Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

naturens apotek

Naturens apotek för lugn och ro

Press, stress och måsten finns det gott om i de flestas liv. Och möjligheterna till återhämtning är ofta färre än vi skulle behöva.
Men varva ner måste vi – och med rätt knep blir det lättare.
Här är Kureras lista över örter som motverkar oro och stress och förbättrar sömn och återhämtning – helt naturligt.

Passionsblommapassionblomma
Adaptogen ört traditionellt använd mot nervositet, oro och sömnproblem. Den fungerar lugnande för centrala nervsystemet och bidrar till avkoppling, ökat mentalt och fysiskt välbefinnande och normal sömn. Växten har i studier visat sig förbättra både längd och kvalitet på sömnen. Sömnsvårigheter och oro beror ofta på för lite tillgängligt GABA – ett av hjärnans viktigaste lugnande ämnen. Dess lugnande effekt sägs bero just på förmågan att öka mängden GABA.

Läs också: Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Humle
humleInom örtmedicinen används växtens kottar som är rogivande och sövande. För lugnande effekt kokas kottar i vatten och dricks sedan som ett lugnande te före sänggående för bättre nattsömn. Humle kan gärna användas tillsammans med vänderot. Ett annat gammalt knep är att lägga kottarna ensamma eller tillsammans med lavendelblommor
i en tygpåse under kudden. Även detta för att lugna.

 

Läs också: Fem örter som hjälper vid stress och utmattning

Lakritsrotlakritsrot
En betydande antioxidant som hjälper till att behålla ett mentalt lugn och ett starkt nervsystem. Bidrar även till en normal funktion av binjurarna och verkar stödjande för hypofysens viktiga reglering av stresshormonet kortisol. Vid utmattning är kortisolproduktionen som regel för låg – vilket är vad som gör det svårt att stiga upp på morgonen. Lakritsrot stimulerar frisättningen och bildandet av kortisol.

 

Johannesört
Johannesört, som har det latinska namnet Hypericum, är en hel familj, men det är bara den äkta johannesörten som används medicinskt för att balansera sinnet, ge en känsla av lugn, gladlynthet och ökat välmående. Har i studier visat sig kunna reglera kemin i hjärnan och förbättra läget vid melankoli, nedstämdhet, ångest och lindriga depressioner. Den ökar tillgängligheten av serotonin, noradrenalin och dopamin.

Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

 

AshwagandhaAshwagandha
Anses vara ayurvedans främsta ört vid utmattningsbesvär och har använts under mer än 4000 år för bättre sömn, avkoppling och minskad stress. Örten stärker ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning, bidrar till ökad fysisk och mental energi och hjälper kroppen att hantera stress. Studier visar att ashwagandha minskar kortisolproduktionen.

 

 

 

 

 

L-teanin
l-teaninEn aminosyra som finns i grönt te, vilket dock innehåller lite koffein som kan vara uppiggande. Vid sömnproblem orsakad av stress kan det därför vara bättre att förlita sig till L-teanin i tablettform. Ökar nivåerna av serotonin och dopamin i hjärnan samt gynnar effektivt bildningen av GABA, ett av hjärnans viktigaste lugnande ämnen, vilket i sin tur lugnar nervsystemet och frisätter lugnande må bra-endorfiner.

 

Citronmelisscitronmeliss
En krydd- och läkeväxt med ursprung i orienten som sedan urminnes tider har använts för sina lugnande egenskaper. Växten kallas också hjärtansfröjd och kan även användas för nervösa magar, för att lugna och lösa kramper. Avkok från torkade blad kan drickas som te. Färska blad kan med fördel användas i sallader eller som krydda till fiskrätter och efterrätter.

Läs också: Så skapar du en må-bra-trädgård

Lavendellavendel
Används inom örtmedicinen främst för sina lugnande och rogivande egenskaper men också utvärtes då den ökar blodgenomströmningen i huden. Torkade blommor kan drickas som lugnande te. Lavendel kan läggas i tygpåsar under kudden för att förbättra nattsömnen – och eterisk lavendelolja kan användas i doftkärl eller aromatiska bad för att lugna. Även att inhalera lavendel anses ha rogivande effekt.

 

vänderotVänderot
Medicinalört som är mera känd som Valeriana och verkar mot oro och sömnsvårigheter – främst insomningsproblem. Det är främst roten som används inom örtmedicinen och dess lugnande effekt har bekräftats i kliniska studier och används idag flitigt världen över. Vänderoten har även visat sig kunna vara bra vid migrän, huvudvärk samt högt blodtryck orsakat av stress. Vänderoten kan drickas som te och finns även i tablettform.

Läs också: Örter som alternativ behandling av depression, PMS och sömnbesvär

 

Kamomillkamomill
Välkänd läkeört, flitigt använd inom folkmedicinen, främst för sina lugnande och sömngivande egenskaper, men den har medicinsk effekt även vid oro, spänningar och kramper. Anses fantastiskt bra vid stress – och mensvärk. För lugnande och sömngivande verkan kan avkok på kamomill användas som ett rogivande te och örten passar även utmärkt
i aromatiska bad för avslappning.

sömntutaSömntuta
En vallmoväxt som anses behjälplig som återhämtningsknep framför allt tack vare sin förmåga att förbättra kvaliteten av naturlig sömn. Den viktigaste återhämtning vi kan få är nämligenatt sova, och då framför allt djupsömnen. Växten anses även kunna bidra till en bättre stresshantering och förmåga till avslappning. Den har fått sitt namn för att den vaknar – öppnar sin blomma – sent på dagen.

Läs också: 5 teer och oljor du kan göra från din egen trädgård

Schisandraschisandra
Små röda bär som växer vilt på buskar i norra Kina och som traditionellt har använts vid hosta och långdragen trötthet. Används idag framför allt för sina egenskaper att motverka fysisk trötthet, och öka energi och uthållighet. Förbättrar även sömnkvaliteten, motverkar nedstämdhet samt anses med sina adaptogena egenskaper vara effektiv mot olika stressymtom och även kunna öka en persons förmåga att anpassa sig till stress.

 

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.