kvinna ligger i sängen och kvider av värk

Naturliga sätt att lindra smärta

Smärta kan uppstå av många olika anledningar och ibland behöver man hjälp att lindra den. Många drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men visste du att det finns helt naturliga ämnen som kan ge smärtlindring?

Det kan finnas flera anledningar till att man inte vill eller kan äta smärtstillande läkemedel. Ibland kan det dock vara nödvändigt för att vi ska kunna klara av vardagen. Här guidar vi dig till naturlig smärtlindring utan läkemedel.

5 naturliga sätt att lindra smärta

Fenylalanin
Aminosyran fenylalanin har en naturligt stimulerande effekt på kroppens egna smärtlindrande ämnen då den har förmågan att aktivera kroppens endorfinproduktion. Endorfin är ett hormon med morfinliknande effekter och när det frigörs i kroppen så skapar den en smärtlindrande effekt. En stor fördel med att använda kroppens egna smärtlindringssystem är att man uppnår smärtlindring utan risk för att framkalla ett beroende vilket många starkt smärtlindrande läkemedel gör.

 

Fenylalanin finns i två former, L-fenylalanin och D-fenylalanin. När man använder ämnet i smärtlindrande syfte så uppnås bäst effekt om man använder en kombination av L- och D-fenylalanin. DL-fenylalanin kan användas som smärtlindring vid kronisk smärta, artrit, mensvärk, migrän och ryggsmärtor.

Fenylalanin ska inte användas av personer med PKU(phenylketonuria), gravida eller personer som ammar. Vid högt blodtryck bör fenylalanin användas i samråd med läkare.

Läs också: 5 goda råd vid ledvärk

Magnetterapi
Olika former av magnetterapi har länge använts i smärtlindrande syfte. Effekten av magneterna kan variera från person till person men har man en utbredd smärta så behöver man sannolikt en mer omfattande behandling än vad som skapas av så kallade magnetarmband. Mer omfattande magnetterapi kan uppnås genom att man till exempel sover på en magnetmadrass.

Kroppen är full av egna elektriska laddningar och bland annat hjärtrytmen, hjärnvågorna, och nervimpulserna styrs av elektriska impulser. Eftersom kroppen helt naturligt är full av elektriskt laddade celler så anser man att olika flöden går att påverka genom att utsätta kroppen för magnetism. Till exempel så kan man stimulera blodflödet och syresättningen i olika områden genom att lokalt öka partiklarnas rörelser. Detta sker genom att magneterna i produkterna man använder omväxlande drar till sig eller skjuter ifrån sig blodets laddade partiklar och då skapar ett ökat blodflöde. Ett ökat blodflöde kan bland annat hjälpa till att minska smärta och stelhet i muskler.

Läs också: Studie visar att fiskolja hjälper vid artros

Akupunktur
Akupunktur finns i två former, den som baseras på traditionell kinesisk medicin (TKM) och en västerländsk variant av den traditionella akupunkturen. Akupunktur som utövas inom TKM är oftast en del av en större medicinsk behandling och bedömning medan den västerländska är mer av en punktinsats för ett specifikt symptom. Båda varianterna har dock visat sig ha god effekt vid smärta.

Akupunktur kan användas för lindring av besvär som migrän, spänningshuvudvärk, kronisk smärta, fibromyalgi, ryggbesvär och tennisarmbåge. Vid en akupunkturbehandling sätts mycket tunna, sterila nålar i området som ska behandlas. Inom TKM-akupunktur så kan nålar även placeras på andra områden av kroppen, så kallade meridianer, som anses påverka de symptom som patienten lider av.

Akupunktur går att få både genom landstinget (västerländsk akupunktur) och via mottagningar som utövar traditionell kinesisk medicin. Akupunktur är oftast fritt från biverkningar men vissa kan uppleva viss trötthet. Det kan därför vara bra att vila efter behandlingen och se till att tillföra kroppen extra vatten.

