Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

par med hund promenerar i skogen

Naturens apotek: Så bevarar du lugnet efter semestern

Vardagens livspussel är i full gång igen och semestern känns som en sedan länge svunnen tid. När livets alla måsten hopar sig kan vi behöva lite hjälp att behålla den där lugna känslan. Naturen har mycket att erbjuda – här är tolv naturliga sätt att bevara eller återfå lugn och ro. 

Citronmeliss

Kallas också citronverbena och kan hjälpa kroppen att slappna av. Citronmeliss kan dämpa lättare ångest och lugna nervositet. Att använda citronmeliss som kvällste eller om det behövs, som tillskott, innan läggdags ger hjälp att somna. Kombinera gärna med vänderot och kamomill för ännu bättre effekt. En del tar även denna ört för magen då den är gynnsam för matsmältning och kan minska gaser. Lägg lite färska blad av citronmeliss på salladen.

Hagtorn

Hagtorn är en buske med vita vackra blommor och röda bär. Den växer i södra Sverige och en hel del på Öland och Gotland. Medicinalväxten finns som kosttillskott och kan motverka ångest och har en viss sövande effekt på nervsystemet. I andra länder finns den som läkemedel vid hjärt-kärlproblematik för att den kan normalisera blodtrycket och förbättra cirkulationen. I Sverige anses den kunna maskera hjärt-kärlproblematik och får inte säljas som växtbaserat läkemedel för egenvård. 

 

Hjärtstilla 

Under 1500- och 1600-talet användes denna perenna ört, som namnet antyder, för att stilla hjärtklappning. Hjärtstilla odlas fortfarande i kryddträdgårdar, och längs den lite fyrkantiga stammen växer de rosavita blommorna tillsammans med de ovala bladen. Medicinalväxten växer vilt i Sibirien och har spridit sig till stora delar av Europa inklusive Sverige. De blommande stjälkarna har använts vid migrän, oro, samt vid diarré och menstruationssmärtor.

LÄS OCKSÅ: Naturens apotek: Sommarplågorna

Humle

Den som gillar att dricka öl vet att ölen innehåller humle, och att man blir trött och dåsig av ölen, men se upp om du är man för humle fungerar lite som ett antiafrodisiakum. Det är humlen som ger den beska smaken i öl. Inom folkmedicinen har humle länge använts för sin rogivande, lugnande och kramplösande effekt. Att sömnen blir bättre finns det stöd i studier för. Humlekottarna innehåller mycket bitterämnen och är därför bra för matsmältningen. 

Kamomill

Kamomill är en medicinalväxt som har använts länge för sin effekt på sömnproblem och oro. Kamomill innehåller ämnen som är kramplösande. Det finns flera olika arter, men den äkta kamomillen är en ettårig växt som tillhör de korgblommiga växterna. Det är blommorna på kamomillen som torkas och används som folkmedicin. Förutom vid oro och sömn så kan kamomill användas vid förkylning, matsmältningsbesvär och diarré.

Magnesium

Mineralet magnesium är involverat i runt 300 olika processer i kroppen och har bland annat lugnande och avstressande effekt. Det finns studier på möss som visar att brist på magnesium kan ge oro och till och med depression. Magnesium är gynnsamt för magen, men kanske framför allt har det en avslappnade effekt vid läggdags. Den som ofta får kramp i vader och tår har sannolikt magnesiumbrist. Magnesium finns i nötter, frön, gröna grönsaker, fullkorn och baljväxter.

 

LÄS OCKSÅ: Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Johannesört

Finns som te, kosttillskott och växtbaserat läkemedel och kan lindra symtom vid ångest, nedstämdhet, oro och mild till måttlig depression. Vid svårigheter att somna kan johannesört hjälpa. Johannesört har i studier visat sig ge snabbare effekt vid nedstämdhet än antidepressiv medicin. Men var uppmärksam på att johannesörten påskyndar nedbrytningen av blodförtunnande medicin, p-piller och immunhämmande medel. Det gör dessa mediciner mindre effektiva.

Ljung

Du kanske inte känner till att ljung minskar stress och har effekt på sömnproblem. Eterisk olja gjord på ljungens blommor har en avstressande inverkan på kroppen. Blanda gärna ljung och kamomill och gör ett te på dessa örter inför läggdags. Då får du hjälp att gå ner i varv och därmed lättare att somna. Inom folkmedicinen användes ljung även för att motverka blåmärken – och som hjälp vid urinvägsinfektion.

Passionsblomma

Passionsblomma har en direkt effekt på centrala nervsystemet vilket gör den till en utmärkt ört mot sömnbesvär och lindrig oro. Passionsblomman upptäcktes av ursprungsbefolkningar i Nord- och Centralamerika som använde passionsblomma när de inte kunde sova. Vid sömnproblem och oro har hjärnan ofta för lite av det lugnande ämnet GABA. Passionsblomma ökar tillgängligheten av GABA och gör receptorerna som tar upp ämnet mer mottagliga. 

 

LÄS OCKSÅ: Naturens apotek: För hud & hår

Rosenrot

Den glädjeframkallande rosenroten är kanske mest känd som en ört som minskar trötthet och ger energi och vakenhet. Och när man är för trött för att sova, då behöver man paradoxalt nog bli pigg för att kunna slappna av och komma till ro. Studier har visat att rosenrot kan minska på stress-hormonet kortisol och öka det lugnande och stämningshöjande serotoninet. Rosenrot är en adaptogen och kan också tas vid nedsatt kognitiv förmåga, minnes- och inlärningsproblem.

Saffran

Saffran är en välsmakande krydda och en medicinalväxt som använts i orienten som stämningshöjare, en kunskap som gått i arv i generationer. Men då visste man nog inte att saffran ökar koncentrationen av serotonin i hjärnan. Serotonin är en signalsubstans som styr humör, mental balans och känsloläge, och brist på serotonin gör att vi mår sämre. Serotonin påverkar också initiativförmåga och nattsömn. Serotonin styr även lust och sexuell förmåga. 

Vänderot

Vänderot eller valeriana, som växten också heter, kan göra att vi somnar snabbare och sover djupare. Läkevänderoten är välstuderad och en vanlig ingrediens i naturliga sömnmedel. Vänderoten kan sänka aktiviteten i centrala nervsystemet och hjälper även musklerna att slappna av. Studier har visat att valeriana kan dämpa stress och ångest men även mild nedstämdhet. När det gäller oro under dagtid visar forskningen olika resultat. Några studier visar att den kan lindra vid rastlöshet och spänningstillstånd.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.