Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Smörjer solkräm

Så blir du naturligt sommarsnygg

Hannah Sjöström är...

...skönhetsbloggaren och journalisten bakom bloggen Naturligt Snygg http://www.naturligtsnygg.se/ - där hon tipsar sina läsare om bra naturlig hudvård.

Skönhetsbloggaren Hannah Sjöström beskriver sig som en skönhetsjunkie som försöker bli mer medveten om vad hon smörjer på huden och som håller på att förvandlas till en hälsojunkie. Här ger hon sina bästa tips för en strålande sommarlook på naturligt vis.

Starta sommaren med en kroppspeeling
Ge vintertrött huden ny lyster. En peeling förbereder huden för sol och bad och gör den dessutom fräsch och förnyad. Urtekrams Brown Sugar Body Scrub, som är FairTrade och ekologisk doftar riktigt fräscht. Sockerskrubben är mild men samtidigt effektiv och lämnar huden slät, mjuk och återfuktad.

 

Välj solkräm med omsorg
Naturligt skydd från titandioxid funkar alltid men jag gillar också solskyddskrämerna från Annemarie Börlind vars aktiva solskydd kommer från brunalg. Solskyddet är godkänt enligt certifieringsorganet ECO-Control.

På sommaren ska man passa på att använda lite mer färg
Ett rosa läppstift är perfekt för att förgylla sommardagarna. Dr. Hauschkas serie läppstift Inner Glow har superfina vår- och sommarnyanser. Pink Topaz är min favorit.

Jag fuskar gärna när det gäller solbrännan
Dr.Hauschkas Transparent Bronze är en flytande färgad kräm som ger en superfin solbrun färg i ansiktet. Den kan man även blanda med sin dagkräm om man vill ha en ljusare ton.

Ta hand om dina fötter
När fötterna får komma ut och lufta sig efter en vinter i skor och strumpor behöver de extra vård. Förutom att göra fotbad och fila fötterna regelbundet, kan man också smörja in sig till fräscha lena fötter. Kneipp har en serie naturliga produkter för fötter som fotsalt och fotkräm med ringblomma och rosmarin.

Let it shine
Ett lätt sätt att öka glamourfaktorn på sommarens fester när man bör kjol eller klänning är att smörja in benen i en härlig kroppsolja. Weledas Arnica Massage Oil funkar utmärkt och är dessutom bra att smörja in benen med efter ett pass i löparspåret.

 

Hannah Sjöström

Hannah Sjöström, skönhetsbloggare

Jag använder alltid ansiktsolja
för att återfukta huden på djupet, ge den näring, lyster och för att trolla bort fina linjer. Rosenseriens  Morotsolja gör allt det där, och dessutom ger den extra färg, perfekt under sommaren.

 

Av Hannah Sjöström


Hannah Sjöström är...

...skönhetsbloggaren och journalisten bakom bloggen Naturligt Snygg http://www.naturligtsnygg.se/ - där hon tipsar sina läsare om bra naturlig hudvård.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.