Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

Ginkgo biloba 

Extrakt av bladen från ginkgoträdet har en blodförtunnande och kärlvidgande effekt. Det är viktigt för blodets förmåga att passera genom de minsta blodkärlen, kapillärerna, och förgreningar ut i fingrar och tår. Bladens effekt på blodcirkulationen förbättrar både näringstillförsel och syresättning. Därför kan du märka av en tydlig förbättring.  

Grönläppad mussla

Musslan är näringsrik och har fiskats och ätits av ursprungsbefolkningen Maorierna på Nya Zeeland under generationer, eftersom den ger naturlig smärtlindring. Extrakt av den grönläppade musslan har visat positiva resultat. Musslan ger lindring av symtom vid artros och bättre rörlighet. Dess näringsämnen bygger till viss del upp brosk, bindväv, hud och ledvätska. Musslan innehåller också omega-3 som har inflammationshämmande egenskaper. 

 

LÄS OCKSÅ: Dagny, 105: ”Man får inte gamla till sig!”

Gurkmeja

Gurkmeja kallas ibland för indisk saffran, men hör till samma familj som ingefära. Gurkmejaväxten blir ungefär en meter hög och har underjordiska rotstammar. Köttet är starkt gul-orange doftar aromatiskt. Gurkmeja innehåller kurkumin som är det verksamma ämnet. Roten uppskattas av många för sin antiinflammatoriska effekt vid ledvärk och studier har visat att kurkmin kan minska smärtan efter en operation.

Honung 

Honung är rik på enzymer och kan motverka bakterier och virus. Honung är bra vid förkylning, lenar skönt i halsen och kan lindra hosta. Forskare har funnit att nyskördad honung kan förinta antibiotikaresistenta bakterier. En annan upptäckt är att färsk honung innehåller en rad olika mjölksyrabakterier, något som är gynnsamt för tarmen. Honung är också bra vid svårläkta sår. För det ändamålet finns speciella plåster.

Ingefära

Ingefära kom till Sverige från Asien redan under medeltiden och har använts flitigt både inom matlagning och i huskurer. Studier har visat att ingefära är välgörande vid en mängd hälsoproblem. Mest studerat är den inflammationshämmande effekten vid smärta i lederna. Men ingefära lindrar också vid illamående, vid förkylning och kan ge bättre matsmältning. På senare tid har man även sett en viss påverkan på högt blodtryck och migrän.

LÄS OCKSÅ: Kraftig övermedicinering av äldre

Kokosolja

Kokosolja finns med olika märkningar. Den som anses som premiumvarianten är nummer 8. Den innehåller den medellånga fettsyran, kaprylsyra. Hjärnan, som består av mycket fett och behöver fett som bränsle, gynnas av oljan. Kokosoljan är smaklös, så du kan använda den i allt från dryck till dressing på maten. Den ökar energin och är därför populär bland idrottsutövare. Kokosolja kan öka förbränningen, ge mer mättnad och ett jämnare blodsocker.

 

Nypon

Nypon är verkligen ett riktigt superbär. Ett enda nypon ger dig nära hela dagsbehovet av C-vitamin – och de innehåller även viktiga näringsämnen som har visat sig vara effektiva mot smärta och värk i lederna.
I ett danskt strandnypon har forskare funnit det antiinflammatoriska ämnet GOPO, vilket är det man tror lindrar smärtan effektivast. Andra studier har visat att nypon kan sänka förhöjt blodtryck och kolesterol.

Rödbeta

Rödbetor är naturligt rika på nitrat. Dessa omvandlas till nitriter i kroppen och de i sin tur bildar kväveoxid i blodet. Kväveoxid hjälper till att fördela blodflödet och reglera blodtrycket genom att vidga kärlen när kroppen behöver mer blod, samtidigt som det förhindrar att kärlväggarna växer ihop så att blodflödet minskar. Vid lågintensiv träning minskar rödbetor kroppens syreförbrukning och vid högintensiv träning förbättrar de uthålligheten.

Selen

Det finns ett samband mellan sköldkörtelsjukdomar och brist på selen. Patienter med underfunktion kunde minska användningen av medicin när de fick i sig en beräknad rekommenderad dagsdos av selen. Selen hjälper även vid restless legs – när det pirrar, smärtar och kryper i benen när man ska sova. Inom cancerforskningen har man använt intravenöst selen i stora doser och detta har kunnat stoppa upp tumörens utveckling.

 

LÄS OCKSÅ: 40 000 undernärda i äldreomsorgen – och 100 000 i riskzonen

Tomater

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. En studie gjord i Finland, där 1031 män medverkade, visade att lykopen, ett ämne i tomater, minskade risken för stroke. Tomater, i koncentrerad form i ett tillskott, har visat sig minska oxidationen i blodomloppet, motverka inflammationer och skydda blodkärlens väggar. Studier har också visat att tomater bidrar till att bibehålla ett normalt blodtryck.

Vitlök

Vitlök har en antibakteriell effekt och kan lindra symtom vid förkylning. I studier har man kunnat se att ett extrakt av långlagrad vitlök var en effektiv och naturlig hjälp vid återförkalkning. Bland annat kan det hämma utvecklingen av plack i artärerna med 80 procent – och även minska mängden skadligt plack som redan bildats. Lagrad vitlök sänker ett förhöjt blodtryck. Och äter du mycket vitlök lär också fästingarna hålla sig bort från dig i sommar.

Q10

Q10 är ett ämne som kroppen producerar själv. Framförallt hjärtat mår bra av Q10 men också tandhälsan. Men i takt med att du blir äldre minskar produktionen av Q10. Vid 80-års ålder håller bara kroppen med hälften av den produktion den förmådde i 20-årsåldern. En svensk studie på Q10 har visat att en kombination av Q10 och selen minskar dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar med hela 54 procent, vilket är betydligt mer än något annat läkemedel kan göra.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!