Läs också: Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Pyknogenol
Pycnogenol är en blandning av flavonoler och bioflavonier med en mycket kraftig antioxidant effekt, till och med den kraftfullaste naturliga antioxidant man i dagsläget känner till. Den starka antioxidanta effekten har visat sig kunna bidra till att förebygga reumatiska besvär och lindra inflammationer. Den kan även reducera svullnad och smärta i leder och förbättra ledflexibiliteten. Det kan dessutom motverka sårbildning och inflammation i mage och tarmkanal, vilket i stort sett är den raka motsatsen till många antiinflammatoriska läkemedel som ofta orsakar skador på mage och tarm. Efter att ämnet har studerats i över 30 år så har man kunnat konstatera att pyknogenol inte har någon toxitet, det är alltså ogiftigt och helt ofarligt att använda.

Läs också: Med nypon försvann smärtan

Massage
Massage är ett erkänt och välkänt sätt att lindra smärta. Både klassisk massage och taktil massage har visat sig ge smärtlindring både vid tillfällig och långvarig smärta.

Klassisk massage hjälper spända muskler att slappna av samt ökar blodflödet i det smärtande området. Det ökade blodflödet leder till en minskad smärta och spänning samtidigt som det hjälper kroppen att göra sig av med slaggprodukter som samlats i de spända musklerna. Det ger både en kort och långsiktig lindring av smärtan.

Taktilmassage är en mycket försiktig form av massage som framförallt handlar om en lätt, strykande beröring av kroppen. Det har visas sig vara effektivt som bidragande smärtlindring för personer med fibromyalgi, barn, äldre och intensivvårdspatienter. Exakt vad som åstadkommer den smärtlindrande effekten av den lätta beröringen är i dagsläget inte fastställt men den upplevda effekten hos patienterna är väldokumenterad.

Läs också: Därför ska du äta gurkmeja

Naturlig muskelavslappning och tips vid smärta
• Inte sällan beror smärtor på spända och stela muskler. Det kan därför vara bra att pröva ett tillskott av magnesium som fungerar naturligt muskelavslappnande. Magnesium tas bäst till natten då upptaget är bäst under nattvilan, som en bonus så bidrar magnesium även till en bättre sömn.

• Smärta innebär en fysisk stress för kroppen. Det kan därför vara en bra ide att säkerställa att kroppen får extra mycket av de näringsämnen som förbrukas när vi är stressade. B-vitaminer, magnesium, omega-3-fettsyror och C-vitamin är bra näringsämnen att stötta kroppen med.

• Många med kronisk smärta har visat sig ha brist på D-vitamin. Vad som är hönan och ägget i situationen är i dagsläget inte helt fastställt men ingen mår bra av att ha D-vitaminbrist. Lider du av långvarig smärta så kan det vara värt att ta ett D-vitamintillskott av god kvalitet för att säkerställa god D-vitaminstatus.

• Rödbetsjuice har visat sig ha goda effekter för att minska muskeltrötthet och mjölksyra. Vid muskel och ledsmärta så är det inte ovanligt att musklerna blir trötta, då är rödbetsjuice ett snällt sätt att avlasta dem.

• Värme och kyla upplevs av många som smärtlindrande. Ibland var och en för sig och ibland tillsammans och omväxlande. Varma bad eller duschar, värmedynor eller värmepåsar och ett bra liniment kan vara ett fantastiskt stöd i vardagen.

• Tigerbalsam kan användas för utvärtes behandling av spänningshuvudvärk genom att masseras i tinningarna eller pannan med cirklande rörelser. Efter 30 minuter till en timme kan du upprepa behandlingen och applicering kan ske fyra gånger per dag.

• Aminosyran glycin kan ha en antiinflammatorisk och kramplösande verkan och har bland annat använts för behandling av personer med kroniska ryggspänningar.

► Läs också: Paracetamol ökar risken för ADHD

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Krönikan

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris. 

mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Mental hälsa

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och anävnds för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg,

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?