Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

sallad kosttillskott och joggingskor

Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

Maria Hellström, näringsterapeut och verksam på Sterafens sjukhus, tipsar om tre vägar till ett starkare immunförsvar. Grundpelarna i ett starkt immunförsvar utgörs av en allsidig träning som tillåter återhämtning och nedvarvning, näringstillskott för säkerställa att kroppen har alla byggstenar att samt en antiinflammatorisk, ekologisk kost bestående av bra protein, goda fetter och antioxidanter.

Maria

Maria Hellström driver praktiken Helhet AB, www.helhet.eu, på Serafens sjukhus i Stockholm där hon arbetar som näringsterapeut.


Träning
Maria rekommenderar allsidigt träning och att kroppen får tid att bygga upp sig efter träningspasset, då hon menar att kroppen behöver 24-48 timmar på sig att reparera nedbruten muskelvävnad.
– Fyll på med proteiner efter styrketräning och kolhydrater om du tränat kondition. Vid styrketräning stimuleras bildandet av könshormoner och tillväxthormon vilka motverkar stresshormonerna.
Ett uppbyggande och avstressat nervsystem är bra för immunförsvaret menar Maria som rekommenderar yoga och meditation för att sänka stresshormonerna.
– Gå gärna på massage, det har i studier visat sig vara stärkande för immunförsvaret genom att det dämpar vårt sympatiska nervsystem och främjar det parasympatiska nervsytemet där kroppen kan vara uppbyggande och i balans, säger Maria.
När cirkulationen och hjärtfrekvensen ökar ökar även avgiftningen i kroppen, vilket hjälper kroppen att bli av med miljögifter och tungmetaller som annars belastar immunförsvaret förklarar Maria.

 

LÄS OCKSÅ: Så får du ett starkare immunförsvar

Näringstillskott
Enligt Maria behöver kroppens försvar bra proteiner, bra fetter och vitaminer och mineraler. Hon rekommenderar därför att man kompletterar kosten med ett bra proteinpulver, eller tillskott av aminosyror om du äter vegetariskt. Aminosyror är proteinets minsta delar och det kan man köpa som kosttillskott.
– Använd kokosfett i matlagningen och linfröolja eller omega-3 som tillskott.
Viktiga antioxidanter är selen, E-vitamin, C-vitamin och de bioflavonoider som finns i bär och de vita hinnorna runt till exempel citrusfrukter. Lykopener finns i tomater och karotener i morötter. Alla grönsaker innehåller immunstärkande vitaminer och mineraler.
– Ge immunförsvaret de vitaminer och mineraler det behöver för att bygga vita blodkroppar och mastceller som tar hand om cancerceller och virus, bakterier och mikroorganismer. Om du vill ge dig själv en extra dos immunförsvarshöjande ämnen så välj bra C-vitamin med bioflavonoidkomplex och selen med E-vitamin.
D-vitamin är viktigt för immunförsvaret och bildas i huden när den utsätts för solljus, därför är de viktigt att fylla på med D-vitamin under vinterhalvåret menar Maria.
– Se till att stärka och skydda tarmslemhinnan och gynna de egna tarmbakterierna med laktobaciller och prebiotika.

LÄS OCKSÅ: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

Kost
Maria förespråkar en växtbaserad, ekologisk kost samt proteinkällor av bra kvalitet som ekologiskt kött, fisk och ägg och bra fetter som kokosfett och olivolja.
Protein innehåller svavel som hjälper kroppen att bli av med miljögifter och tungmetaller, förklarar hon.
– Välj din mat medvetet och ät färgrikt och varierat. Det är i frukt, bär och grönt som de flesta vitaminerna finns. Immunförsvaret behöver tillgängliga vitaminer och mineraler för att kunna skapa vita blodkroppar som ska försvara våra celler och byggstenarna kommer från grönsaker, bär och frukt.
Enligt Maria bör alla måltider innehålla grönsaker hon uppmanar oss även att dricka cirka två liter rent vatten varje dag.
– Boosta immunförsvaret med massor av vitlök och antioxidanter så som lingon, blåbär, havtorn och svarta vinbär. Ät 100 gram bär per dag och tre portioner grönsaker. Välj bär som inte har transporterats över hela världen för miljöns skull, ta till vara på det som växer i våra trädgårdar.
Gör nässelsoppa på våren, hallonbladste och ha gärna en egen kryddodling i kruka så det alltid ingår något nyskördat i måltiden tipsar Maria.
– En power-frukostskål med granatäpple, blåbär, valnötter, pumpa och solrosfrön blir en bra start på dagen.
Maria uppmanar alla att begränsa konsumtionen av alkohol, det omtalade nyttiga ämnet reservatrol i rödvin finns även i blå vindruvor.

Av Miriam Granat

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Mage

Har det blivit för mycket av det goda under sommaren? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb. Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Slipp klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

 

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.