Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna ligger och sover gott

Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Fakta

Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00. De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.

Ha inte för varmt i sovrummet – 18-20 grader är lagom.

Ät inte kolhydrater på kvällen – de ger kroppen energi och piggar upp.

Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.

Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.

Är du egentligen en glad och härlig person men tillfälligt energilös på grund av sömnproblem?
Du är inte ensam. Ofrivillig sömnbrist är vanligare än många tror och en god nattsömn gör enorm skillnad för den upplevda livskvaliteten. Men – många räds att ta hjälp på grund av att läkemedel kan vara vanebildande och medföra dåsighet dagen efter. 
Många lider dock i onödan, för det finns naturlig hjälp du inte blir beroende av.
Här är några knep som hjälper vid sömnbesvär.

Vi sover för lite och sömnbristen är ett allvarligt hot mot vår hälsa, vårt humör och allmänna välbefinnande, skriver Science Alert. Det påverkar vårt minne och prestationsförmåga negativt. Bland mycket annat.

► Läs också: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

 

En av tre har sömnbesvär
En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Är du en av dem och önskar inget hellre än att få lättare att varva ner och kunna somna gott? Att motionera regelbundet, ha svalt och mörkt i sovrummet och undvika att äta precis innan du går och lägger dig, är några tips som kan förbättra din nattsömn. Andra tips som kan hjälpa är dessa:

Ashwagandha
Ashwagandha är en av världens mest kända växtbaserade adaptogena örter och används sedan tusentals år inom den ayurvediska läkekonsten, främst för att råda bot på sömnproblem och utmattningssyndrom. Örten bidrar till normal sömn, avkoppling, minskning av stress samt ökat samt mentalt och fysiskt välbefinnande. Den stärker även ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning.
Naturliga växtextrakt från ashwagandha-rötter finns bland annat i preparatet Somnia, ett kosttillskott som har länge varit bland Sveriges mest sålda mot sömnproblem, stress och ångest men som stoppades i slutet av 2015 på grund av att Läkemedelverket ansåg att Somnia var ett läkemedel snarare än ett kosttillskott. Detta på grund av att en av preparatets två ingredienser, läkepassionsblomma, registrerats som ett växtbaserat läkemedel av ett annat företag i Sverige. Något som i praktiken innebar att även Somnia ansågs vara ett växtbaserat läkemedel, dock fortfarande registrerat som ett kosttillskott.
Efter månader av utprovningar på drygt 150 testpersoner har nu preparatet Somnia uppdaterats och återlanserats. Valet på ersättare för läkepassionsblomman föll på ett nytt spännande kamomillextrakt. Den största skillnaden från den gamla formulan är att detta kamomillextrakt halverar verkningstiden från 40 minuter till 20 minuter vid oro, stress och ångest.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet

B-vitamin
Lider du av sömnlöshet orsakad av stress? Införskaffa ett bra B-vitamin-komplex. Chansen är nämligen stor att du blir hjälpt av extra B-vitaminer.
Värt att känna till är även att vitamin B5 (pantotensyra) är ett motgift mot kortisol, det stresshormon som gör att vi ofta ligger vakna och har svårt att sova. Några symtom på just B5-brist är oro, trötthet, depression - och grått hår.
Märken med bra kvalitet på sina produkter är bland andra Great Earth, Holistic och Alpha Plus.

 

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp. Magnesium finns i flera olika former, bland annat i sprayform från Holistic. Även Magnesium Diasporal, ett magediumcitrat i flytande form, brukar ofta rekommenderas som ett tillskott med väldigt bra upptag.

Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

Kamomill
Du har säkert någon gång hört att kamomillte ska drickas på kvällen? Det finns en anledning till det. Du blir nämligen trött och avslappnad av kamomill, som är en av de äldsta och mest kända läkeväxterna när det gäller lugnande och sömngivande egenskaper. Den har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.
Kamomillens avslappnande ver­kan kan också göra nytta vid magkramp och PMS. Tas med fördel ihop med ett tillskott av magnesium, som också är muskel- och nervavslappnande.
Kamomill finns bland annat i preparaten Melissa Dream och Somnia (se ovan).

 

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

Valeriana
Valeriana är en av de mest använda och även bäst dokumenterade växterna vid sömnbesvär. I Sverige har preparat med örten använts länge inom både folk- och skolmedicinen och har funnits registrerats som läkemedel sedan 1930-talet i Sverige. Det är främst växtens rötter som innehåller ämnen (exempelvis valerensyra och valeranal) med lugnande och muskelavslappnande effekt.
Flera studier på valeriana visar att man efter intag av rotextrakt somnar snabbare och sover djupare. Valerianaört inte är vanebildande eller ger någon känsla av trötthet eller dåsighet dagen efter. Valeriana finns bland annat i Valerina Forte och i Dormeasan (som även innehåller humle).

► Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00. De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.

Ha inte för varmt i sovrummet – 18-20 grader är lagom.

Ät inte kolhydrater på kvällen – de ger kroppen energi och piggar upp.

Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.

Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

echinacea blommor

Echinacea – örten som kan minska behovet av antibiotika

Forskning

Forskare i Schweiz har kunnat visa att Echinaforce, det traditionella växtbaserade läkemedlet som används vid förkylning och influensa, kan minska behovet av antibiotika hos barn och därmed risken för antibiotikaresistens. Forskarna har även kunnat visa att växten röd solhatt kan inaktivera viruset som orsakar covid-19.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?