Niklas Cederberg

Trail – den läckraste löpningen?

Jag har skrivit om det förr men vill ändå slå ett litet slag för den igen. Trail, löpning på stigar och lite mer obanad terräng. Under helgen som var körde jag ett trailpass och det var verkligen fantastiskt. Närmare naturen kan man knappt komma.

20140425-190446.jpg
Ja ni kan ju se på bilden hur det kan se ut. Vacker skogsterräng med naturliga hinder. Vilken upplevelse! Jag kan inte precis säga att jag är så duktig på det men allt behöver ju inte alltid gå så fort. Ett riktigt bra alternativ till det vanliga asfaltsgnuggandet. Viktigt är att ta korta kontrollerade steg och att ha blicken hyfsat långt fram för planeringen. Prova på vet jag – du kommer inte bli besviken.


Mitt privata löparparadis

20140418-155339.jpg

Det känns nästan som om man har skogsvägarna helt och hållet för sig själv när man springer här i skogen i Hälleforsnäs. Jag har faktiskt aldrig mött en löpare på dessa vägar trots att otaliga mil passerats. Så kanske är detta mitt helt egna, privata löparparadis.

I dag fick jag i alla fall med mig Freddie, familjens labrador, och vi fick oss en riktigt fin löptur på cirka två mil. Jag lät också Freddie blaska av sig lite i Harsjön som bara ligger några meter från löpvägen.

20140418-155530.jpg
Kallt i vattnet? Förmodligen. Jag ville inte ens känna efter.


Energi och återhämtning i Sörmlandsskogen

Snart skall vi ge oss av för att fira påsk i sommarhuset i Hälleforsnäs, Sörmland. Det ska bli skönt med ett antal lediga dagar då man nästan kan göra vad man vill.

Vad gör jag då om jag får bestämma helt själv när det finns lite extra tid? Ja ni kan säkert gissa. Det kommer bli en hel del löpning. Att få springa på skogsvägar mitt i vacker natur är helt fantastiskt och något jag sett fram emot länge. Nu är det är det alltså äntligen dags. Det lär bli träning både fredag, lördag och söndag och helgen till ära kommer jag rasta av mina gula gamla trotjänare Adidas Adizero Boston.

motorsag_agg_lopning

På bilden ser ni lite av det viktigaste i min påskpackning. Löparskor, bra träningstillskott för både energi och återhämtning (rödbetsjuice och BCAA) och mat symboliserat av ägg. Motorsågen ska förstås också med. Det börjar ju bli hög tid att säkerställa ved för både matlagning och uppvärmning. Sen måste jag ju erkänna att jag tycker det är fantastiskt kul med lite ”skogsarbete”.

Glad påsk på er allihopa. Vi hörs säkert under helgen.

 


Vassaste knivarna i lådan med Knivbrev

20140415-195139.jpg
När vi bodde i Japan för ett antal år sedan passade vi på att skaffa oss bra knivar. Både Tina och jag gillar bra köksverktyg och med rätt pris på både Global och Tojiro så blev det en hyfsat stor uppsättning till slut.

Vi har vårdat dom ömt men det räcker ju inte med det. Knivar blir slöa med tiden. Så är det bara. Därför tyckte vi det lät bra när vi såg Knivbrevs annonsering på Facebook och slog till. Det verkade ju vara ett väldigt smidigt sätt att skaffa ny skärpa och med rätt slipvinkel på våra japanska knivar.

Gissa om jag var nöjd när jag testade knivarna idag. Wow! Som nya. Nästan lite ovant faktiskt.

Knivbrev höll vad dom lovade. Bra slip, vettigt pris och knivarna tillbaka på bara några dagar. Jag är toppennöjd!

Nu drar jag till Ågesta och springer tusingar. Lite backigt och tuffare än plan asfalt men det skadar ju inte. Det börjar ju dra ihop sig.


