Niklas Cederberg

Nytt mål i sikte

Niklas målgång Stockholm Marathon 1 jubi 2013Efter en hel veckas vila är det idag dags att sätta igång träningen igen. Jag ska inte sticka under stol med att jag blivit rejält sugen så fort jag sett en löpare svischa förbi. Men jag har, tro det eller ej, lyckats hålla på mig 😉

I kväll är det i alla fall dags igen. Första passet mot mitt nya mål. Maran den 29:e september i Loch Ness, Skottland under 3:30. Bara 19 minuter snabbare än i Stockholmsmaran kanske någon tänker. Fast det innebär ju faktiskt cirka 30 sekunder bättre per kilometer också. Kan bli tufft fast jag har ju trots allt 3,5 månader på mig.

Jag har plockat ihop några nycklar som skall hjälpa mig på vägen för nå mitt mål:

Bättre och mer löpekonomisk teknik. Jag har ju faktiskt gått två kurser i detta och nu är det dags att lägga lite extra kraft på vad jag lärt mig. Jag kommer involvera teknikträning i så många av veckans löppass som möjligt.

Fler och "obekvämare" intervall- och backträningspass. Jag måste ju bli snabbare och starkare. Slut på mellanmjölkspassen.

Inte slarva med styrketräningen. Bål, rygg och ben är ju viktiga för att orka med långdistanslöpningen. Minst ett pass i veckan. Gärna två.

Långpassen på tid och inte på kilometer. Långpassen handlar ju om att vara ute och hålla igång länge. Man kan alltså springa ganska långsamt och samtidigt vänja kroppen vid en längre tids belastning. Snabbheten får intervall- och teknikpassen hjälpa till med.

Nu är det bara att dra igång och som sagt, start redan i kväll. Vad tror ni? Går det att få lite extra fart i "gubben" på detta sätt?