Kvinna med förgrymmad blick och rök som kommer ut ur öronen

Nej, du är inte galen! Du är i förklimakteriet

Klimakteriet brukar infinna sig någonstans mellan 45 och 57 år. Då minskar mängden av könshormonet östrogen tills den stannar på en konstant låg nivå. Men redan innan kan man få klimakteriebesvär. Man säger att det är ett förklimakterie.
– Kvinnor i förklimakteriet blir ofta förbryllade över hur plötsligt en mängd olika symtom kan uppkomma. Nattsvettningar, vallningar, häftiga humörsvängningar, okontrollerad gråt, depression och oro verkar komma från ingenstans, berättar Mia Lundin.

Mia Lundin är Certified Registered Nurse och Nurse Practitioner med specialistutbildning inom gynekologi och obstetrik (avancerad specialist-sjuksköterska). Hon har varit verksam i 25 år inom behandling av hormonella rubbningar som PMS, postpartum depression, övergångsbesvär och klimakteriebesvär. Hon har nyligen släppt boken "Mat för hormonell balans" ihop med kostrådgivaren och kokboksförfattaren Ulrika Davidsson, som är aktuell som ny medlem av Kureras expertpanel.

► Läs också: Mia Lundin på Kurera debatt: Svenska kvinnors rätt till hormoner som inte ökar bröstcancerrisken

 

Mia Lundin

Mia Lundin, Certified Registered Nurse och Nurse Practitioner med specialistutbildning inom gynekologi och obstetrik.
Aktuell med: Boken Mat för hormonell balans ihop med Ulrika Davidsson.

För de flesta börjar hormonförändringarna redan i 35-årsåldern
Symtomen man kan få är tecken på hormonella förändringar men eftersom kvinnorna i förklimakteriet fortfarande har relativt normala och regelbundna cykler kan det vara svårt att förstå att övergångsåldern har börjat.
– Den hormonella förändring som inleder övergångsåldern börjar ofta flera år innan kvinnorna ens började märka av dessa symtom. För de flesta kvinnor börjar de hormonella förändringarna så tidigt som i 35-årsåldern, även om de oftast inte börjar känna av dem förrän i 40-45-årsåldern, säger Mia Lundin.

Då inträffar menopaus
Menopaus inträffar när en kvinna inte haft någon mens på 12 månader. Fram tills den tidpunkten är hon i förklimakteriet och kan ha symtom av de hormonella förändringar som framkallar menopausen.
– I förklimakteriet producerar en kvinnas kropp mindre progesteron för varje år. Hennes östrogennivåer är även ojämna och kan stiga och sjunka oregelbundet. Dessa hormonella förändringar kan medföra stort fysiskt och känslomässigt obehag för många kvinnor och kan vara i allt från fem till tio år eller längre, säger Mia Lundin.

 Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

Är du i förklimakteriet...?
Symtom i förklimakteriet varierar mellan kvinnor – både i intensitet och i typ av besvär men relativt vanliga besvär är:
• Irritation
• Raseri
• Känna sig överväldigad
• Uppe i varv
• Depression
• Oro
• Humörsvängningar
• Minskad självkänsla
• Vallningar och nattsvettningar
• Sömnlöshet
• Trötthet
• Lätt för att gråta
• Kortare cykler
• Kraftiga blödningar med levrat blod

 

► Läs också: Så påverkas du av klimakteriet

.... eller är det PMS?
Många symtom på förklimakteriet liknar de vid PMS. Både PMS och förklimakteriet är resultat av fluktuerande progesteronnivåer. PMS-besvär är dock cykliska och står i direkt korrelation till en kvinnas menscykel. Besvären försvinner också när kvinnan får sin mens. Så är det inte i förklimakteriet.

Relaterad läsning?
Kurera har skrivit mycket om naturlig hjälp i både övergångsålder och vid PMS. Här är ett axplock:
• Möt klimakteriet – och förklimakteriet – på ett skönare sätt
• Skönare övergångsålder med örter
• Klimakteriet – ett ämne präglat av skam och okunskap
• Susanne Delastacia om sin PMS: ”Bättre av vilja, saffran och vitaminer!”
• Johanna Toftby om sin PMDS: Hjälpt av D-vitamin, B6, magnesium och zonterapi
• Lindra din PMS med D-vitamin, kalcium – och vetegroddar
 Bli fri från hormonella obalanser med komplementär hormonterapi
• Värt att veta om klimakteriet
Lindra dina övergångsbesvär med extrakt från pollen
• Allt fler väljer växtöstrogen mot sina klimakteriebesvär
 Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!
• Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS
• Bidrottningsgelé ger hormonbalans
• Kan jättenattljusolja hjälpa mot klimakteriebesvär? Experten svarar

Av Frida Svensson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.

“Vården måste bli bättre på att ta hand om patienter med Addisons sjukdom”

Kurera debatt

Med bättre kunskap om kortisolbrist bland husläkare och på sjukhus skulle patienter med diagnosen Addisons sjukdom kunna leva ett betydligt enklare och friskare liv. De skulle få hjälp med vardagliga besvär på sin vårdcentral, snabbare akut hjälp och dessutom kunna gå på rutinkontroller oftare. Det skriver Eva Rafner, ordförande i Svenska Addisonföreningen i denna debattartikel, där hon efterlyser större kunskap inom primärvården. Förbundet gav nyligen ut boken ”Ständigt på vakt”, om föräldrar till barn med kortisolbrist".

 

Vilka växter är giftiga – och vilka är säkra för din katt?

Hälsa

När vi väljer att dela vårt liv med en katt medför det att vi behöver vara uppmärksamma på sådant vi inte skänkte en tanke innan – som vilka blommor och krukväxter vi köper hem. Ta för vana att alltid kolla upp växten du är på väg att köpa redan i butiken och tveka inte att söka veterinär om du tror att din katt fått i sig en giftig växt. Här kommer en lista på växter du bör undvika och sådana du kan välja istället.

Goda och enkla frukostrecept

Recept

Frukost sägs ju vara dagens viktigaste mål. Här är två härliga frukostrecept - en uppdaterad variant av havregrynsgröten och en smarrig frukostklassiker som du förbereder kvällen innan och som tillagar sig själv under natten.

Därför är ditt vitamintillskott livsviktigt

Hälsa

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.