naturens apotek

Naturens apotek för lugn och ro

Press, stress och måsten finns det gott om i de flestas liv. Och möjligheterna till återhämtning är ofta färre än vi skulle behöva.
Men varva ner måste vi – och med rätt knep blir det lättare.
Här är Kureras lista över örter som motverkar oro och stress och förbättrar sömn och återhämtning – helt naturligt.

Passionsblommapassionblomma
Adaptogen ört traditionellt använd mot nervositet, oro och sömnproblem. Den fungerar lugnande för centrala nervsystemet och bidrar till avkoppling, ökat mentalt och fysiskt välbefinnande och normal sömn. Växten har i studier visat sig förbättra både längd och kvalitet på sömnen. Sömnsvårigheter och oro beror ofta på för lite tillgängligt GABA – ett av hjärnans viktigaste lugnande ämnen. Dess lugnande effekt sägs bero just på förmågan att öka mängden GABA.

Läs också: Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Humle
humleInom örtmedicinen används växtens kottar som är rogivande och sövande. För lugnande effekt kokas kottar i vatten och dricks sedan som ett lugnande te före sänggående för bättre nattsömn. Humle kan gärna användas tillsammans med vänderot. Ett annat gammalt knep är att lägga kottarna ensamma eller tillsammans med lavendelblommor
i en tygpåse under kudden. Även detta för att lugna.

 

Läs också: Fem örter som hjälper vid stress och utmattning

Lakritsrotlakritsrot
En betydande antioxidant som hjälper till att behålla ett mentalt lugn och ett starkt nervsystem. Bidrar även till en normal funktion av binjurarna och verkar stödjande för hypofysens viktiga reglering av stresshormonet kortisol. Vid utmattning är kortisolproduktionen som regel för låg – vilket är vad som gör det svårt att stiga upp på morgonen. Lakritsrot stimulerar frisättningen och bildandet av kortisol.

 

Johannesört
Johannesört, som har det latinska namnet Hypericum, är en hel familj, men det är bara den äkta johannesörten som används medicinskt för att balansera sinnet, ge en känsla av lugn, gladlynthet och ökat välmående. Har i studier visat sig kunna reglera kemin i hjärnan och förbättra läget vid melankoli, nedstämdhet, ångest och lindriga depressioner. Den ökar tillgängligheten av serotonin, noradrenalin och dopamin.

Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

 

AshwagandhaAshwagandha
Anses vara ayurvedans främsta ört vid utmattningsbesvär och har använts under mer än 4000 år för bättre sömn, avkoppling och minskad stress. Örten stärker ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning, bidrar till ökad fysisk och mental energi och hjälper kroppen att hantera stress. Studier visar att ashwagandha minskar kortisolproduktionen.

 

 

 

 

 

L-teanin
l-teaninEn aminosyra som finns i grönt te, vilket dock innehåller lite koffein som kan vara uppiggande. Vid sömnproblem orsakad av stress kan det därför vara bättre att förlita sig till L-teanin i tablettform. Ökar nivåerna av serotonin och dopamin i hjärnan samt gynnar effektivt bildningen av GABA, ett av hjärnans viktigaste lugnande ämnen, vilket i sin tur lugnar nervsystemet och frisätter lugnande må bra-endorfiner.

 

Citronmelisscitronmeliss
En krydd- och läkeväxt med ursprung i orienten som sedan urminnes tider har använts för sina lugnande egenskaper. Växten kallas också hjärtansfröjd och kan även användas för nervösa magar, för att lugna och lösa kramper. Avkok från torkade blad kan drickas som te. Färska blad kan med fördel användas i sallader eller som krydda till fiskrätter och efterrätter.

Läs också: Så skapar du en må-bra-trädgård

Lavendellavendel
Används inom örtmedicinen främst för sina lugnande och rogivande egenskaper men också utvärtes då den ökar blodgenomströmningen i huden. Torkade blommor kan drickas som lugnande te. Lavendel kan läggas i tygpåsar under kudden för att förbättra nattsömnen – och eterisk lavendelolja kan användas i doftkärl eller aromatiska bad för att lugna. Även att inhalera lavendel anses ha rogivande effekt.

 

vänderotVänderot
Medicinalört som är mera känd som Valeriana och verkar mot oro och sömnsvårigheter – främst insomningsproblem. Det är främst roten som används inom örtmedicinen och dess lugnande effekt har bekräftats i kliniska studier och används idag flitigt världen över. Vänderoten har även visat sig kunna vara bra vid migrän, huvudvärk samt högt blodtryck orsakat av stress. Vänderoten kan drickas som te och finns även i tablettform.

Läs också: Örter som alternativ behandling av depression, PMS och sömnbesvär

 

Kamomillkamomill
Välkänd läkeört, flitigt använd inom folkmedicinen, främst för sina lugnande och sömngivande egenskaper, men den har medicinsk effekt även vid oro, spänningar och kramper. Anses fantastiskt bra vid stress – och mensvärk. För lugnande och sömngivande verkan kan avkok på kamomill användas som ett rogivande te och örten passar även utmärkt
i aromatiska bad för avslappning.

sömntutaSömntuta
En vallmoväxt som anses behjälplig som återhämtningsknep framför allt tack vare sin förmåga att förbättra kvaliteten av naturlig sömn. Den viktigaste återhämtning vi kan få är nämligenatt sova, och då framför allt djupsömnen. Växten anses även kunna bidra till en bättre stresshantering och förmåga till avslappning. Den har fått sitt namn för att den vaknar – öppnar sin blomma – sent på dagen.

Läs också: 5 teer och oljor du kan göra från din egen trädgård

Schisandraschisandra
Små röda bär som växer vilt på buskar i norra Kina och som traditionellt har använts vid hosta och långdragen trötthet. Används idag framför allt för sina egenskaper att motverka fysisk trötthet, och öka energi och uthållighet. Förbättrar även sömnkvaliteten, motverkar nedstämdhet samt anses med sina adaptogena egenskaper vara effektiv mot olika stressymtom och även kunna öka en persons förmåga att anpassa sig till stress.

 

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.