Niklas Cederberg

Små eller stora utmaningar för ett bättre träningsutfall

Bit ihop Niklas, du orkar alltid lite längre

Bit ihop Niklas, du orkar alltid lite längre…

När jag är ute och tränar och har GPS-klockan med mig försöker jag alltid avsluta med jämna kilometer. Alltså har jag sprungit 10.600 meter så tar jag ett varv extra runt kvarteret för att komma upp i 11 kilometer. Knäppt? Kanske. Tillfredställande? Jajamensan!

I går var det nästan samma sak. När jag passerade Kents replokal i Örby Slott hade jag avverkat 19 kilometer och hade precis 1 kilometer kvar för att komma hem. 2 mil är ju faktsikt en riktigt hyfsad runda för mig men varför skall man vara nöjd med det? Jag tog alltså en liten omväg hem och lyckades istället få ihop 21.100 meter. Inte så mycket längre procentuellt men att få ihop ett fullt halvmaraton en tisdagskväll är ju toppen. En halvmara är ju i mitt tycke sanslöst mycket vassare än 2 mil.

Jag kan verkligen rekommendera er som tränar att testa det här. Lägg till små eller större utmaningar i slutet av era pass. Om det är ett par lyktstolpar, ett extra varv runt kvarteret eller flera kilometer extra spelar ingen roll. Gör det efter er egen nivå. Det är verkligen toppen för den mentala biten då du nöter in inställningen att du alltid orkar lite mer i huvudet.