Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

Ginkgo biloba 

Extrakt av bladen från ginkgoträdet har en blodförtunnande och kärlvidgande effekt. Det är viktigt för blodets förmåga att passera genom de minsta blodkärlen, kapillärerna, och förgreningar ut i fingrar och tår. Bladens effekt på blodcirkulationen förbättrar både näringstillförsel och syresättning. Därför kan du märka av en tydlig förbättring.  

Grönläppad mussla

Musslan är näringsrik och har fiskats och ätits av ursprungsbefolkningen Maorierna på Nya Zeeland under generationer, eftersom den ger naturlig smärtlindring. Extrakt av den grönläppade musslan har visat positiva resultat. Musslan ger lindring av symtom vid artros och bättre rörlighet. Dess näringsämnen bygger till viss del upp brosk, bindväv, hud och ledvätska. Musslan innehåller också omega-3 som har inflammationshämmande egenskaper. 

 

LÄS OCKSÅ: Dagny, 105: ”Man får inte gamla till sig!”

Gurkmeja

Gurkmeja kallas ibland för indisk saffran, men hör till samma familj som ingefära. Gurkmejaväxten blir ungefär en meter hög och har underjordiska rotstammar. Köttet är starkt gul-orange doftar aromatiskt. Gurkmeja innehåller kurkumin som är det verksamma ämnet. Roten uppskattas av många för sin antiinflammatoriska effekt vid ledvärk och studier har visat att kurkmin kan minska smärtan efter en operation.

Honung 

Honung är rik på enzymer och kan motverka bakterier och virus. Honung är bra vid förkylning, lenar skönt i halsen och kan lindra hosta. Forskare har funnit att nyskördad honung kan förinta antibiotikaresistenta bakterier. En annan upptäckt är att färsk honung innehåller en rad olika mjölksyrabakterier, något som är gynnsamt för tarmen. Honung är också bra vid svårläkta sår. För det ändamålet finns speciella plåster.

Ingefära

Ingefära kom till Sverige från Asien redan under medeltiden och har använts flitigt både inom matlagning och i huskurer. Studier har visat att ingefära är välgörande vid en mängd hälsoproblem. Mest studerat är den inflammationshämmande effekten vid smärta i lederna. Men ingefära lindrar också vid illamående, vid förkylning och kan ge bättre matsmältning. På senare tid har man även sett en viss påverkan på högt blodtryck och migrän.

LÄS OCKSÅ: Kraftig övermedicinering av äldre

Kokosolja

Kokosolja finns med olika märkningar. Den som anses som premiumvarianten är nummer 8. Den innehåller den medellånga fettsyran, kaprylsyra. Hjärnan, som består av mycket fett och behöver fett som bränsle, gynnas av oljan. Kokosoljan är smaklös, så du kan använda den i allt från dryck till dressing på maten. Den ökar energin och är därför populär bland idrottsutövare. Kokosolja kan öka förbränningen, ge mer mättnad och ett jämnare blodsocker.

 

Nypon

Nypon är verkligen ett riktigt superbär. Ett enda nypon ger dig nära hela dagsbehovet av C-vitamin – och de innehåller även viktiga näringsämnen som har visat sig vara effektiva mot smärta och värk i lederna.
I ett danskt strandnypon har forskare funnit det antiinflammatoriska ämnet GOPO, vilket är det man tror lindrar smärtan effektivast. Andra studier har visat att nypon kan sänka förhöjt blodtryck och kolesterol.

Rödbeta

Rödbetor är naturligt rika på nitrat. Dessa omvandlas till nitriter i kroppen och de i sin tur bildar kväveoxid i blodet. Kväveoxid hjälper till att fördela blodflödet och reglera blodtrycket genom att vidga kärlen när kroppen behöver mer blod, samtidigt som det förhindrar att kärlväggarna växer ihop så att blodflödet minskar. Vid lågintensiv träning minskar rödbetor kroppens syreförbrukning och vid högintensiv träning förbättrar de uthålligheten.

Selen

Det finns ett samband mellan sköldkörtelsjukdomar och brist på selen. Patienter med underfunktion kunde minska användningen av medicin när de fick i sig en beräknad rekommenderad dagsdos av selen. Selen hjälper även vid restless legs – när det pirrar, smärtar och kryper i benen när man ska sova. Inom cancerforskningen har man använt intravenöst selen i stora doser och detta har kunnat stoppa upp tumörens utveckling.

 

LÄS OCKSÅ: 40 000 undernärda i äldreomsorgen – och 100 000 i riskzonen

Tomater

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. En studie gjord i Finland, där 1031 män medverkade, visade att lykopen, ett ämne i tomater, minskade risken för stroke. Tomater, i koncentrerad form i ett tillskott, har visat sig minska oxidationen i blodomloppet, motverka inflammationer och skydda blodkärlens väggar. Studier har också visat att tomater bidrar till att bibehålla ett normalt blodtryck.

Vitlök

Vitlök har en antibakteriell effekt och kan lindra symtom vid förkylning. I studier har man kunnat se att ett extrakt av långlagrad vitlök var en effektiv och naturlig hjälp vid återförkalkning. Bland annat kan det hämma utvecklingen av plack i artärerna med 80 procent – och även minska mängden skadligt plack som redan bildats. Lagrad vitlök sänker ett förhöjt blodtryck. Och äter du mycket vitlök lär också fästingarna hålla sig bort från dig i sommar.

Q10

Q10 är ett ämne som kroppen producerar själv. Framförallt hjärtat mår bra av Q10 men också tandhälsan. Men i takt med att du blir äldre minskar produktionen av Q10. Vid 80-års ålder håller bara kroppen med hälften av den produktion den förmådde i 20-årsåldern. En svensk studie på Q10 har visat att en kombination av Q10 och selen minskar dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar med hela 54 procent, vilket är betydligt mer än något annat läkemedel kan göra.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.