Näringsexperten: “Även barn behöver vitaminer”

Fakta

Detta tycker Zarah Öberg att man som förälder bör ge sitt barn:
• Näringstät mat
• D-vitamin (D3)
• En bra multivitaminmineral
• Omega-3
• Kalcium
• Magnesium
• Probiotika

Hur ligger det egentligen till med barn och vitaminer? Är det något vi borde bli bättre på att ge dem? I så fall vilka vitaminer och/eller mineraler är det främst de behöver? Och i vilka doser?
Kurera ställde några frågor om ämnet till näringsterapeuten Zarah Öberg.

 

► Läs också – Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

 

1. Behöver barn extra vitaminer eller mineraler? I så fall vilka?
– Barn behöver egentligen väldigt mycket näring för att växa sig starka och friska. Sedan bör utgångspunkten alltid vara att så mycket som möjligt av den näring som ett barn behöver ska komma via maten han/hon äter. Men visst är det så, att även barn behöver vitaminer.

► Läs också: Råd om kost och tillskott för barn med ADHD

Hon fortsätter:
– Precis som med vuxna, är det viktigt att se över vad det är just ditt barn behöver, så att det du i så fall supplementerar med är rätt näringsämnen. De vitaminer som dock vanligtvis behövs för de flesta är D-vitamin (D3), en bra multivitaminmineral, Omega-3, kalcium/magnesium och probiotika.

► Läs också: Omega-3-fettsyror viktiga för barns utveckling

2. Vad behöver man tänka på när det gäller barn och tillskott?
– Först och främst bör du kontrollera att det är ett tillskott som fungerar bra till ett barn. Doser behöver också stämmas av och är du osäker så är det bra att konsultera en näringsterapeut innan ditt barn supplementerar. Men generellt – när det gäller de vanliga näringsämnen som används för både barn och vuxna – så kan en halverad dos vara lämplig för barn. Men – det beror givetvis på barnets ålder och vikt och längd.

► Läs också – Forskare: “Magnesium räddar liv”

Näringsterapeuten Zarah Öberg

3. Hur får man i sitt barn tillräckligt med näring om man inte vill ge dem extra tillskott?
– 
Det bästa sättet för att se till att ett barn får i sig tillräckligt är att göra maten väldigt näringstät. Du kan till exempel vara noga med att köpa riktigt bra råvaror, gärna så mycket ekologiskt som möjligt. Var noga med att inte förstöra maten under upphettning utan tillaga den skonsamt så att all näring finns kvar. Rör gärna ner en extra sked med kokosolja eller smör i maten, för att öka matens energitäthet.

► Läs också: Barn blir sjuka av för mycket socker

4. Hur ligger det till med barn och D-droppar? En del föräldrar jag känner bryr sig inte ens om att ge det…
Hm, det är ju inte så bra. De borde lyssna mer på vad som sägs inom ämnet. Barn behöver egentligen D-droppar till den dagen de är gamla och grå och lämnar jordelivet, det är alltså inget som man ska sluta med. Alla människor här uppe i norr behöver D-vitamintillskott, helt enkelt på grund av att vi inte annars får i oss tillräckliga nivåer.

► Läs också – Sanna Ehdin: ”Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin”

5. Räcker det inte med att vi solar på sommaren?
– Nej, det gör inte det. Många av oss vistas ute i solen endast under sommarsemestern och eftersom D-vitamin endast lagras in i 3-4 månader så är depåerna nere på låg nivå redan till hösten. Det omvandlas inte heller D-vitamin i vår hud så länge vi använder solkräm, är påklädda samt bara i ytterst små mängder då det är molnigt. Och mellan höst- och vårdagjämning står solens strålar för lågt för att vi ska kunna omvandla D-vitamin i vår hud, så med anledning av det så är tillskott väldigt viktiga. Förutsatt att vi inte vistas utomlands i soliga länder på vintern.

Läs också: Barn som får probiotika mindre benägna att bli sjuka

6. Hur ser du på dagens rekommendationer?
– Ingen av dagens rekommendationer är bra, de är på tok för låga baserat på att vi idag stressar oerhört mycket, äter stora delar av vår kost från hel- och halvfabrikat, äter grödor som skördats för tidigt och som har odlats med mindre näring tillgänglig, samt att råvaror från kött och växtriket är kommer från djur uppavlade på foder fattiga på omega-3 och näring.

► Läs också: 10 anledningar till varför eko är mest reko

Hon fortsätter:
– RDI (rekommenderat dagligt intag) innebär den mängd näring som du minst behöver för att överleva, så det är snarare optimala doser som behövs om du inte lever helt ekologiskt, är helt ostressad och inte äter läkemedel eller fabriksproducerad mat. Att öka doserna skulle göra många människor mycket friskare och piggare, och det är viktigt att förstå det så att man inte bara tar en så kallad “en-om-dagen-tablett” och tror att det kan kompensera för en livsstil i stress och med dålig mat.

Läs också: 

► Brist på D-vitamin – allt vanligare hos små barn
Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

Av Isabelle G Hedander

Fakta

Detta tycker Zarah Öberg att man som förälder bör ge sitt barn:
• Näringstät mat
• D-vitamin (D3)
• En bra multivitaminmineral
• Omega-3
• Kalcium
• Magnesium
• Probiotika

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så blev jag av med hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.