Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

När du får problem med huden i ansiktet kan det bero på flera olika saker. Huden är kroppens största organ och den utsätts dagligen för olika slags påfrestningar. Stress, dålig sömn, när du äter saker du inte tål och hormonella förändringar gör att huden lätt hamnar i obalans. Tvärtom om mot vad man kanske tror så påverkas inte bara tonåringars hy av hormoner i obalans. Det är även vanligt att kvinnor mellan 20 och 40 får problem med hyn på grund hormonförändringar.

LÄS OCKSÅ: Ungdomlig hy med naturens hjälp

Skonsamma men aktiva ämnen
Att använda för starka produkter kan medverka till att poröppningen blir för liten vilket gör att talgen fastnar i talggången och då uppstår små inflammationer i huden. Finnar beror inte på att du sköter huden dåligt.

Om du får problem med hyn är det en god idé att leta efter produkter som är skonsamma. På sikt kan det ge goda resultat. Du behöver inte så mycket. En bra bas är att hitta rengöring, fuktkräm och en punktbehandling, det vill säga en ansiktslotion med antibakteriella egenskaper som motverkar kvisslor, finnar och röda partier på mindre problemområden.

 

LÄS OCKSÅ: Arganoljan vi pratade om

Antiinflammatoriska läkeörter
Det finns växter och örter som har en antibakteriell verkan på huden. Pilträdesextrakt till exempel verkar inflammationshämmande och rengör skonsamt en tilltäppt och känslig hud. Trollhassel är en läkeört som verkar sammandragande på stora porer och har dessutom en lugnande effekt. Lakritsrot både återfuktar, är lugnande samt verkar antibakteriellt.

Även eteriska oljor i produkter som lavendel och blå kamomill har är lugnande men de har också en viss antibakteriell verkan. En hudnära och vegetabilisk olja som jojobaolja är både mild för den med känslig hy och kan balansera fukt och fett i huden.

Weleda har nyligen kommit ut med en ny hudvårdsserie för dig med problemhy. Dr Organic är ett annat märke med bra produkter för dig med extra torr hud och Rapsodines produkter lämpar sig väl för dig med acnehy.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.