Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Ashwagandha

Intresset för ashwagandha har ökat stort på grund av effekten på stress, minne, logiskt tänkande och koncentrationsförmåga. Studier visar att ashwagandha ökar tillgängligheten av dopamin, ett ämne som har betydelse för glädje och välbefinnande. Vid stress ökar bildningen av dopaminreceptorer som minskar mängden fritt dopamin. Om kroppen tillförs ashwagandha minskar bildningen av dopaminreceptorer.

Fänkål

Fänkålsfrön har en intensiv smak av anis och är inte bara gott i bröd, de stödjer dessutom matsmältningen och tycks kunna motverka trötta och inflammerade ögon. I Egypten har fänkål i tusentals år varit en del av husapoteket. Så småningom spred sig vanan att tugga fänkålsfrön för bättre matsmältning från Medelhavsländerna upp till oss i norr. Fröna har också använts för att stimulera bildandet av mjölk hos ammande kvinnor.

 

Ginkgo biloba

Extrakt från bladen som växer på ginkgo biloba-trädet, även kallat tempelträd, mildrar symtom om du fått sämre minne, men används också för att motverka nedsatt hörsel, yrsel och trötthetskänsla – speciellt hos äldre som haft långvariga besvär. Ginkgo biloba har en blodförtunnande och kärlvidgande effekt och förbättrar blodcirkulation, näringstillförsel och syresättning. Det gör att du känner dig piggare och du får lättare att koncentrera dig.

LÄS OCKSÅ: Ingefära och gurkmeja lindrar värkande leder

Ginseng

Vid hög stress kan det vara svårt att gå ner i varv. Ginseng kan sänka stressen och göra dig avslappnad, vilket i sin tur gör dig piggare. Inom den traditionella kinesiska medicinen är ginseng en av hörnpelarna och en av de riktigt gamla medicinalväxterna. Ginsengroten har i flera tusen år använts för att förbättra minnet, öka koncentrationen och minska mental trötthet. Ginseng sägs också kunna förbättra blodsockernivåerna en aning.

Gurkmeja

Gurkmeja är en krydda som används rikligt i det indiska köket, och som där benämns som livets krydda. Den har blivit känd för sina hälsobringande egenskaper och flera tusen studier på kurkumin, som är den verksamma substansen i gurkmeja, har visat att kryddan kan motverka inflammation i lederna. Gurkmeja är en kraftig antioxidant, och kombinerar du kryddan med fett och svartpeppar så tillgodogör du dig de nyttiga ämnena i gurkmejan bättre.

Honung

En matsked honung i en kopp hett te lenar skönt i halsen vid förkylning och kan motverka hosta. Nektar från manukaträdets blommor ger en alldeles speciell honung som kallas naturens antibiotika då den har kraftigare effekt än annan honung. Denna honung kan du inte bara äta, utan även smörja in på kroppen om du har svårläkta sår, och för det finns speciella plåster. Färsk honung innehåller också mjölksyrabakterier som är bra för tarmen.

 

LÄS OCKSÅ: Gunnie: "Nyponextraktet gör mig rörlig”

Ingefära

Abbedissan med den stora medicinska kunskapen om medicinalväxter, Hildegard av Bingen, beskrev ingefära som en ört med goda effekter vid artros och artrit. Ingefära har även antibakteriella egenskaper och innehåller antioxidanter som stärker kroppens immunförsvar. Ingefära kan dämpa illamående och har viss effekt på migrän. Den gör gott i magen och stödjer matsmältningen, samt bidrar till att stärka andra växters effekt genom att hjälpa olika ämnen att komma ut i cellerna.

Nypon

Nypon är kanske mest känt idag för dess effekt på värkande leder. I de danska strandnyponen fann forskare det antiinflammatoriska ämnet GOPO, vilket är det som tros kunna lindra smärta. När värken avtar i lederna är det lättare att röra på sig och när du rör på dig bidrar det till ännu mindre smärta och mer rörlighet. Längre tillbaka i tiden togs nypon för att fylla dagsbehovet av C-vitamin. Det finns studier som visar att nypon har en viss effekt på kolesterol och förhöjt blodtryck.

Passionsblomma

Har du svårt att sova och känner oro till och från, då kan passionsblomman hjälpa dig med båda symtomen. När kortisolnivån är för hög och tillgänglighet av signalsubstansen GABA är låg, kan sömnstörningar uppstå. Passionsblomman tycks kunna öka mängden tillgänglig GABA, en signalsubstans som bland annat saktar ner hjärnans aktivitet. Det gör att örten också kan dämpa ångest och hjälpa musklerna att slappna av, vilket gör att det blir lättare att somna.

 

LÄS OCKSÅ: En av två blir höstdeppade – musik kan få dig att må bättre

Rosenrot

Rosenrot används för sina uppiggande och stimulerande egenskaper och flera studier har visat att rosenrot har en antidepressiv effekt, genom att den bland annat kan öka mängden serotonin och dopamin i hjärnan. Rosenrot verkar ha effekt på det hormonella systemet genom att minska mängden kortisol. Samerna tuggade på rosenrot under sina långa vandringar på fjället för att orka mer, och i Sibirien gavs nygifta par rosenrot i bröllopspresent för att främja fertiliteten. 

Rosmarin

Inom folkmedicinen har rosmarin använts för att minska värk i leder, lugna nerverna och stimulera matsmältningen. Rosmarin innehåller bland annat saponiner, som har en avgiftande effekt. Växten kan motverka bildandet av slem i näsa och hals som orsakas av förkylning. Den främjar också matsmältningen och motarbetar virus och svamp. I det antika Grekland bar studenter en kvist rosmarin i håret för minnets skull. 

Vitlök

Vitlök stärker immunförsvaret och kan ta död på virus, bakterier och svamp. Allicin är det ämne som har de immunstärkande egenskaperna. Den antibakteriella effekten gör att symtom vid förkylning kan lindras. Extrakt av långlagrad vitlök är en naturlig hjälp vid åderförfettning och högt blodtryck. Den speciella vitlöken kan hämma utvecklingen av plack i artärerna och minska mängden skadlig plack som redan bildats. 

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.