Kvinna ligger och sover gott

Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Fakta

Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00. De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.

Ha inte för varmt i sovrummet – 18-20 grader är lagom.

Ät inte kolhydrater på kvällen – de ger kroppen energi och piggar upp.

Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.

Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.

Är du egentligen en glad och härlig person men tillfälligt energilös på grund av sömnproblem?
Du är inte ensam. Ofrivillig sömnbrist är vanligare än många tror och en god nattsömn gör enorm skillnad för den upplevda livskvaliteten. Men – många räds att ta hjälp på grund av att läkemedel kan vara vanebildande och medföra dåsighet dagen efter. 
Många lider dock i onödan, för det finns naturlig hjälp du inte blir beroende av.
Här är några knep som hjälper vid sömnbesvär.

Vi sover för lite och sömnbristen är ett allvarligt hot mot vår hälsa, vårt humör och allmänna välbefinnande, skriver Science Alert. Det påverkar vårt minne och prestationsförmåga negativt. Bland mycket annat.

► Läs också: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

 

En av tre har sömnbesvär
En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Är du en av dem och önskar inget hellre än att få lättare att varva ner och kunna somna gott? Att motionera regelbundet, ha svalt och mörkt i sovrummet och undvika att äta precis innan du går och lägger dig, är några tips som kan förbättra din nattsömn. Andra tips som kan hjälpa är dessa:

Ashwagandha
Ashwagandha är en av världens mest kända växtbaserade adaptogena örter och används sedan tusentals år inom den ayurvediska läkekonsten, främst för att råda bot på sömnproblem och utmattningssyndrom. Örten bidrar till normal sömn, avkoppling, minskning av stress samt ökat samt mentalt och fysiskt välbefinnande. Den stärker även ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning.
Naturliga växtextrakt från ashwagandha-rötter finns bland annat i preparatet Somnia, ett kosttillskott som har länge varit bland Sveriges mest sålda mot sömnproblem, stress och ångest men som stoppades i slutet av 2015 på grund av att Läkemedelverket ansåg att Somnia var ett läkemedel snarare än ett kosttillskott. Detta på grund av att en av preparatets två ingredienser, läkepassionsblomma, registrerats som ett växtbaserat läkemedel av ett annat företag i Sverige. Något som i praktiken innebar att även Somnia ansågs vara ett växtbaserat läkemedel, dock fortfarande registrerat som ett kosttillskott.
Efter månader av utprovningar på drygt 150 testpersoner har nu preparatet Somnia uppdaterats och återlanserats. Valet på ersättare för läkepassionsblomman föll på ett nytt spännande kamomillextrakt. Den största skillnaden från den gamla formulan är att detta kamomillextrakt halverar verkningstiden från 40 minuter till 20 minuter vid oro, stress och ångest.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet

B-vitamin
Lider du av sömnlöshet orsakad av stress? Införskaffa ett bra B-vitamin-komplex. Chansen är nämligen stor att du blir hjälpt av extra B-vitaminer.
Värt att känna till är även att vitamin B5 (pantotensyra) är ett motgift mot kortisol, det stresshormon som gör att vi ofta ligger vakna och har svårt att sova. Några symtom på just B5-brist är oro, trötthet, depression - och grått hår.
Märken med bra kvalitet på sina produkter är bland andra Great Earth, Holistic och Alpha Plus.

 

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp. Magnesium finns i flera olika former, bland annat i sprayform från Holistic. Även Magnesium Diasporal, ett magediumcitrat i flytande form, brukar ofta rekommenderas som ett tillskott med väldigt bra upptag.

Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

Kamomill
Du har säkert någon gång hört att kamomillte ska drickas på kvällen? Det finns en anledning till det. Du blir nämligen trött och avslappnad av kamomill, som är en av de äldsta och mest kända läkeväxterna när det gäller lugnande och sömngivande egenskaper. Den har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.
Kamomillens avslappnande ver­kan kan också göra nytta vid magkramp och PMS. Tas med fördel ihop med ett tillskott av magnesium, som också är muskel- och nervavslappnande.
Kamomill finns bland annat i preparaten Melissa Dream och Somnia (se ovan).

 

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

Valeriana
Valeriana är en av de mest använda och även bäst dokumenterade växterna vid sömnbesvär. I Sverige har preparat med örten använts länge inom både folk- och skolmedicinen och har funnits registrerats som läkemedel sedan 1930-talet i Sverige. Det är främst växtens rötter som innehåller ämnen (exempelvis valerensyra och valeranal) med lugnande och muskelavslappnande effekt.
Flera studier på valeriana visar att man efter intag av rotextrakt somnar snabbare och sover djupare. Valerianaört inte är vanebildande eller ger någon känsla av trötthet eller dåsighet dagen efter. Valeriana finns bland annat i Valerina Forte och i Dormeasan (som även innehåller humle).

► Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00. De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.

Ha inte för varmt i sovrummet – 18-20 grader är lagom.

Ät inte kolhydrater på kvällen – de ger kroppen energi och piggar upp.

Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.

Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Psykologen Anna Bennich visar vägen bort från ensamheten

Mental hälsa

Ofrivillig ensamhet blir allt vanligare, det är inte bundet till någon särskild ålder eller samhällsgrupp – även om den äldre delen av befolkningen är överrepresenterad. Ensamhet kan drabba alla och kan komma som en följd av en skilsmässa, flytt eller sjukdom. Ensamhetens roll vid olika ohälsotillstånd och förtida död går heller inte längre att vifta bort. Kurera ställde några frågor till psykologen Anna Bennich som skrivit en bok i ämnet.

 

Kvinna som äter macka

Vilken ät-typ är du?

Kost

Genuint hungrig eller bara stressad och trött? Ibland äter vi av helt fel orsaker. Identifiera vilken typ av ätare du är och ta första steget till att ändra dina vanor.

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

 

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

 

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

 

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.