Kvinna ligger och sover gott

Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Fakta

Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00. De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.

Ha inte för varmt i sovrummet – 18-20 grader är lagom.

Ät inte kolhydrater på kvällen – de ger kroppen energi och piggar upp.

Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.

Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.

Är du egentligen en glad och härlig person men tillfälligt energilös på grund av sömnproblem?
Du är inte ensam. Ofrivillig sömnbrist är vanligare än många tror och en god nattsömn gör enorm skillnad för den upplevda livskvaliteten. Men – många räds att ta hjälp på grund av att läkemedel kan vara vanebildande och medföra dåsighet dagen efter. 
Många lider dock i onödan, för det finns naturlig hjälp du inte blir beroende av.
Här är några knep som hjälper vid sömnbesvär.

Vi sover för lite och sömnbristen är ett allvarligt hot mot vår hälsa, vårt humör och allmänna välbefinnande, skriver Science Alert. Det påverkar vårt minne och prestationsförmåga negativt. Bland mycket annat.

► Läs också: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

 

En av tre har sömnbesvär
En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Är du en av dem och önskar inget hellre än att få lättare att varva ner och kunna somna gott? Att motionera regelbundet, ha svalt och mörkt i sovrummet och undvika att äta precis innan du går och lägger dig, är några tips som kan förbättra din nattsömn. Andra tips som kan hjälpa är dessa:

Ashwagandha
Ashwagandha är en av världens mest kända växtbaserade adaptogena örter och används sedan tusentals år inom den ayurvediska läkekonsten, främst för att råda bot på sömnproblem och utmattningssyndrom. Örten bidrar till normal sömn, avkoppling, minskning av stress samt ökat samt mentalt och fysiskt välbefinnande. Den stärker även ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning.
Naturliga växtextrakt från ashwagandha-rötter finns bland annat i preparatet Somnia, ett kosttillskott som har länge varit bland Sveriges mest sålda mot sömnproblem, stress och ångest men som stoppades i slutet av 2015 på grund av att Läkemedelverket ansåg att Somnia var ett läkemedel snarare än ett kosttillskott. Detta på grund av att en av preparatets två ingredienser, läkepassionsblomma, registrerats som ett växtbaserat läkemedel av ett annat företag i Sverige. Något som i praktiken innebar att även Somnia ansågs vara ett växtbaserat läkemedel, dock fortfarande registrerat som ett kosttillskott.
Efter månader av utprovningar på drygt 150 testpersoner har nu preparatet Somnia uppdaterats och återlanserats. Valet på ersättare för läkepassionsblomman föll på ett nytt spännande kamomillextrakt. Den största skillnaden från den gamla formulan är att detta kamomillextrakt halverar verkningstiden från 40 minuter till 20 minuter vid oro, stress och ångest.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet

B-vitamin
Lider du av sömnlöshet orsakad av stress? Införskaffa ett bra B-vitamin-komplex. Chansen är nämligen stor att du blir hjälpt av extra B-vitaminer.
Värt att känna till är även att vitamin B5 (pantotensyra) är ett motgift mot kortisol, det stresshormon som gör att vi ofta ligger vakna och har svårt att sova. Några symtom på just B5-brist är oro, trötthet, depression – och grått hår.
Märken med bra kvalitet på sina produkter är bland andra Great Earth, Holistic och Alpha Plus.

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp. Magnesium finns i flera olika former, bland annat i sprayform från Holistic. Även Magnesium Diasporal, ett magediumcitrat i flytande form, brukar ofta rekommenderas som ett tillskott med väldigt bra upptag.

Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

Kamomill
Du har säkert någon gång hört att kamomillte ska drickas på kvällen? Det finns en anledning till det. Du blir nämligen trött och avslappnad av kamomill, som är en av de äldsta och mest kända läkeväxterna när det gäller lugnande och sömngivande egenskaper. Den har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.
Kamomillens avslappnande ver­kan kan också göra nytta vid magkramp och PMS. Tas med fördel ihop med ett tillskott av magnesium, som också är muskel- och nervavslappnande.
Kamomill finns bland annat i preparaten Melissa Dream och Somnia (se ovan).

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

Valeriana
Valeriana är en av de mest använda och även bäst dokumenterade växterna vid sömnbesvär. I Sverige har preparat med örten använts länge inom både folk- och skolmedicinen och har funnits registrerats som läkemedel sedan 1930-talet i Sverige. Det är främst växtens rötter som innehåller ämnen (exempelvis valerensyra och valeranal) med lugnande och muskelavslappnande effekt.
Flera studier på valeriana visar att man efter intag av rotextrakt somnar snabbare och sover djupare. Valerianaört inte är vanebildande eller ger någon känsla av trötthet eller dåsighet dagen efter. Valeriana finns bland annat i Valerina Forte och i Dormeasan (som även innehåller humle).

► Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00. De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.

Ha inte för varmt i sovrummet – 18-20 grader är lagom.

Ät inte kolhydrater på kvällen – de ger kroppen energi och piggar upp.

Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.

Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna äter kaka

Krom dämpar sötsug och stabiliserar blodsockret

Naturlig hälsa

Plötsliga humörsvängningar, energi-dippar och svårigheter med koncentrationen är problem som kan bero på blodsockersvängningar. Under storhelgerna är det lätt att det blir för mycket av det goda och när man sen vill leva sundare igen kan det ständiga suget efter sött göra det svårt. Mineralet krom kan dämpa sötsuget och ge ett stabilare blodsocker, här får du veta hur. 

elaine_adaptsport

Sportvitaminerna hjälpte Elaine att träna hårt igen

Träning

Elaine Blückert, 32 år från Uppsala är liten men stark. Hon tävlar i Body Fitness och tränar sex tuffa pass i veckan när hon inne i en hård träningsperiod. Men en sjukskrivning förra året satte stopp för både tävling som träning. Tack vare adaptogener orkade hon börja träna hårt igen och kan arbeta sig tillbaka till prispallen.

Tittis lyckoskola: ”Du är värdefull”

Mental hälsa

I andra lektionen i Titti Holmers lyckoskola får vi lära oss vikten av att förstå att vi är värdefulla och omge oss med människor som älskar oss. Det är viktigt att bryta eller sätt gränser i "dåliga" relationer. Ett annat sätt att visa för oss själva att vi är värdefulla är genom att ta hand om oss och vår kropp.

blodkärl

Vad alla behöver veta om blodproppar

Hälsa

För att förhindra blodproppar är det viktigt att vi rör på oss och inte sitter still för länga perioder i sträck. På samma sätt som bilköer och trafikstockning hindrar framkomligheten i trafiken hindrar blodproppar normal cirkulation i kroppen något som i värsta fall kan vara farligt. Här får du veta mer om vad som orsakar blodpropp och hur du bäst motverkar att de uppstår.

skelettdelar

Tips för att motverka benskörhet

Hälsa

Idag är benskörhet en av de stora folksjukdomarna och det är framförallt kvinnor som drabbas. Enligt WHO är cirka 200 miljoner personer drabbade av osteoporos, ett annat ord för sjukdomen. Många väljer att äta livsmedel eller tillskott med mycket kalcium men det är inte säkert att det är lösningen på problemet.

Mage i balans

Probiotika och prebiotika för en glad och balanserad mage

Probiotika

Det har aldrig pratats så mycket om maghälsa, IBS och tarmbakterier som nu. Magen och tarmbakterierna har stor betydelse för hälsan och det påstås även att många vanliga sjukdomar har sitt ursprung från magen. Stress är en orsak till att magproblemen blir vanligare, hur vi äter är en annan. Här kan du läsa två experters tankar om saken.

Kaffe det svarta guldet?

Kaffe det svarta guldet eller inte?

Forskning

Kaffets hälsofördelar är ett omtvistat ämne. Så hur ligger det egentligen till? Är det nyttigt att dricka kaffe eller gör kaffe mer skada än nytta? Nu visar forskning att kaffedrickare faktiskt får en hälsovinning jämfört med personer som inte dricker kaffe alls.

grönt kaffe och hallonketoner

Med naturliga extrakt tappade Anna-Lena 19 kilo

Hälsa

Anna-Lena Nordlund, 57 år, från Hedemora har haft problem med vikten ända sedan hon var liten flicka. Hon har genomgått två magoperationer men har inte mått bra och därför fortsatt att pendla i vikt. För ett år sedan började hon med ett grönt kaffe-extrakt med hallonketoner och har nu gått ner 19 kilo och nått sin idealvikt.

Marcus Hedström

Matsmältningsstöd fick ordning på Marcus mage

Enzymer

I många år har Marcus Hedström haft orolig mage. Flera gånger om dagen fick han akuta problem och måste snabbt komma till en toalett. Han har testat att utesluta olika livsmedel och provat sig runt bland produkter som lovade bättring i magen – men ingenting hjälpte. Inte förrän han testade ett matsmältningsstöd med enzymer, goda bakterier, aloe vera och örter.

titti holmer

Titti vill lära oss vad lycka är

Mental hälsa

I en serie artiklar på Kurera delar psykologen, föreläsaren och författaren till boken "Lycka nu" Titti Holmer med sig av sina bästa tips för hur vi ska göra för att att nå våra mål och leva ett lyckligare liv. I första delen får vi lära oss vad lycka faktiskt är.

surkål

6 anledningar att satsa på fermenterat

Kost

Vi kommer aldrig komma undan bakterier, faktum är att vi består till stor del av olika mikroorganismer. Det kan därför vara klokt att se till att de som styr showen är av gynnsam natur och inte låta de dåliga ta över befälet.

