Niklas Cederberg

Per tänker bli löpare

karrtorpsdoktorn_lidl_140813Kärrtorpsdoktorn, eller Per som han egentligen heter, har bestämt sig. Han skall börja träna kontinuerligt och bli löpare. Från att ha kört noll träningspass i veckan, noll i månaden och till och med noll per år, ska han se till att det blir kontinuitet i löpandet och på så sätt få lite fart på sin kropp.

Per satte egentligen igång att träna strax innan midsommar men sen kom sommaren, grillen, vinglaset, semestern och hmmm, det blev inte så mycket träning som det kanske var tänkt…

Nu tänkte jag försöka hjälpa till lite och sätta fart på ”gubben”. Vi började igår kväll med lite backträning och han hängde på riktigt bra i ett ett pass som var lagom utmanande men som inte körde slut på honom. Han får ju inte bli obrukbar i en vecka framåt. Han ska ju orka några fler pass.

Rune Larsson, vårt lands mest meriterade ultralöpare sa en gång att ”man skall springa så långsamt och så kort så man blir sugen att ta sig ut och springa i morgon också”. Det ligger faktiskt en del i det. Löplust och motivation får man ju inte av att köra sin kropp rakt in i väggen. Speciellt inte som ”nybörjare”.

Målet för Per är att någon gång under våren 2015 klara av en halvmara (Vi planerar något lopp ute i Europa tillsammans). Dock skall han först och främst klara fem kilometer utan att gå och sedan en mil. Rapporter hur det går på vägen kommer ni få på denna blogg.

För mig blev det också backe igår. 22 minuters gnuggande i 25 sekundersbacke med upp och nerjogg. En riktigt najs kväll med både bra väder och bra push.

 


Små eller stora utmaningar för ett bättre träningsutfall

Bit ihop Niklas, du orkar alltid lite längre

Bit ihop Niklas, du orkar alltid lite längre…

När jag är ute och tränar och har GPS-klockan med mig försöker jag alltid avsluta med jämna kilometer. Alltså har jag sprungit 10.600 meter så tar jag ett varv extra runt kvarteret för att komma upp i 11 kilometer. Knäppt? Kanske. Tillfredställande? Jajamensan!

I går var det nästan samma sak. När jag passerade Kents replokal i Örby Slott hade jag avverkat 19 kilometer och hade precis 1 kilometer kvar för att komma hem. 2 mil är ju faktsikt en riktigt hyfsad runda för mig men varför skall man vara nöjd med det? Jag tog alltså en liten omväg hem och lyckades istället få ihop 21.100 meter. Inte så mycket längre procentuellt men att få ihop ett fullt halvmaraton en tisdagskväll är ju toppen. En halvmara är ju i mitt tycke sanslöst mycket vassare än 2 mil.

Jag kan verkligen rekommendera er som tränar att testa det här. Lägg till små eller större utmaningar i slutet av era pass. Om det är ett par lyktstolpar, ett extra varv runt kvarteret eller flera kilometer extra spelar ingen roll. Gör det efter er egen nivå. Det är verkligen toppen för den mentala biten då du nöter in inställningen att du alltid orkar lite mer i huvudet.