Kvinna med förgrymmad blick och rök som kommer ut ur öronen

Nej, du är inte galen! Du är i förklimakteriet

Klimakteriet brukar infinna sig någonstans mellan 45 och 57 år. Då minskar mängden av könshormonet östrogen tills den stannar på en konstant låg nivå. Men redan innan kan man få klimakteriebesvär. Man säger att det är ett förklimakterie.
– Kvinnor i förklimakteriet blir ofta förbryllade över hur plötsligt en mängd olika symtom kan uppkomma. Nattsvettningar, vallningar, häftiga humörsvängningar, okontrollerad gråt, depression och oro verkar komma från ingenstans, berättar Mia Lundin.

Mia Lundin är Certified Registered Nurse och Nurse Practitioner med specialistutbildning inom gynekologi och obstetrik (avancerad specialist-sjuksköterska). Hon har varit verksam i 25 år inom behandling av hormonella rubbningar som PMS, postpartum depression, övergångsbesvär och klimakteriebesvär. Hon har nyligen släppt boken "Mat för hormonell balans" ihop med kostrådgivaren och kokboksförfattaren Ulrika Davidsson, som är aktuell som ny medlem av Kureras expertpanel.

► Läs också: Mia Lundin på Kurera debatt: Svenska kvinnors rätt till hormoner som inte ökar bröstcancerrisken

 

Mia Lundin

Mia Lundin, Certified Registered Nurse och Nurse Practitioner med specialistutbildning inom gynekologi och obstetrik.
Aktuell med: Boken Mat för hormonell balans ihop med Ulrika Davidsson.

För de flesta börjar hormonförändringarna redan i 35-årsåldern
Symtomen man kan få är tecken på hormonella förändringar men eftersom kvinnorna i förklimakteriet fortfarande har relativt normala och regelbundna cykler kan det vara svårt att förstå att övergångsåldern har börjat.
– Den hormonella förändring som inleder övergångsåldern börjar ofta flera år innan kvinnorna ens började märka av dessa symtom. För de flesta kvinnor börjar de hormonella förändringarna så tidigt som i 35-årsåldern, även om de oftast inte börjar känna av dem förrän i 40-45-årsåldern, säger Mia Lundin.

Då inträffar menopaus
Menopaus inträffar när en kvinna inte haft någon mens på 12 månader. Fram tills den tidpunkten är hon i förklimakteriet och kan ha symtom av de hormonella förändringar som framkallar menopausen.
– I förklimakteriet producerar en kvinnas kropp mindre progesteron för varje år. Hennes östrogennivåer är även ojämna och kan stiga och sjunka oregelbundet. Dessa hormonella förändringar kan medföra stort fysiskt och känslomässigt obehag för många kvinnor och kan vara i allt från fem till tio år eller längre, säger Mia Lundin.

 Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

Är du i förklimakteriet...?
Symtom i förklimakteriet varierar mellan kvinnor – både i intensitet och i typ av besvär men relativt vanliga besvär är:
• Irritation
• Raseri
• Känna sig överväldigad
• Uppe i varv
• Depression
• Oro
• Humörsvängningar
• Minskad självkänsla
• Vallningar och nattsvettningar
• Sömnlöshet
• Trötthet
• Lätt för att gråta
• Kortare cykler
• Kraftiga blödningar med levrat blod

 

► Läs också: Så påverkas du av klimakteriet

.... eller är det PMS?
Många symtom på förklimakteriet liknar de vid PMS. Både PMS och förklimakteriet är resultat av fluktuerande progesteronnivåer. PMS-besvär är dock cykliska och står i direkt korrelation till en kvinnas menscykel. Besvären försvinner också när kvinnan får sin mens. Så är det inte i förklimakteriet.

Relaterad läsning?
Kurera har skrivit mycket om naturlig hjälp i både övergångsålder och vid PMS. Här är ett axplock:
• Möt klimakteriet – och förklimakteriet – på ett skönare sätt
• Skönare övergångsålder med örter
• Klimakteriet – ett ämne präglat av skam och okunskap
• Susanne Delastacia om sin PMS: ”Bättre av vilja, saffran och vitaminer!”
• Johanna Toftby om sin PMDS: Hjälpt av D-vitamin, B6, magnesium och zonterapi
• Lindra din PMS med D-vitamin, kalcium – och vetegroddar
 Bli fri från hormonella obalanser med komplementär hormonterapi
• Värt att veta om klimakteriet
Lindra dina övergångsbesvär med extrakt från pollen
• Allt fler väljer växtöstrogen mot sina klimakteriebesvär
 Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!
• Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS
• Bidrottningsgelé ger hormonbalans
• Kan jättenattljusolja hjälpa mot klimakteriebesvär? Experten svarar

Av Frida Svensson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpckningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

 

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanan Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.

Smärtsignaler färdas snabbare än man tidigare trott

Forskning

Hittills har bilden varit att smärta färdas långsammare än beröring. Men då förmågan att uppfatta smärta är avgörande för vår överlevnad, frågade sig ett antal forskare om det verkligen stämmer. Resultatet som kullkastar den gamla sanningen tros få stor betydelse för forskning om smärta och i vården av smärtpatienter.

Magnus Fridh bjuder in till stillhet när livet skyndar

Mental hälsa

Att vara i stillhet och i tystnad är helt naturliga tillstånd precis som att vara aktiv. När man blir alltför uppslukad av att vara i ständigt görande och i synnerhet sådant som är förknippat med prestation tippar vågskålen över och många upplever negativ stress. Det är då lätt att uppleva att man förlorar kontakten med sig själv. Det menar Magnus Fridh yogalärare och entreprenör som är aktuell med boken "Att vara stilla när allt skyndar".

En av tre svenskar äter inte fisk och skaldjur

Kost

Fisk och skaldjur kan vara både hälsosamma och hållbara livsmedel samtidigt som det kopplas samman med klimatpåverkan och gifter. Just den osäkerheten kan vara en bidragande orsak till att endast en av tre svenskar får i sig rekommenderad mängd och att var tredje svensk undviker det helt.