Årets hjärtprodukt 2017

Årets hjärteprodukt 2017 ger bättre vitalitet hos äldre

Hälsa

I Swedish Health Awards röstade allmänheten fram SelenoQ10 som vinnaren i kategorin Årets hjärteprodukt 2017. Swedish Health Awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. Under röstningen inkom 35 549 röster. SelenoQ10 är en produkt framtagen efter den svenska studien KiSel-10 där hälsa och livsstil studerats hos äldre.

mage-tarm_enzymer

Magspecial – enzymer bryter ned maten

Mage

Matsmältningsenzymer hjälper oss att bryta ned maten och göra näringen tillgänglig för kroppen. Matsmältningsenzymerna tillverkas i kroppen och har som uppgift att bryta ned protein, kolhydrater och fett. Enzymerna bryter ned och omvandlar födoämnen till kemiska strukturer. Först när de omvandlats kan de passera genom cellmembranen i matsmältningskanalen och in i blodomloppet.

Vallörtskräm

Kräm med vallört hjälpte Ingers bältros

Hud

När Inger Lennmalm, 78 år, i Arboga fick bältros hjälpte inte medicinerna hon fick av doktorn. Då gick Inger till hälsokostbutiken och bad om hjälp. Där blev hon rekommenderade en kräm som innehåller ekologiskt odlad vallört. – Det svider och bränner jättemycket på huden när man får bältros, även när blåsorna är borta. Men när jag smörjde in mig med vallörtskrämen försvann både blåsor och den brännande känslan, säger Inger.

Örtskolan: Echinacea

Örtskolan – värt att veta om echinacea

Näringsmedicin

Echinacea eller, som man också kallar den, röd solhatt, tillhör familjen korgblommiga växter och har traditionellt använts som läkemedel för att lindra förkylning. Forskning har visat att echinacea kan halvera risken att insjukna, samt lindra symtomen om viruset ändå fått fäste.

kvinna står på våg

Kroppens egen badrumsvåg styr hur mycket vi äter

Forskning

Forskare vid Sahlgrenska akademin presenterar uppgifter som tyder på att kroppen har en egen inbyggd våg som när den tillåts fungera styr reglering av vikt och fettmassa. Fynden sprider nytt ljus över varför stillasittande orsakar övervikt och kan leda till ny behandling mot fetma.

Rödbetshummus

Vacker och god rödbetshummus

Recept

En vackert rosa variant av en klassisk hummus. Perfekt att använda på toast tillsammans med avokado och grönsaker, eller som tillbehör till sallad och andra rätter. Spara spadet till kikärtorna, det kan användas till mycket. Se aioli-receptet här ovanför.

linser och bönor i burkar

Lektiner – kan vissa ämnen i mat vara skadliga?

Kost

Lektiner är proteiner som finns i allt från virus, bakterier till djur och växter. Växter använder dem bland annat till att transportera kolhydrater, reglera sin tillväxt och skydda sig mot mikroorganismer eller djur som vill skada eller äta upp dem. Lektiner finns i allt vi äter men deras närvaro i kosten har delat upp experterna i två läger.

kvinna håller hand över halsen

Balansera sköldkörteln på fyra veckor

Forskning

Man kan känna sig trött och okoncentrerad, öka i vikt och ha värk i kroppen. Torr hud, håravfall och att man känner sig allmänt nedstämd är också vanligt. Symptom som kan vara en del av ett naturligt åldrande men som lika gärna kan bero på en underfunktion i sköldkörteln. Inom ayurvedisk medicin använder läkarna ofta ashwagandha. En nyligen publicerad studie visar effekt redan inom fyra veckor.

titti holmer legitimerad psykolog och författare till boken lycka nu

Tittis Holmers recept på lycka

Mental hälsa

Titti Holmer har alltid haft ett intresse för det goda samtalet och vad som får människor att må bra. Hon hade tidigt vad hon kallar ett existentiellt intresse och bestämde sig redan i tonåren för att bli psykolog. Titti har skrivit böckerna "Lycka nu" och "Förändringskoden" och i en serie artiklar kommer hon lära oss mer om lycka och hur vi ökar förmågan att uppleva den.

Armhävningar förlänger livet

Armhävningar förlänger livet

Träning

Armhävningar och sit ups kan förlänga livet visar ny forskning från University of Sydney. Styrketräning har tidigare visat sig ha goda effekter för funktionalitet och hälsa medan vi åldras men nu visar sig styrketräning även minska risken att dö i förtid och även minska risken att dö i cancer.