Niklas Cederberg

Nyckel nummer 4: Träna hemma

benboj_tragubbeIbland är det inte läge att dra ut på en löprunda. Det kan vara vilo/återhämtningsdag (viktiga dagar det också) eller något annat som gör att man inte hinner eller kan ge sig ut.

Något man i alla fall nästan alltid har tid för är lite enkla styrkeövningar som kan göras hemma utan redskap exempelvis  benböj, utfallsteg, och liknande. Dessa övningar kan man ju göra framför TV:n eller var man nu vill.

Ett annat alternativ för att göra övingar hemma är att skaffa sig en pilatesboll. Det finns massor av fina övningar för hela kroppen att göra med en sådan. Sök pilatesboll på YouTube så hittar du massor av tips. Jag har själv fått bra program genom Rubin McRae som ett led i min rehabträning för löparknä som jag hade för några år sedan. Detta program håller än idag även om jag tyvärr får hoppa över några övningar då jag fortfarande har lite problem med mina Frozen shoulders kvar.

Dessa typer av övningar har jag till och från tyvärr slarvat lite med men nu kommer jag skärpa till mig och göra dessa främst under vilodagarna men även under andra passande dagar i veckan. Dessa övningar är ju även riktigt bra för att förebygga skador och elände och sånt vill man ju slippa. Eller hur?


Smart DIY-lösning för vinterlöpare

I Nikebutiken i Seattle fick jag tag i en riktigt bra gratistidning om löpning som hette Competitor. På sidan 16 hittade jag ett kul tips för alla som vill få lite bättre fäste under sin vinterlöpning utan att lägga en förmögenhet på speciella skor, broddar eller dubbsystem.

sexkantsskruvar som dubbar

Man tar helt enkelt vanliga sexkantsskruvar från järnaffären och skruvar in i sulan på lämpliga ställen. Kolla artikeln med beskrivning här.

Jag har inte en aning om hur det funkar, vad som händer när man springer på ren asfalt osv men kanske den som gillar att exprimentera lite vill testa? Har vi några MacGyvers där ute?

Själv är jag väldigt glad över mina Icebugs där dubbarna fjädrar in i sulan då man springer på vinterröjda asfaltspartier men så kostar ju skorna ”några kronor” också. Dessa är nog mest för oss som springer väldigt mycket under denna årstid och inte för er som bara är ute några få gånger.

Jag måste få passa på att tacka alla ni som på olika sätt kommit med förslag för att lindra eller lösa min Frozen Shoulder. Tack Margaretha, Fia Hobbs och alla ni andra som hört av er. Lidingö-Lena var allra rarast som förutom att kopiera in texten även skickade med röntgenbilden som låg i inlägget till sin osteopat och bad om hjälp 🙂

Tyvärr var ju inte bilden på mig utan en vanlig iStockbild jag stoppat in för att symbolisera röntgen, men ändå.

Lidingö-Lena verkar förresten på väg tillbaka efter skada. Nu väntar tydligen en skidhelg i Mora (jag är rejält avis) och förhoppningsvis kan hon komma igång med löpningen under våren. Kanske blir det något kul lopp under 2014 Lena? Jag håller tummarna.