Niklas Cederberg

Tips för piggare löparben

Jag fick en fråga från en kompis häromdagen. “Hur i helskotta pallar dina ben att ta sig ut och springa dagen efter en tremilsrunda. Är du inte klok?”

Det finns ju ett antal trix för att återhämta sig snabbt. Att lägga sig i ett kallt bad med isbitar eller duscha riktigt isande kallt är ju inget för mig. Jag kör med bra smörjmedel istället.

Vanligt liniment i all ära men att gå omkring och påminnas om doften från sunkiga omklädningsrum är väl kanske inte så uppiggande.

Massageolja med arnika är mitt tips!

20130418-223811.jpg
Arnikan i oljan hjälper till att pigga upp trötta och spända muskler och dina leder. Bara att smörja in direkt efter duschen. För mig funkar det perfekt. Benen känns pigga och raska även efter ett riktigt långt pass och dessutom mjukar oljan upp huden.

Glöm inte heller bort dina fötter som också tar en del stryk. En bra fotkräm hjälper dina trötta fötter att piggna till.

Jag skämmer alltså bort mina ben och fötter på bästa sätt. För en löpare är dom ju väldigt viktiga. Oavsett om man skall springa en Ultamara eller kämpa sig runt en femkilometersrunda.

Inte så många dagar kvar till Vancouver nu. Två intensiva träningsveckor kvar. Sen lättare träning för att vara på topp den 5:e och den 11:e maj. Vad kul det ska bli!!!