Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”

Fakta

Detta tycker Zarah Öberg att man som förälder bör ge sitt barn:
• Näringstät mat
• D-vitamin (D3)
• En bra multivitaminmineral
• Omega-3
• Kalcium
• Magnesium
• Probiotika

Hur ligger det egentligen till med barn och vitaminer? Är det något vi borde bli bättre på att ge dem? I så fall vilka vitaminer och/eller mineraler är det främst de behöver? Och i vilka doser?
Kurera ställde några frågor om ämnet till näringsterapeuten Zarah Öberg.

 

► Läs också – Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

 

1. Behöver barn extra vitaminer eller mineraler? I så fall vilka?
– Barn behöver egentligen väldigt mycket näring för att växa sig starka och friska. Sedan bör utgångspunkten alltid vara att så mycket som möjligt av den näring som ett barn behöver ska komma via maten han/hon äter. Men visst är det så, att även barn behöver vitaminer.

► Läs också: Råd om kost och tillskott för barn med ADHD

Hon fortsätter:
– Precis som med vuxna, är det viktigt att se över vad det är just ditt barn behöver, så att det du i så fall supplementerar med är rätt näringsämnen. De vitaminer som dock vanligtvis behövs för de flesta är D-vitamin (D3), en bra multivitaminmineral, Omega-3, kalcium/magnesium och probiotika.

► Läs också: Omega-3-fettsyror viktiga för barns utveckling

2. Vad behöver man tänka på när det gäller barn och tillskott?
– Först och främst bör du kontrollera att det är ett tillskott som fungerar bra till ett barn. Doser behöver också stämmas av och är du osäker så är det bra att konsultera en näringsterapeut innan ditt barn supplementerar. Men generellt – när det gäller de vanliga näringsämnen som används för både barn och vuxna – så kan en halverad dos vara lämplig för barn. Men – det beror givetvis på barnets ålder och vikt och längd.

► Läs också – Forskare: ”Magnesium räddar liv”

Näringsterapeuten Zarah Öberg

3. Hur får man i sitt barn tillräckligt med näring om man inte vill ge dem extra tillskott?
– 
Det bästa sättet för att se till att ett barn får i sig tillräckligt är att göra maten väldigt näringstät. Du kan till exempel vara noga med att köpa riktigt bra råvaror, gärna så mycket ekologiskt som möjligt. Var noga med att inte förstöra maten under upphettning utan tillaga den skonsamt så att all näring finns kvar. Rör gärna ner en extra sked med kokosolja eller smör i maten, för att öka matens energitäthet.

► Läs också: Barn blir sjuka av för mycket socker

4. Hur ligger det till med barn och D-droppar? En del föräldrar jag känner bryr sig inte ens om att ge det…
Hm, det är ju inte så bra. De borde lyssna mer på vad som sägs inom ämnet. Barn behöver egentligen D-droppar till den dagen de är gamla och grå och lämnar jordelivet, det är alltså inget som man ska sluta med. Alla människor här uppe i norr behöver D-vitamintillskott, helt enkelt på grund av att vi inte annars får i oss tillräckliga nivåer.

► Läs också – Sanna Ehdin: ”Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin”

5. Räcker det inte med att vi solar på sommaren?
– Nej, det gör inte det. Många av oss vistas ute i solen endast under sommarsemestern och eftersom D-vitamin endast lagras in i 3-4 månader så är depåerna nere på låg nivå redan till hösten. Det omvandlas inte heller D-vitamin i vår hud så länge vi använder solkräm, är påklädda samt bara i ytterst små mängder då det är molnigt. Och mellan höst- och vårdagjämning står solens strålar för lågt för att vi ska kunna omvandla D-vitamin i vår hud, så med anledning av det så är tillskott väldigt viktiga. Förutsatt att vi inte vistas utomlands i soliga länder på vintern.

Läs också: Barn som får probiotika mindre benägna att bli sjuka

6. Hur ser du på dagens rekommendationer?
– Ingen av dagens rekommendationer är bra, de är på tok för låga baserat på att vi idag stressar oerhört mycket, äter stora delar av vår kost från hel- och halvfabrikat, äter grödor som skördats för tidigt och som har odlats med mindre näring tillgänglig, samt att råvaror från kött och växtriket är kommer från djur uppavlade på foder fattiga på omega-3 och näring.

► Läs också: 10 anledningar till varför eko är mest reko

Hon fortsätter:
– RDI (rekommenderat dagligt intag) innebär den mängd näring som du minst behöver för att överleva, så det är snarare optimala doser som behövs om du inte lever helt ekologiskt, är helt ostressad och inte äter läkemedel eller fabriksproducerad mat. Att öka doserna skulle göra många människor mycket friskare och piggare, och det är viktigt att förstå det så att man inte bara tar en så kallad ”en-om-dagen-tablett” och tror att det kan kompensera för en livsstil i stress och med dålig mat.

Läs också: 

► Brist på D-vitamin – allt vanligare hos små barn
Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

Av Isabelle G Hedander

Fakta

Detta tycker Zarah Öberg att man som förälder bör ge sitt barn:
• Näringstät mat
• D-vitamin (D3)
• En bra multivitaminmineral
• Omega-3
• Kalcium
• Magnesium
• Probiotika

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.