Niklas Cederberg

Det bästa och smidigaste hemmagymmet?

I går kväll släpade jag hem ett helt hemmagym i högerhanden. Starkt jobbat Niklas! Är du så stark så behöver du ju inte träna någon styrka kanske ni tänker nu. Fast det behöver jag ju förstås och gymmet var ju faktiskt inte så tungt.

Varför behöver jag då träna styrka?
Ni vet ju att jag åker skidor på vintrarna och satsar mot Vasaloppet varje år. Där blir det ju mestadels stakning och därför behöver ju både armar och speciellt bålen extra träning. Visst är rullskidor bra men ombyte i träningen är ju aldrig fel. När det gäller löpningen har jag ju tidigare berättat att jag faller ihop lite och springer lite ”sittande” efter några mils löpning. Återigen är det bålen som behöver stärkas.

Lite mer än fyra månader kvar till Vasaloppet
För att komma i så god form som möjligt inför Vasaloppet, som ligger lite mer än fyra månader bort och faktiskt även för löpsäsongen 2015 (mer om den och dess mål senare), så började jag fundera på gymkort. Tyvärr känner jag mig inte riktigt bekväm med sånt så jag sökte alternativ. Det var då jag stötte på Bodyweight – ett komplett gym i en liten påse.

bodyweight

Bodyweight – det perfekta hemmagymmet?
Själva träningsredskapet är uppbyggt av band som du fäster i dörren eller i vägg/takfästen som du köper till. Till detta använder du din egen vikt som den viktigaste delen i redskapet.
Enkelt för mig som gärna tränar på landet eller när jag bor borta på hotell. Bara att packa ner i påsen och ta med sig. Detta måste vara det perfekta hemmagymmet. Eller?

Massor av övningar
Det finns mängder av övningar både som en app för oss med paddor eller iPhones alternativt webbaserat för er som har Android. Jag har kollat appen och den verkar riktigt bra oavsett om du är som jag, nybörjare, eller en van styrketränare.

Utvärdering på gång
Nu har jag inte testat så mycket ännu men ge mig några dagar så skall jag berätta hur det känns. Kanske bjuder jag på någon läcker bild då också. Jag tror det här kan vara ett grymt komplement till den vanliga löpningen och skidåkningen. Det viktigaste för mig är smidigheten och att träningen även främjar balans och rörlighet vilket detta ska göra.

Kolla YouTube-klippen
Ni som inte kan vänta och vill se hur det funkar kan kolla lite YouTube-klipp här. Låt er dock inte skrämmas av de på övningarna är relativt ”biffiga”. Kolla in bilden på mig i föregående inlägg så ser ni att även ”tunnisar” kan våga köra…