Fantastisk kväll på Rival

20140414-230445.jpg
I kväll var det träningsledigt. Weeping Willows på Rival stod på programmet och det blev en fantastisk show. Snacka om leverans! Tina var extra nöjd som dessutom lyckades få en kram av idolen Magnus Carlson efteråt. Weeping är på turné just nu och ni som gillar dom bör absolut gå och kolla in någon spelning.

Hur var London då? Suveränt som vanligt förstås. Vi blev väldigt bra omhändertagna och även om schemat var ordentligt späckat så lyckades jag faktiskt få till en timmes löpning i Hyde Park och Kensington Gardens. Ja ni som känner mig fattar att jag är riktigt nöjd.


Sätt inte ner. Lyft!

20140409-232951.jpg

Ett litet tips till er som kanske inte sprungit så länge och vill få ett lite bättre flyt i löpningen. Tänk på att ni börjar ert löpsteg med att lyfta foten och föra den bakåt istället för att sätta ner den. Pröva nästa gång ni är ute så får ni se. Man blir överraskad hur stor skillnaden är.

På grund av en Londonresa med späckat schema kommande helg brakade jag på med en halvmara i kväll. Man får ju inte missa veckans viktigaste pass. Jag kommer självklart se till att få tid för löpning i Hyde Park men hur mycket jag än vill så kommer den bli av det lite kortare slaget.

I morgon väntar härliga men slitsamma tusenmetersintervaller och för att vara redo för det har jag tagit till ”stora återhämtningspaketet”. Magnesium och magnesiumbad, BCAA-dryck och surkörsbärsshot. Avslutningsvis blev det en beninsmörjning med arnikaolja. Kanske lite overkill men man vill ju inte lämna något åt slumpen efter 21 kilometers onsdagslöpning.


Tänk navel fram

Ni som har hängt med vet ju att jag för några helger sedan var på löpskolning hos Fredrik Zillén från Team Snabbare. Fredrik är en grymt inspirerande löptränare och man fick verkligen massor av bra tips under några timmars skolning. Jag kan verkligen rekommendera alla löpare, nya som gamla, att låta någon professionell löptränare kolla över er teknik. Själv hamnar jag knasigt med en lite väl framåtlutad överkropp vilket gör att jag kör ner energin i asfalten istället för att använda den för att ta mig framåt. Vilket slöseri va?

korrigering kroppshallning

Det högra strecket är min linje vid fotograferingen och den vänstra den önskade.
”Tänk navel fram” var Fredriks tips och då kan det ju se ut lite mer åt nedanstående håll även om bilden är i lite sämre vinkel.

facit_kroppshallning_lopsteg

Detta försöker jag nu, tillsammans med lite andra saker, förbättra och tänka extra på vid mina pass. Vi fick ju nämligen också tips om ett antal ”gaspåslag” som verkligen funkade och sånt gillar jag ju. Tänk er själva om man kan förändra någon del i löprörelsen och få den att funka lite, lite bättre multiplicerat med de antal steg man tar under 42.195 meters löpning. Bör kunna påverka ganska mycket. Eller hur?


Lite märkligt av Dagens Industri…

…att publicera en sådadagens industri 140404n här artikel med så lite vetenskapliga belägg.

Artikeln om att för mycket löpning kan leda till att förtida död hittade jag idag och blev lite beklämd då den inte verkar ha så jättemycket vetenskap på fötterna.

Jacob Gudiol  på sajten ”Träna Styrka” tar upp detta på ett bra sätt här. Läs och begrunda.

Själv kommer jag fortsätta att träna långdistanslöpning och springa långlopp. Man vill ju ändå dö lycklig. Eller hur?


Tillbaka på banan

Structure métalique
På grund av oförutsedda händelser och högvis med jobb har jag inte kunnat träna så mycket och inte heller blogga på ett tag. Nu är jag i alla fall tillbaka och sätter full fart igen mot nästa mål, Stockholm Marathon den 31 maj. Åtta veckors högintensiv träning står på programmet och detta kommer inte bara ske på hemmaplan. Ni som hänger med kommer även att få följa med på träningspass både i Hälleforsnäs, London och Paris.
Ready, set, GO!