Naturens "mirakel" vid artros, inflammation och ledvärk | Kurera.se
naturens_mirakel_vid_artros_

Naturens ”mirakel” vid artros, inflammation och ledvärk

5 tips mot ledvärk

1. Ett bra humör
Studier visar att det ofta gör mer ont om man är ledsen. Orättvist va? Försök med en rolig aktivitet för att minska värken. Få några tips på hur du kan bli gladare här.

2. Undvik stress
Stress förvärrar ledvärk. Få tips på hur du kan minska den här.

3. Värme
Många gånger kan värme, till exempel en bastu, varm vetekudde eller ett varmt klimat, minska ledvärk.

4. Håll igång kroppen
Studier visar att de som tränar och rör på sig regelbundet har mindre värk.

5. Tillskott för lederna
Tillskott med kurkumin från gurkmeja, MSM, Boswellia serrata är bra vid inflammation och värk. Enzymeja från Holistic innehåller dessa tillsammans med enzymer som även de är bra mot inflammation.

Artros är idag den vanligast förekommande kroniska sjukdomen, var fjärde svensk över 45 år beräknas vara drabbad. Besvär som ledvärk, nedsatt rörlighet och inflammation är vanliga och leder i värsta fall till begränsningar i vardagen. Naturen har mycket att erbjuda vid artros, inflammation och ledvärk – här får du veta mer om naturens ”mirakel”. 

Man brukar säga att det inte finns några mirakelmedel. MSM, kurkumin från gurkmeja och Boswellia serrata kan dock göra stor skillnad för personer med artros där inflammation och ledvärk förekommer. Något som även har bekräftats i flertalet studier.

LÄS OCKSÅ: Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Gurkmeja, det gula guldet
Effekterna av den aktiva substansen kurkumin, som finns i gurkmeja, får allt mer uppmärksamhet. Gurkmeja, Curcuma longa, är en rot som mals till ett pulver och används flitigt som krydda i matlagning i framförallt Indien, Japan och södra Asien, men den blir alltmer populär även här i Sverige. Den ger inte bara en härligt gul färg och god smak, utan har även fantastiska hälsoegenskaper. Inom traditionell indisk medicin används kurkumin för att behandla mag- och tarmbesvär, sår och reumatiska sjukdomar.

 

Effektivt vid artros
Kurkumin i gurkmeja har i studier bland annat visats vara kraftigt antiinflammatoriskt, och det är en av de egenskaper som gör att det främjar ledernas hälsa. Flera kliniska studier visar att extrakt från gurkmeja minskar smärta och förbättrar livskvaliteten och rörligheten hos patienter med artros (1).

Vid artros minskar antalet broskbildande celler, så kallade kondrocyter, som finns i lederna, som ett resultat av inflammationen i lederna. Det leder till att det skyddande brosklagret inuti leden minskar. Det gör att benen skaver mot varandra, vilket orsakar smärta. In vitro-studier på celler visar att kurkumin motverkar apoptos (celldöd) hos kondrocyter och minskar mängden enzymer som bryter ner brosk samt mängden inflammatoriska markörer.

LÄS OCKSÅ: Sjukgymnasten om artros: ”Att sitta still är det värsta man kan göra”

Minskad inflammation och smärta
Gurkmeja har även antioxidativa egenskaper eftersom den aktiverar kroppens egna antioxidantsystem och agerar som en antioxidant i sig själv. Kombinationen av kurkumin och den indiska örtväxten Boswellia serrata har i studier visat sig minska både inflammation och oxidativ stress, vilket minskade smärta hos patienter med artros (2,3).

Kombinera med MSM för bättre effekt
Metylsulfonylmetan (MSM) är ett svavelämne som finns i bland annat ägg, vitlök och grönsaker från korsblommiga växter, till exempal broccoli. Det är en komponent i kollagen och används för att främja hudens och ledernas hälsa eftersom MSM behövs för att bilda bindväv.

Precis som med gurkmeja har MSM i studier visats minska smärta (4) och förbättra rörligheten (5) hos patienter med artros, jämfört med placebo. Effekten verkar bero på dess antiinflammatoriska egenskaper, att det minskar nedbrytningen av kondrocyter samt att det stimulerar bildningen av hyaluronsyra, som är en beståndsdel av brosk och ledvätska.

 

Genom att tillföra MSM kan kroppen använda de svavelrika aminosyrorna metionin och cystein till att bilda viktiga proteiner, istället för att donera sitt svavel till lederna och bildningen av kollagen.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du äta MSM

Naturen är fantastisk
Gurkmeja och MSM är den perfekta kombinationen för dina leder. Dels minskar den nedbrytningen av brosk och gör det samtidigt möjligt att bilda nytt brosk. Dessutom minskar inflammation och oxidativ stress, vilket främjar ledernas hälsa ytterligare. Och det bästa av allt – både gurkmeja och MSM kommer från moder natur, som en gåva till oss.

Av Johanna Gustafsson

Källor:
(1) Chin K.Y. The spice for joint inflammation: anti-inflammatory role of curcumin in treating osteoarthritis. Drug Des Devel Ther. 2016;10
(2) Badria F.A., El-Farahaty T., Shabana A.A. et al. Boswellia–curcumin preparation for treating knee osteoarthritis: a clinical evaluation. Alternative Complementary Therapy. 2002;8
(3) Kizhakkedath R. Clinical evaluation of a formulation containing Curcuma longa and Boswellia serrata extracts in the management of knee osteoarthritis. Molecular Medicine Report. 2013;8
(4) Debbi E.M., Agar G., Fichman G. et al. Efficacy of methylsulfonylmethane supplementation on osteoarthritis of the knee: a randomized controlled study. BMC Complementary and Alternative Medicine. 2011:11
(5) Pagonis T.A., Givissis P.A., Kritis A.C. et al. The Effect of Methylsulfonylmethane on Osteoarthritic Large Joints and Mobility. International Journal of Orthopaedics. 2014:1

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


5 tips mot ledvärk

1. Ett bra humör
Studier visar att det ofta gör mer ont om man är ledsen. Orättvist va? Försök med en rolig aktivitet för att minska värken. Få några tips på hur du kan bli gladare här.

2. Undvik stress
Stress förvärrar ledvärk. Få tips på hur du kan minska den här.

3. Värme
Många gånger kan värme, till exempel en bastu, varm vetekudde eller ett varmt klimat, minska ledvärk.

4. Håll igång kroppen
Studier visar att de som tränar och rör på sig regelbundet har mindre värk.

5. Tillskott för lederna
Tillskott med kurkumin från gurkmeja, MSM, Boswellia serrata är bra vid inflammation och värk. Enzymeja från Holistic innehåller dessa tillsammans med enzymer som även de är bra mot inflammation.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.