Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

sallad kosttillskott och joggingskor

Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

Maria Hellström, näringsterapeut och verksam på Sterafens sjukhus, tipsar om tre vägar till ett starkare immunförsvar. Grundpelarna i ett starkt immunförsvar utgörs av en allsidig träning som tillåter återhämtning och nedvarvning, näringstillskott för säkerställa att kroppen har alla byggstenar att samt en antiinflammatorisk, ekologisk kost bestående av bra protein, goda fetter och antioxidanter.

Maria

Maria Hellström driver praktiken Helhet AB, www.helhet.eu, på Serafens sjukhus i Stockholm där hon arbetar som näringsterapeut.

Träning
Maria rekommenderar allsidigt träning och att kroppen får tid att bygga upp sig efter träningspasset, då hon menar att kroppen behöver 24-48 timmar på sig att reparera nedbruten muskelvävnad.
– Fyll på med proteiner efter styrketräning och kolhydrater om du tränat kondition. Vid styrketräning stimuleras bildandet av könshormoner och tillväxthormon vilka motverkar stresshormonerna.
Ett uppbyggande och avstressat nervsystem är bra för immunförsvaret menar Maria som rekommenderar yoga och meditation för att sänka stresshormonerna.
– Gå gärna på massage, det har i studier visat sig vara stärkande för immunförsvaret genom att det dämpar vårt sympatiska nervsystem och främjar det parasympatiska nervsytemet där kroppen kan vara uppbyggande och i balans, säger Maria.
När cirkulationen och hjärtfrekvensen ökar ökar även avgiftningen i kroppen, vilket hjälper kroppen att bli av med miljögifter och tungmetaller som annars belastar immunförsvaret förklarar Maria.

 

LÄS OCKSÅ: Så får du ett starkare immunförsvar

Näringstillskott
Enligt Maria behöver kroppens försvar bra proteiner, bra fetter och vitaminer och mineraler. Hon rekommenderar därför att man kompletterar kosten med ett bra proteinpulver, eller tillskott av aminosyror om du äter vegetariskt. Aminosyror är proteinets minsta delar och det kan man köpa som kosttillskott.
– Använd kokosfett i matlagningen och linfröolja eller omega-3 som tillskott.
Viktiga antioxidanter är selen, E-vitamin, C-vitamin och de bioflavonoider som finns i bär och de vita hinnorna runt till exempel citrusfrukter. Lykopener finns i tomater och karotener i morötter. Alla grönsaker innehåller immunstärkande vitaminer och mineraler.
– Ge immunförsvaret de vitaminer och mineraler det behöver för att bygga vita blodkroppar och mastceller som tar hand om cancerceller och virus, bakterier och mikroorganismer. Om du vill ge dig själv en extra dos immunförsvarshöjande ämnen så välj bra C-vitamin med bioflavonoidkomplex och selen med E-vitamin.
D-vitamin är viktigt för immunförsvaret och bildas i huden när den utsätts för solljus, därför är de viktigt att fylla på med D-vitamin under vinterhalvåret menar Maria.
– Se till att stärka och skydda tarmslemhinnan och gynna de egna tarmbakterierna med laktobaciller och prebiotika.

LÄS OCKSÅ: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

Kost
Maria förespråkar en växtbaserad, ekologisk kost samt proteinkällor av bra kvalitet som ekologiskt kött, fisk och ägg och bra fetter som kokosfett och olivolja.
Protein innehåller svavel som hjälper kroppen att bli av med miljögifter och tungmetaller, förklarar hon.
– Välj din mat medvetet och ät färgrikt och varierat. Det är i frukt, bär och grönt som de flesta vitaminerna finns. Immunförsvaret behöver tillgängliga vitaminer och mineraler för att kunna skapa vita blodkroppar som ska försvara våra celler och byggstenarna kommer från grönsaker, bär och frukt.
Enligt Maria bör alla måltider innehålla grönsaker hon uppmanar oss även att dricka cirka två liter rent vatten varje dag.
– Boosta immunförsvaret med massor av vitlök och antioxidanter så som lingon, blåbär, havtorn och svarta vinbär. Ät 100 gram bär per dag och tre portioner grönsaker. Välj bär som inte har transporterats över hela världen för miljöns skull, ta till vara på det som växer i våra trädgårdar.
Gör nässelsoppa på våren, hallonbladste och ha gärna en egen kryddodling i kruka så det alltid ingår något nyskördat i måltiden tipsar Maria.
– En power-frukostskål med granatäpple, blåbär, valnötter, pumpa och solrosfrön blir en bra start på dagen.
Maria uppmanar alla att begränsa konsumtionen av alkohol, det omtalade nyttiga ämnet reservatrol i rödvin finns även i blå vindruvor.

Av Miriam Granat

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

 

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.