki Sundin som är näringsfysiolog och sakkunnig inom kost- och näringslära med en Fil mag i näringslära från Stockholms universitet och Karolinska Institutet.

Äta varierat lättare än många tror
Man vet idag att regelbunden motion har en positiv effekt mot hjärt-kärlsjukdom.
– Hjärtat hjälper vi genom att träna. Ska vi hjälpa kroppen bör vi äta bra kost med mycket grönt. Det är även viktigt att vi inte överäter, säger Anki Sundin.
Vi bör äta så varierat som möjligt ur så många olika livsmedelsgrupper som vi kan.
– Det betyder inte att vi måste äta olika rätter till varje lunch och middag varje dag. Det betyder alltså inte att vi måste ha 14 olika rätter per vecka. Men för att äta varierat kan man välja olika tillbehör, variera mellan potatis och ris eller olika grönsaker. Man behöver inte göra så stora ingrepp i sin kost för att den ska bli varierad.

► Läs också: Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa

Baljväxters skyddande effekt
För mättnaden och vikten är det viktigt att få i sig fibrer som finns i till exempel bönor, linser, nötter frukt och grönt. Dessa sägs ha en skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom.
– Det är ingen garanti för att aldrig drabbas men en god förutsättning för att få behålla hälsan. Fibrerna håller mag-tarmsystemet i schack och gör att man inte på samma sätt utvecklar övervikt – vilket ju är en grund för hjärt-kärlsjukdomar, säger Anki Sundin.

 Läs också: Baljväxter och korn kan minska risk för hjärt- och kärlsjukdom

”Ät naturella produkter och undvik socker”
Livsmedelsverket uppger att man bör undvika intag av bland annat allt för mycket läsk, socker, och vitt bröd.
– Det är viktigt att inte äta för mycket socker. Fika då och då, och spara då ditt sockerintag till dessa tillfällen. Ät naturella produkter till vardags och undvik socker i de produkterna du äter varje dag. Se även över de dolda sockerkällorna. Sötade frukostflingor och vanligt matbröd kan många gånger innehålla en hel del socker vilket man inte tänker på. Undvik även att sockra vanliga drycker som te och kaffe, säger Anki Sundin.

Anki Sundin

Näringsfysiolog Anki Sundin

Bufféfenomenet och överätning
Storleken på tallrikar har ökat drastiskt och vi serveras allt större portioner. De stora portionerna har blivit normalt.
– Många äter för mycket energi jämfört med vad de behöver. Bufféfenomenet är också något man bör ha förståelse för. Vi har nämligen ett hormonellt system som gör att vi kan äta oss mätta på en rätt – men faktiskt orkar äta en helt annan rätt direkt efter. Man brukar säga att man alltid har plats för lite efterrätt också och det stämmer på så sätt att kroppen lurar oss genom att vi inte känner samma mättnad när vi byter rätt, säger Anki Sundin.

►  Läs också: 5 goda vanor som kan skydda mot hjärtinfarkt

Begreppet mättade fettsyror behöver nyanseras
Idag svänger kostråden friskt och fett har i flera år varit debatterat.
– De fettsyror vi garanterat vet är dåliga för oss är transfetterna. Dessa består av delvis härdat fett och står det med bland ingredienserna så bör vi inte äta produkten.
I dagsläget finns anledning att nyansera begreppet mättade fettsyror, menar Anki Sundin.
– Vi kan inte längre dra dem över en kam och säga att alla mättade fettsyror är dåliga. Vissa verkar till och med vara positiva för blodfetterna. Ett exempel är de mättade fettsyrorna i ost, berättar hon.

Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

Rätt näring
Näringsrekommendationerna idag är inte individuella kostråd utan ska ses som generella råd.
– Man kan välja vilket kostupplägg man vill bara man får i sig av alla näringsämnen i rätt mängd. Det är viktigt att få i sig alla vitaminer, mineraler och essentiella näringsämnen och man behöver inte lägga så stor tonvikt på fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett.

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker

Omega-3-fettsyror gynnar hjärthälsan
Fisk och skaldjur innehåller omega-3-fettsyror som visat sig ha bra effekt för hjärt-kärlhälsan och ur ett näringsperspektiv är det viktigt att få i sig omega-3.
– I dagens läge är fet fisk väldigt förorenad och innehåller ackumulerade toxiner. Även om det är nyttigt att få i sig omega-3-fettsyror dagligen så är det inte bra att man äter just fet fisk varje dag. För att undvika att få i sig de gifter som är lagrade i fisken så kan man variera olika fisksorter – lax en dag, sill en dag. Vit fisk är tyvärr ingen bra källa till omega-3 eftersom den är så mager.

Läs också: Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder

D-vitamin och K-vitamin viktigt
Det finns även andra enskilda näringsämnen som är viktiga för hjärt-kärlhälsan. En av de hetaste vitaminerna man pratar om rent allmänt idag är vitamin D.
– D-vitamin har betydelse för hela kroppen och även hjärt-kärlhälsan. Välj D-vitaminberikade produkter om du till exempel inte dricker vanlig mjölk, så att du får i dig av det viktiga vitaminet. En annan vitamin som i preliminära studier verkar ha inverkan på hjärt-kärlhälsan är vitamin K. Denna vitamin finns i fermenterad soja som tofu samt i gröna grönsaker, säger Anki Sundin.

► Läs också: K- och D-vitamin i kombo främjar hjärthälsan

Poängterar vikten av antioxidanter
Antioxidanter har betydelse för kroppen eftersom det påverkar vårt skydd mot att rosta inifrån.
– Antioxidanterna verkar vara oerhört viktiga för hjärt-kärlhälsa. De finns i kraftigt färgade vegetabilier broccoli, blåbär, apelsin, men även te, kaffe och bönor och linser.

Saltets vara eller icke vara
Salt är ett omstritt ämne och joderat salt och havssalt anses vara viktigt att få i sig för att sköldkörteln som styr ämnesomsättningen ska fungera normalt.
– Salt ska man vara försiktig med om man redan har utvecklat högt blodtryck. Har man däremot inte högt blodtryck så behöver man inte vara försiktig med det.

► Läs också: Så sänker du ditt blodtryck med hälsokost

Genernas betydelse
Ärftlighet är en väldigt stor faktor för hjärt-kärlsjukdom. Har man en nära anhörig som har haft en hjärtinfarkt löper man själv högre risk att drabbas. Detta gäller särskilt så kallad tidig hjärtinfarkt, vilket är före 60 års ålder för kvinnor och före 55 år för män.
– Har man problem med hjärt-kärlsjukdom i släkten bör man vara ännu mer uppmärksam och noggrann med att äta rätt och motionera. Det är ett sätt att förbättra sina chanser att få vara frisk, avslutar Anki Sundin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Anki Sundin
Ålder: 41 år
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Näringsfysiolog
Aktuell med: podcasten ”Mat och Marginaler”
Intressen: styrketränar, läser facklitteratur och lyssnar på podcasts om bland annat hållbarhet, ekonomi och nutrition/träning

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.